Πολιτισμός

Τελευταίες μέρες της έκθεσης-αφιέρωμα στον Θεόφιλο

Ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες η πετυχημένη έκθεση με τίτλο «απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών»: Αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ», που οργάνωσε το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου με αφορμή τη φετινή επέτειο συμπλήρωσης των 100 χρόνων από την ίδρυσή του (1920-2020).
Η έκθεση, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Αρχείων, Μουσείων και Βιβλιοθηκών του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ, φιλοξενείται στο Μουσείο της Πόλης και θα παραμείνει ανοικτή έως και την Κυριακή 1 Νοεμβρίου. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η γνωστή ιστορικός Τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια Ίρις Κρητικού.

Η έκθεση που αποτελείται από παλαιότερα και νέα έργα, εβδομήντα έξι διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, αφορά σε έναν οργανικό διάλογο με το φυσικό πρόσωπο και το έργο του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (Βαρειά Μυτιλήνης, 1870; – Βαρειά Μυτιλήνης, 24 Μαρτίου; 1934), που αναμφισβήτητα αποτελεί μοναδική περίπτωση, καταλαμβάνοντας έναν ξεχωριστό και πρωτογενή χώρο στην ιστορία της νεότερης ελληνικής τέχνης και ταυτόχρονα έναν εμπνευστή κορυφαίων δημιουργών του 20ού αιώνα.
Με αφορμή τον Θεόφιλο, που έζησε και δημιούργησε στην περιοχή μας και την πρωτογενή εικαστική γραφή του, αλλά και κάποια από τα περιστατικά και τα τοπόσημα του βίου του, γεννήθηκε και εξελίχθηκε η σκέψη μιας ομαδικής εικαστικής έκθεσης στην επετειακή διοργάνωση του Λυκείου των Ελληνίδων Βόλου.
Στο πνεύμα αυτό, επιχειρείται η σύσταση ενός αυτοτελούς οργανικού πεδίου με εικαστικές, πλαστικές και συμβολικές πολυεπίπεδες αναφορές στον Θεόφιλο και το έργο του. Η ελληνική αρχαϊκή, κλασική και νεότερη, δημώδης μυθοπλασία στο έργο του Θεόφιλου, η ξεχωριστή ετούτη σπαρταριστή, ανιδιοτελής και πηγαία έκφραση που στη διεθνή ιστορία της τέχνης ονομάστηκε ναΐφ, η εν γένει άδολη και πρωτογενής αγάπη του για την ελληνικότητα που προσεγγίζει με έναν αδιόρατο τρόπο τη λόγια προσέγγιση του Καβάφη, του Σεφέρη και της περίφημης γενιάς του ’30 για ό,τι «ελληνικό», οι πλαστικές και εννοιολογικές λεπτομέρειες των ανθρώπων, των ηρώων, των φορεσιών και της τοπιογραφίας του, γίνονται οι αναβλύζουσες πηγές για τα σύγχρονα έργα της έκθεσης. Στο πλαίσιο της έκθεσης, σύγχρονα ζωγραφικά, γλυπτά έργα και εγκαταστάσεις, αναπτύσσουν το εικαστικό αφήγημα.

