Άρθρα

Το μεγάλο στοίχημα των μικρών επαγγελματιών

Του Λευτέρη Βιολέττα*

Το να ανοίξει κανείς φέτος την επιχείρησή του, ειδικά αν πρόκειται για ένα μικρό τουριστικό κατάλυμα, μοιάζει εξ αρχής μια πολύ γενναία απόφαση από μόνη της. Το μεγάλο ερώτημα για πάρα πολλούς σήμερα, είναι αν πρέπει ή δεν πρέπει να ξεκινήσουν αυτή την «πλεύση σε άγνωστα νερά», αφού μόνον έτσι μάλλον να χαρακτηριστεί η συνέχεια και η λειτουργία στη σεζόν 2020. Το στοίχημα για πολλούς μικρούς -μα και μεγαλύτερους- επιχειρηματίες δεν είναι πια η κερδοφορία, αλλά η διατήρηση της πελατείας και να βγει η χρονιά χωρίς ζημιά.
Κάθε χρόνο οι ιδιοκτήτες των μικρών αυτών καταλυμάτων, ξεκινούσαν τη χρονιά τους βάζοντας ένα αριθμητικό στόχο, μέσα από μια εξίσωση: τόσα Έσοδα μείον τόσα Έξοδα, ίσον με τόσα Κέρδη. Φέτος, η εξίσωση μάλλον θα πρέπει να γίνει πιο απλή: Έσοδα μείον Έξοδα, ίσον Μηδέν. Δηλαδή, ίσα βάρκα ίσα νερά.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει να μπουν στη ζυγαριά αρκετά πράγματα, με πιο σημαντικό το προβλεπόμενο λειτουργικό κόστος σε σχέση με τα εκτιμώμενα έσοδα. Όχι βέβαια ότι τα άλλα έξοδα δεν είναι εξίσου σημαντικά, αλλά εκείνα είναι σχετικά πιο εύκολο να υπολογιστούν. Ειδικά για τα δάνεια, πάγια, θα μπορέσουν να υπολογιστούν καλύτερα μετά και τις τελικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης, οι οποίες ακόμη αναμένονται. Το -νέο- λειτουργικό πλαίσιο όμως, με βάση τα πρωτόκολλα που θα ισχύσουν και τις πρωτόγνωρες συνθήκες που θα επικρατήσουν φέτος το καλοκαίρι, σίγουρα, είναι πολύ πιο δύσκολο να κοστολογηθεί.
Μεγάλη επίσης είναι και η δυσκολία πρόβλεψης άλλων εξόδων, από ενδεχόμενες παρενέργειες που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια της σεζόν. Όπως για παράδειγμα η πιθανότητα να μπει η επιχείρηση σε καραντίνα αν υπάρξει κάποιο κρούσμα ανάμεσα στους πελάτες. Ιδιαίτερα σοβαρά επίσης θα πρέπει να λάβουν υπόψη οι επιχειρηματίες το ενδεχόμενο να βρεθούν αντιμέτωποι με κάποια αγωγή, εξαιτίας ενός πραγματικού γεγονότος ή ακόμα και κατασκευασμένου στοιχείου από κάποιον δικομανή πελάτη. Σε συνδυασμό με την αστάθεια στα ασφαλιστικά των καταλυμάτων και ταξιδιωτών, εξαιτίας του κορωνοϊού, τέτοια ενδεχόμενα μπορεί να αποδειχθούν καταστροφικά για την τσέπη του ιδιοκτήτη και τη φήμη της επιχείρησης.

Βασικές εργασίες για το άνοιγμα της επιχείρησης, που γίνονταν κάθε χρόνο για τη συντήρηση ή αντικατάσταση εξοπλισμού, θα πρέπει φέτος να προγραμματιστούν με ιδιαίτερη προσοχή, στο χαμηλότερο δυνατό κόστος, για την αποδεκτή -ανεκτή- ποιότητα.
Σοβαρή πιθανότητα υπάρχει φυσικά, όταν ανοίξουν οι τουριστικές πύλες, ο αριθμός των επισκεπτών να είναι εξαιρετικά χαμηλός, οπότε αυτό θα οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση των τιμών, αφού η προσφορά θα είναι πολύ υψηλότερη από τη ζήτηση. Στην περίπτωση αυτή, θα μειωθούν τα έσοδα κι άλλο, οπότε θα πρέπει αντίστοιχα να μειωθεί και το λειτουργικό κόστος, το οποίο σε κατάσταση λειτουργίας είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο.
Η οικονομία μελετάει τις επιλογές και αυτός που τις κάνει είναι ο επιχειρηματίας. Σωστή λοιπόν μπορεί να είναι η επιλογή να ανοίξει κανείς την επιχείρησή του φέτος. Επίσης σωστή μπορεί να είναι η επιλογή να μην ανοίξει. Αρκεί, ό,τι από τα δύο, να γίνει λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω -κι όχι μόνο- και με βάση τις αντοχές του καθενός, τις σχέσεις με σταθερούς πελάτες, τη δυνατότητα να περιορίσει το κόστος λειτουργίας της επιχείρησης.

Αν κάποιος για παράδειγμα μετρήσει ότι στην περίπτωση που κρατήσει κλειστά την επιχείρησή του θα έχει μια ζημιά ίση με 10.000€, ενώ αν λειτουργήσει μπορεί να κινδυνεύει με ζημιά €15.000, αλλά παρόλα αυτά θέλει να ρισκάρει (και να χρηματοδοτήσει) για να διατηρήσει ίσως την πελατεία του, μπορεί να είναι πράγματι μια σωστή επιλογή, παρότι είναι ζημιογόνα. Και αντίθετα όμως, αν για παράδειγμα κάποιος έχει και μια δεύτερη επαγγελματική δραστηριότητα, και ενώ προβλέπει λογιστικό κέρδος 5.000€ εφόσον ανοίξει, αλλά δεν θέλει να ρισκάρει, καθώς θεωρεί ότι θα έχει γενικό οικονομικό χάσιμο 10.000€, μπορεί πάλι να είναι σωστή επιλογή.
Το συμπέρασμα είναι ότι όποια απόφαση παρθεί για φέτος απαιτεί πολύ-πολύ προσοχή. Ανοίγοντας βεβαίως και πετυχαίνοντας καλά αποτελέσματα, δημιουργείται για την επιχείρηση προστιθέμενη αξία για τις επόμενες χρονιές, τη βάζει μπροστά, στη νέα εποχή που ανοίγεται._

*Ο Λευτέρης Βιολέττας είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το