Ελλάδα

Βύθιση «Αγία Ζώνη ΙΙ»: Ποιοι δικαιούνται αποζημίωση για την καταστροφή

Συνομιλίες και επαφές με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας Διονύση Καλαματιανό αλλά και ανώτερα στελέχη του λιμενικού σώματος, σχετικά με τη διαδικασία των αποζημιώσεων στους πληγέντες από τη ρύπανση που προκάλεσε η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης στον Σαρωνικό, είχαν από το διάστημα από 18 έως 21 Σεπτεμβρίου, εκπρόσωποι του Διεθνούς Ταμείου Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης από πετρέλαιο («ΙΟPC»).

Οι εκπρόσωποι του Ταμείου είχαν εξάλλου συνομιλίες με τους ασφαλιστές του πλοιοκτήτη, με εκπροσώπους της ιδιωτικής εταιρείας απορρύπανσης, αλλά και εκπροσώπους της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ρύπανσης Ιδιοκτητών Δεξαμενόπλοιων (International Tanker Owners Pollution Federation -ITOPF), ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα θα έχουν εκ νέου νέα συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Διονύση Καλαματιανό.

Εκπρόσωπος του IOPC στις συνομιλίες που είχε με κυβερνητικούς αξιωματούχους, αλλά και στελέχη του λιμενικού σώματος, ανέφερε ότι η πρώτη αντίδραση μετά το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» ήταν γρήγορη, ενώ οι εκπρόσωποι του Ταμείου που ήρθαν στον Πειραιά, ήθελαν να αποκτήσουν μία ξεκάθαρη εικόνα της κατάστασης, αλλά και για τις εργασίες καθαρισμού που διεξάγονται.

Σημειώνεται ότι το Διεθνές Ταμείο Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης από πετρέλαιο (IOPC Funds) είναι ουσιαστικά δύο διακυβερνητικοί οργανισμοί – το «Ταμείο του 1992» και το «Συμπληρωματικό Ταμείο».

Ο ρόλος τους έγκειται στο να αποδίδουν αποζημίωση, βάσει της σύμβασης του 1992 για την αστική ευθύνη, για ζημίες που οφείλονται σε πετρελαιοκηλίδες που προέρχονται από διαρροές πετρελαίου σε ένα κράτος-μέλος.

Τα Ταμεία παρέχουν ένα πρόσθετο επίπεδο αποζημίωσης επιπλέον από αυτή που καταβάλλεται από τον πλοιοκτήτη του πλοίου (μέσω της ασφαλιστικής του) που προκάλεσε τη ρύπανση.

Επισημαίνεται ότι η Ελλάδα είναι μία από τις 31 χώρες που είναι συμβαλλόμενο μέρος στο Συμπληρωματικό Ταμείο, που μπορεί να καταβάλει αποζημίωση έως 900 εκατ.ευρώ και ιδρύθηκε το 2005, με στόχο να παρέχει ένα υψηλότερο επίπεδο αποζημίωσης.

Οι κανόνες που ισχύουν για τη χώρα μας είναι ακριβώς οι ίδιοι με αυτούς που ισχύουν για οποιοδήποτε άλλο μέλος του IOPC Funds που αποζημιώνει τέτοια είδους περιστατικά εδώ και 40 χρόνια. Υπογραμμίζεται εξάλλου ότι το Ταμείο θα πληρώσει μόνο αξιώσεις για υπαρκτές οικονομικές απώλειες και θα τεθεί σε εφαρμογή μια δίκαιη και διαφανής διαδικασία.

Στόχος της αποζημίωσης είναι οι αιτούντες -που μπορεί να είναι φυσικά πρόσωπα, εταιρείες, ιδιωτικοί οργανισμοί ή δημόσιοι φορείς- να επανέλθουν στην ίδια θέση που θα ήταν αν δεν είχε λάβει χώρα η διαρροή μετά τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Στο μεταξύ τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία για την ανέλκυση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου.

