Άρθρα

Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – Κόμβος επικίνδυνων ανταγωνισμών και ο Βόλος

ΑΡΘΡΟ
Του ΡΙΖΟΠΟΥΛΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Μέλους της Τ.Ε. Μαγνησίας του ΚΚΕ, Δημοτικού Συμβούλου Βόλου

Οι εξελίξεις σε σχέση με τη δημιουργία Σταθμού Υγροποιημένου Αερίου (ΥΦΑ) στον Βόλο με βασικό επενδυτή την Exxon Mobil, όπως αποκαλύφθηκε και με την πρόσφατη συνέντευξη τύπου στο Δημαρχείο της πόλης με πρωτοβουλία της δημοτικής αρχής, μετατρέπει τον Βόλο σε κόμβο επικίνδυνων ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών. Δεν πρόκειται απλά για έναν ακόμη Σταθμό Αποθήκευσης, Αεριοποίησης ΥΦΑ -LNG. Αφορά ακόμη έναν κρίκο μιας ευρύτερης αλυσίδας του λεγόμενου Κάθετου Ενεργειακού Διαδρόμου, με στόχο τη μείωση των εισαγωγών ρωσικού καυσίμου, προσφέροντας «εναλλακτικές» διαδρομές. Διαδρομές, που υποστηρίζονται από τις ΗΠΑ, γιατί εξυπηρετούν τους γεωπολιτικούς σχεδιασμούς και τα συμφέροντα των αμερικανικών μονοπωλίων απέναντι σ’ αυτά της Ρωσίας και της Κίνας, διαφοροποιώντας τις πηγές ενέργειας σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η προώθηση του ενεργειακού σχεδιασμού των ΗΠΑ στην περιοχή, σε συνδυασμό με το γεγονός, ότι η περιοχή μας (Στρατόπεδο Γεωργούλα, Στεφανοβίκειο, Αγχίαλος, κ.ά.) μετατρέπεται σε μια απέραντη αμερικανονατοϊκή βάση με την υπογραφή της νέας επέκτασης της «Συμφωνίας Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδας – ΗΠΑ», αποτελεί ένα μείγμα άμεσου κίνδυνου για το λαό του Βόλου, αφού γίνεται στόχος – μαγνήτης επιθέσεων σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων.
Οι Βολιώτες σε καμιά περίπτωση δεν θα βγουν κερδισμένοι από μια τέτοια επένδυση. Οι δηλώσεις των υποστηρικτών της, ότι θα φέρει εκατοντάδες θέσεις εργασίας, είναι το «δόλωμα» για να αποδεχτούν μια εγκατάσταση, από την οποία οι μόνοι που θα βγουν κερδισμένοι είναι τα αμερικάνικα μονοπώλια και οι εφοπλιστές, ιδιαίτερα οι Έλληνες που κατέχουν μέχρι τώρα το 16% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου παγκοσμίως. Εξάλλου οι εργαζόμενοι συνειδητοποιούν ότι στα πλαίσια της στρατηγικής της Ε.Ε., με πρόσχημα την κλιματική αλλαγή, με την εφαρμογή της λεγόμενης «Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας» (European Green Deal), δεκάδες δισεκατομμύρια, μέσα από το «Πρόγραμμα Ανάκαμψης», προορίζονται για τους «μεγάλους παίχτες». Την ίδια στιγμή προϋπόθεση για τη μοίρασμα του πακτωλού στα μονοπώλια των ευρωπαϊκών κρατών είναι νέα αντεργατικά – αντιλαϊκά μέτρα, όπως αυτά που ψήφισε και προωθεί η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ (Ν. Χατζηδάκη, 10ωρο, απλήρωτες υπερωρίες, διευθέτηση χρόνου εργασίας, συνδικαλιστικά – δημοκρατικά δικαιώματα στον «πάγο», κ.ά.). Μια πολιτική που στηρίζουν όλα τα αστικά κόμματα, μεταξύ των οποίων και ο ΣΥΡΙΖΑ, που προώθησε τόσο την «Συμφωνία Αμυντική Συνεργασία Ελλάδας – ΗΠΑ», όσο και «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία». Τα λαϊκά στρώματα και στην πόλη του Βόλου, παρά το γεγονός ότι και στην περιοχή μας προωθούνται τεράστιες «πράσινες» επενδύσεις και σε φωτοβολταϊκά πάρκα, όπως αυτό που προωθεί ο Δήμος Βόλου, και σε ανεμογεννήτριες (Ν. Πήλιο) και στη μεταφορά φυσικού αερίου, θα συνεχίζει να υποφέρει από τους χαμηλούς μισθούς και συντάξεις, από τα ψίχουλα των επιδομάτων για τη «διαχείριση της ακραίας φτώχειας», τις ανατιμήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης και την ενεργειακή φτώχεια.
