Πολιτισμός

«Τριαντάφυλλο στο στήθος» του Τ. Ουίλλιαμς στο «Πτι Παλαί»

 

Της
Δανάης Μαρίτσα

Με το «Τριαντάφυλλο στο στήθος», τη μοναδική κωμωδία που έγραψε ο Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας και πεζογράφος Τεννεσσί Ουίλλιαμς (1911-1983), υποδέχεται το κοινό τον Οκτώβριο ο ανακαινισμένος χώρος «Πτι Παλαί», ο ιστορικός κινηματογράφος του Παγκρατίου. Έξοχος χειριστής του λόγου και εξαιρετικά ευαίσθητος στις παλίρροιες των ανθώπινων παθών, ο Ουίλλιαμς τοποθετεί στο επίκεντρο της δράσης μια γυναίκα, υποταγμένη στις κοινωνικές επιταγές και συμβάσεις με την πατριαρχία να διαποτίζει κάθε επίπεδο και να ορίζει τι είναι αποδεκτό ως σκέψη, ως πράξη, ακόμα και ως επιθυμία. Η ηρωίδα τολμά να διεκδικήσει την απελευθέρωσή της και να αυτοπροσδιοριστεί ως ένα πλάσμα ακέραιο. Ο Γιωργής Τσουρής, που υπογράφει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία, παρακολουθεί με χιούμορ και συναισθήματα αγάπης τις συγκρούσεις των προσώπων, αλλά και τις τρυφερές στιγμές τους να διαδέχονται η μία την άλλη, αποκαλύπτοντας τον χαρακτήρα τους, τον δυναμισμό, αλλά και τις αδυναμίες τους. Εμφανίζονται οι ηθοποιοί Μαρία Καβογιάννη, Μάκης Παπαδημητρίου, Ζώγια Σεβαστιανού, Φοίβος Ριμένας, Βάλια Παπακωνσταντίνου, Ορνέλα Λούτη, Τόνια Μαράκη, Στρατής Χατζησταματίου, Λυδία Γιαννουσάκη και Κατερίνα Μεφσούτ. Σκηνικά και φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης, κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ, μουσική: Σταύρος Λάντσιας.
Επιστρατεύοντας πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, ο συγγραφέας επιχειρεί να εξορκίσει τα προβλήματα της αμερικανικής κοινωνίας, κυρίως τη λαίλαπα του μακαρθισμού, την έκρηξη των γυναικείων νευρώσεων και την αγωνία των μικροαστών για κοινωνική άνοδο. Φιλοτεχνεί ένα κείμενο που ακολουθεί τα χνάρια της ηθογραφίας, προχωρεί στη συμβατική ερμηνεία των φυσικών φαινομένων και καταλήγει σε ιλαροτραγικό ψυχογράφημα. «Σπάνια αισιόδοξη εξαίρεση, όταν ο σεξουαλικός έρωτας δεν οδηγεί σε όλεθρο», χαρακτηρίζει το έργο ο Μάριος Πλωρίτης, ο οποίος είχε εντρυφήσει στα δημιουργήματα του «ποιητή των προδομένων ονείρων».

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το