Τοπικά

Βλέπουν «τρύπιο» το καλάθι του νοικοκυριού σε 50 είδη

Μετά «βδελυγμίας» εμφανίζονται να απορρίπτουν καταναλωτικοί φορείς τη χρησιμότητα του νέου μέτρου της κυβέρνησης, με τη λίστα με τα 50 είδη νοικοκυριού, των οποίων η τιμή θα αναπροσαρμόζεται τακτικά για να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, ώστε να μπει φρένο στο ράλι ακρίβειας που εμφανίζεται σε προϊόντα πλατιάς κατανάλωσης. Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) και Ένωση Καταναλωτών Βόλου επισημαίνουν πως ουσιαστικά το «καλάθι του νοικοκυριού» δεν πρόκειται να ελαφρύνει, καθώς οι τιμές δεν αναμένεται να μειωθούν, και θα εξακολουθήσουν να «τσουρουφλίζουν» το πορτοφόλι των πολιτών.

Ο πρόεδρος της ΕΝΚΑ Βόλου Αλέκος Κουτσελίνης υπογραμμίζει πως η εφαρμογή του καλαθιού του νοικοκυριού σε 50 είδη αποτελεί περισσότερο επικοινωνιακό μέτρο της κυβέρνησης άνευ ουσίας. Όπως εξηγεί μέχρι να αρχίσει η εφαρμογή του θα υπάρξουν νέες ανατιμήσεις στα προϊόντα, ενώ τίποτα δεν διασφαλίζει τους καταναλωτές ότι δεν θα ακριβύνουν ανεξέλεγκτα οι υπόλοιποι κωδικοί πλην των συγκεκριμένων 50, που προβλέπονται στο κυβερνητικό σχέδιο. «Αυτό το μήνυμα περνά η κυβέρνηση στις επιχειρήσεις. Να συγκρατήσουν το κόστος των 50 ειδών και να αυξήσουν όσο θέλουν τα υπόλοιπα» αναφέρει χαρακτηριστικά στη «Θ» ο πρόεδρος της ΕΝΚΑ. Τόσο η τοπική Ένωση, όσο και οι υπόλοιποι καταναλωτικοί φορείς, ζητούν να ληφθούν διαρθρωτικά μέτρα για να παταχθεί η ακρίβεια.

Μέτρα κατά των ανατιμήσεων
Όπως σημειώνει ο κ. Κουτσελίνης η Πολιτεία οφείλει να προχωρήσει σε κοστολογικούς ελέγχους στα προϊόντα προτού υπάρξει έγκριση αυξήσεων. Να γίνουν παρεμβάσεις για τη μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο, αλλά και να ληφθούν μέτρα για την ανακούφιση των επιχειρήσεων λόγω της ακρίβειας στο ρεύμα. Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνει να δοθεί η δυνατότητα σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά να τοποθετούν φωτοβολταϊκά στις στέγες τους, για να πετύχουν ενεργειακή αυτάρκεια. Βάσει αυτών θα εξαλειφθούν οι πηγές της ακρίβειας, όπως είναι το αυξημένο κόστος για ρεύμα και μεταφορές. «Η αγορά είναι ανεξέλεγκτη και παρατηρούμε μαζικές ανατιμήσεις ακόμη και σε προϊόντα τα οποία δεν επηρεάζονται από την κρίση…» καταλήγει ο κ. Κουτσελίνης.

