Άρθρα

Τι περιμένουν οι “χειμαζόμενοι” πάροχοι του τουρισμού

Του Νίκου Βισβίκη

Ένα μεγάλο ποσοστό του ελληνικού πληθυσμού- κυρίως μέσης και τρίτης ηλικίας- για προφανείς και εύλογες αιτίες , δεν εξέδραμε από το lockdown μέχρι σήμερα. Βεβαίως, λειτούργησαν κάποια επιδοτούμενα προγράμματα για διακοπές , ωστόσο οι εύλογες επιφυλάξεις ήταν ισχυρότερες. Εντούτοις, λιγότεροι τον Ιούλιο και περισσότεροι το Αύγουστο, σημαντικός αριθμός Ελλήνων εξέδραμε στα παράλια της Ελλάδος.
Η δημοσιότητα περί διακοπών το καλοκαίρι εστίασε – όπως κάθε χρόνο – κυρίως στον εισερχόμενο τουρισμό. Τώρα , το καλοκαίρι τελείωσε , μαζί και ο εισερχόμενος τουρισμός ( εκτός μερικών εξαιρέσεων ) και μάλλον τώρα πρέπει να εστιάσουμε στις τυχόν δυνατότητες του εσωτερικού τουρισμού.
Είναι αλήθεια , ότι για πολλά χρόνια, το Κράτος δεν στήριξε τον χειμαζόμενο
( κυριολεκτικά και μεταφορικά ) εσωτερικό τουρισμό, με την έννοια της ευρείας επιδότησης σε ξενοδοχεία, γραφεία και λεωφορεία της Περιφέρειας. Οι εκδρομές των Σαββατοκύριακων , ουδόλως μπορούν να στηρίξουν τα πανέμορφα ορεινά καταλύματα ή και τα αστικά ξενοδοχεία περιφερειακών πόλεων με ενδιαφέροντα αξιοθέατα. Κλασσικό παράδειγμα, το ωραιότερο ορεινό οικοσύστημα της Ελλάδος, αυτό των Βλαχοχωρίων στην Πίνδο, με υπέροχα ξενοδοχεία, των οποίων οι ιδιοκτήτες δέχθηκαν με ανακούφιση τους αλλοδαπούς πρόσφυγες της Ύπατης Αρμοστείας , πριν καταρρεύσουν οικονομικά, λόγω της ανεπαρκούς επισκεψιμότητας των Ελλήνων κατά τα Σαββατοκύριακα.
Φέτος, η Κυβέρνηση, μεσούσης της Πανδημίας, δίνει επιπλέον κίνητρα στον εσωτερικό χειμερινό τουρισμό , εφόσον αυτός θα μπορέσει ν’ ανταπεξέλθει της Πανδημίας.
Το πρόγραμμα ‘’ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ’’ με ημερομηνία 17/06/2020 του Υπουργείου Τουρισμού δεν έτυχε της ανάλογης αποδοχής, τόσο εξαιτίας των συνεπειών της Πανδημίας, όσο και των περιορισμένων χρηματοδοτούμενων παρόχων (βλ. πλοία, ξενοδοχεία) και του ότι αυτό το πρόγραμμα άργησε να λειτουργήσει ( τέλη Ιουλίου και έπειτα).
Προς ευχάριστη έκπληξη, τόσο των δυνητικών ταξιδιωτών όσο και των επαγγελματιών στον εσωτερικό χειμερινό τουρισμό , στις 21/09/2020 είδε το φως της δημοσιότητας η ΚΥΑ με τον ίδιο τίτλο, ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ 2020, αλλά μέσω των τουριστικών γραφείων , με την προσυπογραφή του Υπουργού Οικονομικών κ. Σταϊκούρα, ως συνέχεια και συμπλήρωση της προηγούμενης ΥΑ.
Αυτό το πρόγραμμα , εφόσον θα έχει μεγαλύτερη διάρκεια από όση αναφέρεται στη σχετική ΚΥΑ, θα έχει σαφώς μεγαλύτερη αποδοχή απ΄ ότι άλλα υφιστάμενα προγράμματα. Βέβαια, αυτά θα συνεχίζουν να υπάρχουν, όπως τα προγράμματα του Κοινωνικού Τουρισμού μέσω ΟΑΕΔ καθώς και του ΟΠΕΚΑ (Αγροτική Εστία) μέσω ΚΕΠ.
