Αθλητισμός, Τοπικά

Βιώσιμος πολιτιστικός τουρισμός στον Βόλο

Την επιτακτική ανάγκη δημιουργίας ενός πλαισίου μακροπρόθεσμου πολιτιστικού σχεδιασμού από κοινού με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στον Βόλο και με την υποστήριξη του Πανεπιστημίου ανέδειξε η έρευνα με θέμα τον βιώσιμο πολιτιστικό τουρισμό και το city branding στο Τούρκου και τον Βόλο που παρουσίασε στο 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης η φιλόλογος και απόφοιτη του μεταπτυχιακού προγράμματος Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, Μαριάννα Μπουντούρη.

Σύμφωνα με την ίδια «η πόλη του Τούρκου και ο Βόλος αποτελούν δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα ευρωπαϊκών πανεπιστημιουπόλεων με σημαντικές ευκαιρίες στον τομέα του πολιτιστικού τουρισμού. Συγκεκριμένα, το Τούρκου επένδυσε τα τελευταία χρόνια σε μια βιώσιμη πολιτιστική πολιτική, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η παρακαταθήκη του θεσμού της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας που φιλοξένησε το 2011. Το έτος εορτασμού πρόσφερε πολλές βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες θετικές επιδράσεις στην εικόνα της πόλης, στην πολιτιστική συμμετοχή, στον δημιουργικό τομέα και συνολικά στην οικονομική της ανάπτυξη».
Από την άλλη ο Βόλος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Μαριάννα Μπουντούρη «αν και πόλη με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και μια πληθώρα ιδιαίτερων και ανταγωνιστικών πολιτιστικών χαρακτηριστικών που διαμορφώνουν την ταυτότητά του, χαρακτηρίζεται από την απουσία ολοκληρωμένου μακροπρόθεσμου πολιτιστικού σχεδιασμού». Η ίδια τονίζει: «Με έλλειψη συλλογικής προσπάθειας από πλευράς φορέων, με σοβαρά προβλήματα υποχρηματοδότησης λόγω οικονομικής κρίσης και Καλλικράτη, με μεμονωμένες ή αποσπασματικές κινήσεις τουριστικής προβολής, χωρίς κινήσεις συνεργασίας και ένταξης σε εθνικά και διεθνή δίκτυα, με ανυπαρξία συμπληρωματικών ειδικών υποδομών τουρισμού πχ. θεματικά πάρκα, με πολιτιστικές δομές χωρίς δικτύωση πχ. ενιαίο εισιτήριο και θεματικές πολιτιστικές διαδρομές, η πόλη του Βόλου χάνει σημαντικές ευκαιρίες για αναπτυξιακά αποτελέσματα και θέσεις εργασίας. Οι χαμηλές επιδόσεις που αφορούν στην επισκεψιμότητα των πολιτιστικών χώρων της πόλης αντικατοπτρίζουν ακριβώς αυτήν την εικόνα του πολιτιστικού τουρισμού στην πόλη του Βόλου που περιορίζεται κυρίως σε εσωτερική κατανάλωση».

«Το παιχνίδι δεν χάθηκε, ίσα ίσα», υποστηρίζει η ίδια και συνεχίζει: «Τα τελευταία χρόνια άρχισαν να διοργανώνονται διάφορα φεστιβάλ στην ευρύτερη περιοχή του Βόλου, από την Ευρωπαϊκή Γιορτή Μουσικής και το Φεστιβάλ Βόλου μέχρι το Μουσικό Χωριό στον Άγιο Λαυρέντη (που έκανε μια παύση πέρυσι) και το ανεξάρτητο Los Almiros Festival. Η πλειονότητα αυτών των φεστιβάλ προέκυψαν μετά από πρωτοβουλίες κάποιων ομάδων που ασχολούνται με πολιτιστικές δραστηριότητες ή ιδιωτών που θέλουν να αναδείξουν τη δουλειά τους. Δημιουργείται έτσι, σταδιακά μια δυναμική που βοηθάει στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης, αυξάνει το επίπεδο καλλιέργειας των πολιτών και δημιουργεί επιπλέον απαιτήσεις από την τοπική πολιτιστική βιομηχανία, οπότε τη βοηθά να αναπτυχθεί. Ο Βόλος έχει την ευκαιρία να εκμεταλλευθεί αυτήν τη δυναμική».
«Ο πολιτισμός δίνει το πλεονέκτημα της αναγνωρισιμότητας. Ζητούμενο παραμένει η διαμόρφωση μιας ιδιαίτερης ταυτότητας πόλης με βάση τις σύγχρονες τάσεις του city branding και του συμμετοχικού σχεδιασμού. Χρησιμοποιώντας παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών όπως αυτό του Τούρκου, που έχει ήδη σχεδιάσει τη στρατηγική μέχρι το 2029 με βάση τη στενή συνεργασία του Δήμου του Τούρκου με το τοπικό Πανεπιστήμιο, αλλά και τις αρχές της δημιουργικής πόλης και του συμμετοχικού σχεδιασμού, ο Βόλος θα μπορούσε να μεγιστοποιήσει το όφελος από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει. Κρίνεται λοιπόν, αναγκαία μια στροφή σε ένα καινοτόμο και βιώσιμο μοντέλο πολιτιστικής στρατηγικής».
Η έρευνα παρουσιάστηκε στο 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΤΜΧΠΠΑ από κοινού με τον διδάσκοντα του ΤΜΧΠΠΑ και μέλος ΣΕΠ του ΕΑΠ Νικόλαο Καραχάλη, με τίτλο: «Βόλος και Τούρκου, δύο πανεπιστημιουπόλεις σε αναζήτηση πολιτιστικής στρατηγικής: μια συγκριτική προσέγγιση».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το