Τοπικά

Βόλος: O λεωφορειόδρομος… πήγε περίπατο – 4.595 κλήσεις παράνομης στάθμευσης στους 26 μήνες λειτουργίας του

Είκοσι έξι μήνες μετά την εφαρμογή του μέτρου του λεωφορειόδρομου σε δύο κεντρικές οδικές αρτηρίες του Βόλου – Ιάσονος, Δημητριάδος – η εικόνα είναι άκρως απογοητευτική. Το μέτρο στην ουσία δεν λειτουργεί, ο έλεγχος είναι ανύπαρκτος και το κέντρο θυμίζει κάτι από… Αίγυπτο.

Από τις βαρύγδουπες δηλώσεις και μία πρωτοφανή – ομολογουμένως – αυστηρή αστυνόμευση τους πρώτους μήνες εφαρμογής του μέτρου, περάσαμε σε μία κατάσταση, όπου επικρατεί το χάος.
Σήμερα οι έλεγχοι είναι αποσπασματικοί και μόνο μετά από καταγγελίες για κραυγαλέες περιπτώσεις παραβάσεων. Η ενασχόληση της Τροχαίας, λόγω έλλειψης προσωπικού, είναι αποσπασματική, ενώ οι δημοτικοί αστυνομικοί δεν εμφανίζονται.
Η Τροχαία για να ελέγξει τους δύο δρόμους λειτουργίας της πόλης του Βόλου όπου «εφαρμόζεται» το μέτρο χρειάζεται έξι τροχονόμους ημερησίως, όταν ολόκληρη η υπηρεσία δεν διαθέτει τον συγκεκριμένο αριθμό ατόμων που πρέπει να βρίσκονται σε όλο το δίκτυο του Νομού.
Η έλλειψη προσωπικού της υπηρεσίας είναι γνωστή εδώ και χρόνια, ενώ αλλάζουν συνεχώς και οι εντολές της ηγεσίας του Σώματος όσον αφορά στους στόχους.
Παρ’ όλα αυτά τα επίσημα στοιχεία του τμήματος Τροχαίας Βόλου – και μόνο για τους δρόμους Ιάσονος, Δημητριάδος – δείχνουν πως στο διάστημα των 26 μηνών λειτουργίας του λεωφορειόδρομου κόπηκαν 4.595 κλήσεις και βεβαιώθηκε χρηματικό ποσό υπέρ του Δήμου 367.600 ευρώ.
Με γερανό απομακρύνθηκαν 184 παράνομα σταθμευμένα οχήματα και βεβαιώθηκαν τα αναλογούντα υψηλά πρόστιμα, ενώ χρεώθηκε και η απομάκρυνση και φύλαξη του οχήματος. Κατά μέσο όρο μηνιαίως βεβαιώνονταν 200 περίπου παραβάσεις.
Για το επτάμηνο Μαΐου 2014 έως Νοεμβρίου 2014, που ίσχυε το μέτρο της κορύνας, βεβαιώθηκαν 326 παραβάσεις και προς είσπραξη από τον Δήμο το ποσό των 26.080 ευρώ.
Αξίζει, από τα στοιχεία της ίδιας υπηρεσίας, να αναφερθεί ακόμη ότι το 16μηνο Ιανουαρίου 2013 έως Απριλίου 2014 (προ λεωφορειόδρομου) βεβαιώθηκαν 1.150 παραβάσεις και για είσπραξη από τον Δήμο ποσό 92.000 ευρώ.
Έως την 1η Δεκεμβρίου 2014 ουδέποτε είχε τεθεί το μέτρο της απομάκρυνσης παράνομα σταθμευμένων οχημάτων με γερανό.