Η στάση της δημοτικής αρχής Βόλου, της Περιφέρειας Θεσσαλίας και του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, μπροστά σ’ αυτές τις εξελίξεις μπορεί να χαρακτηριστεί μόνο ως προκλητική! Αντί να εναντιωθούν σ’ αυτές τις επικίνδυνες εξελίξεις, φαίνεται ότι «βάζουν πλάτη» (όπως έκαναν για τις αμερικανικές βάσεις) για την προώθηση της επένδυσης ΥΦΑ και μάλιστα δίπλα στην πόλη, δίπλα σε κατοικημένες περιοχές. Σύμφωνα με τους χάρτες της ίδιας της εταιρείας με την επωνυμία «MEDITERRANEAN GAS Α.Ε.», που έχει αναλάβει τις σχετικές μελέτες αδειοδότησης, η οποία έχει υποβάλει ήδη αίτηση για χορήγηση άδειας της συγκεκριμένης εγκατάστασης στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), σχεδιάζεται στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου, μια πλωτή εξέδρα αποθήκευσης χιλιάδων κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου, στην οποία θα μεταφορτώνεται το LNG από άλλα υγραεριοφόρα πλοία. Επίσης προβλέπεται η εγκατάσταση συστημάτων αεριοποίησης και αγωγού, μήκους περίπου 5 χλμ., που θα περνά από τα Πευκάκια, από τα Αϊβαλιώτικα και από την περιοχή του Βιολογικού Καθαρισμού, για τη μεταφορά και τη διανομή ή τη μεταφόρτωση του αερίου στην Α΄ΒΙΠΕ Βόλου. Η εγκατάσταση προβλέπεται να λειτουργεί λίγες εκατοντάδες μέτρα από την ακτή, δίπλα σε περιοχή με μεγάλο αριθμό εργαζομένων, λαϊκών κατοικιών, σχολείων και εργασιακών χώρων, δημιουργώντας σοβαρό ζήτημα ασφάλειας, αφού μπορεί να μετατραπεί σε «πυριτιδαποθήκη».
Στην ιστορία διαχείρισης και εκμετάλλευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου έχουν καταγραφεί πολλά ατυχήματα εξαιτίας είτε πυρκαγιών είτε εκρήξεων είτε προσκρούσεων είτε αστοχία στην κατασκευή δεξαμενών και του συστήματος μετάγγισης. Στην Αλγερία το 2014 μια έκρηξη σε εγκαταστάσεις Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου σκότωσε 27 εργαζόμενους και τραυμάτισε πολύ περισσότερους. Τον Απρίλη του 2014, σε μια εγκατάσταση Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, ιδιωτικής εταιρείας κοντά στη μικρή πόλη Plymouth της πολιτείας Washington, στις ΗΠΑ, σημειώθηκε έκρηξη, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν αρκετοί εργάτες και να εκτοξευτούν μεταλλικά θραύσματα 100 κιλών σε απόσταση 300 μέτρων. Θραύσματα τρύπησαν μια δεξαμενή, οπότε άρχισε διαρροή και εντάθηκαν οι φόβοι για επικείμενη δεύτερη έκρηξη που θα ισοπέδωνε οτιδήποτε σε ακτίνα 1.200 μέτρων. Για δύο μέρες απομακρύνθηκαν όλοι οι κάτοικοι σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων. Στην Κίνα, πριν λίγο καιρό, τουλάχιστον 19 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και σχεδόν 200 τραυματίστηκαν στην Κίνα όταν σημειώθηκε έκρηξη σε βυτίο που μετέφερε Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο, στις 13/6/2020, (https://twitter.com/i/status/1271755680697835521), όπου καταστράφηκαν κτίρια σε σχετικά μεγάλη απόσταση, ενώ τρομακτικές είναι οι εικόνες από ανατροπή βυτιοφόρου, στις 11/2/2018 από ένα αντίστοιχο ατύχημα (https://www.youtube.com/watch?v=bP6UJ1J2sp8), Δεν είναι τυχαίο ότι στην Στοκχόλμη ο τερματικός σταθμός βρίσκεται σε απόσταση 65 χιλιόμετρων. Στην Αλεξανδρούπολη ο σταθμός ΥΦΑ σχεδιάζεται να κατασκευαστεί 10 χλμ από τη στεριά και 24 χλμ από την πόλη!
