Οικονομία

Βαλκανική εκστρατεία ετοιμάζει η Κίνα μέσω της επένδυσής της στον Πειραιά

cosco

Η έγκριση της συμφωνίας μεταξύ ΟΛΠ και Cosco για τη νέα επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ στον Πειραιά ανοίγει τον δρόμο για τα εξαγωγικά σχέδια του Πεκίνου σε ολόκληρη την Ευρώπη. Και για να ολοκληρώσει τα πλάνα της, η Κίνα ξεκινάει άμεσα τη βαλκανική της εκστρατεία, που θα σηματοδοτήσει και επίσημα η σύνοδος κορυφής ηγετών της Ανατολικής Ευρώπης στο Βελιγράδι, με τη συμμετοχή του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κεκιάνγκ, στα μέσα Δεκεμβρίου.

Η συμφωνία με τον ΟΛΠ υπογράφτηκε επισήμως και απομένει πια μόνον η κύρωσή της από τη Βουλή, τις αμέσως επόμενες ημέρες. Με αυτήν την επένδυση καθίσταται δυνατή η ανάπτυξη του λιμανιού προς το δυτικό του τμήμα, που θα ανεβάσει τη συνολική δυναμικότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στα 7,2 εκατ. teu ετησίως. Ο Πειραιάς γίνεται έτσι προοπτικά το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και μπορεί να σηκώσει τον όγκο που απαιτείται για να γίνει η κύρια πύλη του ασιατικού εμπορίου προς την Ευρώπη.

Τα άλλα κομμάτια αυτού του κρίσιμου διεθνώς εμπορικού άξονα βρίσκονται στα Βαλκάνια και βορειότερα, όπου και δρομολογούνται τώρα έργα αξίας άνω των 3,5 δισ. ευρώ, σε χώρες όπως η Σερβία, το Μαυροβούνιο και η Ουγγαρία για τη βελτίωση των σιδηροδρομικών και οδικών υποδομών. Εργα που θα επιτρέψουν την ακόμα ταχύτερη προώθηση των εισαγωγών στην Ευρώπη, μέσω Πειραιά, σε σχέση με την εναλλακτική οδό του Γιβραλτάρ προς τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.

Η εμπορική αυτή αναβάθμιση της περιφέρειας είναι και ο λόγος που στα μέσα Δεκεμβρίου αναμένεται να επισκεφθεί το Βελιγράδι ο Κινέζος πρωθυπουργός, για να συμμετάσχει σε σύνοδο κορυφής με ηγέτες κρατών της Ανατολικής Ευρώπης. Στη σύνοδο, σύμφωνα με μία εκδοχή, αναμένεται να παραστεί και ο Ελληνας πρωθυπουργός, συνοδευόμενος από τον υπουργό Ναυτιλίας. Σε αυτή την επίσκεψη ο Λι Κεκιάνγκ θα εγκαινιάσει, σε μία κίνηση προφανούς συμβολισμού, και μια νέα γέφυρα που κατασκεύασε κινεζική εταιρεία στον Δούναβη.

Η συμφωνία του ΟΛΠ με την Cosco είναι όμως αυτή που επιτρέπει την επιτυχή πραγματοποίηση αυτής της συνόδου. Η προοπτική ολοκλήρωσης των απαραίτητων υποδομών για τη μεγέθυνση του Πειραιά ξεκλειδώνει τώρα, όπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές, και την επένδυση ύψους 2,5 δισ. δολαρίων στην υπερταχεία σιδηροδρομική σύνδεση Σερβίας – Ουγγαρίας.

Το έργο αυτό εντάσσεται στον άξονα που ξεκινά από τον Πειραιά και καταλήγει στην Κεντρική Ευρώπη. Αποκαλείται «Hungaro-Serbian High-Speed Railway», χρηματοδοτείται από την κινεζική Export-Import Bank και θα κατασκευαστεί από την China Railway and Construction Corporation, γνωστή και από το ενδιαφέρον της για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Τόσο τα έργα στον Πειραιά όσο και αυτά στα Βαλκάνια είναι μέρος του κινεζικού σχεδίου με τη χαρακτηριστική ονομασία «Νέοι δρόμοι του Μεταξιού». Ο ένας εκ των δύο αξόνων του είναι ο «21st century Maritime Silk Road» και είναι αυτός που διέρχεται από το ελληνικό λιμάνι.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτης εξηγεί στην «Κ» πως «με την ολοκλήρωση της συμφωνίας για νέες επενδύσεις 230 εκατ. στον Πειραιά γίνεται πραγματικότητα η μεγαλύτερη επένδυση στη χώρα κατά τη διάρκεια της κρίσης, η οποία καθιστά το λιμάνι του Πειραιά κορυφαίο στη Μεσόγειο και την Ευρώπη». Παράλληλα, εκτιμά πως «επιβεβαιώνει ότι η εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών στην ελληνική οικονομία επιστρέφει δημιουργώντας προοπτική για την τόνωση της πολυπόθητης απασχόλησης και την οριστική επιστροφή σε αναπτυξιακούς ρυθμούς».

Η επιχειρηματική ανάπτυξη γύρω από το διαμεταφορικό μοντέλο της Cosco στον Πειραιά και την ευρύτερη Δυτική Αττική είναι ήδη ορατή στις κινήσεις πολυεθνικών. Ομιλοι όπως οι Hewlett Packard, ZTE Corporation, Huawei και Sony έχουν δημιουργήσει εδώ κέντρα διανομής και φέρεται να προγραμματίζουν να αυξήσουν τις μηνιαίες σιδηροδρομικές αποστολές.

 Τι σημαίνει για την ελληνική οικονομία η επένδυση

Η κυβέρνηση έχει στα χέρια της σειρά μελετών που προβλέπουν σημαντικά μακροπρόθεσμα οφέλη για την οικονομία εάν η νέα ευρωπαϊκή πύλη για τις ασιατικές εισαγωγές στον Πειραιά, όπως χαρακτηρίζεται ήδη από τα δύο κράτη, αναπτυχθεί περαιτέρω.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικής μελέτης της Εθνικής Τράπεζας, μια αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στα 4,7 εκατ. TEUs το 2015 από 3 εκατ. TEUs το 2012 μπορεί να προσφέρει στην ελληνική οικονομία επιπλέον έσοδα της τάξεως των 900 εκατ. ευρώ. που θα οδηγήσουν σε προστιθέμενη αξία της τάξεως του 0,4% του ΑΕΠ, ενώ θα δημιουργήσει περίπου 9.000 νέες θέσεις εργασίας.

Η μακροπρόθεσμη επίδραση μιας επιχειρηματικής ανάπτυξης γύρω από τις διαμεταφορές στην Ελλάδα εκτιμάται σημαντικά υψηλότερη. Υπολογίζεται πως μπορεί να φτάσει ακόμα και στα 5,1 δισ. ευρώ ετησίως εάν η δυναμικότητα του λιμανιού αυξηθεί σημαντικά, όπως προβλέπει η νέα συμφωνία με την Cosco (στα 7,2 εκατ εμπορευματοκιβώτια το 2021) και να προσθέσει 125.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.

Οι εκτιμήσεις αυτές βασίζονται στην υπόθεση δημιουργίας δικτύου επιχειρήσεων στην περιοχή του λιμανιού του Πειραιά και της Αττικής, που θα περιλαμβάνει σημαντικές έμμεσες επιδράσεις λόγω αυξημένης παραγωγής των κλάδων εκτός του συγκεκριμένου δικτύου –κυρίως προμηθευτών– με πολλαπλασιαστή 1,6.

πηγή www.kathimerini.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το