Ιστορικό
Από τις αρχές Δεκεμβρίου 2014 άρχισε να λειτουργεί στον Βόλο – για πρώτη φορά – λεωφορειόδρομος με ταυτόχρονη απαγόρευση στάθμευσης σε δύο βασικές οδικές αρτηρίες του κέντρου, τους δρόμους Ιάσονος – Δημητριάδος.
Η ανακοίνωση των νέων κυκλοφοριακών μέτρων είχε γίνει δεκτή από τους κατοίκους της πόλης και ειδικά του κέντρου, οι οποίοι επί χρόνια ζούνε σε μία… κυκλοφοριακή τρέλα. Ο προβληματισμός όμως για το κατά πόσο θα διαρκούσε το μέτρο ήταν έντονος από την αρχή.
Τους πρώτους μήνες εφαρμογής και λειτουργίας του μέτρου η εικόνα της πόλης είχε εξισορροπήσει σε ό,τι αφορά στην κυκλοφορία καθώς υπήρχε αστυνόμευση.
Για τη διατήρηση του νέου αυτού μέτρου η Τροχαία είχε βάλει τα δυνατά της. Περιπολικά και τροχονόμοι ήταν παρόντες στο κέντρο τόσο για τον έλεγχο επιτήρησης, όσο και για τη βεβαίωση παραβάσεων. Και μόνο η παρουσία των τροχονόμων λειτουργούσε αποτρεπτικά στη διάπραξη παραβάσεων.


Το «θαύμα» όμως κράτησε λίγους μήνες. Σιγά – σιγά οι τροχονόμοι άρχισαν να απομακρύνονται από το κέντρο και το έλλειμμα του ελέγχου να γίνεται κάτι παραπάνω από εμφανές.
Η επαναπρόσληψη των δημοτικών αστυνομικών με κυβερνητική απόφαση, που θα μπορούσε να δώσει μία λύση στον έλεγχο της κυκλοφορίας στο κέντρο, δεν απέδωσε, καθώς οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι δεν επιτηρούν τους δρόμους.
Από την άλλη, οι έντονες διαμαρτυρίες των καταστηματαρχών εστίασης και καφέ του κέντρου με το πρόσχημα ότι «χάνουν δουλειά από την απαγόρευση της στάθμευσης» και η χαλαρότητα της Δημοτικής Αρχής απέναντί τους άρχισε να υποβαθμίζει το μέτρο.
Σήμερα ο έλεγχος είναι υποτυπώδης και περιστασιακός και μόνο όταν γίνονται επίμονες καταγγελίες στην Τροχαία και αφορούν σε κραυγαλέες περιπτώσεις.
Ελάχιστοι οδηγοί τηρούν σήμερα τις απαγορεύσεις και το κέντρο της πόλης εμφανίζει εικόνα… Αιγύπτου.
Τα τσουχτερά πρόστιμα που προβλέπει ο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τις παραβάσεις σε λεωφορειοδρόμους σε συνδυασμό με την απομάκρυνση παράνομα σταθμευμένων οχημάτων με γερανό της Τροχαίας… πήγαν περίπατο.
Κανένας σχεδόν δεν φοβάται και κυρίως δεν σέβεται την κυκλοφορία στην «καρδιά» της πόλης, που αδυνατεί – εδώ κι χρόνια – να διαχειριστεί την κίνηση σε τέσσερις μόλις δρόμους.
Μεγάλα λόγια είχαν ειπωθεί σε κοινές συνεντεύξεις του πρώην δημάρχου Αχ. Μπέου με τους επικεφαλής της Αστυνομικής Διεύθυνσης Μαγνησίας.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο διοικητής της Τροχαίας είχε δηλώσει και εγγράφως πριν την εφαρμογή του μέτρου ότι δεν επαρκεί το προσωπικό να ελέγξει τους δρόμους και γι’ αυτό θα κατάθετε σχετικό αίτημα στην Αστυνομική Διεύθυνση Μαγνησίας προς ενίσχυση.
Βέβαια η μεγάλη αλήθεια – που αποδεικνύεται και στην πράξη – είναι ότι «τίποτε δεν πετυχαίνει αν δεν συμμετέχουν και οι πολίτες».
Ο λεωφορειόδρομος λειτουργεί – όπως αναγράφει και η σχετική πινακίδα – από τις 7.30 π.μ. – 9.30 μ.μ. οπότε και απαγορεύεται η διέλευση των οχημάτων εντός της λεωφορειολωρίδας. Σε αυτή δε κυκλοφορούν μόνο λεωφορεία, ταξί και οχήματα έκτακτης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά κ.άλ.).
Σήμερα 26 μήνες μετά την εφαρμογή και λειτουργία του μέτρου η εικόνα είναι άκρως απογοητευτική.
Σύμφωνα τον Ν. 2696/1999 και στις απαγορεύσεις που προβλέπονται για τη στάση και στάθμευση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 80 ευρώ, εκτός από όχημα που κλείσει ράμπα ΑμεΑ ή σταθμεύσει σε χώρο στάθμευσης ΑμεΑ, οπότε τιμωρείται με πρόστιμο 150 ευρώ. Τα πρόστιμα αυτά ορίζονται στο μισό αν πρόκειται για μοτοποδήλατα ή μοτοσικλέτες. Αν η παράνομη στάθμευση συνεχιστεί πέραν των τριών ωρών, βεβαιώνεται νέα παράβαση και μετά την περίοδο και δεύτερου τρίωρου γίνεται μεταφορά του οχήματος με γερανό. Ο νομός ορίζει ότι αν το παράνομα σταθμευμένο όχημα παρεμποδίζει την κυκλοφορία, η μεταφορά του γίνεται αμέσως.
Το πρόστιμο για Ι.Χ. αυτοκίνητο που κινείται στη λεωφορειολωρίδα, τις ώρες που απαγορεύεται, ανέρχεται στα 200 ευρώ, που αν πληρωθεί εντός 10 ημερών είναι τα μισά χρήματα.
Για τα αυτοκίνητα που σταθμεύουν παράνομα και απομακρύνονται με γερανό, εκτός από το πρόστιμο, οι παραβάτες θα πληρώνουν τη δαπάνη φορτοεκφόρωσης, που για Ι.Χ. αυτοκίνητα και φορτηγά μέχρι 3.500 κ. είναι 77,70 €, τη δαπάνη μεταφοράς (1,95 € για κάθε χιλιόμετρο) και τη δαπάνη φύλαξης που ανέρχεται σε 11,68 € ανά ημέρα, τιμές που είναι χωρίς Φ.Π.Α.