Αυτά τα δυο τελευταία προγράμματα, αν και λειτουργούν εδώ και αρκετά χρόνια με την ίδια μορφή , δεν τύχαιναν ευρείας αποδοχής διότι – αν και απευθύνονταν στους μη έχοντες και μη κατέχοντες –, είχαν σχετικές δυσκολίες στη χρήση τους. Κυρίως δεν μπορούσαν να τα υλοποιήσουν τα τουριστικά γραφεία για κάποιους βασικούς και επαχθείς λόγους, όπως τον περιορισμό σε 5 ήμερες εκδρομές ( υποχρεωτικά μεγάλη η διάρκεια για τους μη κατέχοντες, λόγω συνεπαγόμενων επιπλέον δαπανών), την επιδότηση του παρόχου , από τον αρμόδιο φορέα 6 μήνες μετά το πέρας της εκδρομής και ιδιαίτερα την προϋπόθεση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας των γραφείων, αν και στα ‘’πακέτα΄΄ τους περιλαμβάνουν και άλλους επιμέρους παρόχους, όπως ξενοδοχεία κλπ, χωρίς αυτά να υποχρεούνται σε ενημερότητες.
Η διευρυμένη ΚΥΑ ( της 21/09 )κλείνει πολλά κενά και για τον πάροχο τουρισμού και για τον χρήστη του Voucher. Αφενός ο πρώτος επιδοτείται έμμεσα από τα χρήματα του Voucher του χρήστη – εκδρομέα. Αφετέρου, τα ίδια χρήματα διασπείρονται (βλ. και την ανάλογη κυκλοφοριακή ταχύτητα) σε ξενοδοχεία, λεωφορεία, πλοία κλπ μέσω των τουριστικών γραφείων. Με τις παραπάνω ελάχιστες αναφορές γίνεται αντιληπτό το ότι η οικονομικά ευάλωτη μέση και τρίτη ηλικία μπορεί να κάνει χρήση της επιδότησης και του ταξιδιού που επιθυμεί.
Σε όλα τα ανωτέρω, δεν έγινε αναφορά στον μέγιστο παράγοντα : την εξέλιξη της Πανδημίας. Βέβαια ,το Κράτος το καλοκαίρι με διάφορες παρεμβάσεις στα επιβατηγά πλοία και στα αεροπλάνα , επέτρεψε υψηλές πληρότητες , λαμβανομένου υπ’ όψιν του κινδύνου. Για τα λεωφορεία, έγινε μια αναφορά, για 33 επιβάτες στους 50 χωρίς περαιτέρω διευκρινήσεις για την τήρηση των αποστάσεων. Ως αποτέλεσμα, αεροπλάνα και πλοία κινήθηκαν. Τουριστικά λεωφορεία, σχεδόν κανένα, αν και η Πανδημία ήταν ίδια για όλα τα Μέσα Μεταφοράς.
Πρέπει λοιπόν, το Κράτος , τις προτροπές που έκανε το καλοκαίρι ( ακόμη και ο Πρωθυπουργός : <<ταξιδεύουμε με Voucher >>) , να τις επαναλάβει και για την χειμερινή περίοδο. Υπάρχουν εκατοντάδες ξενοδοχεία – αστικά και μη αστικά – σε όλη την ενδοχώρα, ταβέρνες, λεωφορεία κλπ. που δεν δούλεψαν επί 7 – 8 μήνες και επείγονται να δουλέψουν!
Ας οριοθετηθούν οι αποστάσεις ασφαλείας στα λεωφορεία ( πχ. 25 επιβάτες, δηλαδή ένας προς έναν, σε διάταξη μαιάνδρου ή 35 – 40 επιβάτες, αν οι μισοί έχουν σχέση συγγένειας ανά δυο άτομα τουλάχιστον).
Επίσης να τονιστεί ότι στην ελληνική Περιφέρεια, κινδυνεύει κανείς λιγότερο απ’ ότι στις εστίες συνωστισμού της καθημερινότητας των μεγάλων πόλεων.
Ας ενημερωθεί κατάλληλα ο εκδρομέας του χειμώνα, αντίστοιχα όπως και κατά το καλοκαίρι, για να κινηθεί η Τουριστική Αγορά προς όφελος : α) των εμπλεκόμενων επαγγελματιών β)των ανθρώπων που δεν εξέδραμαν για αρκετούς μήνες και γ) του Κράτους που δε θα χρειαστεί να επιχορηγεί ή να δανείζει τις τουριστικές επιχειρήσεις ως καίρια πληττόμενες, χωρίς τα χρήματα των Vouchers να αποτελούν επιδότησή τους ή δανεισμό τους, αλλά αμοιβή τους.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το