Πολιτισμός

Τριήμερο αφιερωμένο στην ελληνική λογοτεχνία στον Άγιο Ονούφριο

 

Tο Κέντρο Πολιτισμού Ιωλκός, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλία- Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας και Βορείων Σποράδων, τη Μαγνήτων Κιβωτό για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος, τον Σύνδεσμο Φιλολόγων Μαγνησίας, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Μικρασιατών Ν. Ιωνίας Μαγνησίας «Το Εγγλεζονήσι», και την Πολιτιστική Εστία Μικρασιατών «Ίωνες» διοργανώνουν το 3ο τριήμερο αφιερωμένο στην ελληνική λογοτεχνία με θέμα τη Μικρασιατική Καταστροφή, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων (1922-2022), το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 29, 30 και 31 Αυγούστου του 2022, στο Αρχοντικό Ζαφειρίου στον Αγ. Ονούφριο.
Τίτλος του τριήμερου αφιερώματος «1922 – 2022: Αναζητώντας ρίζες και βλαστούς, μετά από έναν αιώνα».
Για φέτος , με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το λογοτεχνικό τριήμερο θα είναι αφιερωμένο, αφενός στους Έλληνες λογοτέχνες, οι οποίοι έζησαν ή έγραψαν για την ανείπωτη αυτή τραγωδία, αφετέρου, στα προβλήματα προσαρμογής των προσφύγων, όπως επίσης στη θετική επίδραση που προκάλεσε η έλευσή τους στην οικονομική, πολιτιστική και πνευματική ζωή της χώρας μας, μεταλαμπαδεύοντας τον πλούτο των παραδόσεών του, στις τέχνες και την παιδεία , διαμορφώνοντας έτσι μια νέα ταυτότητα.
Είναι γεγονός ότι η Μικρασιατική καταστροφή του 1922 και οι συνέπειές της στους πληθυσμούς που αναγκάστηκαν να αφήσουν τις εστίες τους αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλά λογοτεχνικά έργα. Σπουδαίοι πεζογράφοι που κατάγονται από τη Μικρά Ασία γίνονται μάρτυρες των ιστορικών γεγονότων αυτής της περιόδου και καταθέτουν τις εντυπώσεις τους από όσα άκουσαν και όσα έζησαν οι ίδιοι. Στα έργα τους η Μικρασιατική Καταστροφή δεν είναι το μοναδικό κεντρικό θέμα. H ζωή στις πόλεις που άφησαν, οι παιδικές και εφηβικές τους αναμνήσεις, ο εύρωστος, κοσμοπολίτικος κοινωνικός περίγυρος της «χαμένης πατρίδας» αναδύονται μέσα από τα μυθιστορήματά τους και έρχονται σε αντίθεση με τις δραματικές αφηγήσεις της καταστροφής. Oι αναμνήσεις αυτές είναι το προοίμιο στη λογοτεχνία της Καταστροφής. Αυτό καθ’ αυτό το γεγονός της Μικρασιατικής Καταστροφής αναλύεται στο έργο των λογοτεχνών του Μεσοπολέμου σε τρεις φάσεις: Στη φάση του ξεριζωμού των ανθρώπων από τη M. Aσία, στη φάση του ερχομού τους ως προσφύγων στον ελλαδικό χώρο, και στη φάση της εγκατάστασης και της προσπάθειας ενσωμάτωσης.
Το πρόγραμμα του τριήμερου αφιερώματος έχει ως εξής:
Δευτέρα 29 /8/2022
Δημήτρης Δημηρούλης ομ. καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου – συγγραφέας: « Ο χαμένος παράδεισος του Σεφέρη».
Κώστας Ακρίβος – συγγραφέας: «Στο όνειρο πάντα η Ιωνία – Στρατής Δούκας».
Δημήτρης ΄Ημελλος – ηθοποιός, ανάγνωση κειμένων του Γ. Σεφέρη.
Σύντομο μουσικό πρόγραμμα: Ζήσης Γεωργαλιός -κανονάκι, Βασίλης Λεμονιάς- λαούτο, Φανή Μπάρμπη-κρουστά ,φωνή.
Τρίτη 30/8/2022
Γεώργιος Γιαννακόπουλος – καθηγητής, πρόεδρος του Τμήματος Αρχειονομίας – Βιβλιοθηκονομίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής: «Η επίδραση της έλευσης των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία».
Ουρανία Σταματιάδου – φιλόλογος – πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μικρασιατών Ν. Ιωνίας Μαγνησίας « Το Εγγλεζονήσι»: « Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο και η θάλασσα ». (Τάσος Αυγερινός – Με τα πανιά και τα κουπιά)
Αργυρώ Μάμαλη – Κοπάνου – ερευνήτρια Λαϊκού Πολιτισμού – συγγραφέας – πρόεδρος της Πολιτιστικής Εστίας Μικρασιατών «Ίωνες». « Η Φιλόκαλη Μικρασιάτισσα».
Σύντομο μουσικό πρόγραμμα
Θάνος Δραγάνης – ούτι ,λαούτο, Ζήσης Γεωργαλιός – κανονάκι, Ελεάνα Βαρελά φωνή. Τετάρτη 31/8/2022
Βασίλης Βασιλειάδης – επικ. καθηγητής Νεοελληνικής Α.Π.Θ: Ηλίας Βενέζης, Το αφηγηματικό εκκρεμές από τον εφιάλτη στο όνειρο.
Θωμάς Κοροβίνης – συγγραφέας: «Ελληνική πεζογραφία και Μικρασιατική Καταστροφή».
Kωστής Δρυγιανάκης – συνθέτης: «Η Μικρασιάτικη μουσική παράδοση και η επιρροή της στην ελληνική μουσική».
Σύντομο μουσικό πρόγραμμα: Ζαφείρης Κουκουσέλης -πιάνο, Ζήσης Γεωργαλιός -κανονάκι, Βιργινία Δρογκούλα φωνή.
Στην έναρξη του τριημέρου θα παρευρεθεί και ο μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος.
Στον συντονισμό των εκδηλώσεων του τριημέρου ο Δημοσιογράφος Ηλίας Κουτσερής.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το