Photo Gallery, Πρώτο Θέμα (old), Τοπικά

Πόρισμα – «φωτιά» για τα Σφαγεία Βόλου

Έρευνα στα Σφαγεία έδειξε ότι υπήρχαν αλχημείες στις διαδικασίες πραγματοποίησης του έργου της επένδυσης εκσυγχρονισμού, σύμφωνα με πόρισμα

Μπροστά σε ένα σκάνδαλο με πολλές διαστάσεις, αυτό της ανάθεσης του έργου εκσυγχρονισμού των Σφαγείων Βόλου βρίσκεται ο Δήμος, σύμφωνα με επίσημο πόρισμα που θα κατατεθεί τη Δευτέρα στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Η υπόθεση παίρνει το δρόμο προς την Εισαγγελία Βόλου με πρωτοβουλία του Δήμου Βόλου και θα κληθούν να απολογηθούν για όσα έχουν συμβεί πολιτικά στελέχη της πρώην Δημοτικής Αρχής, αλλά και η διοίκηση των Σφαγείων, καθώς και στέλεχος της πρώην ΝΑΜ, το οποίο έχει υπογράψει έγγραφο που βρίσκεται στη διάθεση του Δήμου, σύμφωνα με τα οποίο προσυπογράφει τις ορθές πρακτικές της ανάθεσης του έργου σε εταιρεία που δεν είχε καν συσταθεί…

Έρευνα στα Σφαγεία, που αποφασίστηκε από τη Δημοτική Αρχή να αναλάβουν ιδιώτες επενδυτές, απέδειξε ότι οι διαδικασίες πραγματοποίησης του έργου της επένδυσης εκσυγχρονισμού, ήταν σκάνδαλο, σύμφωνα με επίσημο πόρισμα που θα κατατεθεί.

Αλχημείες στους διαγωνισμούς, προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε εταιρείες που δεν υπήρχαν και ανάθεση του έργου σε εταιρεία που δεν υφίστατο, είναι μερικά μόνο από τα σημεία του πορίσματος, ενώ ζητείται έλεγχος από το ΤΕΕ Μαγνησίας για να διαπιστωθεί εάν πραγματοποιήθηκε όντως η επένδυση, ύψους 300.000 ευρώ.

Η εταιρεία «Σφαγεία Βόλου Α.Ε.» είναι μια πολυμετοχική επιχείρηση, εκ γενετής προβληματική, με συνεχείς ελλειμματικές χρήσεις καθ΄ όλη τη διάρκεια της δεκαετούς λειτουργίας της με συσσωρευμένες υποχρεώσεις της τάξης των 350,000 €, με εσωτερικό επιχειρηματικό περιβάλλον με μεγάλα προβλήματα και με εξωτερικό επιχειρηματικό περιβάλλον εξαιρετικά δυσμενές.

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου τη Μ. Δευτέρα θα παρουσιαστεί η εικόνα των Σφαγείων και η μελέτη που συνέταξε η Αναπτυξιακή Εταιρεία του Δήμου για τα σενάρια της βιωσιμότητας.

Ο Δήμος είναι αποφασισμένος να προχωρήσει στην προκήρυξη ενδιαφέροντος για την ανάθεση σε ιδιώτη, ειδάλλως τα Σφαγεία θα κλείσουν και θα απαξιωθούν οι εγκαταστάσεις που χρηματοδοτήθηκαν με ευρωπαϊκά κονδύλια. Πληροφορίες θέλουν να υπάρχουν δύο ενδιαφερόμενοι επενδυτές.

Επενδυτικό ενδιαφέρον

Η διοίκηση των Σφαγείων έχει λάβει σειρά οικονομικών και διοικητικών μέτρων προκειμένου να υπάρξει μια πιο ορθολογική και αποτελεσματική λειτουργία των Σφαγείων. Αυτά τα μέτρα έφεραν κάποιες βελτιώσεις, χωρίς, βεβαίως, να έχουν φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο. Παράλληλα, άρχισε διερεύνηση της αγοράς, σε ολόκληρη τη χώρα, κατά την οποία φάνηκε ότι μπορεί να υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον από ιδιώτες για τη μίσθωση των εγκαταστάσεων των Σφαγείων, με τον όρο της διατήρησης του κωδικού της Ε.Ε. και της εξυπηρέτησης της τοπικής αγοράς. Ύστερα από αυτό, το Δ.Σ. αποφάσισε να προχωρήσει σε Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την εκμίσθωση των Σφαγείων, η οποία θα δημοσιευτεί μετά και από την ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Πόρισμα «φωτιά»

Σχετικά με την εντολή που υπήρξε από τους μετόχους για τη διερεύνηση της οικονομικής διαχείρισης των προηγούμενων χρήσεων και την κατάθεση πορίσματος του ελέγχου, η διοίκηση των Σφαγείων εστίασε, πρωτίστως, την προσοχή της στις διαδικασίες πραγματοποίησης του έργου της επένδυσης εκσυγχρονισμού των Σφαγείων, δεδομένου ότι υπήρχαν πολλές φήμες και συζητήσεις, ακόμη και καταγγελίες σχετικά με το συγκεκριμένο έργο.

