Τοπικά

Τελετή αποφοίτησης για τους 110 σπουδαστές του προγράμματος “Εισαγωγή στην Επιστήμη του Λαϊκού Πολιτισμού”

Η Ακαδημία Λαϊκού Πολιτισμού & Τοπικής Ιστορίας, τμήμα του Φορέα Πολιτισμού της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος & Αλμυρού, «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη Διάσωση του Πολιτιστικού Αποθέματος», της οποίας η πρωτοβουλία έχει πλέον εξελιχθεί σε ρόλο άτυπου Λαϊκού Ανοικτού Πανεπιστημίου, συνέχισε τη λειτουργία της τους τελευταίους δεκαπέντε μήνες, παρά την αναστολή λειτουργίας των Πολιτιστικών δραστηριοτήτων λόγω των προληπτικών, ειδικών μέτρων του Υπουργείου Υγείας, για τον περιορισμό της πιθανότητας εξάπλωσης της επιδημίας κορωνοϊού στη χώρα μας, χωρίς «δια ζώσεις» μαθήματα, αλλά μόνον διαδικτυακά.

Με τον ίδιο τρόπο, διαδικτυακά, πραγματοποιήθηκε και η τελετή αποφοίτησης του προγράμματος «Εισαγωγή στην Επιστήμη του Λαϊκού Πολιτισμού» Τριετούς διάρκειας (α’ και β’ κύκλος), την περασμένη Τετάρτη 7 Ιουλίου 2021.
Στην διαδικτυακή αυτή τελετή συμμετείχαν τα μέλη του Δ.Σ. της «Μαγνήτων Κιβωτού», με επικεφαλής τον Πρόεδρό της, Μητροπολίτη Δημητριάδος & Αλμυρού, κ. Ιγνάτιο, τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής, και το σύνολο των 110 αποφοιτησάντων σπουδαστών.

Εξαρχής την προσπάθεια στήριξαν επιστημονικά το Τμήμα Ιστορίας και Εθνογραφίας – Εργαστήριο Λαογραφίας & Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Επιστημονικοί υπεύθυνοι και διδάσκοντες ήταν ο Μανώλης Γ. Βαρβούνης, Καθηγητής Λαογραφίας και Πρόεδρο του Τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ο Μανόλης Γ. Σέργης, τ. Καθηγητή Λαογραφίας του Τμήματος Γλώσσας Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, η Μαρία Γκασούκα, Ομότιμη Καθηγήτρια Λαογραφίας & Φύλου του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ο Δρ Αλέξανδρος Καπανιάρης.

Η δράση αυτή της «Μαγνήτων Κιβωτού», έκανε την εμφάνισή της τον Φεβρουάριο του 2018. Εκτός των εξ αποστάσεως μαθημάτων για την Λαογραφία, υλοποιήθηκαν ακόμη:
• Τον Σεπτέμβρη του 2018 το ετήσιο εξ αποστάσεως πρόγραμμα με τίτλο «Πηλιορείτες Εν Αιγύπτω: Αρχειακή Εθνογραφία με την οπτική των Νέων Τεχνολογιών & του Διαδικτύου» υλοποιώντας δράσεις επιμόρφωσης και στον άξονα της τοπικής ιστορίας.
• Από τον Νοέμβριο του 2018 μέχρι τον Μάιο του 2019, υλοποιήθηκε το Εργαστήριο της Ιστορίας με τον τίτλο: «Κάτω από το χαλί της ιστορίας: Πώς γράφεται και πώς κρίνεται ένα ιστορικό έργο», με την επιστημονική συνδρομή του Αναπληρωτή Καθηγητή Νεοελληνικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Αντώνη Σμυρναίου και του Επίκουρου Καθηγητή Φυσικής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Βασίλη Κόλλια.
• Το Χειμερινό Εξάμηνο 2019-20 ολοκληρώθηκε το δια ζώσης πρόγραμμα «Τοπική Ιστορία & Ψηφιακά Μέσα, Αρχειακή Εθνογραφία σε Αρχεία Τοπικής Ιστορίας».
• Το Εαρινό Εξάμηνο 2020-21 «Λαϊκός Πολιτισμός και Τοπική Πολιτιστική/ Τουριστική Ανάπτυξη»
• Σε συνεργασία με τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), Β΄ Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων Π. & Α. Κυριακού», από τον Οκτώβριο του 2018 το πρόγραμμα «Ακαδημία Γονέων Βόλου».
• Τέλος, σε συνεργασία με τη Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Παραμύθια και Μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη», υλοποιήθηκε από η «Λέσχη Αφήγησης Βόλου», υπό την καθοδήγηση του Νίκου Βαραλή.

