Photo Gallery, Πρώτο Θέμα (old)

Βρίσκουν δουλειά κόντρα στην κρίση

Τα Τμήματα Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών, Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών Δικτύων και Ειδικής Αγωγής εμφανίζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά απορρόφησης των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας αγγίζοντας το 95%, σύμφωνα με τη μελέτη που διεξήχθη από το Γραφείο Διασύνδεσης του Π.Θ.

 

Τα Τμήματα των Πολιτικών Μηχανικών, των Μηχανολόγων Μηχανικών, των Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών Δικτύων και της Ειδικής Αγωγής, εμφανίζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά απορρόφησης των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας αγγίζοντας το 95%, σύμφωνα με τη μελέτη που διεξήχθη από το Γραφείο Διασύνδεσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και τα οποία αποτελούν μέρος της έκθεσης εσωτερικής αξιολόγησης του τοπικού Ακαδημαϊκού Ιδρύματος για το διάστημα 2008-2011. Επίσης σε οκτώ από τα 16 τμήματα ο αριθμός των μαθημάτων για τη λήψη του πτυχίου, ξεπερνά τα 60 και πρέπει να μειωθούν. Ακόμα τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών ανέρχονται στα 31, ενώ σε κάποια έχουν γίνει μειώσεις στα δίδακτρα λόγω της κρίσης. Επίσης, μόνο το 30% των φοιτητών έχει δωρεάν σίτιση από τη Φοιτητική Λέσχη στο Βόλο.

Παρά την οικονομική κρίση και τη μεγάλη αύξηση της ανεργίας φαίνεται πως τέσσερα Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας αντέχουν και οι απόφοιτοί τους μπορούν και τώρα και απορροφούνται στην αγορά εργασίας. Πρόκειται για τα Τμήματα Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών, Μηχανικών Τηλεπικοινωνιών Δικτύων και το Ειδικής Αγωγής, όπου οι απόφοιτοι σε ποσοστό 95% καταφέρνουν και βρίσκουν εργασία, ως επί το πλείστον βέβαια στον ιδιωτικό τομέα. Όσο για το Δημόσιο, τη μεγαλύτερη σχέση την έχουν οι απόφοιτοι του Τμήματος Ειδικής Αγωγής, που κάθε χρόνο προσλαμβάνονται ως αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στα σχολεία.

Στη δεύτερη σειρά κατάταξης με την υψηλότερη απορροφητικότητα, βρίσκονται τα Τμήματα Αρχιτεκτόνων, Βιοχημείας, Κτηνιατρικής και Ιατρικής με ποσοστό 80%, ενώ πιο κάτω βρίσκονται τα υπόλοιπα τμήματα. Πάντως αξίζει να σημειωθεί πως από το τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, που τα προηγούμενα χρόνια παρουσίαζε πολύ υψηλούς ρυθμούς απορρόφησης στην αγορά εργασίας, πλέον έχει απολέσει αυτή τη δυναμική σε ένα βαθμό, καθώς μειώθηκαν δραματικά και οι μόνιμοι διορισμοί των αποφοίτων.

Οι σιτιζόμενοι φοιτητές

Μειώθηκε το 2001 σε σχέση με το 2008 ο αριθμός των σιτιζόμενων φοιτητών. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 2008 σιτίζονταν 3.316 φοιτητές, ενώ τη φετινή ακαδημαϊκή χρονιά 2011-2012 3.086, δηλαδή περίπου το 30% επί συνόλου των προπτυχιακών φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Επίσης από τη Φοιτητική Εστία υπήρχαν 40 κλίνες για τους φοιτητές. Όπως τονίζεται στην έκθεση, ο αριθμός των εξυπηρετούμενων φοιτητών προφανώς δεν είναι καθόλου ικανοποιητικός. Η δυσκολία εξεύρεσης χώρων και η έλλειψη πόρων δυστυχώς δεν βοήθησαν όλα αυτά τα χρόνια την ανάπτυξη ικανοποιητικών υπηρεσιών στέγασης και σίτισης των φοιτητών και η πρόσφατη οικονομική κρίση της χώρας και οι περικοπές στους προϋπολογισμούς των Πανεπιστημίων μεγάλωσαν τα προβλήματα.

