Τοπικά

«Τρέχουν» για την είσοδο του Περιφερειακού Βόλου – «Αγκάθι» οι απαλλοτριώσεις

Ένα έργο που «στοιχειώνει», η μελέτη παράκαμψης της εισόδου του Βόλου από την Μπουρμπουλήθρα μπορεί να ξεκινήσει το 2018 και να ενταχθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Το έργο κοστολογείται στα 32 εκατομμύρια ευρώ και η μελέτη ύψους 1,8 εκατομμυρίου ευρώ χρηματοδοτείται από την περιφέρεια Θεσσαλίας, ενώ την επίβλεψη του έργου και την ευθύνη προόδου των εργασιών έχει το ΥΠΟΜΕΔΙ.

Διαχρονικά από τις κυβερνήσεις πριν και μετά την κρίση το έργο δεν αποτελούσε προτεραιότητα, καθώς όλοι οι υπουργοί θεωρούσαν πως εφόσον ο Βόλος έχει ασφαλή είσοδο από το Βελεστίνο μέσω της εθνικής, δεν απαιτείται να δοθούν κονδύλια, που θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν άλλα έργα.

Το γεγονός ωστόσο ότι άνοιξαν τα χρηματοδοτικά προγράμματα για τα διευρωπαϊκά δίκτυα , έθεσαν το θέμα ξανά στην πρώτη γραμμή.

Ήδη έχουν δοθεί 380.000 ευρώ για τη μελέτη που προχωρεί σταδιακά και προχθές σε σύσκεψη στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας ο επιβλέπων μηχανικός από την Αθήνα τόνισε στην αντιπεριφερειάρχη Δωροθέα Κολυνδρίνη  πως το έργο ενδέχεται να αντιμετωπίσει ζήτημα στο θέμα των απαλλοτριώσεων, αλλά δυτικά του Ξηριά έχουν συντελεστεί απαλλοτριώσεις από τον ΟΣΕ, οπότε εκτιμάται ότι θα ζητήματα θα λυθούν έγκαιρα.

Το ζήτημα που «καίει» την Περιφέρεια είναι η τροπολογία στο Νόμο.

Το κοινοτικό πλαίσιο επιβάλλει ένταξη μελέτης για χρηματοδότηση έργου μετά τη συντέλεση των απαλλοτριώσεων. Η Περιφέρεια ζητά τροποποίηση του Νόμου για ένταξη των έργων στα κοινοτικά κονδύλια με την έναρξη της διαδικασίας συντέλεσης των απαλλοτριώσεων και όχι με την ολοκλήρωσή τους.

Εάν η τροπολογία δεν γίνει δεκτή θα χαθεί και πάλι πολύτιμος χρόνος και τα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Μέχρι τον Ιούλιο του 2017 θα έχουν μελετηθεί τα τεχνικά έργα στο σύνολό τους και τα ηλεκτρολογικά και όλοι ελπίζουν πως δεν θα τεθούν μείζονα ζητήματα απαλλοτριώσεων. Άμεσα θα πρέπει να συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης και να ενταχθεί το έργο στα διευρωπαϊκά δίκτυα.

 

Το έργο και η εξέλιξή του

Το υπό μελέτη οδικό έργο αποτελεί τμήμα του ευρύτερου άξονα παράκαμψης και εισόδου πόλεως Βόλου (από Ε.Ο. Βόλου-Μικροθηβών), συνολικού μήκους 19,8 χλμ. περίπου και χωροθείται στη δυτική-νοτιοδυτική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος του Βόλου, σε εκτός σχεδίου περιοχή, ανάντη και σχεδόν παράλληλα της διαδρομής του ρέματος Ξηριά, σε άμεση γειτνίαση με τον διάδρομο της προβλεπόμενης σιδηροδρομικής γραμμής προς το Πορθμείο του Βόλου.

Το αντικείμενο της μελέτης αναφέρεται στην ολοκλήρωση των μελετών της παράκαμψης της πόλης του Βόλου, στο τμήμα από Ι/Κ Μπουρμπουλήθρα έως Α/Κ Λάρισας, με τυπική διατομή αυτή των δυο λωρίδων ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα.

Συγκεκριμένα με την εν λόγω σύμβαση πρόκειται να μελετηθούν:

* Το τμήμα της παράκαμψης της πόλης του Βόλου, από Ι/Κ Μπουρμπουλήθρα έως τον Α/Κ Λάρισας (κύρια οδός) με το παράπλευρό της οδικό δίκτυο για την εξυπηρέτηση των παροδίων.

* Οι απαραίτητοι κόμβοι για τη διασύνδεση της οδού με το υφιστάμενο τοπικό οδικό δίκτυο και τις κύριες δραστηριότητες (βιολογικός καθαρισμός).

Προβλέπεται συνολικά η μελέτη τεσσάρων Ι/Κ, εκ των οποίων ο Ι/Κ Διμηνίου αποτελείται από τη μελέτη δύο επιμέρους κόμβων.

* Τα απαραίτητα μεγάλα τεχνικά έργα και συγκεκριμένα, τρεις γέφυρες για τη διάβαση από τα ρέματα Ξηριάς και Σεσκουλιώτη, δύο Κ/Δ για τη διάβαση τοπικών οδών και σιδηροδρομικών γραμμών (Σ/Γ) και δύο Α/Δ για τη διέλευση της τοπικής οδού, στις θέσεις των δύο προβλεπόμενων κόμβων Διμηνίου και Νεάπολης.