Από την έρευνα του φακέλου που πραγματοποιήθηκε, μέχρι τώρα, με τη βοήθεια του νομικού συμβούλου της εταιρείας κ. Χρίστου Στρατηγόπουλου, προέκυψαν τα εξής, σε ό,τι αφορά αρχικά στη διαδικασία ανάθεσης του έργου:

«Με επίκληση αφενός της οργανωτικής μορφής της Εταιρείας (ανώνυμη εταιρεία με πλειοψηφικό έλεγχο του μετοχικού κεφαλαίου της από ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού), και αφετέρου της κατεπείγουσας ανάγκης υλοποίησης του έργου, το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε το 2007 η επιλογή του Αναδόχου εκτέλεσης του έργου να γίνει με πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς επιχειρήσεις με εμπειρία στην υλοποίηση παρόμοιου αντικειμένου.

Σε υλοποίηση της παραπάνω απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου (και παρά το γεγονός ότι αυτό δεν αναφέρεται ρητά στο κείμενο του Πρακτικού) εμφανίζεται να διενεργήθηκε ο διαγωνισμός την 16η Αυγούστου 2007, ενώπιον της ορισθείσας Επιτροπής Διαγωνισμού. Το πρακτικό έχει ημερομηνία 16.08.2007.

Σύμφωνα με το ίδιο Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού, συνολικά κατατέθηκαν πέντε οικονομικές προσφορές, με βάση δε τις προσφορές αυτών αναδείχθηκε προσωρινή μειοδότρια επιχείρηση, με προσφερόμενη έκπτωση 8% επί των τιμών του Τιμολογίου Μελέτης.

Όμως, όπως προκύπτει από τα ίδια τα στοιχεία του φακέλου και σε πλήρη αντίφαση με τα προεκτεθέντα, η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που εμφανίζεται να στάλθηκε από την Εταιρεία προς τις καλούμενες επιχειρήσεις, αφενός φέρει ημερομηνία προγενέστερη της Προκήρυξης του διαγωνισμού (14.08.2007) και συγκεκριμένα φέρει ως ημερομηνία την 06.08.2007. Αφετέρου καλεί αυτές να υποβάλουν τις προσφορές τους μέχρι την 13η Αυγούστου 2007, δηλαδή ομοίως σε ημερομηνία προγενέστερη της Προκήρυξης του διαγωνισμού (14.08.2007).

Περαιτέρω, όπως σαφέστατα προκύπτει από το ίδιο το σώμα του Πρακτικού του Δ.Σ., αλλά και από την Πρόσκληση ενδιαφέροντος προς τις επιχειρήσεις, ουδεμία αναφορά γίνεται στο πλαίσιο που διέπει τον εν λόγω διαγωνισμό από άποψη τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των καλούμενων να συμμετάσχουν σε αυτόν επιχειρήσεων, με άμεσο αποτέλεσμα να είναι δυσδιάκριτο αν όχι άγνωστο ποια ήταν τα κριτήρια της Εταιρείας για την προεπιλογή των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, δεδομένου μάλιστα ότι η συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής Αναδόχου στηρίχθηκε, υποτίθεται, στην εμπειρία και τη δυνατότητα των καλουμένων επιχειρήσεων στην υλοποίηση ανάλογων έργων.

Ανέλαβε το έργο εταιρεία που …δεν υπήρχε

Στο πλαίσιο αυτό – από πρόχειρη έρευνα που διενεργήθηκε σχετικά με τις επιχειρήσεις που υπέβαλλαν προσφορές στο διενεργηθέντα κλειστό διαγωνισμό – προέκυψαν τα ακόλουθα:

Κατά το χρόνο αποστολής της Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος (06.08.2007) και υποβολής της προσφοράς της (13.08.2007), η μειοδότρια επιχείρηση δεν υφίστατο ως επιχειρηματική οντότητα, συστάθηκε δε με τη μορφή ομόρρυθμης εταιρείας όχι νωρίτερα από την ημερομηνία κατάρτισης της Σύμβασης υλοποίησης του έργου (17.08.2007).

Συνολικά, δεν προκύπτει – αιτιολογείται η εκ μέρους της Εταιρίας πρόσκληση των συγκεκριμένων επιχειρήσεων να υποβάλουν προσφορές, σύμφωνα με τις παραπάνω διακρίσεις.

