Τοπικά

Δρόμοι παγίδες σε Βόλο και Νέα Ιωνία – Βαρύ το τίμημα με δεκάδες ατυχήματα

Του Βασίλη Καλλία,
παιδαγωγού κυκλοφορίας- εκπαιδευτή οδηγών

Βαρύς ο σημερινός τίτλος, όπως βαρύ είναι και το τίμημα που έχουμε «πληρώσει» με δεκάδες ατυχήματα, ειδικά το τελευταίο διάστημα στην πόλη μας. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ένα πράγμα. Το καθετί επικίνδυνο και κακοσχεδιασμένο στον δρόμο, σχεδόν όλα, είναι αντιμετωπίσιμα από έναν συνετό οδηγό, γνώστη του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, προσεκτικό, που προβλέπει στο βάθος του δρόμου το τι του ξημερώνει. Αυτός ο οδηγός δεν έχει να φοβάται τίποτα. Κινδυνεύει ελάχιστα, καθώς προσαρμόζει την ταχύτητα του οχήματός του ανάλογα με τις υπάρχουσες συνθήκες. Επίσης, θα έπρεπε να είναι αυτός που εντοπίζει τις κακοτεχνίες, τις επισημαίνει εκεί που πρέπει και τους «κράζει» όταν δεν μεριμνούν. Μεριμνά εγκαίρως, δεν περιμένει να γίνει κάτι δυσάρεστο και μόνο τότε, σε μια ζεστή σερβιρισμένη είδηση στο διαδίκτυο, να γίνει ο δικαστής των πάντων για τα πάντα. Αυτά, αγαπητοί συνάδελφοι οδηγοί, για να ξεκαθαρίζουμε τα πράγματα και να μη σπαταλάμε ουσία για τα αυτονόητα. Ο κάθε ένας από εμάς, σίγουρα έχει κατά νου, τις κακοτοπιές που βρίσκονται στη γειτονιά του… γύρω από τον χώρο που δραστηριοποιείται. Θα αναφερθώ σε προβληματικά σημεία της πόλης μας που χρησιμοποιούνται συχνά και από τουρίστες, για να μετακινηθούν σε κεντρικά σημεία του Βόλου ή να τον διασχίσουν για να οδηγηθούν προς Πήλιο.

Ξεκινάμε λοιπόν από τη Διασταύρωση Λαρίσης με Υψηλάντου (η Υψηλάντου καταλήγει στους Αγίους Αναργύρους). Μεγάλη η αναμονή των οχημάτων για να στρίψουν και να μπουν ή να βγουν από Λαρίσης με οχήματα να τη διασχίζουν, καθώς ο νεοεισερχόμενος στην κατοικημένη περιοχή, δύσκολα εγκαταλείπει τις υψηλές ταχύτητες της εθνικής οδού. Από τότε που κλείσανε τη συνέχεια της Αλαμάνας προς Νεάπολη με διαχωριστική νησίδα και τα οχήματα για να κατευθυνθούν προς Νεάπολη πρέπει να μπουν στη Λαρίσης και να βγουν από την παραπάνω διασταύρωση.

Συνεχίζουμε στη Λαμπράκη με τα παλλόμενα πορτοκαλί χρώματος φανάρια, ενεργά σε ώρες αιχμής, μπερδεύοντας τους οδηγούς των κάθετων δρόμων (πολλοί από αυτούς τουρίστες) που επισκέπτονται τη συνοικία των Παλαιών, εκθέτοντας ξαφνικά μεγάλο μέρος του οχήματός τους κάθετα στη Λαμπράκη ξαφνιάζοντας τους διερχόμενους οδηγούς. Μια επισήμανση, τις νυχτερινές ώρες η κυκλοφορία των οχημάτων αραιώνει, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να μην υφίσταται λόγος για τη λειτουργία των τρίχρωμων φωτεινών σηματοδοτών, οι οποίοι θα προκαλούσαν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στους οδηγούς. Τότε και μόνο τότε δικαιολογούνται τα παλλόμενα πορτοκαλί φανάρια.
Επίσης, φανάρια Πολυμέρη με Περραιβού. Ένα άκρως επικίνδυνο σημείο. Με οδηγούς επί της Πολυμέρη, κυρίως στο ρεύμα προς Αγριά να αψηφούν το κόκκινο. Είμαι σίγουρος ότι πολλοί από αυτούς δεν βλέπουν καν ότι υπάρχουν φανάρια, καθώς πολλές φορές κρύβονται από ογκώδη οχήματα που σταθμεύουν επί της Πολυμέρη. Συμφωνώ, φταίνε οι ίδιοι που σταθμεύουν παράνομα, αλλά εφόσον δεν μπορείτε εδώ και χρόνια να εξαλείψετε το πρόβλημα, είναι κυρίως δική σας η ευθύνη. Τουλάχιστον, εξοπλίστε τη διασταύρωση με ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει, έτσι ώστε να γίνονται οι σηματοδότες εγκαίρως αντιληπτοί.