* Ο ηλεκτροφωτισμός των οδικών έργων και η φωτεινή σηματοδότηση των Ι/Κ.

* Η αντιπλημμυρική προστασία και η αποχέτευση-αποστράγγιση των οδικών έργων.

 

Αναθεώρηση του κυκλοφοριακού σχεδιασμού

Το έργο λόγω της χωροθέτησής του βρίσκεται σε άμεση συνάφεια με τη σιδηροδρομική γραμμή προς το Πορθμείο, η λειτουργία της οποίας δεν έχει συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα. Η αντιμετώπιση της τροποποίησης της χάραξης της αρτηρίας και των παράπλευρων οδών πρέπει να είναι ενιαία και ανεξάρτητη από τη λειτουργία ή μη της γραμμής, ώστε σε κάθε περίπτωση να μη θίγεται η λειτουργικότητα των οδικών τμημάτων.

Έτσι εγκρίθηκε η συμπλήρωση και επικαιροποίηση της υφιστάμενης προμελέτης της αρτηρίας, με αντίστοιχη αντιμετώπιση της μετατόπισης των γραμμών, ώστε να ενσωματωθούν όλες οι αναγκαίες τροποποιήσεις.

 

Εξέλιξη της μελέτης

Μέχρι σήμερα έχουν εκπονηθεί και υποβληθεί, σύμφωνα με τη Σύμβαση και τις εντολές της, οι ακόλουθες εργασίες:

– Τοπογραφικές-κτηματογραφικές αποτυπώσεις.

– Οριστική γεωλογική μελέτη.

– Προκαταρκτική επεξεργασία τεχνικών έργων και πρόγραμμα ερευνών.

– Οριστική μελέτη οδοποιίας οδικών έργων.

Με άλλη σύμβαση ολοκληρώθηκε πρόσφατα (Αύγουστος του 2016) η έγκριση της αξιολόγησης των γεωτεχνικών ερευνών και η σύνταξη των γεωτεχνικών μελετών (θεμελίωσης τεχνικών έργων, θεμελίωσης οδοστρωμάτων και μελέτη επιχώματος), η οποία αποτελεί και καθοριστικό παράγοντα για την εκπόνηση των επόμενων σταδίων της μελέτης.

Στην παρούσα φάση συμπληρώνονται οι συγκοινωνιακές μελέτες αρτηρίας και κόμβων και συντάσσεται η οριστική μελέτη αποχέτευσης-αποστράγγισης των οδικών έργων με ορίζοντα ολοκλήρωσής τους τον Δεκέμβριο του 2016.

Για την ολοκλήρωση του αντικειμένου της σύμβασης υπολείπονται:

– Η έγκριση των προμελετών των τεχνικών έργων (αρτηρίας από την τοπική οδό προς Βιομηχανική Περιοχή και τη Σ/Γ Βελεστίνου-Βόλου), της τοπικής οδού προς Βιοτεχνική Περιοχή (γέφυρα διάβασης της αρτηρίας από το ρέμα Σεσκουλιώτη) και γέφυρα διάβασης της δυτικής παράπλευρης οδού από το ρέμα Σεσκουλιώτη.

– Η σύνταξη φακέλου περιβαλλοντικής συμμόρφωσης.

– Η σύνταξη Κτηματολογικών Διαγραμμάτων και Πινάκων Αναλογισμού σε οδούς εκτός σχεδίου.

– Η σύνταξη οριστικής μελέτης του τεχνικού έργου (γέφυρα από την αρτηρία, τις σιδηροδρομικές γραμμές και το ρέμα Ξηριά, του συνδετήριου κλάδου του Ι/Κ Διμηνίου).

– Η σύνταξη μελέτης σήμανσης-ασφάλισης οδικών έργων.

– Η σύνταξη μελέτης προγραμμάτων φωτεινής σηματοδότησης για τη λειτουργία των υπό μελέτη Ι/Κ.

– Η σύνταξη μελέτης ηλεκτροφωτισμού Κ/Δ, Ι/Κ και εγκατάστασης συστήματος φωτεινής σηματοδότησης.

Το σύνολο των μελετών προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2017.

Το κόστος κατασκευής του έργου προβλέπεται, με τα σημερινά δεδομένα της μελέτης, να είναι περί τα 32.000.000 ευρώ.

 

Προβλήματα που προέκυψαν

κατά την περίοδο της μελέτης

– Έλλειψη υδραυλικής μελέτης του Ξηριά (το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε από τους μελετητές χωρίς προσφυγή σε διαδικασίες σύναψης συμπληρωματικής Σύμβασης).

– Ανάγκη μικρής μετατόπισης της υφιστάμενης περιτοίχισης (η οποία ευρίσκεται σήμερα εντός της υφιστάμενης ζώνης απαλλοτρίωσης του ΟΣΕ) της εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων του Δήμου Βόλου, λόγω αναγκαστικής κατάληψης από την αρτηρία τμήματος των προκηπίων της. Το πρόβλημα συσχετίζεται με την υποχρεωτική ανάγκη διέλευσης της αρτηρίας με κατάληψη τμήματος του διαδρόμου απαλλοτρίωσης του ΟΣΕ και μετατόπιση των σιδηροδρομικών γραμμών. Για το θέμα αυτό ο ΟΣΕ έχει γνωμοδοτήσει θετικά.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το