Τοπικά

Το πορτρέτο ενός σπουδαίου ζωγράφου από τον σκηνοθέτη Γιώργο Λάγδαρη

Ένας στίχος του Κωνσταντίνου Καβάφη, τον οποίον είχε διαβάσει ο Παλαιολόγος Θεολόγου στα χρόνια της εξορίας στη Λέρο και είχε χαράξει μάλιστα σ’ έναν αυτοσχέδιο χαρτοκόπτη, ενέπνευσε τον Γιώργο Λαγδάρη για τον τίτλο «Την εμορφιά έτσι πολύ ατένισα» που έδωσε στο 45λεπτο ντοκιμαντέρ που αφορούσε τον αξέχαστο ζωγράφο και προβλήθηκε προχθές στο Ίδρυμα Πορφυρογένη, με αφορμή τη συμπλήρωση δύο ετών από τον θάνατό του. Η πρεμιέρα της ταινίας στην Αγριά συνοδεύτηκε από διθυραμβικά σχόλια, ενώ το κοινό επιφύλαξε θερμή υποδοχή στην τελευταία δουλειά του σκηνοθέτη.

Ο αείμνηστος δημιουργός υπήρξε ένας σπουδαίος άνθρωπος που ξεκίνησε από τον τόπο μας και διέγραψε μία ιδιαίτερη εικαστική διαδρομή, αφήνοντας ανεξίτηλο το στίγμα του στον χώρο της Τέχνης. Ο Θεολόγου πάνω στον καμβά αποτύπωσε όλες τις πτυχές της ζωής. Με τα πινέλα του ερμήνευσε την πραγματικότητα που βίωνε κάθε φορά. Τόσο την όμορφη, όσο και την άσχημη πλευρά της, όπως όταν για παράδειγμα πλήρωσε τις δημοκρατικές του πεποιθήσεις και την ένταξή του στην Αριστερά, με χρόνια εξορίας στη Λέρο και τον Αη Στράτη.
Ο Γιώργος Λαγδάρης έπειτα από παραίνεση της Χρύσας Δραντάκη, το 2010 συνάντησε τον 80χρονο τότε Παλαιολόγο Θεολόγου, ο οποίος μπροστά στις κάμερες μίλησε για τη ζωή του. Στόχος τότε ήταν να γίνει μία ταινία όσο βρισκόταν ανάμεσά μας. Τελικά η δουλειά εκείνη δεν προχώρησε, ενώ το 2017 μεσολάβησε ο θάνατος του ζωγράφου από τη Νέα Ιωνία. «Τότε κάναμε τα πρώτα γυρίσματα. Εκτός από τον ίδιον μίλησαν επίσης η γυναίκα του Τούλα που «έφυγε» το 2013, η εικαστικός Ντόρα Λιβανού που πέθανε πρόπερσι στα 93 χρόνια της, ο πρώην δήμαρχος Βόλου Μιχάλης Κουντούρης και ο γιος του Παναγιώτης, που θυμήθηκε μέχρι μία επίσκεψή του στη Λέρο, όταν ο ίδιος ήταν εννέα ετών», σημείωσε ο σκηνοθέτης.
Το υλικό παρέμεινε στα συρτάρια του κ. Λαγδάρη, ο οποίος τη χρονιά που μας πέρασε, μπόρεσε να ολοκληρώσει το πορτρέτο του διακεκριμένου καλλιτέχνη. «Το 2018 ο Κώστας Πουλάκης, ο οποίος ήταν φίλος με το ζεύγος Θεολόγου, με πλησίασε και μεσολάβησε για την ολοκλήρωση της ταινίας, ερχόμενος σε συνεννόηση με την Κατερίνα Πορφυρογένη και την ΠΕΔ, που έκαναν την παραγωγή», πρόσθεσε στη συνέχεια.


Η αφήγηση του Θεολόγου υπήρξε ο βασικός κορμός του ντοκιμαντέρ, με τον σκηνοθέτη να το εμπλουτίζει στη συνέχεια με μαρτυρίες τρίτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υπήρξε ο εμβληματικός Μανώλης Γλέζος, που υπήρξε κι εκείνος εξόριστος στο Παρθένι της Λέρου. Όπως ακριβώς και ο Θεολόγου που εκτοπίστηκε σ’ εκείνο το κολαστήριο στην άγονη γραμμή του Αιγαίου, εξαιτίας της συμμετοχής του στην ΕΔΑ… «Στο Παρθένι, όπου χρησιμοποιούσαν κάποιους παλιούς ιταλικούς στρατώνες και αποθήκες, βρέθηκαν προσωπικότητες όπως ο Ρίτσος, ο Φλωράκης, ο Βουρνάς», είπε χαρακτηριστικά ο δημιουργός της ταινίας.
«Κάναμε συμπληρωματικές συνεντεύξεις από αρκετά ακόμη πρόσωπα», τόνισε ο κ. Λαγδάρης, ο οποίος βρέθηκε μέχρι και στη Λέρο, όπου είχε την ευκαιρία να μιλήσει με ντόπιους και να κινηματογραφήσει πλάνα από το νησί που εξορίστηκε ο Θεολόγου.


Όσο για το πώς κύλησε η πρεμιέρα; «Πήγε εξαιρετικά. Η ταινία είχε μία ροή. Ο κόσμος γέλασε και συγκινήθηκε ταυτόχρονα από τα λόγια του Παλαιολόγου, πέρα από το ότι θυμηθήκαμε άπαντες την σπουδαία καλλιτεχνική πορεία του. Το βασικό όμως ήταν πως ήρθε πολύς κόσμος και αποφασίσαμε να επαναλάβουμε την προβολή, γιατί αρκετοί δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν την ταινία», έσπευσε να σχολιάσει ο κ. Λαγδάρης, αναφερόμενος στην κυριακάτικη εκδήλωση που έγινε στο «Πορφυρογένειο» Ίδρυμα και η προσέλευση του κοινού ξεπέρασε κάθε προσδοκία.
Το ζεστό χειροκρότημα των θεατών υπήρξε η καλύτερη ανταμοιβή για τον σκηνοθέτη, ο οποίος στο παρελθόν έχει φιλοτεχνήσει βιντεο-πορτρέτα από σημαντικές προσωπικότητες της περιοχής, όπως ο Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, ο Ρήγας Βελεστινλής, ο Δημήτρης Λέτσιος και ο Δημήτρης Κασλάς. «Στο παρελθόν έκανα ταινίες που αφορούσαν αξιόλογους ανθρώπους. Το τελευταίο, όμως, ντοκιμαντέρ κρύβει μία δύναμη και σε αγγίζει. Ακόμη και όσοι δεν τον γνώριζαν, βλέποντας την ταινία ένιωσαν μεγάλη εκτίμηση γι’ αυτόν τον άνθρωπο», κατέληξε ο Γιώργος Λαγδάρης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το