Τοπικά

Παραπλανητικές διαφημίσεις για προϊόντα αδυνατίσματος – «Παγίδες» στο ηλεκτρονικό εμπόριο και αυξημένες καταγγελίες στην ΕΝΚΑ Βόλου

Τα τελευταία χρόνια το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει μπει για τα καλά στη ζωή και του Βολιώτη καταναλωτή. Ειδικά στα χρόνια της πανδημίας γνώρισε μεγάλη άνθιση, η οποία συνεχίζεται στις μέρες μας. Μιλήσαμε με τον πρόεδρο της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου & Θεσσαλίας κ. Κωνσταντίνο Λυχναρόπουλο, για το ηλεκτρονικό εμπόριο και για τις παγίδες που κρύβει.

Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου κατά καιρούς δέχεται πολλές καταγγελίες που αφορούν σε προϊόντα που πωλούνται μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου και εφιστά μεγάλη προσοχή στους καταναλωτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με πρόσφατες καταγγελίες που έλαβε η ΕΝΚΑ Βόλου, η αύξηση δόλιων δραστηριοτήτων που στοχεύουν σε ανυποψίαστους καταναλωτές περνά τελευταία και από παραπλανητικές διαφημίσεις για προϊόντα αδυνατίσματος.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΧΑΛΑΤΣΗ

Σύμφωνα με τον κ. Λυχναρόπουλο, τα τελευταία πέντε χρόνια το τοπίο του λιανικού εμπορίου έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτές οι αλλαγές έχουν δημιουργήσει τόσο ευκαιρίες, όσο και προκλήσεις για τους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν πλέον πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων και υπηρεσιών στα χέρια τους. Ωστόσο, μαζί με την ευκολία των ηλεκτρονικών αγορών συνοδεύεται και ο κίνδυνος απάτης και παραπλανητικών πρακτικών. Στη συνέχεια θα δούμε και θα υπογραμμίσουμε τη σημασία των μέτρων προστασίας των καταναλωτών.

Ποιο είναι το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγουν να προχωρήσουν μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου σε online αγορές;

«Το ποσοστό των καταναλωτών που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές σημείωσε σημαντική άνοδο τα τελευταία χρόνια, εν μέρει λόγω της πανδημίας COVID-19 και στη συνέχεια λόγω της νέας εμπειρίας των καταναλωτών στις «αγορές από τον καναπέ του σπιτιού τους». Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, ένα σημαντικό μέρος των καταναλωτών προτιμά πλέον να ψωνίζει online για την ευκολία και την προσβασιμότητά του. Ωστόσο, αυτή η αυξημένη εξάρτηση από το ηλεκτρονικό εμπόριο εκθέτει τους καταναλωτές σε μεγαλύτερο κίνδυνο να πέσουν θύματα δόλιων συστημάτων. Εδώ υπογραμμίζουμε τη σημασία της εκπαίδευσης των καταναλωτών σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους στην αγορά».

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι του ηλεκτρονικού εμπορίου;

«Ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο προσφέρει απέραντη ευκολία, ενέχει επίσης ορισμένους κινδύνους, όπως παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων, απάτες ηλεκτρονικού ψαρέματος (phishing) και «ψεύτικους» πωλητές. Οι καταναλωτές θα πρέπει να «έχουν τα μάτια τους 14» όταν ανταλλάσσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες στο διαδίκτυο και θα πρέπει να συναλλάσσονται μόνο με αξιόπιστους ιστότοπους (για παράδειγμα οι διευθύνσεις που ξεκινούν με τη λέξη «https» είναι οι ασφαλέστερες). Η έλλειψη φυσικής αλληλεπίδρασης στις ηλεκτρονικές συναλλαγές διευκολύνει τη δράση ενός απατεώνα, τονίζοντας την ανάγκη για ισχυρά μέτρα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο και εκστρατείες ευαισθητοποίησης των καταναλωτών».