Επικοινωνιακό παιχνίδι
Μιλώντας στη «Θ» ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης, κάνει λόγο για επικοινωνιακό παιχνίδι του υπουργείου Ανάπτυξης, που δεν έχει καμία ουσιαστική αξία για τους πολίτες, γιατί τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται στη λίστα των 50 δεν θα είναι φθηνότερα σε σχέση με ό,τι ισχύει μέχρι τώρα. Παράλληλα ήδη διάφορα είδη ιδιωτικής ετικέτας, κοστίζουν μέχρι και 50% λιγότερο συγκριτικά με αυτά των επώνυμων προϊόντων, οπότε ο καταναλωτής δεν θα δει κάποια ελάφρυνση, καθώς τα πράγματα θα παραμείνουν ως έχουν.
Ο πρόεδρος του μεγαλύτερου φορέα καταναλωτών της χώρας, αναφέρει πως ουσιαστικά πρόκειται για μια συμφωνία του υπουργείου Ανάπτυξης με τους ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ, προκειμένου να δείξουν πως ασχολούνται με το ζήτημα της ακρίβειας ώστε να «παραπλανήσουν τον κόσμο ότι δήθεν ενδιαφέρονται για το πρόβλημα».
Χαρακτηρίζει ως λάθος της κυβέρνησης το να προωθεί με αυτόν τον τρόπο τους πολίτες να μεταβαίνουν μόνο στις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου, αφήνοντας έξω τα μανάβικα, τα μπακάλικα της γειτονιάς, τα κρεοπωλεία και τα αρτοποιεία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός εις βάρος των συνοικιακών καταστημάτων, χωρίς, όμως, ο καταναλωτής να βγαίνει σε κάτι κερδισμένος. Εκτιμά επιπλέον πως δεν πρόκειται οι καταναλωτές να δουν μείωση στις τιμές των βασικών ειδών διατροφής, σε περίπτωση που το αρμόδιο υπουργείο και η κυβέρνηση δεν προχωρήσει σε μια δέσμη συγκεκριμένων και ουσιαστικών μέτρων. Πιο συγκεκριμένα να επιβληθεί διατίμηση στα προϊόντα που απαρτίζουν το καλάθι του νοικοκυριού, ενώ χρειάζεται και ο ορισμός ανώτατου ποσοστού κέρδους στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του λιανεμπορίου, για να αποφευχθούν φαινόμενα κερδοσκοπίας από επιτήδειους. Εκτός των παραπάνω παρεμβάσεων, στις προτάσεις του ΙΝΚΑ περιλαμβάνεται και η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, που θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση του μεταφορικού κόστους για τις επιχειρήσεις, με συνέπεια να δουν όφελος και οι καταναλωτές.
«Η κυβέρνηση, όπου θέλει παρεμβαίνει επιβάλλοντας πλαφόν στις τιμές, όπως για παράδειγμα στο πέλλετ και στα καυσόξυλα. Ωστόσο, μέχρι στιγμής με τις ενέργειές της έχει δημιουργήσει ανωμαλία στην αγορά» τονίζει ο κ. Λεχουρίτης, ο οποίος εκφράζει παράλληλα την απορία του για τις μεγάλες διαφορές στην τιμή που πουλάνε οι παραγωγοί σε σχέση με αυτές που βλέπει στο ράφι ο καταναλωτής. Φέρνει το παράδειγμα των μήλων τα οποία φεύγουν από τον καλλιεργητή στα 25 λεπτά το κιλό και φτάνουν να πωλούνται σε τιμές που αγγίζουν ακόμη και τα 2 ευρώ. Τα κάστανα από 1,5 ευρώ καταλήγουν στην κατσαρόλα σε τιμή που φτάνει ίσως και τα 6 ευρώ το κιλό, όπως και οι ελιές από τα 60 λεπτά, πωλούνται μέχρι και 5 ευρώ… «Τεράστιο το ποσοστό κέρδους για τους ενδιάμεσους» καταλήγει.

Σε νευρική κρίση…
Δεν προλαβαίνουν τις μεταβολές στις τιμές βασικών προϊόντων και οι καταναλωτές στον Βόλο, δηλώνοντας αγανακτισμένοι, καθώς τονίζουν πως το εισόδημά τους είναι πολύ «φτωχό» για να ανταποκριθεί στις συνεχείς απαιτήσεις. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα ακρίβειας που 32χρονος Βολιώτης ιδιωτικός υπάλληλος αναφέρει στη «Θ». Πέρσι καφές φίλτρου που πωλείται σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, κόστιζε 3,5 ευρώ. Την προηγούμενη εβδομάδα ο ίδιος καφές είχε 4 ευρώ, ενώ μόλις λίγες ημέρες αργότερα η τιμή του εκτοξεύτηκε στα 4,30, έχοντας ακριβύνει κατά 80 λεπτά μέσα σε έναν χρόνο. «Δεν γίνεται να χρειάζεσαι 70 ευρώ την εβδομάδα. Πόσο μάλλον εάν πρόκειται για μια τετραμελή οικογένεια το κόστος για τα βασικά είδη στο μάρκετ εκτοξεύεται και είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανταποκριθεί κάποιος, ειδικά εάν είναι χαμηλά αμειβόμενος…» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το