Η οδός Κασσαβέτη είναι ένας ωραίος δρόμος με πολύ πράσινο και μεγάλο πλάτος. Τον επιλέγω, όπως και πολλοί άλλοι οδηγοί για να κατευθυνθούμε προς παραλία, καθώς στο μεγαλύτερο κομμάτι είναι δρόμος προτεραιότητας. Όμως, πολλά ατυχήματα έχουν σημειωθεί σε αυτόν τον δρόμο κάτω από την Αναλήψεως, εκεί που ξαφνικά αρχίζει να ισχύει η από δεξιά προτεραιότητα. Όσοι ανυποψίαστοι, κυρίως ξένοι τη «βγάλουν καθαρή» μέχρι την Κωνσταντά χωρίς να τύχει να διασταυρωθούν με άλλο όχημα, έρχονται αντιμέτωποι με το πρώτο στοπ στη διασταύρωση με Κωνσταντά. Σχεδόν όλοι μας έχουμε δει οχήματα να περνάνε σφαίρα τη διασταύρωση. «Και εμείς τι φταίμε;» θα πούνε οι υπεύθυνοι. Εξαντλήσατε όλα τα μέσα προειδοποίησης αναγγελίας κινδύνου; «Φρεσκάρατε» την οριζόντια σήμανση έτσι ώστε από μακριά να γίνει αντιληπτή η υποχρέωση; Ας το αλλάξουμε και λίγο. Πατριωτάκια μου καλά που μένετε εκεί γύρω και μετακινούνται τα παιδιά σας με ποδήλατα, πατίνια κ.λπ… τι περιμένετε; Να έρθουν οι κάμερες και να μιλήσετε για ένα ακόμα δυσάρεστο γεγονός; Ρητορική η ερώτηση. Συνεχίζω, για να επισημαίνω ένα άκρως επικίνδυνο σημείο που δοκιμάζονται τα νεύρα των οδηγών λόγω μεγάλης αναμονής.

Είμαστε στην οδό Αναλήψεως με Φιλιππίδη (ο παράπλευρος παραποτάμιος δρόμος στο ποτάμι του Αναύρου). Οι οδηγοί που κινούνται επί της Φιλιππίδη ερχόμενοι από Γ. Δήμου, αγνοούν την πινακίδα για υποχρεωτική πορεία δεξιά προς Αναλήψεως και διασχίζουν κάθετα τον δρόμο κάτι που απαγορεύεται, για να κατευθυνθούν με εύκολο τρόπο προς παραλία. Τα οχήματα που εγκαταλείπουν την Αναλήψεως για να εισέλθουν στην Αγίου Δημητρίου δεν μειώνουν εγκαίρως ταχύτητα, ανατροφοδοτώντας την επιθετική διάθεση των Φιλιππιδαίων και… η μάχη αρχίζει. Συμφωνώ ότι είναι δύσκολο να βρεθεί σε αυτό το σημείο λύση καθώς δεν γίνεται για πολλούς λόγους να τοποθετηθούν φανάρια. Κάτι θα σκεφτείτε εσείς οι υπεύθυνοι. Μέχρι τότε ας πάψουμε να είμαστε παραβατικοί σε εκείνο το σημείο, προβάλλοντας για μια ακόμα φορά ως δικαιολογία τη συχνότητα των παραβιάσεων.