Σε τι αφορούν οι καταγγελίες ή τα παράπονα που λαμβάνει κατά καιρούς η Ένωση Καταναλωτών Βόλου σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο;

«Η ταχεία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει, δυστυχώς, οδηγήσει σε αύξηση των δόλιων δραστηριοτήτων που στοχεύουν ανυποψίαστους καταναλωτές. Οι παραπλανητικές διαφημίσεις για προϊόντα αδυνατίσματος είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού, όπως επισημαίνεται από πρόσφατες καταγγελίες που λάβαμε στην Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι καταναλωτές παραπλανήθηκαν από ψευδείς υποσχέσεις για γρήγορη απώλεια βάρους χωρίς επαρκείς πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των προϊόντων ή τις πιθανές παρενέργειες. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί όταν συναντούν τέτοιες διαφημίσεις και να επαληθεύουν την αξιοπιστία των προϊόντων και των πωλητών πριν πραγματοποιήσουν κάποια αγορά.

Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας λαμβάνει τακτικά καταγγελίες σχετικά με τις ηλεκτρονικές αγορές, που κυμαίνονται από ζητήματα σχετικά με την ποιότητα των προϊόντων έως καθυστερήσεις παράδοσης και παραπλανητική διαφήμιση. Στις καταγγελίες των καταναλωτών αναφέρουν την ανάγκη οι επιχειρήσεις να λογοδοτούν για τις πράξεις τους».

Πώς μπορεί κάποιος να εκφράσει τα παράπονά του για ένα προϊόν ή μια επιχείρηση εφόσον αντιμετωπίσει προβλήματα στις ηλεκτρονικές αγορές;

«Όταν οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις ηλεκτρονικές αγορές, συχνά απευθύνονται σε οργανώσεις προστασίας καταναλωτών όπως της δικής μας για βοήθεια. Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών και στη διαμεσολάβηση των διαφορών μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων. Παρέχοντας μια πλατφόρμα μέσω της ιστοσελίδας μας ή τη διεύθυνση του email μας ([email protected]) για τους καταναλωτές να εκφράσουν τις ανησυχίες τους και να ζητήσουν βοήθεια, προσπαθούμε να συμβάλλουμε στη «διατήρηση του οικοσυστήματος» του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Οι καταναλωτές γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους;

«Η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών είναι καίριας σημασίας για την καταπολέμηση της απάτης και των παραπλανητικών πρακτικών στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Εκπαιδεύοντας τους καταναλωτές σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, καθώς και τις κοινές παγίδες που πρέπει να προσέχουν, στην Ένωση προσπαθούμε να δώσουμε τη δυνατότητα στους καταναλωτές να λαμβάνουν τεκμηριωμένες πληροφορίες όταν ψωνίζουν ηλεκτρονικά. Αυτό περιλαμβάνει τη διεξαγωγή ερευνών από πλευράς μας, την «κρούση του κώδωνα» για τις παραπλανητικές διαφημίσεις και την κατανόηση της διαθέσιμης προσφυγής σε περίπτωση διαφοράς».

Έχετε να συμβουλέψετε κάτι τους καταναλωτές που θα επιλέξουν το διαδίκτυο για τις αγορές του Πάσχα;

«Καθώς πλησιάζουν οι διακοπές του Πάσχα, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν ψωνίζουν στο διαδίκτυο για να αποφύγουν να πέσουν θύματα απάτης και παραπλανητικών πρακτικών. Είναι σημαντικό να ελέγχουν προσεκτικά τις καταχωρίσεις των προϊόντων, να συγκρίνουν τις τιμές από πολλές πλατφόρμες και να διαβάζουν κριτικές πελατών πριν πραγματοποιήσουν μια αγορά. Επιπλέον, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι επιφυλακτικοί από τα δημοσιευμένα σχόλια με πληροφορίες προϊόντων που φαίνονται εξαιρετικές ή πολύ καλές για να είναι αληθινές και θα πρέπει να επαληθεύουν την αξιοπιστία των επιχειρήσεων πριν παράσχουν οποιεσδήποτε προσωπικές ή οικονομικές πληροφορίες».

Σας ευχαριστούμε για τις πολύτιμες πληροφορίες σας και εφιστούμε την προσοχή των καταναλωτών που επιλέγουν ηλεκτρονικές αγορές. Να αναφέρουμε εδώ τα στοιχεία επικοινωνίας της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη.

Ένωση Καταναλωτών Βόλου & Θεσσαλίας, Εργατικό Κέντρο Βόλου, Μακρινίτσης 38 (2ος όροφος), τοποθεσία: https://goo.gl/maps/bMfX8VnzcBJNABgW9, website: https://enkavolou.gr/, email: [email protected], τηλ.: 2421045615.

Προηγούμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το