Την ευθύνη της παρουσίαση του προγράμματος στην Τελετή Αποφοίτησης είχε ο Γ.Γ. της «Μαγνήτων Κιβωτού», Νίκος Τσούκας, ο οποίος ανοίγοντας την τελετή αναφέρθηκε στην επταετή δραστηριότητα του φορέα, τονίζοντας ιδιαίτερα την συμβολή και την πρωτοπορία της Ακαδημία Λαϊκού Πολιτισμού & Τοπικής Ιστορίας, τη μεγάλη συνεισφορά του Σεβ. Μητροπολίτου κ. Ιγνατίου και του Διοικητικού Συμβουλίου, προπάντων όμως τη σταθερή θέση της Μητροπόλεως να παρέχει δωρεάν υπηρεσίας μέσω όλων των φορέων της.
Ευχαρίστησε τους Καθηγητές που παρείχαν για τρία χρόνια δωρεάν τις γνώσεις τους, στερώντας πολύτιμες ώρες από την επιστήμη, την οικογένεια και τον ελεύθερο χρόνο τους, καθώς και τους Σπουδαστές που ανταποκρίθηκαν στον τριετή και ιδιαίτερα απαιτητικό κύκλο μαθημάτων, δίνοντας αμέσως τον λόγο στον εμπνευστή και έχων την ευθύνη λειτουργίας της Ακαδημίας, Δρ Αλέξανδρο Καπανιάρη.

Ο Δρ Αλέξανδρος Γ. Καπανιάρης, Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής, Οργανωτικός Γραμματέας «Μαγνήτων Κιβωτού», αναφέρθηκε στη σημασία της λειτουργίας της Ακαδημίας και έκανε μια αναλυτική καταγραφή όλων των διδασκομένων μαθημάτων κατά εξάμηνο και των Καθηγητών που είχαν την ευθύνη. Παρουσίασε μέσα από Power Point στατιστικά στοιχεία για το φύλλο, το επίπεδο εκπαίδευσης και τον τόπο κατοικίας των Σπουδαστών. Τον αριθμό των εγγεγραμμένων ανά κύκλο, εξάμηνο, μάθημα και τους τελικώς αποφοιτήσαντες. Τα 36 βίντεο μαθημάτων, διάρκειας 40 ωρών, που είναι αναρτημένα στο YouTube.
Τέλος, στη σύσταση αστικής εταιρίας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, για τη δημιουργία Κέντρου Διά Βίου Μάθησης, που θα παρέχει σε ΕΝΗΛΙΚΟΥΣ (18+) και μόνον: α) συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση β) γενική εκπαίδευση ενηλίκων γ) επαγγελματικό προσανατολισμό δ) επαγγελματική συμβουλευτική. Η Επωνυμία της νέας εταιρίας είναι «AΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Ο ΝΕΟΣ». Έδρα και εγκαταστάσεις της εταιρείας είναι στη συνοικία Αλιβέρι, επί της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου.

Ο Μανώλης Βαρβούνης, Διδάσκων Καθηγητής και μελών της Επιστημονικής Επιτροπής, Καθηγητή Λαογραφίας του Τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, στον χαιρετισμό του στάθηκε κυρίως σε πέντε σημεία:
1. Στο γεγονός ότι η Ακαδημία Λαϊκού Πολιτισμού & Τοπικής Ιστορίας, ξεκίνησε τα ψηφιακά μαθήματα, πριν ακόμη από την περίοδο της πανδημίας, διαβλέποντας τις εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης.
2. Παρουσιάστηκε η Λαογραφία στη διαχρονία της με ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών και περιεκτικό σχεδιασμό.
3. Ότι η εκπαίδευση πραγματοποιείται συνεχώς, μέσω της «Δια Βίου Μάθησης», και η Λαογραφία συνεχίζεται και εμπλουτίζεται, ακολουθεί τη ζωή, αποτελώντας έναν σημαντικό κρίκο με τις ιστορικές, τις φιλολογικές και τις κοινωνικές Επιστήμες.
4. Το τελικό κέρδος είναι ότι μαθαίνουμε διερευνώντας τον Ελληνορθόδοξο πολιτισμό. Πρόκειται για Πατριδογνωσία μέσα από αντιπροσώπους σε όλη τη διαστρωμάτωση της Κοινωνίας, και κατέληξε ότι όλα αυτά αποτελούν ένα τεράστιο ηθικό κριτήριο το οποίο πρέπει να χειριστούμε.
5. Τέλος, επεσήμανε το εξαιρετικά σημαντικό του εγχειρήματος ότι ένα τεράστιο δίκτυο ανθρώπων, 17 Καθηγητών και 834 σπουδαστών είναι διαθέσιμο για μελλοντικές ανάλογες δράσεις.

