Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Νέες ρυθμίσεις για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά

Παρασκευή, 23 Μαρτίου 2012, 12:18
Photo Gallery, Πρώτο Θέμα     

Οι δανειολήπτες να προβαίνουν σε δήλωση αδυναμίας πληρωμής

Νομοθετική παρέμβαση υπέρ της ένταξης των εμπόρων στο Νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά καταθέτει ο πρόεδρος της καταναλωτικής οργάνωσης «Κίνηση Πολιτών Δανειοληπτών» κ. Γιώργος Μπαρτζώκης. Με αφορμή και τις τροπολογίες που προωθεί ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης κ. Σπυράκος, ζητείται η ένταξη των εμπόρων που εμφανίζουν τζίρο μέχρι 500.000 ευρώ και έχουν πτωχευτική ικανότητα να μπορούν να ενταχθούν στο Νόμο καθώς όλο και περισσότεροι έμποροι βρίσκονται ένα βήμα πριν από τη στάση πληρωμών. Ο κ. Μπαρτζώκης χθες από το Βόλο τάχθηκε υπέρ της εξωδικαστικής διαδικασίας και κάλεσε τους δανειολήπτες να προβαίνουν σε δήλωση αδυναμίας πληρωμής που θα προκύπτει μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού ώστε να μπορούν να επωφεληθούν από τις ευεργετικές διατάξεις του Νόμου. Διευκρίνισε δε πως για να τύχουν θετικών αποφάσεων από τα Ειρηνοδικείων πρέπει να διακόπτουν τις πληρωμές στην τράπεζα τέσσερις τουλάχιστον μήνες πριν την κατάθεση της αίτησης για ένταξη στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.

Η τροπολογία που καταθέτει η «Κίνηση Πολιτών Δανειοληπτών» του άρθρου 1 του Νόμου 3869/2010 με προσθήκη νέου εδαφίου στην πρώτη παράγραφο αναφέρει: Έμποροι που έχουν πτωχευτική ικανότητα παρουσιάζουν έσοδα στο προηγούμενο οικονομικό έτος μέχρι του ποσού των 500.000 ευρώ και έχουν περιέλθει σε μόνιμη αδυναμία πληρωμής των ληξιπρόθεσμων χρηματικών οφειλών τους μπορούν να κάνουν χρήση των ευεργετικών διατάξεων του Νόμου για τους οφειλέτες, χωρίς να υποχρεούνται να κηρύξουν πτώχευση του εμπορικού δικαίου και να διακόψουν τη λειτουργία των επιχειρήσεών τους. Έμποροι θεωρούνται οι κατά τον εμπορικό νόμο όσοι μετέρχονται πράξεις εμπορικές και κύριο επάγγελμα έχουν την εμπορία.

Ιδιαίτερα πρέπει να προσεχθεί με ευνοϊκές νομοθετικές ρυθμίσεις η κατηγορία των μικροεμπόρων όπως αποκαλούνται, τόσο από την επιστήμη όσο και από τη νομολογία, οι οποίοι χαρακτηρίζονται εκείνοι των οποίων η άσκηση εμπορικών πράξεων συνδέεται προεχόντως και κατά κύριο λόγο προς τη σωματική τους καταπόνηση και το κέρδος που αποκομίζουν από αυτές αποτελεί αμοιβή της προσωπικής τους εργασίας. Σε αυτή την κατηγορία μπορούν να ενταχθούν όλα τα επαγγέλματα που τοποθετούν ή κατασκευάζουν προϊόντα και μεταπωλούν (αλουμινοκατασκευαστές, ξυλουργοί κ.ά.), αυτοί που διατηρούν επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος (καφέ, εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης κ.ά.) και όπως επίσης και επαγγέλματα που χρειάζονται ειδικό πτυχίο για την άσκηση επαγγέλματος (οπτικοί, φαρμακοποιοί κ.ά.).

Αναφερόμενος στις τροπολογίες που προωθεί η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης στον ισχύοντα Νόμο για τα υπερχρεωμένα υπογράμμισε πως κρύβουν «παγίδες» για τους δανειολήπτες και τους συνέστησε να προβαίνουν πρώτα σε δήλωση αδυναμίας πληρωμής αφού έχει προηγηθεί εξωδικαστικός συμβιβασμός. Το «μυστικό», όπως επεσήμανε είναι οι δανειολήπτες να κηρύξουν αδυναμία πληρωμής, να μην πληρώσουν για τέσσερις ή πέντε μήνες και στη συνέχεια να προβούν σε κατάθεση αίτησης στα Ειρηνοδικεία.

Σε συνέντευξή Τύπου στο Βόλο εξέφρασε την άποψη ότι το Υπουργείο οδηγείται σε τροπολογία πιεζόμενο από τις τράπεζες και είπε χαρακτηριστικά ότι «οι δανειολήπτες βρίσκονται σε στάση πληρωμών, ενώ την ίδια στιγμή κινδυνεύουν οι θέσεις των τραπεζικών υπαλλήλων». Σημείωσε πως οι τροπολογίες του Υπουργείου στην ουσία αποτελούν πρόταση των τραπεζών.

Ζήτησε «έντιμο – όπως ανέφερε – συμβιβασμό από την πλευρά των τραπεζών» και κάλεσε τους δανειολήπτες να προσφεύγουν στα Ειρηνοδικεία επωφελούμενοι από το Νόμο, καθώς οι δικαστικές αποφάσεις είναι θετικές για αυτούς.

Ακόμη ανέφερε ότι επί της ουσίας τα Ειρηνοδικεία έχουν εκδώσει τέσσερις θετικές αποφάσεις που αφορούν σε εμπόρους καθώς αποδείχθηκε η αδυναμία πληρωμής. Με την τροπολογία που προτείνει, συμπεριλαμβάνονται και όσοι έχουν παροχή υπηρεσίας.

