Πολιτισμός

Tελευταία… παράσταση για τον Φάμπρ

fabr

Παρελθόν αποτελεί ο Γιαν Φαμπρ από το (Διεθνές) Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Ο διάσημος καλλιτέχνης παρέμεινε ελάχιστα στο «τιμόνι» του Φεστιβάλ κι ίσως αποτελεί τον μόνο καλλιτεχνικό διευθυντή στην ιστορία του θεσμού που κυριολεκτικά «ήλθον, είδον και απήλθον»! Οριστικώς! Την «είδηση» της παραίτησής του έδωσε ο Γιαν Φαμπρ το πρωί του Σαββάτου πρώτα στα βέλγικα Μέσα Ενημέρωσης κι αργότερα στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

«Αποδέχθηκα την εντολή που μου έδωσε ο Ελληνας υπουργός Πολιτισμού, υπό την προϋπόθεση να γίνουν οι καλλιτεχνικές επιλογές μου με πλήρη ελευθερία», λέει ο Γιαν Φαμπρ σε μια σύντομη δήλωση στη βελγική εφημερίδα «L’avenir», μία από τις μεγαλύτερες του Βελγίου. «Αυτό φαίνεται ότι δεν είναι δυνατόν να γίνει στην Ελλάδα. Δεν θέλω να εργαστώ σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον στο οποίο ήρθα μ’ ανοιχτό μυαλό και καρδιά». Ετσι το Φεστιβάλ Αθηνών, ένας ιστορικός θεσμός έξι δεκαετιών ζωής, μένει στον αέρα και κινδυνεύει να μη γίνει.

Το υπουργείο Πολιτισμού αυτήν τη στιγμή καλείται να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο (και πρωτόγνωρο) θέμα. Ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αριστείδης Μπαλτάς, έχει μείνει με την «καυτή πατάτα» στα χέρια και πρέπει να τη διαχειριστεί. «Ολοι αυτοί που μιλάνε για Ευρώπη, γιατί δεν δέχονται έναν κορυφαίο Ευρωπαίο καλλιτέχνη;» αναφέρουν στελέχη πρώτης γραμμής του υπουργείου Πολιτισμού.

Κι απορούν πώς από μια 24ωρη παράσταση όλοι όσοι συντάχθηκαν εναντίον της επιλογής Φαμπρ επέλεξαν το συγκεκριμένο απόσπασμα με τα πέη (αναφέρονται σε ένα απόσπασμα από την παράσταση «Mount Olympus» του Γιαν Φαμπρ, το οποίο έπαιξε πολύ σε κανάλια και μέσα μαζικής δικτύωσης)!

Το παρασκήνιο
Ωστόσο, τι οδήγησε τον αιρετικό Βέλγο σε αυτή του την απόφαση; Πώς από τη συνέντευξη Τύπου της Τρίτης, όπου μιλούσε για πρόγραμμα τετραετίας, με βελγική σφραγίδα και αποκλειστικά βελγικό προσανατολισμό, τουλάχιστον την πρώτη χρονιά, έφτασε στην παραίτηση; Πώς από τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, την επίσκεψη στον Πειραιά και τους πρόσφυγες, την ξενάγηση στο Εθνικό Θέατρο, όπου όλα κύλησαν μέλι-γάλα, με ωραίες φωτογραφίες και χαριτωμένα τουίτ, έθεσε τον εαυτό του εκτός Φεστιβάλ; Καθοριστικό ρόλο σε αυτό έπαιξε, σύμφωνα με πληροφορίες, η θύελλα αντιδράσεων που ξεσηκώθηκε το τελευταίο 24ωρο, ύστερα από τη συνάντηση 500 και πλέον καλλιτεχνών από όλους τους χώρους, την Παρασκευή, στο θέατρο «Σφενδόνη».

Σε αυτήν τη συνάντηση με ψήφισμα των καλλιτεχνών ο Γιαν Φαμπρ ανακηρύχθηκε ως persona non grata, τόσο για τις επιλογές του που αποκλείουν την ελληνική δημιουργία από Φεστιβάλ όσο και γιατί: «μας εξαπατήσατε, ισχυριζόμενος ότι θα μετατρέψετε σε Διεθνές ένα φεστιβάλ που είναι ήδη Διεθνές από τα γεννοφάσκια του, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ένα πρόγραμμα καθαρά βελγοκεντρικό, με εσάς βεβαίως να αποσπάτε τη μερίδα του λέοντος».

Στο ίδιο ψήφισμα, οι καλλιτέχνες απευθυνόμενοι στον Γιαν Φαμπρ τόνισαν ότι «στο σύντομο πέρασμά σας από τη χώρα μας προλάβατε να διαπράξετε μια σειρά από σοβαρά ατοπήματα, τα οποία συνιστούν βαθύτατες προσβολές για όλους εμάς που υπογράφουμε αυτή την επιστολή αλλά και για άλλους πολλούς».

Και προς «αποφυγή παρανοήσεων, με την παρούσα επιστολή δεν επιχειρούμε να διαπραγματευθούμε μαζί σας», αλλά «σας κάνουμε γνωστό, αφενός, ότι δεν σας αναγνωρίζουμε ως καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου και, αφετέρου, ότι οφείλετε να επανορθώσετε τις προσβολές που διαπράξατε εις βάρος μας, κάνοντας το αυτονόητο: επιστρέφοντας την πράξη διορισμού σας (εσείς και οι συνεργάτες σας) στον υπουργό που σας την παρέδωσε».

Επίσης, ζήτησαν την παραίτηση του υπουργού Πολιτισμού επειδή «οι συγκεκριμένες αυτές υπουργικές αποφάσεις σας ελέγχονται ως παράνομες και κυρίως ως εχθρικές προς τη ζωντανή δημιουργία και τον πολιτισμό του τόπου μας, επειδή με άλλα λόγια δεν μπορείτε πλέον να μας εκπροσωπείτε, ζητάμε την άμεση παραίτησή σας».

Αντιδράσεις ακόμα και στις τάξεις του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσαν οι επιλογές του Φαμπρ σε ό,τι αφορά τη συγκρότηση του προγράμματος του Φεστιβάλ, καθώς με ανακοίνωσή του το τμήμα πολιτισμού του κόμματος χαρακτήρισε «άστοχη» την επιλογή. «Δυστυχώς, αφού διανύσαμε τους προηγούμενους μήνες παγιδευμένοι σε μια προσωποκεντρική πόλωση (με πέτρα του σκανδάλου τον κ. Γ. Λούκο), βρισκόμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με μια νέα προσωποκεντρική αντίληψη για το Φεστιβάλ», αναφέρεται σχετικά.

«Δεν αμφισβητούμε την αξία και το διεθνές κύρος του Γιαν Φαμπρ, οφείλει ωστόσο, κάποια στιγμή, το υπουργείο Πολιτισμού να εστιάσει όχι στα πρόσωπα αλλά στους θεσμούς και να παρουσιάσει μια συγκροτημένη πρόταση πολιτιστικής πολιτικής με σαφείς στόχους, μια πρόταση που θα εμπνέεται από το αριστερό όραμα και το υπάρχον πρόγραμμα για τον πολιτισμό και δεν θα δίνει λευκή επιταγή σε εγχώριους ή εισαγόμενους σταρ».

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το