Αναμένεται η σύγκληση της γνωμοδοτικής επιτροπής που υπάρχει για θέματα ναυαγίων -συμμετέχουν εκπρόσωποι της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, της λιμενικής αρχής, του εμπορικού επιμελητηρίου και του οργανισμού λιμένα- προκειμένου να γνωμοδοτήσει εντός εύλογου χρονικού διαστήματος αν το βυθισμένο πλοίο «Αγία Ζώνη ΙΙ» αποτελεί κίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ή για το περιβάλλον και θα πρέπει να απομακρυνθεί.

Την όλη διαδικασία αναμένεται να κινήσει το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, υπό την εποπτεία της Δημόσιας Αρχής Λιμένος.

Σύμφωνα με το νόμο 2881/2001, «ρύθμιση θεμάτων ανέλκυσης ναυαγίων και άλλες διατάξεις» στο άρθρο 2 ο κύριος του ναυαγίου (πλοιοκτήτρια εταιρεία), στην περίπτωση που το βυθισμένο πλοίο αποτελεί κίνδυνο για τη ναυσιπλοΐα σε περιοχή του λιμένα, ή σε δίαυλο ή παρεμποδίζει την προσόρμιση την αγκυροβολία, προσβάλλει ή απειλεί να προσβάλλει το περιβάλλον, υποχρεούται να το ανελκύσει και να το απομακρύνει εκτός του λιμένα, όπως έχει ή κατά τμήματα.

Η πρόσκληση, όπως ορίζει ο νόμος, αναμένεται να επιδοθεί από δικαστικό επιμελητή στον κύριο ή στον αντιπρόσωπο της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

Στην περίπτωση που η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν εκπληρώσει την υποχρέωσή της, η λιμενική αρχή, υπό την εποπτεία της δημόσιας αρχής λιμένος, μπορεί να εκποιήσει το ναυάγιο ή τμήματα αυτού με ανοιχτό πλειοδοτικό διαγωνισμό.

Πηγή: iefimerida

Share

Πρόσφατα άρθρα

Κλειστά την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου τα κομμωτήρια στη Μαγνησία

Ο Σύλλογος Κουρείων - Κομμωτών Μαγνησίας ανακοινώνει ότι τα κουρεία και κομμωτήρια την Τετάρτη 6…

4 Δεκεμβρίου 2023

Παρουσίαση του σχεδίου για την Πολιτική Προστασία από τον Δημήτρη Κουρέτα

Ο νεοεκλεγείς περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας, προσκαλεί στην παρουσίαση του σχεδίου για την Πολιτική Προστασία…

4 Δεκεμβρίου 2023

Μις Νικαράγουα: Η υπεύθυνη των καλλιστείων κατηγορείται ότι έβγαζε αντικαθεστωτικές καλλονές για να ρίξει την κυβέρνηση

Η αστυνομία της Νικαράγουας ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι προτίθεται να συλλάβει την υπεύθυνη των καλλιστείων…

4 Δεκεμβρίου 2023

Καιρός – Χριστούγεννα: Η πρώτη πρόγνωση του Κλέαρχου Μαρουσάκη – Χωρίς πολλά χιόνια και με βροχές

Την πρώτη πρόγνωσή του για τον καιρό μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς…

4 Δεκεμβρίου 2023

Οι τηλεοπτικές μεταδόσεις της Δευτέρας 4/12

Το σημερινό πρόγραμμα των αθλητικών μεταδόσεων έχει ως εξής:   ΕΡΤ 3 17.15 Κηφισιά-Μίλων -Ζ-…

4 Δεκεμβρίου 2023

«Δεν υπάρχει περίπτωση να ήταν περαστικός ο δράστης της κακοποίησης» λένε φιλοζωικές οργανώσεις

Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι έρευνες για τον εντοπισμό του δράστη της άγριας κακοποίησης του…

4 Δεκεμβρίου 2023