Ο αριθμός των μαθημάτων

Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης, ο χρόνος των προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών ποικίλλει ανάλογα με την επιστημονική περιοχή από 4 έως 6 έτη. Οι μεταπτυχιακές σπουδές διαρκούν από 12 έως 24 μήνες και η ελάχιστη διάρκεια του διδακτορικού είναι 3 έτη. Σήμερα (ακαδημαϊκό έτος 2011-2012) στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας είναι εγγεγραμμένοι περισσότεροι από 9.700 προπτυχιακοί φοιτητές, περισσότεροι από 1.400 μεταπτυχιακοί φοιτητές και 1.100 υποψήφιοι διδάκτορες. Όλα τα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα των Τμημάτων έχουν προσαρμοστεί με βάση το σύστημα των διδακτικών μονάδων (ECTS).

Τα έντεκα από τα 16 τμήματα προέβησαν σε αλλαγές και προσαρμογές των προγραμμάτων σπουδών τους με βάση τις σύγχρονες τάσεις από το 2005 μέχρι σήμερα. Οκτώ τμήματα προέβησαν σε αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών τα τελευταία 2 χρόνια. Επίσης, τα περισσότερα από τα τμήματα, που ολοκλήρωσαν τις εξωτερικές τους αξιολογήσεις, προέβησαν σε αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών με βάση τις συστάσεις των αξιολογητών, τις συζητήσεις ανάμεσα στα όργανα των τμημάτων τους και τις συζητήσεις με τα μέλη της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας. Είναι, επίσης, χαρακτηριστικό ότι σε αρκετά προγράμματα σπουδών μειώθηκε ο συνολικός αριθμός των απαιτούμενων για τη λήψη πτυχίου μαθημάτων με βάση τα διεθνή πρότυπα.

Στο σύνολο των τμημάτων του Ιδρύματος λειτουργούν 31 μεταπτυχιακά προγράμματα, από τα οποία τα περισσότερα είναι μονοτμηματικά, ένα διατμηματικό, τρία διακρατικά ελληνογαλλικά, ένα που διδάσκεται στην αγγλική και ένα Erasmus Mundus στην αγγλική. Ολοκληρώνεται η φυσιογνωμία όλων των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών ως γνωστικών αντικειμένων. Ο αριθμός των μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών παραμένει σταθερός τα δύο τελευταία χρόνια. Διαρκώς γίνονται αλλαγές και προσαρμογές των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών. Το Π.Θ. διαθέτει σύγχρονο Κανονισμό Μεταπτυχιακών Σπουδών, που ψηφίσθηκε το 2009.

Σε σχέση με την προηγούμενη αξιολόγηση, βελτιώθηκε η σχέση ανάμεσα στα υποχρεωτικά και τα μαθήματα επιλογής στα περισσότερα τμήματα. Επίσης, αναπτύχθηκε σημαντικά η επικοινωνία, η συνεργασία και η κινητικότητα μεταξύ των τμημάτων και των σχολών για προσφορά κοινών μαθημάτων.

Σε οκτώ τμήματα απαιτούνται περισσότερα από 60 μαθήματα για τη λήψη πτυχίου. Με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές και τις συστάσεις των εξωτερικών αξιολογήσεων, ο αριθμός αυτός καλό είναι να μειωθεί, χωρίς μείωση της διδακτέας ύλης, αλλά με επαναπροσδιορισμό των γνωστικών αντικειμένων με βάση τις πραγματικές ανάγκες των επιστημονικών περιοχών. Επίσης, η απαιτούμενη μείωση μαθημάτων κρίνεται φρόνιμο να γίνει με βάση τάσεις ανάπτυξης των θεμελιωδών για κάθε επιστήμη γνωστικών αντικειμένων.

Από τα 31 προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, τα τέσσερα λειτουργούν χωρίς δίδακτρα, και ήδη φαίνεται ότι θα υπάρχουν προβλήματα κάλυψης των λειτουργικών τους εξόδων. Στα υπόλοιπα προγράμματα που λειτουργούν με δίδακτρα, λόγω της οικονομικής κρίσης, έγιναν συστάσεις από τη Σύγκλητο για μείωση των διδάκτρων και αρκετά προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών ανταποκρίθηκαν. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας οφείλει να βρει λύσεις στο θέμα της οικονομικής βιωσιμότητας των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το