Τοπικά

Βολιώτικο «λιθάρι» στους αγώνες στο Μπακού – Καθηγητής του Π.Θ. σχεδίασε το Στάδιο “Θ”

unnamed

Χρώμα από το Βόλο και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας έχουν οι 1οι Ευρωπαϊκοί Αγώνες παρουσία 6.000 αθλητών και αθλητριών που διεξάγονται αυτές τις μέρες στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, καθώς η μελέτη ανέγερσης της μεταλλικής κατασκευής της στέγης του Ολυμπιακού Σταδίου πραγματοποιήθηκε από τον καθηγητή Στατικής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Ευριπίδης Μυστακίδης, ο οποίος συνεργάστηκε με τη βολιώτικη εταιρεία SDENG που εκπόνησε τα κατασκευαστικά σχέδια και δημιούργησε βίντεο της διαδικασίας ανέγερσης.

Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό κατασκευαστικό εγχείρημα που απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή και οργάνωση για την τοποθέτηση των επιβλητικών κομματιών από χάλυβα τόσο στην οροφή, όσο και στις πλαϊνές πλευρές του Σταδίου, καθώς το Μπακού είναι η πόλη των ανέμων. Τελικά όλα πήγαν όπως έπρεπε και στην ώρα τους και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και ο Βόλος διαφημίστηκαν σε διεθνές επίπεδο.

Η τελετή έναρξης των 1ων Ευρωπαϊκών Αγώνων πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή, την καλλιτεχνική επιμέλεια της οποίας είχε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.

Παράλληλα, όμως, συνέδραμαν και άλλοι Έλληνες, ώστε να ξεκινήσουν οι αγώνες χωρίς προβλήματα.

Ο καθηγητής κ. Μυστακίδης είναι φυσικό να νιώθει ένα ιδιαίτερο αίσθημα ικανοποίησης παρακολουθώντας την τελετή έναρξης, όταν έβλεπε το Στάδιο, για το οποίο εργάστηκε για αρκετούς μήνες να έχει μετεξελιχθεί σε ένα υπέροχο αθλητικό στολίδι φιλοξενώντας περίπου 70.000 θεατές και αθλητές.

«Ανέλαβα πριν δύο χρόνια την εκπόνηση μελέτης για την ανέγερση της πολύ μεγάλων διαστάσεων μεταλλικής κατασκευής που χρησιμοποιήθηκε για τη στέγαση του Ολυμπιακού Στάδιου του Μπακού, πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν, όπου εκεί αυτή την περίοδο διεξάγονται οι 1οι Ευρωπαϊκοί Αγώνες. Και για το εγχείρημα αυτό συνεργάστηκα με τη βολιώτικη εταιρεία SDENG και τον επικεφαλής της κ. Άρη Θεοδώρου, η οποία ασχολήθηκε με την παραγωγή όλων των κατασκευαστικών σχεδίων με τα βάση τα οποία έγινε η συναρμολόγηση, καθώς και με την παραγωγή ενός βίντεο που περιγράφει τη διαδικασία ανέγερσης» τόνισε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Ο ίδιος διαθέτει χρόνια εμπειρίας στις μεταλλικές κατασκευές, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως έχει σχεδιάσει και τη μελέτη ανέγερσης του κλειστού γηπέδου χάντμπολ στην Ντόχα του Κατάρ που φιλοξένησε τον περασμένο χειμώνα το παγκόσμιο πρωτάθλημα.

Η πόλη των ανέμων

Η συναρμολόγηση τμήματος-τμήματος της μεταλλικής κατασκευής στη στέγη είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα. Μάλιστα στο Μπακού υπήρχε και ο παράγοντας του ανέμου που επηρεάζει την όλη διαδικασία, αφού η πρωτεύουσα έχει χαρακτηριστεί η Πόλη των Ανέμων. Άρα έπρεπε να υπάρξει ιδιαίτερη προσοχή στον έλεγχο των προσωρινών φάσεων της κατασκευής έναντι ανεμοπίεσης.