Οι παραπάνω διαπιστώσεις και μόνο, εγείρουν πλήθος ερωτηματικών για την εγκυρότητα και αξιοπιστία της διαδικασίας ανάδειξης του Αναδόχου του συγκεκριμένου έργου, η οποία ολοκληρώθηκε με την υπογραφή της από 17.08.2007 σύμβασης εκτέλεσης έργου μεταξύ της Εταιρείας και της αναδόχου, στην οποία (ΣΥΜΒΑΣΗ) για πρώτη φορά καθορίζεται ένα τελείως στοιχειώδες και απλοϊκό πλαίσιο δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των συμβαλλομένων μερών, με παράλληλη ρητή αναφορά ότι η εν λόγω ΣΥΜΒΑΣΗ διέπεται από τις διατάξεις της νομοθεσίας για τα δημόσια έργα (Ν. 1418/1984, Π/Δ. 609/1985 κ.λπ.)

Υπογράφηκε σύμβαση εις βάρος των Σφαγείων

Παρά τη σχετική ρητή αναφορά της σύμβασης σε εφαρμογή των διατάξεων της νομοθεσίας για την εκτέλεση δημοσίων έργων, από τα στοιχεία του φακέλου της εργολαβίας δεν προκύπτει τήρηση (έστω με τη μορφή της αναλογικής εφαρμογής) των σχετικών προβλέψεων σε οποιοδήποτε επίπεδο – ενδεικτικά και μόνο, επίβλεψη της σταδιακής υλοποίησης του έργου από όργανα της Αναθέτουσας Αρχής, πιστοποίηση εκτέλεσης εργασιών και ποσοτήτων εργασιών πριν την πληρωμή του εργολαβικού ανταλλάγματος, επιβολή διοικητικών μέτρων σε βάρος του Αναδόχου για τυχόν αποκλίσεις από τις συμβατικές προβλέψεις (π.χ. επιβολή ποινικών ρητρών για τυχόν υπαίτιες υπερβάσεις της προθεσμίας εκτέλεσης του έργου), έλεγχος της τήρησης των υποχρεώσεων του Αναδόχου προς άλλες αρχές που εμπλέκονται στην εν γένει υλοποίηση του έργου (π.χ. απογραφή του έργου στο Ι.Κ.Α.), εξασφάλιση των δικαιωμάτων της Αναθέτουσας Αρχής και των λοιπών αρχών κατά την πληρωμή του εργολαβικού ανταλλάγματος (π.χ. μέσω της εκ μέρους του Αναδόχου προσκόμισης ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας κ.λπ.) – κατά τρόπο που προδιαγράφει υλοποίηση του έργου αποκλειστικά και μόνο ως ιδιωτικού και μάλιστα με όρους επαχθείς για την Εταιρία (π.χ. καταβολή στον Ανάδοχο υπέρμετρης, σε σχέση με τις προβλέψεις της νομοθεσίας των δημοσίων έργων, προκαταβολής -25%, καταβολής ενδιάμεσων ποσών σημαντικού ύψους στον Ανάδοχο, χωρίς οι σχετικές καταβολές να αντιστοιχούν στο εκτελεσθέν έργο). Με βάση τα προεκτεθέντα, εγείρονται σοβαρότατες αμφιβολίες για την εν γένει υλοποίηση του υπόψη έργου, την αντιστοίχιση των παραδοθέντων εργασιών και ποσοτήτων εργασιών στις συμβατικές προβλέψεις, τη διαφύλαξη των οικονομικών και λοιπών δικαιωμάτων της Εταιρείας κατά την εφαρμογή της εν λόγω σύμβασης κ.λπ..

Για το λόγο αυτό, με απόφασή της η Εταιρεία έχει απευθυνθεί στο Περιφερειακό Τμήμα Μαγνησίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, προκειμένου να εκδοθεί πραγματογνωμοσύνη που θα πιστοποιεί τη συμμόρφωση ή μη της Αναδόχου στους όρους της σύμβασης και εν γένει την υλοποίηση του υπόψη έργου με βάση τις προβλέψεις των συμβατικών όρων.

Επιπλέον, επειδή μπορεί να προκύψουν και άλλα θέματα πέραν της διερεύνησης των τεχνικών στοιχείων του έργου από το ΤΕΕ, αποφασίστηκε ο αντιδήμαρχος κ. Καουνάς μαζί με το δημοτικό σύμβουλο Δημήτρη Δερβένη, ως μόνοι εκπρόσωποι του Δήμου Βόλου στην Εταιρεία (υπάρχουν παραιτήσεις των δημοτικών συμβούλων Νίκου Χαυτούρα και Αναστασίου Μπατζιάκα), να εισηγηθούν στο δημοτικό συμβούλιο τη λήψη απόφασης για την υποβολή μηνυτήριας αναφοράς στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Βόλου προκειμένου να διερευνηθούν όλες οι πτυχές της υπόθεσης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το