Η Μαρία Γκασούκα, Ομ. Καθηγήτρια Λαογραφίας και Φύλου του Πανεπιστήμιου Αιγαίου, πρώην Αντιπρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης – Διευθύντρια του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης, λαμβάνοντας αμέσως τον λόγο έκανε ορισμένες πολύ σημαντικές διαπιστώσεις.
Ότι η επιτυχία του όλου εγχειρήματος αποτυπώνεται στους αριθμούς. Για το αν έσωσε περισσότερα από αυτά που ωφελήθηκε. Ότι η Λαογραφία συνεχίζεται μέσα από τις ψηφιακές κοινότητες, και νέοι τόποι αναπτύσσονται πλέον στα Αστικά Κέντρα. Επεσήμανε την πρωτοπορία της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος και του Επισκόπου της, ξεφεύγοντας από την παραδοσιακή της κατεύθυνση να ασχολείται με θέματα, σκέψεις και προβληματισμούς και με δύο περιφερειακά Πανεπιστήμια, του Αιγαίου και της Θράκης να αποτελούν μια πανελλήνια πρωτοπορία σε καινοτόμα θέματα, όπως Φύλλου, Ψηφιακής Λαογραφίας κ.ά.
Τέλος εξέφρασε το αίσθημα της υπερηφάνειας που τη διακατέχει συμμετέχοντας σε δραστηριότητες όπως τον σχεδιασμό και την επιστημονική επιμέλεια της δράσης για την παραγωγή του εκπαιδευτικού υλικού για τη ναυτική παράδοση της Ελλάδος με τίτλο «Πού πας, καραβάκι, με τέτοιον καιρό; – Η Ναυτική παράδοση της Ελλάδος», σε μορφή εκπαιδευτικού πακέτου με έντυπο και ψηφιακό υλικό, την οποία η ΕΠΙΤΡΟΠΗ 2021 ενίσχυσε οικονομικά και έθεσε υπό την Αιγίδα της, και το Πανελλήνιο Συνέδριο για τη ναυτική παράδοση της Ελλάδος με τον διακριτικό τίτλο: ΜΑΓΝΗΤΕΣ & Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ που διοργανώθηκε τον Δεκέμβριο του 2015, και έχουμε στα χέρια μας τον εξαιρετικό τόμο των πρακτικών.
Κλείνοντας, έθεσε τις γνώσεις και τη διάθεσή της στη δημιουργία του νέου Κέντρου Δια Βίου Μάθησης.

Ο Μανόλης Σέργης, τ. Καθηγητής Τμήματος Γλώσσης, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, αφού ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο και την Ακαδημία για την επιλογή και τη συνεργασία, επισημαίνοντας την πρωτοπορία της δράσεως όχι μόνο σε επίπεδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά και συνολικά της Εκπαιδευτικής κοινότητας, έκλεισε τους χαιρετισμούς από μέρους της Επιστημονικής Επιτροπής τονίζοντας ότι η μέρα είναι αφιερωμένη στου Σπουδαστές που για τρία χρόνια, χωρίς να εγκαταλείψουν τις παραδοσιακές ασχολίες τους, ενέταξαν στις δραστηριότητές τους και την παρακολούθηση των μαθημάτων και την συμμετοχή στα διάφορα εργαστήρια και ασκήσεις που τα ακολουθούσαν. Εξέφρασε δε την ευχή το μάθημα της λαογραφίας να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Α΄ & Β΄ Βάθμιας Εκπαίδευσης.

Ο λόγος στη συνέχεια δόθηκε για μια εισαγωγική τοποθέτηση – αποτίμηση στους Αποφοίτους, Αγιώτη Χρήστο, Συγγραφέα – Εκδότη, Πρόεδρο του Συλλόγου Βιβλιοπωλών – Χαρτοπωλών Εκδοτών Νομού Μαγνησίας, στην Γκουντούμα Μαρία, Εκπαιδευτικός αγγλικής γλώσσας Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από Λάρισα, που σαν στέλεχος χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μας απάντησε από τις Βρυξέλλες του Βελγίου. Γύφτο Μανώλη, Καθηγητή Φυσικής Αγωγής και δάσκαλο παραδοσιακών χορών, από το Κορακοβούνι Κυνουρίας Αρκαδίας, Πολίτου Αναστασία, Εκπαιδευτικό, Ροδίου Ευλαλία, Απόφοιτη του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Ελεύθερη Επαγγελματίας, από τη Σκόπελο, και στην Αργυρώ Μάμαλη – Κοπάνου, λαογράφο, Γ.Γ. της Πολιτιστικής Εστίας «ΙΩΝΕΣ», από τη Νέα Ιωνία Μαγνησίας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το