Τοπικά

Τα στρατιωτικά σχέδια των ΗΠΑ στη Θεσσαλία

 

Tο αμερικανικό Πεντάγωνο σε συνεργασία με τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις στήνει ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό σχήμα άμυνας και ελέγχου της ευρύτερης περιοχής. Από το Στεφανοβίκειο ως την 110 Πτέρυγα Μάχης της Ελληνικής Αεροπορίας και από τον Αλμυρό ως τη νέα βάση των αμερικανικών drones.
To Βήμα της Κυριακής αποκαλύπτει, πληροφορίες σχετικά με τη διαρκή αναβάθμιση της αμερικανικής παρουσίας στην 110 Πτέρυγα Μάχης και στο Στεφανοβίκειο, με μελλοντικά σενάρια για μεταστάθμευση μαχητικών και ιπτάμενων τάνκερ.
Στη Λάρισα, στην αεροπορική βάση της 110 Πτέρυγας Μάχης, στο πλαίσιο των όσων προβλέπει η Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) Αθήνας – Ουάσιγκτον, από τις 12 Νοεμβρίου μεταστάθμευσαν οκτώ αμερικανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV) MQ-9 REAPER. Δεν είναι η πρώτη φορά. Η μεταστάθμευση γίνεται περιοδικά από το 2018. Οπως έχουν διευκρινίσει επανειλημμένα στρατιωτικές πηγές, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τις αμερικανικές δυνάμεις, ενώ δεν υπάρχει – επί του παρόντος – κανένα σχέδιο ή πρόγραμμα συνεκπαίδευσης. Ωστόσο, τόσο η αύξηση του αριθμού τους (ξεκίνησαν να είναι δύο και έφτασαν τα οκτώ) αλλά και οι εργασίες που πραγματοποιούνται στην αεροπορική βάση της Λάρισας έχουν προκαλέσει ενδιαφέρον και σενάρια για σχεδιασμούς με προοπτική «μονιμότητας» που δεν αφορούν μόνο τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Αλλωστε η ανανέωση της MDCA επ’ αόριστον δικαιολογήθηκε με αυτό ακριβώς το αφήγημα. Οτι οι ΗΠΑ θέλουν να έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν στις βάσεις στις οποίες τους παρέχονται «διευκολύνσεις» απαλλαγμένες από χρονοδιαγράμματα ανανέωσης και με μια συμφωνία που θα παρέχει εύρος χρόνου.
Τα κατασκοπευτικά MQ-9 REAPER, σύμφωνα με την ανακοίνωση, θα μείνουν στη Λάρισα έναν χρόνο, παρ’ όλα αυτά η επένδυση που υλοποιείται και έχει τραβήξει την προσοχή επιβεβαιώνει ότι η 110 Πτέρυγα Μάχης λειτουργεί ως κόμβος υποστήριξης και διασποράς αμερικανικών αεροπορικών δυνάμεων στην ευρύτερη περιοχή.
Πέραν της Λάρισας οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν «διευκολύνσεις» που προβλέπονται στη MDCA και στο Στεφανοβίκειο. Στην έδρα της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού έχουν εγκατασταθεί προσωπικό και ελικόπτερα UH-60 Black Hawk της 1ης CAB (Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού) της Αεροπορίας Στρατού των ΗΠΑ. Δυνάμεις οι οποίες συμμετέχουν σε συνεκπαιδεύσεις και επιδείξεις δυνατοτήτων με ελληνικές δυνάμεις από καιρό εις καιρόν.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η περιοχή και για τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, αφού η 110 Πτέρυγα Μάχης της Λάρισας είναι η βάση των F-16, όπως και η 111 Πτέρυγα Μάχης στη Νέα Αγχίαλο. Επίσης, στο στρατόπεδο Γεωργούλα στον Βόλο βρίσκεται και η 32η Ταξιαρχία Πεζοναυτών.

Τα πλάνα για τη δημιουργία ναυστάθμου στον Αλμυρό

Η παρουσία της 32ης Ταξιαρχίας στον Βόλο έχει γεννήσει τη συζήτηση για το αν πρέπει να δημιουργηθεί ναύσταθμος στον Αλμυρό Βόλου. Ένα έργο που υποστηρίζεται από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ προκειμένου να φιλοξενεί τα αρματαγωγά με στόχο τη μεταφορά των πεζοναυτών όπου χρειαστεί. Η απόφαση για την ένταξη της Πράξης «Μελέτες για την κατασκευή Ναυτικής Βάσης (ΝΒ) Παγασητικού», με κωδικό ΟΠΣ 5198281 (MIS), στο τομεακό πρόγραμμα Ανάπτυξης του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΤΠΑ ΥΠΕΘΑ) 2021-2025 και στον άξονα προτεραιότητας «Λιμενικές υποδομές» έχει αναρτηθεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Και σύμφωνα με αυτή, το ΓΕΕΘΑ σε συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) καλούνται να συγκεντρώσουν εγκαίρως τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία διευθέτησης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των εκτάσεων που θα εκτελεστεί η δράση, με ημερομηνία ολοκλήρωσής της να έχει τεθεί η 10η Αυγούστου 2025.
Στόχος, όπως προαναφέρθηκε, είναι να εξυπηρετεί την 32η Ταξιαρχία Πεζοναυτών. Η τοποθεσία θεωρείται κατάλληλη για την πρόσβαση των πεζοναυτών στα πεδία βολής και στις περιοχές που απαιτεί η εκπαίδευσή τους και η βάση μπορεί να τους εξυπηρετήσει «χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος». Οπαδός του εν λόγω σχεδίου έχει δηλώσει επανειλημμένα ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, ο οποίος είχε αναφερθεί σε αυτό και στο Συνέδριο Ναυτικής Ισχύος τον περασμένο Δεκέμβριο, εντάσσοντάς το στον ευρύτερο σχεδιασμό για την αναβάθμιση των ναυτικών υποδομών και μιλώντας για τη «δημιουργία ναυστάθμου στον Αλμυρό του Βόλου όπου θα ναυλοχούν τα αρματαγωγά μας δίπλα ακριβώς στη φυσική τους συνέχεια, δηλαδή στην 32η Ταξιαρχία Πεζοναυτών». Κάποιος θα μπορούσε να σκεφτεί ότι το έργο θα έδινε και οικονομική πνοή στην περιοχή. Παρ’ όλα αυτά, τα «αλλά» είναι πολλά. Η δημιουργία ναυστάθμου στον Αλμυρό έχει αρκετούς σφοδρούς επικριτές που κάνουν λόγο για σχέδια επί χάρτου χωρίς επιχειρησιακά κριτήρια, υπογραμμίζοντας και το οικονομικό κόστος. Αφού ένας ναύσταθμος απαιτεί υποδομές, προσωπικό και συνεργεία. Αξίζει μια τέτοια δαπάνη για αυτόν τον σκοπό;
Δεδομένου ότι μέχρι την έναρξη υλοποίησης του σχεδίου μεσολαβεί σειρά γεγονότων, οι συζητήσεις και οι διαφωνίες με ανταλλαγή επιχειρημάτων αναμένεται να συνεχιστούν…

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το