Τοπικά

Τρέχουμε λιγότερο αλλά φτάνουμε γρηγορότερα – Η επίδραση των κυκλικών κόμβων στην κίνηση των οχημάτων

Μείωση του χρόνου διέλευσης, λιγότερη αέρια ρύπανση και ηχορύπανση, είναι τα πρώτα αποτελέσματα από τη χρήση των τεσσάρων κυκλικών κόμβων στην πόλη, σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Σύντομα οι κυκλικοί κόμβοι θα αυξηθούν στους έξι, ενώ υπάρχει σχεδιασμός να φτάσουν ακόμη και τους εννιά. Το πετυχημένο μοντέλο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ακόμη και για τον περιφερειακό δρόμο, όπου κυριαρχούν οι φωτεινοί σηματοδότες. Ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και διευθυντής του Εργαστηρίου Οδοποιίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Νίκος Ηλιού αναφέρθηκε στην αποτελεσματικότητα των κυκλικών κόμβων, που έχουν κατασκευαστεί στον Βόλο, λέγοντας πως «με αυτούς έχουν μειωθεί οι ταχύτητες των οχημάτων, αλλά παράλληλα έχει μειωθεί και ο συνολικός χρόνος κατά 40%, που χρειάζεται ένα όχημα, για να φτάσει στον προορισμό του. Σε μελέτη που έχουμε κάνει ως εργαστήριο οδοποιίας, βλέπουμε ότι ο χρόνος που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο, για να φτάσει από την αρχή της Δημητριάδος στη συμβολή με τη Φιλελλήνων, μέχρι και την έξοδο της πόλης, στη Λαρίσης, είναι λιγότερος πλέον κατά 40%. Άλλωστε βλέπουμε ότι και μποτιλιαρίσματα δεν υπάρχουν στους κυκλικούς κόμβους. Μάλιστα, όταν γίνει και ο κυκλικός κόμβος στη γέφυρα του Κραυσίδωνα, ο χρόνος θα μειωθεί ακόμη περισσότερο. Παράλληλα σε συνεργασία με το εργαστήριο του καθηγητή κ. Βογιατζή, του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών μελετήθηκαν και άλλοι δείκτες, όπως η αέρια ρύπανση και η ηχορύπανση, όπου επίσης έχουμε πέσει πολύ κάτω από τα επιτρεπόμενα επίπεδα. Για παράδειγμα η αέρια ρύπανσης μειώθηκε κατά 60%. Επίσης δεν καταγράφονται ατυχήματα με τραυματισμούς στους κόμβους. Γι’ αυτό και οι κυκλικοί κόμβοι έχουν βραβευτεί».

Οι νέοι κόμβοι
Αυτή τη στιγμή στην πόλη υπάρχουν τέσσερις κυκλικοί κόμβοι, μπροστά στο Δημαρχείο, στο Τελωνείο, στα ΚΤΕΛ και στον κόμβο για το Διμήνι. «Έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και για άλλους δύο κόμβους, ο ένας στην αρχή της πόλης, από την πλευρά της Αγριάς, μπροστά από τον Ναυτικό Όμιλο, και ο δεύτερος μπροστά στον Κραυσίδωνα, στη διασταύρωση Λαρίσης και Αθηνών. Πολύ σύντομα θα έχουμε έξι κυκλικούς κόμβους, που θα είναι πλήρως λειτουργικοί», ανέφερε ο κ. Ηλιού και πρόσθεσε πως «προτείναμε ένα διπλό κυκλικό κόμβο μπροστά στην Μπουρμπουλήθρα, ενώ συνεργαζόμαστε με τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών και τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας για νέους κόμβους στη Νέα Ιωνία. Πιο συγκεκριμένα ένας δίδυμος κυκλικός κόμβος θα είναι στο νεκροταφείο, στην οδό Αναπαύσεως και άλλοι δύο στη Νέα Ιωνία. Σε αυτούς τους κόμβους έχουμε τον ρόλο του επιστημονικού συμβούλου και οι μελέτες εκπονούνται από τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας».

Ο περιφερειακός δρόμος
Παράλληλα ο κ. Ηλιού αναφέρθηκε και στον περιφερειακό δρόμο και κατά πόσο θα μπορούσαν να γίνουν και εκεί κυκλικοί κόμβοι. «Αυτός ο περιφερειακός είναι ένας περιαστικός δρόμος και όχι ταχείας κυκλοφορίας. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε νεκρούς με δίκυκλα στον περιφερειακό, ούτε να κατεβαίνουν τα αυτοκίνητα στον κόμβο Μελισσατίκων από εκείνη την ανηφόρα. Έχω προτείνει να κατασκευαστούν μεγάλοι και άνετοι κυκλικοί κόμβοι, που θα ρυθμίζουν τις ταχύτητες των οχημάτων. Ο περιφερειακός δρόμος δεν πρέπει να επιτρέπει στα οχήματα, να αναπτύσσουν πολύ μεγάλες ταχύτητες. Στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα έχουμε μελετήσει διάφορους κυκλικούς κόμβους, όπως στο Φυτόκο, μπροστά στη Γεωπονική. Επίσης έχω κοιτάξει για κυκλικό κόμβο στη συμβολή με την οδό Ιωλκού».

Οι φωτεινοί σηματοδότες
Μάλιστα για τους φωτεινούς σηματοδότες ανέφερε πως «κόβουν την ταχύτητα, αλλά, όταν δει κάποιος το πράσινο, γκαζώνει ακόμη περισσότερο, για να περάσει τη διασταύρωση. Οι κυκλικοί κόμβοι δεν σταματούν την κυκλοφορία, όπως την κάνουν οι φωτεινοί σηματοδότες, αλλά τη ρυθμίζουν. Μάλιστα, επειδή η Δημοτική Αρχή Βόλου έχει αποδείξει, ότι ξέρει να διαχειρίζεται και το θέμα της αισθητικής, θα μπορούσαν να γίνουν κυκλικοί κόμβοι στον περιφερειακό δρόμο, που θα είναι λειτουργικοί και αισθητικώς πολύ καλοί. Εμείς με τους κυκλικούς κόμβους θα θέλαμε το όριο ταχύτητας στον περιφερειακό δρόμο, αντί για τα 70 χιλιόμετρα που είναι τώρα, να αυξηθεί στα 80, και το όχημα να μη σταματά από κάποιο φωτεινό σηματοδότη».

Η βιώσιμη κινητικότητα
Ο ίδιος αναφέρθηκε και στο στρατηγικό σχέδιο για τη βιώσιμη κινητικότητα στο πολεοδομικό συγκρότημα, λέγοντας πως «έχουμε κάνει πρόταση στον Δήμο Βόλου για την εκπόνηση μελετών οδικής ασφάλειας για διάφορες περιοχές της πόλης. Είναι απαράδεκτο να έχουμε τόσα πολλά ατυχήματα με νεκρούς μέσα στην πόλη. Και στην εργαλειοθήκη μας έχουμε πολλούς τρόπους, για να πετύχουμε την ασφαλή μετακίνηση». Σημείωσε δε πως βιώσιμη κινητικότητα σημαίνει ότι δίνουμε χώρο στους πεζούς και τους ποδηλάτες και οι πυλώνες για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι οι πεζόδρομοι, οι ποδηλατόδρομοι και τα μέσα μαζικής μεταφοράς τα οποία θα πρέπει να χρησιμοποιούνται περισσότερο από τους πολίτες.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το