«Έως τώρα έχουν κατατεθεί 8000 αιτήσεις για υπερχρεωμένα νοικοκυριά σε Ειρηνοδικεία όλης της χώρας» και προέβλεψε πως «μέχρι το 2020 θα έχουν φτάσει στις 500.000». Ανακοίνωσε παρέμβαση της «Κίνησης» υπέρ των εμπόρων τονίζοντας ότι ήδη εστάλη στη Γραμματεία Καταναλωτή το σχετικό αίτημα της ένταξής του με σχετική τροποποίηση. Πρόσθεσε ότι το ίδιο αίτημα θα σταλεί και στον πρωθυπουργό, σημείωσε ωστόσο ότι πολύ πιθανόν αυτή η Βουλή να μην προλάβει να ψηφίσει τη σχετική τροποποίηση.

Τέλος η «Κίνηση Πολιτών Δανειοληπτών» είπε ότι προτείνει την κατάργηση της χρηματοδότησης καταναλωτικών οργανώσεων – που ασχολούνται με το αντικείμενο -θεωρώντας ότι οδηγούν τους πολίτες προς τα δικαστήρια και όχι προς τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Οι τροποποιήσεις που προτείνει το υπουργείο Ανάπτυξης

Οι αλλαγές αφορούν στα εξής:

- Καθιερώνεται το δικαίωμα κάθε πολίτη να διατηρεί έναν τραπεζικό λογαριασμό, του οποίου ποσόν κατάθεσης μέχρι το ύψος των 2.000 ευρώ θα είναι ακατάσχετο και θα προστατεύεται και από κάθε πράξη μονομερούς συμψηφισμού απαιτήσεων της τράπεζας. Κατ” αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η ομαλή πρόσβαση των καταναλωτών σε τραπεζικές συναλλαγές που είναι εξαιρετικής σημασίας για τη σύγχρονη καθημερινότητά τους, καθώς διευκολύνει καθοριστικά τη συμμετοχή τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή (διενέργεια συναλλαγών, πληρωμή λογαριασμών, εξοικονόμηση χρόνου, διαφύλαξη ενός ελάχιστου ποσού για την κάλυψη βασικών βιοτικών αναγκών).

- Δεν είναι πλέον υποχρεωτική για τον οφειλέτη η απόπειρα εξώδικης ρύθμισης των χρεών πριν την κατάθεση της αίτησης για δικαστική ρύθμιση των χρεών. Τα αποτελέσματα από τη μέχρι σήμερα εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης δεν είναι ικανοποιητικά, εξαιτίας, κυρίως, της απροθυμίας των πιστωτικών ιδρυμάτων να επεξεργαστούν κατά ουσιαστικό τρόπο τα σχετικά αιτήματα των οφειλετών. Η επιδίωξη της εξώδικης ρύθμισης καθίσταται έτσι τυπική, προκαλώντας αδικαιολόγητα επιβάρυνση και επιβράδυνση της διαδικασίας.

- Η περίοδος ρύθμισης των χρεών, που θα ανέρχεται σε πέντε έτη, θα αρχίζει με την κατάθεση της αίτησης και όχι από την έκδοση της απόφασης. Αν οι καταβολές που πραγματοποιούνται από τον οφειλέτη κατά την περίοδο που μεσολαβεί μέχρι την έκδοση της απόφασης υπολείπονται αυτών που ορίζονται με την απόφαση, ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα να καταβάλει το ποσόν αυτό και μέχρι ένα έτος από τη λήξη της περιόδου ρύθμισης. Κατ” αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζονται και οι δυσμενείς συνέπειες για τον οφειλέτη από τυχόν καθυστέρηση στην εκδίκαση της αίτησής του.

- Στις περιπτώσεις οφειλετών με πλήρη αδυναμία καταβολής, η απαλλαγή από τα χρέη θα επέρχεται στα τρία έτη.

- Το ποσόν μέχρι το 85% της εμπορικής αξίας της κύριας κατοικίας τού οφειλέτη, την εξόφληση του οποίου πρέπει να ρυθμίσει ο οφειλέτης για να την εξαιρέσει από τη ρευστοποίηση, θα μπορεί πλέον να ρυθμίζεται και σε μεγαλύτερο των είκοσι ετών χρονικό διάστημα.

- Στις περιπτώσεις που οι απαιτήσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων έχουν εκχωρηθεί σε εταιρείες που έχουν την έδρα τους στο εξωτερικό, πρέπει να ορίζουν αντίκλητο στην Ελλάδα, ώστε να διευκολύνεται η συμπερίληψή τους στην αίτηση του οφειλέτη.

- Ενισχύεται ο συλλογικός χαρακτήρας της ρύθμισης των χρεών, που άλλωστε εξυπηρετεί και το συμφέρον του οφειλέτη. Δηλαδή, πρέπει κατ” αρχήν η ρύθμιση να περιλαμβάνει τα χρέη όλων των πιστωτών (δεν θίγονται οι προβλεπόμενες στο νόμο εξαιρέσεις).

- Καθορίζεται χαμηλότερο κόστος για τις επιδόσεις δικογράφων της διαδικασίας.

- Προβλέπεται η δυνατότητα ρύθμισης του ποσού που θα κληθεί αναδρομικά να καταλάβει ο οφειλέτης σε περίπτωση αύξησης των μηνιαίων καταβολών με την εφετειακή απόφαση.

- Επιτρέπεται η αίτηση αναστολής της αναγκαστικής εκτέλεσης, σε περίπτωση που η πρωτόδικη απόφαση είναι απορριπτική, μέχρι την έκδοση εφετειακής απόφασης.

 Τούλα Κεκάτου

  

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>