Οικονομία

«Τρύπα» εκατομμυρίων ευρώ άφησε στον ΟΑΣΑ η πανδημία

Τρύπα πολλών εκατομμυρίων ευρώ άφησε πίσω της η πανδημία του κορονοϊού στις συγκοινωνίες της Αθήνας με τα προβλήματα να συνεχίζονται αφού εκτός της υποχρεωτικά μειωμένης πληρότητας σε οχήματα και συρμούς στο 65%, πολλοί είναι οι επιβάτες που αποφεύγουν να μετακινηθούν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με αποτέλεσμα οι επικυρώσεις εισιτηρίων και καρτών να φτάνουν στο μισό από το προβλεπόμενο.

Το υπουργείο Μεταφορών ενέκρινε ήδη την πρώτη έκτακτη επιχορήγηση στον ΟΑΣΑ για την αντιμετώπιση των απωλειών από την πανδημία ύψους άνω των 23 εκατομμυρίων ευρώ καθώς για να παραμείνει η δημόσια συγκοινωνία σε λειτουργία ύστερα από το τελευταίο δύσκολο τετράμηνο, η τακτική επιχορήγηση δεν αρκεί.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΑΣΑ, χειρότερος μήνας για τα οικονομικά των συγκοινωνιακών εταιριών ήταν ο Απρίλιος κατά τη διάρκεια του οποίου καταγράφηκαν και οι μεγαλύτερες απώλειες.

Συγκεκριμένα:
-Τον Μάρτιο τα έσοδα υποχώρησαν κατά 60% αφού από τα 21,3 εκατομμύρια υπό κανονικές συνθήκες, στα ταμεία εισέρρευσαν τελικώς μόλις 8,5 εκατομμύρια ευρώ.
-Τον Απρίλιο αντί για τα προβλεπόμενα έσοδα ύψους 17,6 εκατομμυρίων ευρώ, το ύψος τους δεν ξεπέρασε το 1,8 εκατομμύρια ευρώ καταγράφοντας πτώση κατά 90%!
-Τον Μάιο τα έσοδα ανήλθαν σε 6 εκατομμύρια αντί για 18,8 εκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας μείωση σε ποσοστό 68%.

Για τον Ιούνιο η κατάσταση είναι λιγότερη ξεκάθαρη δεδομένου ότι θα πρέπει να συνυπολογιστεί η επανενεργοποίηση των καρτών που δεν είχαν χρησιμοποιηθεί την περίοδο της απαγόρευσης κυκλοφορίας, οι ετήσιες κάρτες που εκδόθηκαν με τις επιπλέον παροχές και ο μειωμένος ΦΠΑ. Σίγουρο είναι ότι με τη σταδιακή άρση των μέτρων σε τρεις φάσεις, οι επικυρώσεις εισιτηρίων αυξήθηκαν αλλά ακόμα απέχουν πολύ από τους κανονικούς ρυθμούς. Εως και σήμερα οι ημερήσιες επικυρώσεις εισιτηρίων και καρτών δεν ξεπερνούν το 1,1 εκατομμύριο, όταν υπό άλλες συνθήκες ανέρχονται σε περίπου 1,9 εκατομμύρια.

Για το λόγο αυτό εκτός της τακτικής επιχορήγησης του Ιουλίου ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ για τις ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και 833.000 ευρώ για τη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), το υπουργείο ενέκρινε έκτακτη πρόσθετη χρηματοδότηση που ανέρχεται σε 9,5 και 13,5 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα για τις δυο εταιρίες, ενώ δεν αποκλείεται να ακολουθήσει και νέα ένεση έκτακτης ρευστότητας στις δύο εταιρίες.

Την ίδια στιγμή και ο ΟΑΣΑ κινείται στη λογική της ενίσχυσης των εσόδων κάνοντας ήδη βήματα προς την κατεύθυνση της αύξησης των σημείων πώλησης εισιτηρίων και επαναφόρτισης καρτών αλλά και της καλύτερης σήμανσης των ήδη υφισταμένων. Στο πλαίσιο αυτό ο Οργανισμός αναβιώνει με ριζική αναμόρφωση τα εκδοτήρια που βρίσκονται εκτός των σταθμών των μέσων σταθερής τροχιάς, ενώ σε αυτά το προσεχές διάστημα θα προσθέσει άλλα 12 εκδοτήρια με σύγχρονο σχεδιασμό για την εξυπηρέτηση κυρίως των επιβατών που μετακινούνται με λεωφορεία και τρόλει σε κεντρικά σημεία βασικών αξόνων της Αθήνας.

Ταυτόχρονα έχει ήδη ολοκληρωθεί η ειδική σήμανση στα περίπου 600 περίπτερα, τα οποία είναι συμβεβλημένα με τον ΟΑΣΑ και πωλούν προιόντα κομίστρου, ενώ συνεχίζουν να ισχύουν οι όροι των συμβάσεων περί ελάχιστου ποσοστού πωλήσεων προκειμένου να διατηρήσουν τη δυνατότητα πώλησης εισιτηρίων.

Επίσης το τελευταίο διάστημα σε όλες τις οθόνες της τηλεματικής που βρίσκονται στις 1.000 «έξυπνες» στάσεις της Αθήνας περνά μήνυμα με το κοντινότερο σημείο πώλησης εισιτηρίων.

Αναφορικά με τους ελέγχους κομίστρου, οι οποίοι την περίοδο της πανδημίας είχαν ουσιαστικά σχεδόν διακοπεί, θα εφαρμοστεί εκ νέου το σύστημα των στοχευμένων ελέγχων σε σημεία που θα επιλέγονται για τον εβδομαδιαίο προγραμματισμό.

Νέοι σταθμοί μετρό
Προσδοκίες για σημαντική ενίσχυση των εσόδων δημιουργεί και η επίσημη παράδοση στην κυκλοφορία των τριών πρώτων σταθμών της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά, η οποία πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα.

Οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» εκτιμάται από την Αττικό Μετρό ότι θα προσθέσουν περίπου 63.000 επιβάτες ημερησίως στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ, ενώ με την ολοκλήρωση της επέκτασης μέχρι το Δημοτικό Θέατρο ο αριθμός αυτός θα φτάσει στους 132.000.

Το έργο των 730 εκατομμυρίων ευρώ θα δώσει λύση σε τρεις πυκνοκατοικημένες περιοχές με έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα και χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Προϋπόθεση είναι βέβαια οι χρονοαποστάσεις να μην αλλοιωθούν ώστε να μην αυξηθεί ο χρόνος μεταξύ της διέλευσης δύο συρμών. Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι αυτό θα είναι μάλλον ανέφικτο με τα σημερινά δεδομένα αλλά μένει να φανεί η εφαρμογή του. Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, στη Νίκαια θα τερματίζει ένας στους δύο συρμούς. Ετσι, ενώ η χρονοαπόσταση στο τμήμα Δουκίσσης Πλακεντίας-Αιγάλεω είναι 4 λεπτά στις ώρες αιχμής, στο τμήμα Αιγάλεω-Νίκαια θα είναι το διπλάσιο, δηλαδή 8 λεπτά.

Οι τρεις σταθμοί είναι οι πρώτοι που παραδίδονται τα τελευταία χρόνια, καθώς ο τελευταίος σταθμός που είχε εγκαινιαστεί ήταν αυτός της Αγίας Μαρίνας το 2013.

Το σύνολο της επέκτασης της γραμμής 3 προς τον Πειραιά με τους άλλους τρεις σταθμούς «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο» θα παραδοθεί το 2022.

Πηγή: Έθνος

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το