Έσοδα προ και μετά λεωφορειοδρόμου
Από τα στοιχεία της Τροχαίας προκύπτει ακόμη ότι το 16μηνο Ιανουαρίου 2013 – Απριλίου 2014, από τις βεβαιωμένες παραβάσεις το ποσό προς είσπραξη από τον Δήμο ανήλθε μόλις στις 92.000 ευρώ.
Είναι εμφανές, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, ότι το 26μηνο εφαρμογής των νέων κυκλοφοριακών μέτρων στους δύο κεντρικούς δρόμους του Βόλου τα έσοδα του Δήμου από τις βεβαιωμένες κλήσεις της Τροχαίας έχουν τριπλασιαστεί.
Μάλιστα παρά τη χαλαρότητα της αστυνόμευσης μόλις τον περασμένο μήνα – Ιανουάριο 2017 – βεβαιώθηκαν από την Τροχαία 201 παραβάσεις στάθμευσης και απομακρύνθηκαν με γερανό πέντε οχήματα. Τον Ιανουάριο του 2016 αντίστοιχα βεβαιώθηκαν 112 παραβάσεις και απομακρύνθηκαν έξι οχήματα, ενώ τον Ιανουάριο του 2015 258 παραβάσεις και απομακρύνθηκαν με γερανό 16 οχήματα.
Την εορταστική μάλιστα περίοδο (Δεκέμβριος 2016) καταγράφεται ρεκόρ κλήσεων 26μηνου, καθώς -σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Τροχαίας- βεβαιώθηκαν 417 παραβάσεις στάθμευσης και απομακρύνθηκαν με γερανό τρία οχήματα.
Υπεύθυνος ελέγχου και βεβαίωσης παραβάσεων του λεωφορειοδρόμου εμφανίζεται – σύμφωνα με τον ΚΟΚ- η υπηρεσία της Τροχαίας.

Τα οφέλη από το λεωφορειόδρομο
Η εύρυθμη λειτουργία του λεωφορειοδρόμου έχει πολλά και θετικά αποτελέσματα, τόσο για τους οδηγούς και επιβάτες του λεωφορείου, όσο και για τους υπόλοιπους οδηγούς. Χωρίς αμφιβολία είναι πολλά τα οφέλη για τα οχήματα άμεσης ανάγκης, καθώς δεν χάνεται πολύτιμος χρόνος, ενίοτε καθοριστικός για ανθρώπινες ζωές ή περιουσίες.
Το μέτρο μπορεί να είναι χρήσιμο, αλλά συμπεριφορές, αδυναμίες, αρνήσεις και πολιτικές κυρίως σκοπιμότητες το έχουν απαξιώσει.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το