Ταυτόχρονα, πολλά ερωτηματικά γεννά η μεθόδευση ενημέρωσης του λαού του Βόλου για τη συγκεκριμένη εγκατάσταση. Ο σχεδιασμός εγκατάστασης σταθμού ΥΦΑ «μέσα» στο λιμάνι του Βόλου έγινε γνωστός από την ανάρτηση της ΡΑΕ της αίτησης αδειοδότησης της εγκατάστασης, με σχετικά δημοσιεύματα των τοπικών ΜΜΕ. Όπως αποδείχτηκε, από τοποθετήσεις στελεχών του ΟΛΒ, ήταν γνωστό το εγχείρημα από τότε που ιδρύθηκε η εταιρεία με έδρα τον Βόλο για την προώθηση αυτών των σχεδιασμών, χωρίς να ενημερώσουν τους κατοίκους του Βόλου! Πολλά ερωτηματικά γεννά και η στάση της δημοτικής αρχής Βόλου, που, ύστερα από σχετική ερώτηση τα ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΒΟΛΟΥ και του ΚΚΕ, οργάνωσε συνέντευξη τύπου με τους παράγοντες που προωθούν την ΥΦΑ στον Βόλο, με τη συμμετοχή εκπροσώπου της EXXON MOBIL! Όπως ερωτηματικά γεννά και ο εκνευρισμός και η υβριστική – απειλητική στάση απέναντι στους εκπροσώπους φορέα από τον δήμαρχο Αχ. Μπέο, που τόλμησαν να «ταράξουν» τα «ήρεμα νερά» προώθησης αυτών των σχεδιασμών. Και σ’ αυτήν την περίπτωση ακολουθεί ακριβώς τον ίδιο τακτικισμό, όπως έκανε με στελέχη της ΑΓΕΤ – Lafarge, για να προωθηθεί η καρκινογόνα καύση των σκουπιδιών. Εξάλλου, στην χθεσινή συνεδρίαση (25/10) του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, ο δήμαρχος υπεραμύνθηκε της επένδυσης, λέγοντας αστεία «ότι η ίδια εταιρεία διαβεβαιώνει την ασφάλεια των κατοίκων” και ότι «στόχος μας είναι να κερδίσουμε από αυτή την επένδυση και να παρέχουμε δωρεάν φυσικό αέριο σε δημοτικά κτίρια, σχολεία και γυμναστήρια», «μοιράζοντας καθρεφτάκια στους ιθαγενείς».
Ερωτηματικά, όμως, προκαλούν και οι τοποθετήσεις του κ. Αποστολάκη των «Μαζί για τον Βόλο», που δε βρήκε να πει τίποτα για τους επικίνδυνους σχεδιασμούς στο λιμάνι του Βόλου, λέγοντας ότι απλά «απουσιάζουν κρίσιμα στοιχεία. … δεν έχει παρουσιαστεί το business plan από το οποίο να προκύπτει το κόστος της επένδυσης, … η ανάλυση κόστους – οφέλους κλπ.» ή του κ. Παπαδούλη, που επισήμανε ότι θα ήταν πως θα ήταν ευτυχής ένας τέτοιος κολοσσός να αποκτήσει σχέσεις με την πόλη» και ότι απλώς δημιουργεί καχυποψία ο Μπέος. Αποδεικνύεται για ακόμη μια φορά πως οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ στο δημοτικό συμβούλιο Βόλου διαγκωνίζονται με τη σημερινή δημοτική αρχή στο ποιος είναι πιο ικανός στην προώθηση των επιχειρηματικών συμφερόντων, τηρώντας κατά γράμμα την πολιτική των κομμάτων που τους στηρίζουν, που δεν διαφοροποιείται από την πολιτική της ΝΔ και της δημοτικής αρχής.
Οι Βολιώτες πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα. Να ξεσηκωθούν ενάντια σ’ αυτήν την πολιτική, τη στρατηγική του κεφαλαίου, που με συνέπεια προωθούν και εφαρμόζουν τα αστικά κόμματα και οι εκπρόσωπούς τους στην τοπική διοίκηση. Είναι πολιτική επικίνδυνη, πολιτική για τα κέρδη των λίγων που τσακίζει τη ζωή των πολλών.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το