Άρθρα

Τουριστικό λεωφορείο ώρα μηδέν

του Θανάση Σιμώτα*

Τις τελευταίες ημέρες γίνεται λόγος για την επόμενη ημέρα του τουρισμού στη χώρα μας. Δυστυχώς δεν άκουσα, επίσημα τουλάχιστον, τίποτα που να αφορά στην επόμενη ημέρα στις οδικές μεταφορές επιβατών/τουριστών με τα τουριστικά λεωφορεία Δ.Χ., λες και ο τουρισμός στην Ελλάδα είναι μόνο τα ξενοδοχεία!
Εδώ και 70 ημέρες, το σύνολο σχεδόν των ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων της χώρας μας, έχουν ακινητοποιήσει τα οχήματά τους, μιας και ο κλάδος αυτός του τουρισμού, που αριθμεί πάνω από 5.500 τουριστικά λεωφορεία, ήταν από τους πρώτους που επλήγησαν από την εξάπλωση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Οι μήνες που διανύουμε (Μάρτιος – Απρίλιος – Μάιος) είναι γενικότερα από τους πιο παραγωγικούς μήνες στις μεταφορές τουριστών – εσωτερικού, αλλά και εξωτερικού – καθώς επίσης και το καλοκαίρι που ακολουθεί, γεγονός που καθιστά τις επιχειρήσεις των επιβατικών οδικών μεταφορών (τουριστικά γραφεία και Τ.Ε.Ο.Μ.) άμεσα πληττόμενες από την εξάπλωση της πανδημίας, αλλά και από τα μέτρα που ελήφθησαν από την κυβέρνηση (κλείσιμο ξενοδοχείων, εστιατορίων, σχολείων, συνόρων, αεροπορικών πτήσεων κ.λπ.).

Είναι σημαντικό τώρα που όλοι κοιτάζουμε την επόμενη ημέρα στον τουρισμό της χώρας μας, να εστιάσουμε και στο «κομμάτι» που λέγεται τουριστικό λεωφορείο.
Το τουριστικό λεωφορείο που είναι ένας σημαντικός κρίκος του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας.
Το τουριστικό λεωφορείο που μεταφέρει τους τουρίστες από τα λιμάνια και τα αεροδρόμια, στα καταλύματά τους.
Το τουριστικό λεωφορείο που φέρνει τους ίδιους τουρίστες στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μουσεία και τα αξιοθέατα της χώρας μας.
Το τουριστικό λεωφορείο που μεταφέρει τους μαθητές στα σχολεία τους, αλλά και στις οργανωμένες εκδρομές τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το τουριστικό λεωφορείο που μεταφέρει τους Έλληνες εκδρομείς σε όλη την Ευρώπη.
Το τουριστικό λεωφορείο που φέρνει τους θρησκευτικούς τουρίστες στις εκκλησιές και τα μοναστήρια της χώρας μας.
Το τουριστικό λεωφορείο που πηγαίνει τους συνέδρους στα συνέδριά τους.
Το τουριστικό λεωφορείο που μεταφέρει τους εργάτες/εργαζομένους στις βιομηχανίες και στους τόπους εργασίας.

Η επόμενη λοιπόν ημέρα θα πρέπει να βρει τα τουριστικά λεωφορεία στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων της πολιτείας, στη λήψη μέτρων στήριξης της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων επιβατικών οδικών μεταφορών (τουριστικά γραφεία και Τ.Ε.Ο.Μ.). Θα πρέπει να θεωρούμε δεδομένο πως η κανονικότητα στον κλάδο μας, θα αργήσει να επιστρέψει. Ήδη το 2020 θα πρέπει να θεωρείται για τις επιβατικές οδικές μεταφορές μια «χαμένη χρονιά», αφού δεν γνωρίζει κανείς πώς θα μπορέσει να γίνει ξανά ένα ταξίδι, μια μεταφορά επιβατών με ένα λεωφορείο, τι πρωτόκολλα θα ισχύουν και φυσικά αν οι πελάτες δεν είναι δύσπιστοι στη μαζική μεταφορά (εκδρομή με λεωφορείο).

Έτσι θεωρώ πως πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων όπως:
α) Η επιδότηση/χρηματοδότηση των ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων (τουριστικά γραφεία και Τ.Ε.Ο.Μ.) με χαμηλότοκα δάνεια από την πολιτεία (το ύψος των δανείων μπορεί να καθοριστεί από το κράτος όπως επίσης και το επιτόκιο, η διάρκεια αποπληρωμής κ.λπ.) με παράλληλη στήριξη των υπαλλήλων (όχι απολύσεις).
β) Η μείωση του Φ.Π.Α. στο 13% (από το 24% που το αύξησε η προηγούμενη κυβέρνηση μέσα σε μια νύχτα).
γ) Η αναστολή πληρωμής τρεχουσών οφειλών και ρυθμίσεων σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία έως την επιστροφή των επιχειρήσεων στην ομαλότητα.
δ) Ο επαναπροσδιορισμός των τελών κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων και η εξίσωσή τους με τα τέλη κυκλοφορίας των υπεραστικών λεωφορείων.
Περιμένουμε ως κλάδος, ιδιαίτερα πληττόμενος, τις αποφάσεις της πολιτείας, ώστε οι επιχειρήσεις – ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων (τουριστικά γραφεία και Τ.Ε.Ο.Μ.), να επιβιώσουν από τις συνέπειες της πανδημίας, αλλά και οι υπάλληλοι των επιχειρήσεων αυτών να μπορέσουν να παραμείνουν και να συνεχίσουν την εργασία τους.

*Ο Θανάσης Σιμώτας είναι τουριστικός πράκτορας και γραμματέας του Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων και Γραφείων Νομού Μαγνησίας

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το