Θα σας πάω τώρα Ν. Ιωνία, στην οδό Μ. Μερκούρη, ο κάθετος δρόμος που συνορεύει με το παλιό νεκροταφείο. Πριν φτάσουμε στο δημοτικό θέατρο της Ν. Ιωνίας (εκεί μετονομάζεται σε οδό Σταδίου), είμαστε αναγκασμένοι να ακολουθήσουμε ένα απότομο γκελ του δρόμου, καθώς ένα… σπίτι βρίσκεται ακριβώς μπροστά μας, κάτι που ξαφνιάζει τον αφηρημένο Βολιώτη και τον ανυποψίαστο ξένο. Σχεδόν κανείς δεν μειώνει αρκετά ταχύτητα αψηφώντας τους στοιχειώδεις νόμους της φυσικής και βρίσκονται χωρίς να το καταλάβουν στο άλλο ρεύμα κυκλοφορίας. Αν κάποιος κοντοσταθεί στο παρκάκι παρακολουθώντας το φαινόμενο, ειδικά τις μέρες που έχει αγώνα στο Πανθεσσαλικό, θα τα «δει όλα» και θα πει ότι ναι, υπάρχει Θεός. Μένουμε στη Ν. Ιωνία και προτείνω να τοποθετηθεί ενιαία ξεκάθαρη σήμανση στον κυκλικό κόμβο στην Ευαγγελίστρια με υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας σε όλους τους δρόμους που καταλήγουν στον κόμβο. Ακριβώς όπως συμβαίνει και στους υπόλοιπους νέους κόμβους, γιατί δημιουργείται σύγχυση και φυσικά κίνδυνος αφού κόμβος χωρίς σήμανση εξακολουθεί να είναι θέμα συζήτησης σε επίπεδο καφενείου με άνευ λόγου εντάσεις και πολυγνωμία.

Κλείνω το σημερινό άρθρο (όχι το θέμα καθώς θα επισημανθούν στο μέλλον και άλλα σημεία), με δύο πολύ επικίνδυνα σημεία, στα οποία υπάρχει λανθασμένος συντονισμός φαναριών. Πρώτο σημείο, Ελ. Βενιζέλου στο ύψος του υποσταθμού της Δ.Ε.Η. Μια διασταύρωση με μεγάλο μήκος και χρόνο περάσματος που έχει ως αποτέλεσμα το φανάρι στην οδό Προποντίδος να ανάβει νωρίς, τα οχήματα σε αυτό τον δρόμο λόγω του τοιχίου του υποσταθμού αντιλαμβάνονται τελευταία στιγμή τα οχήματα που δεν πρόλαβαν να διασχίζουν τη Βενιζέλου. Μια επισήμανση για τους «θερμόαιμους» οδηγούς, δίνουμε προτεραιότητα ακόμα και πράσινο να έχουμε, σε οχήματα και πεζούς που δεν πρόλαβαν να διασχίσουν τον δρόμο από την προηγούμενη φωτεινή σηματοδότηση. Βρείτε μια λύση ακόμα και να αλλάξετε το ρεύμα κυκλοφορίας στην Προποντίδος. Πόσα άλλα ατυχήματα, πόσες ακόμα εντάσεις. Αντίστοιχο πρόβλημα στην οδό Φιλικής Εταιρείας με τα φανάρια στις διαδοχικές κάθετες με αυτήν διασταυρώσεις Ξάνθου και Σκουφά. Κινούμενος επί της Ξάνθου έχεις πράσινο, με λογική ταχύτητα στρίβεις στη Φιλικής Εταιρείας και μόλις βρεθείς μπροστά από την Ξάνθου έρχεται φουριόζος και επιθετικός ο «εσύ φταις» καθώς του έχει ανάψει πράσινο σε λάθος χρονική στιγμή. Κλείνοντας θέλω να εκφράσω μια επιθυμία. Επιτέλους να υπάρχει μια κοινή γραμμή αντιμετώπισης των προβλημάτων στους δρόμους και να μην παίζονται μπαλάκι οι ευθύνες από τον Δήμο στην Περιφέρεια, στην Αποκεντρωμένη ή οπουδήποτε αλλού και αντίστροφα. Οι παραπάνω επισημάνσεις σκοπό έχουν να ευαισθητοποιήσουν τις αρχές, αλλά και τον καθένα από εμάς, να τον βάλουν στη θέση του ξένου, του τουρίστα, του νέου οδηγού, που είναι ομάδες με αδύναμα σημεία λόγω έλλειψης εμπειρίας ή πληροφόρησης για τις κακοτοπιές. Αυτό ονομάζεται αμυντική οδήγηση… το κύριο εργαλείο για ασφαλή, αναίμακτα και ξεκούραστα δρομολόγια.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το