Οικονομία

Δύο γραμμές εντός της κυβέρνησης για την έκτακτη εισφορά και τη νέα κλίμακα

ypoik708_10

Ο ένας το ανοίγει και ο άλλος το κλείνει. Κάπως έτσι θα μπορούσε να περιγράψει κανείς την εικόνα της κυβέρνησης για το πώς μπορεί να καλύψει τις μνημονιακές υποχρεώσεις για τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος, χωρίς να ξεσηκώσει νέα θύελλα αντιδράσεων στο εσωτερικό της χώρας.

Έτσι, ενώ αρμόδια πηγή επιβεβαιώνει ότι στο τραπέζι υπάρχει πρόταση για αναμόρφωση της κλίμακας και του τρόπου υπολογισμού της έκτακτης εισφοράς, άλλη επίσης αρμόδια πηγή επιμένει ότι το συγκεκριμένο σενάριο που προβλέπει αύξηση συντελεστών ως το 10% και κλιμακωτή εφαρμογή (αντί εφαρμογή από το πρώτο ευρώ) έχει απορριφθεί ως γραφειοκρατική, πολύπλοκη και… πηγή απωλειών για τα έσοδα!

Δύο γραμμές υπάρχουν και στο ενδεχόμενο αναδρομικότητας των αλλαγών στη φορολογία. Η επίσημη γραμμή, όπως εκφράστηκε και από το Γ. Σταθάκη, είναι ότι δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση, ωστόσο υπάρχουν φωνές και εισηγήσεις για αναδρομική ισχύ των αλλαγών στα περσινά εισοδήματα, έτσι ώστε να κλείσει η συζήτηση για το δημοσιονομικό «κενό» του 2016. Το πρόβλημα είναι ότι ήδη στον Προϋπολογισμό έχουν υπολογιστεί τουλάχιστον 145 εκατ. ευρώ από την αύξηση του φόρου στα ενοίκια κι αυτό σημαίνει ότι είτε θα αυξηθούν αναδρομικά οι συντελεστές για τα εισοδήματα του 2015 είτε θα πρέπει να προκαταβληθεί ο φόρος του 2016 είτε θα πρέπει να βρεθούν από άλλες πηγές τα εν λόγω έσοδα.

Αφήνοντας κανείς στην άκρη την προφανή αγωνία της κυβέρνησης να αποφύγει την ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς στην κλίμακα, έτσι ώστε να μη κατηγορηθεί ότι μονιμοποίησε έναν έκτακτο φόρο όπως έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις με τη μονιμοποίηση του «χαρατσιού» της ΔΕΗ μέσω ΕΝΦΙΑ, είναι ηλίου φαεινότερο όλα θα κριθούν από το πώς θα απαντήσει το Κουαρτέτο των δανειστών.

Στην περίπτωση, πάντως, που προχωρήσει το σενάριο για την αλλαγή της έκτακτης εισφοράς, θα πρέπει να γίνει σαφές ότι δεν θα αυξηθεί μόνο ο ανώτατος συντελεστής στο 10% από 8% αλλά και οι ενδιάμεσοι συντελεστές.

Ετσι από τις 20.000 ως τις 30.000 ευρώ, ο συντελεστής θα ανέβει στο 3% αντί 1,4% σήμερα, ενώ οι επιβαρύνσεις ξεκινάνε από τις 35.000 ευρώ εισοδήματος και πάνω. Για παράδειγμα εισόδημα 25.000 ευρώ, που επιβαρύνεται σήμερα με εισφορά 350 ευρώ, με το νέο σύστημα θα έχει εισφορά 290 ευρώ.

Όσον αφορά στη νέα φορολογική κλίμακα, τα πράγματα είναι ακόμα πιο σύνθετα, καθώς δεν βγαίνουν οι αριθμοί για ελάφρυνση των χαμηλών εισοδημάτων, χωρίς να επιβαρυνθούν τα μεσαία εισοδήματα. Το βασικό σενάριο για τη φορολογική κλίμακα προβλέπει την προσθήκη συντελεστή 50 ή 55% πάνω από τις 60.000 ευρώ και συντελεστή 60% πάνω από τις 100.000 ευρώ. Υπάρχουν, όμως και εναλλακτικά σενάρια. Το πρώτο προβλέπει νέο κλιμάκιο από τις 30.000 ή 35.000 ως τις 42.000 ευρώ, με συντελεστή 37% αντί 32%, ενώ η πιο… βαριά παραλλαγή του προβλέπει ότι το κλιμάκιο αυτό θα επεκτείνεται ως τις 60.000 ευρώ εισοδήματος, με συντελεστή 42%, κάτι που σημαίνει πολύ απλά ότι εισοδήματα πάνω από 30.000 ή 35.000 ευρώ θα επιβαρυνθούν με 10 μονάδες παραπάνω φόρο.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε κάθε περίπτωση οι δανειστές πιέζουν για μικρότερο αφορολόγητο μισθωτών- συνταξιούχων, έτσι ώστε να διερευνηθεί η φορολογική βάση, «πατώντας» στο στοιχείο που δείχνει ότι περίπου το 60% των φορολογούμενων δηλώνει εισοδήματα έως 9.500 ευρώ και μένει στο απυρόβλητο.

Το αντεπιχείρημα της ελληνικής πλευράς είναι ότι σε αυτό το ποσοστό συμπεριλαμβάνονται ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οποίοι ως γνωστόν φορολογούνται από το πρώτο ευρώ, όπως επίσης ότι μεγάλο μέρος αυτών των φορολογούμενων δηλώνει μηδενικό εισόδημα άρα ούτως ή άλλως δεν μπορεί να τους «πιάσει» μια ενδεχόμενη μείωση της έκπτωσης φόρου των 2.100 ευρώ.

Πηγή www.iefimerida.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το