«Ο κόσμος βλέπει το Στάδιο και το εκτιμά ως μια τελειωμένη κατασκευή. Αυτή, όμως η κατασκευή είναι το αποτέλεσμα της συναρμολόγησης ενός lego, δηλαδή αυτή η στέγη έχει κοπεί σε μικρά τμήματα τα οποία ανυψώθηκαν στην τελική τους θέση με γερανούς ή με υδραυλικά πιεστήρια, συνδέθηκαν και συναρμολογήθηκαν. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντική η εκπόνηση της μελέτης ανέγερσης της κατασκευής» τόνισε ο καθηγητής και πρόσθεσε πως «για ένα εξάμηνο εκπονούταν η συγκεκριμένη μελέτη που τελικά εγκρίθηκε από την υπηρεσία εκτέλεσης του έργου, της SOCAR, και το αμερικανικό γραφείο που έκανε τη στατική μελέτη της στέγης».

Αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα της μεταλλικής κατασκευής σημείωσε πως εδώ και χρόνια τα στάδια κατασκευάζονται από χάλυβα, γιατί έχει μικρότερο βάρος σε σχέση με τις αντοχές που προσφέρει και το κόστος είναι χαμηλότερο, ενώ σημαντικά πλεονεκτήματα υπάρχουν και στο συνολικό χρόνο εκτέλεσης του έργου. Το βάρος του κάθε τμήματος της μεταλλικής στέγης είχε βάρος 200 τόνους και έκταση περίπου όσο το ένα όγδοο ενός γηπέδου ποδοσφαίρου.

«Μάλιστα για τη μείωση του βάρους έχουμε στη διάθεσή μας και άλλα όπλα, όπως χάλυβες πολύ υψηλής αντοχής που χρησιμοποιήθηκαν και στο Στάδιο του Μπακού» συμπλήρωσε ο καθηγητής.

Ερωτηθείς πώς αισθάνεται τώρα που το έργο ολοκληρώθηκε, μας απάντησε πως «οι μηχανικοί έχουμε το πλεονέκτημα να μπορούμε να βλέπουμε τελειωμένα τα έργα μας και να νιώθουμε το ασύγκριτο συναίσθημα της χαράς της δημιουργίας. Αισθάνομαι ότι έχω συμμετάσχει στη δημιουργία του έργου και φυσικά παρακολούθησα την επιβλητική τελετή έναρξης. Μάλιστα σε επίπεδο μεταλλικής κατασκευής τα Στάδια είναι ό,τι πιο ελκυστικό μπορεί να υπάρχει για τον πολιτικό μηχανικό».

Ο νέος ψηφιακός κόσμος

Ο κ. Μυστακίδης δεν μετέβη στο Μπακού για τις ανάγκες του έργου, αφού φρόντισε γι’ αυτό ο νέος ψηφιακός κόσμος και οι ευκολίες που παρέχει. Σημειώνεται πως για την κατασκευή του Σταδίου δραστηριοποιήθηκαν εκτός από τον κ. Μυστακίδη η παγκοσμίου φήμης αζερική εταιρεία φυσικού αερίου SOCAR που ήταν ο χορηγός κατασκευής, το μελετητικό γραφείο Thornton Tomasetti από τη Νέα Υόρκη που εκπόνησε τη στατική μελέτη, η αρχιτεκτονική εταιρεία Heerim από την Κορέα που ανέλαβε τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, η τουρκική εταιρεία TEKFEN από την Κωνσταντινούπολη που έκανε την κατασκευή και η βολιώτικη εταιρεία SDENG που ανέλαβε τα κατασκευαστικά σχέδια και την παραγωγή του βίντεο της διαδικασίας ανέγερσης.

Η επικοινωνία όλων αυτών των πλευρών και η ανταλλαγή πληροφοριών γινόταν αποκλειστικά μέσω που διαδικτύου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το