Photo Gallery, Τοπικά

Στα θρανία κάθισαν έντεκα τσιγγανόπαιδες

 

Οι τρεις νεαροί τσιαγγανόπαιδες στο 2οΓυμνάσιο Νέας Ιωνίας προσπαθούν να πάρουν το απολυτήριο τους

 

Στο 2ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας μαθαίνουν να γράφουν τα ελληνικά

 


 

 

Έντεκα έφηβοι τσιγγανόπαιδες φοιτούν στο 2ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας και προσπαθούν να μάθουν τη γραφή και την ανάγνωση της ελληνικής γλώσσας στο πλαίσιο της παράλληλης στήριξης που εφαρμόζεται στο σχολείο, ενώ τη διδασκαλία έχει αναλάβει φιλόλογος από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Στο Γυμνάσιο τα ποσοστά τσιγγανόπαιδων που δεν προάγονται στην επόμενη Τάξη λόγω απουσιών ήταν συντριπτικά τα προηγούμενα χρόνια.

 

Ρεπορτάζ:

ΦΩΤΗΣ ΣΠΑΝΟΣ

 

Οι έφηβοι τσιγγανόπαιδες μιλούν στο σπίτι τους τη γλώσσα των Ρομά, αλλά στο σχολείο θα πρέπει να μάθουν τη γραφή και την ανάγνωση των ελληνικών τα οποία μιλούν άπταιστα.

Βρίσκονται δηλαδή μεταξύ δύο γλωσσών, ενώ κάνουν προσπάθειες να ξεπεράσουν ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο διαβιούν. Ωστόσο, όπως μας τόνισαν, η οικονομική κρίση δυσκολεύει τις εμπορικές δραστηριότητες των τσιγγάνων, με συνέπεια να αναζητούν νέες δουλειές που δεν θα έχουν το στοιχείο της μετακίνησης από πόλη σε πόλη, οπότε διευκολύνεται και η φοίτηση στο σχολείο.

Ο διευθυντής του 2ου Γυμνασίου Νέας Ιωνίας κ. Κώστας Σακαβάλας υπογράμμισε ότι το σχολείο «συμμετέχει σε πρόγραμμα για την ένταξη των τσιγγανόπαιδων στο σχολείο το οποίο υλοποιείται από τα Πανεπιστήμια Θεσσαλίας, Ηπείρου και Αθηνών. Έτσι στο πλαίσιο αυτό έχει ξεκινήσει στο σχολείο μας η παράλληλη στήριξη των τσιγγανόπαιδων, μέσω τμήματος ένταξης. Όταν κάποιες τάξεις διδάσκονται σε μια διδακτική ώρα τη Νεοελληνική Γλώσσα, τότε οι τσιγγανόπαιδες πηγαίνουν σε άλλη αίθουσα, όπου παρακολουθούν τη διδασκαλία από μια άλλη καθηγήτρια φιλολογίας που έχει οριστεί από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, προκειμένου να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις. Στόχος είναι να μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν τα ελληνικά. Έτσι θα επιτευχτεί και ο δεύτερος στόχος που είναι να παραμείνουν στο σχολείο οι μαθητές και να μπορέσουν να αποφοιτήσουν. Γιατί τα προηγούμενα χρόνια, πολλοί δεν αποφοιτούσαν. Πέρσι από τους 16 τσιγγανόπαιδες, μόλις οι δύο πήραν απολυτήριο. Οι υπόλοιποι έμειναν στην ίδια τάξη λόγω απουσιών».

Συμπλήρωσε δε ότι από τους φοιτούντες όλοι είναι αγόρια και κανένα κορίτσι, καθώς σύμφωνα με το έθιμο της κοινωνίας των Ρομά, τα κορίτσια παντρεύονται και κάνουν οικογένεια, μόλις μπουν στην εφηβεία.

Φέτος οι εγγεγραμμένοι τσιγγανόπαιδες στο σχολείο ανέρχονται στους 17, ενώ αυτοί που παρακολουθούν το τμήμα ένταξης είναι έντεκα.

Οι τσιγγανόπαιδες εκφράζουν την αυτοπεποίθησή τους ότι τελικά θα καταφέρουν να μάθουν τα ελληνικά. Ο μαθητής της Α’ Τάξης Χρήστος Ασημάκης είπε πως η φοίτηση στο Γυμνάσιο είναι πολύ δύσκολη λόγω των δύσκολων μαθημάτων, όπως τα Μαθηματικά, τα Αρχαία, η Ιστορία. «Φέτος προσπαθώ να μάθω να γράφω τα ελληνικά. Θα προσπαθήσω να φοιτώ κανονικά στο σχολείο, αφού δεν πρόκειται να πάω ταξίδια».

 

Δύο γλώσσες

Από την πλευρά του ο μαθητής της Γ’ Τάξης Θανάσης Καρακώστας εξέφρασε την ελπίδα ότι φέτος θα πάρει το απολυτήριο του Γυμνασίου. «Γιατί οι μαθητές Ρομά κάνουν απουσίες;» τον ρωτήσαμε. «Οι περισσότεροι βαριούνται να έρθουν στο σχολείο, αφού δεν το θεωρούν σημαντικό και το έχουν περισσότερο για το χαβαλέ. Οι περισσότεροι νέοι στην ηλικία των 15, 16, 17 ετών παίρνουν ένα αυτοκίνητο και κάνουν γύρες για το εμπόριο χαλιών και άλλων πραγμάτων. Αυτός είναι ο στόχος τους. Βέβαια αυτά τα χρόνια λόγω της κρίσης προκύπτουν διάφορες δυσκολίες. Έτσι πλέον οι μαθητές Ρομά αρχίζουν να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο σχολείο», μας απάντησε.

Από την πλευρά του ο μαθητής της Β’ Τάξης Στέλιος Καρακώστας επισήμανε: «Έχω κάνει λίγες απουσίες, αλλά θα προσπαθήσω να μην κάνω άλλες. Θέλω να πάρω το απολυτήριο Γυμνασίου για να βρω μια δουλειά και να αποκτήσω τις βασικές γνώσεις έχοντας ολοκληρώσει την Υποχρεωτική Εκπαίδευση. Με την παράλληλη στήριξη βοηθούμαστε σημαντικά, γιατί δεν έχουμε καλές γνώσεις στην ελληνική γλώσσα. Οι μαθητές Ρομά μιλούν δύο γλώσσες, των Ρομά που τη μιλούν στα σπίτια τους και την ελληνική. Οι δύο γλώσσες διαφέρουν σε σημαντικό βαθμό. Και τα ελληνικά τα μιλάμε από τη μικρή μας ηλικία και ξέρουμε να τα γράφουμε, όχι όμως όπως τα άλλα παιδιά, που μιλούν μόνο την ελληνική γλώσσα. Στην παράλληλη στήριξη μαθαίνουμε για τα ρήματα, τα ουσιαστικά, τους χρόνους και πολλά άλλα».

Μάλιστα πρόσθεσε πως όλοι οι τσιγγανόπαιδες που φοιτούν πλέον στο Γυμνάσιο θα προσπαθήσουν να βρουν μια δουλειά με την οποία δεν θα αναγκάζονται να μετακινούνται για εμπορικούς λόγους.

Χθες στο 2ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας πραγματοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο για τους καθηγητές, από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με ομιλίες των καθηγητών του Ιδρύματος.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το