Ο «εν ξιφήρεις» φουστανελάς και «παρθένος μαθητής των αισθήσεων» που τον Ιούνιο του 1961 μπήκε στις αίθουσες του Λούβρου, «επιτρέποντας στους Λουδοβίκους να συναντηθούν με τον Αντώνη Κατσαντώνη, τον Αθανάσιο Διάκο, τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Μέγα Αλέξανδρο, τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα», και δίνοντας, κατά τον Οδυσσέα Ελύτη, «έκφραση πλαστική στο αληθινό μας πρόσωπο», εξακολουθεί να χαρίζει έμπνευση όχι μόνο στους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, ή τους σπουδαίους σύγχρονούς μας ναΐφ, αλλά και σε Έλληνες εικαστικούς με αμιγή σύγχρονη γραφή.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι εικαστικοί: Ηώ Αγγελή, Γιάννης Αδαμάκης, Στέλιος Αλεξάκης, Βαγγέλης Ανετόπουλος, Νεκτάριος Αποσπόρης, Κάτια Βαρβάκη, Νίκος Βατόπουλος, Αλέξης Βαρούκας, Ειρήνη Βογιατζή, Κική Βουλγαρέλη, Μάριος Βουτσινάς, Μαίρη Γαλάνη Κρητικού, Μαρία Γέρουλα, Νεκταρία Γιακμογλίδου, Κατερίνα Γιάννακα, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Ειρήνη Γκόνου, Δικαία Δεσποτάκη, Μαρία Διακοδημητρίου, Νίκη Ελευθεριάδη, Γιάννης Ευθυμίου, Πέτρος Θέμελης, Αποστόλης Ιτσκούδης, Σταυρούλα Καζιάλε, Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης, Σοφία Καλογεροπούλου, Ελπινίκη Καμόσου, Μηνάς Καμπιτάκης, ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΥΓΑC, Βούλα Καραμπατζάκη, Πάνος Καρδάσης, Νικόλας Κληρονόμος, Νίκος Κόνιαρης, Ευτυχία Λάβδα, Βασίλης Λιαούρης, Νεκτάριος Μαμάης, Τάσος Μαντζαβίνος, Παναγιώτης Μαρίνης, Μηνάς Μαυρικάκης, Στέλλα Μελετοπούλου, Γιάννης Μετζικώφ, Γεωργία Μπλιάτσου, Δημήτρης Μοράρος, Ρούλη Μπούα, Γεύσω Παπαδάκη, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Χριστίνα Παρασκευοπούλου, Λίζα Πενθερουδάκη, Βασίλης Πέρρος, Γιώργος Πετσικόπουλος, Νίκος Ποδιάς, Μαρία Πωπ, Κατερίνα Σαμαρά, Ιφιγένεια Σδούκου, Γιώργος Σκλάβαινας, Ευγένιος Σπαθάρης, Χρήστος Στανίσης, Μαρίνα Στελλάτου, Ιωάννα Τερλίδου, Βάσω Τρίγκα, Κλεοπάτρα Τσαλή, Κλαίρη Τσαλουχίδου, Θεοδώρα Τσιάτσιου, Βιργινία Φιλιππούση, Απόστολος Χαντζαράς, Αθηνά Χατζή, Νικόλαος Χριστόπουλος, Νικόλας Χριστοφοράκης.

Και από την προσωπική συλλογή του Λάκη Παπαστάθη: Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Μίλτος Παντελιάς, Βασίλης Σπεράντζας, Γιώργος Σταθόπουλος, Αλέκος Φασιανός, Πάνος Φειδάκης, ενώ το σύνολο της έκθεσης ολοκληρώνεται με έργα παραχωρημένα από άλλες ιδιωτικές συλλογές.
Τις τελευταίες λοιπόν ημέρες, Σάββατο 31 Οκτωβρίου και Κυριακή 1ηΝοεμβρίου δίνεται μια ακόμη ευκαιρία για όσους δεν κατάφεραν να επισκεφθούν την έκθεση -αφιέρωμα στον Θεόφιλο στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου (Φερών 17) και στις ώρες 10.30 – 13.30. Η είσοδος επιτρέπεται μόνο με τη χρήση μάσκας και έως 5 άτομα σε κάθε όροφο, ενώ απαγορεύεται το άγγιγμα αντικειμένων κι εκθετικών επιφανειών. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται και το site του Μουσείου στη διεύθυνση http://www.vmoc.gr/.
Επίσης, υπενθυμίζεται ότι με αφορμή την έκθεση εκδόθηκε αναλυτικός κατάλογος-βιβλίο (104 σελίδες) που θα αποτελέσει και το ενθύμημα του εορτασμού των 100 χρόνων διαδρομής του Λυκείου. Η διάθεση του καταλόγου γίνεται στο Λύκειο των Ελληνίδων (Κοραή 79, τηλ. 242033938 στις ώρες 10.30-13.30).
Στην προσπάθεια της έκθεσης, όσο κυρίως και του καταλόγου συντέλεσαν οι χορηγοί: Νίκος και Όλγα Μπορνόζη-Capital Link, ΜΕΤΚΑ-Μυτιληναίoς Α.Ε., Επιμελητήριο Μαγνησίας, Διαμαντής Μασούτης Α.Ε., Park Hotel Volos και ο ομότιμος καθηγητής του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης και επίτιμο μέλος του Λ.Ε.Β., Γιώργος Γκέκος. Τα κείμενα του καταλόγου υπογράφουν οι: Μαρία Σπανού, πρόεδρος του Λυκείου Ελληνίδων του Βόλου, Ευστράτιος Παπάνης, πρόεδρος Δ.Σ. Μουσείου-Βιβλιοθήκης Στρ. Ελευθεριάδη TÉRIADE, Λάκης Παπαστάθης, σκηνοθέτης και Ίρις Κρητικού, επιμελήτρια της έκθεσης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το