Τοπικά

Συνεργασία του Π.Θ. με Πανεπιστήμια Ευρώπης και Ασίας στο Σχεδιασμό Προβληματοκεντρικής Μάθησης

Σύμφωνα με την Ατζέντα για τον Εκσυγχρονισμό της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Modernization Agenda for Higher Education) ο τομέας αντιμετωπίζει προκλήσεις που συμπεριλαμβάνουν την αποτελεσματική ανάπτυξη δεξιοτήτων και γνώσης των φοιτητών έτσι ώστε να αυτοί να μπορέσουν να δράσουν ως αποτελεσματικοί επαγγελματίες με θετική επίδραση στο κοινωνικό τους περιβάλλον, την οικονομική κρίση, τη νεανική ανεργία, την ανάγκη ενσωμάτωσης νέων μεθοδολογιών στη μάθηση, την ανάγκη προσαρμογής της μάθησης στη ραγραία εξέλιξη της τεχνολογίας και των διαδικασιών της βιομηχανίας, και άλλες.

Οι παραδοσιακές μεθοδολογίες μάθησης που βασίζονται στην παθητική μετάδοση πληροφορίας δεν επιτυγχάνουν να αναπτύξουν αποτελεσματικά τις ευρείες δεξιότητες που απαιτούνται σήμερα στη βιομηχανία. Αναδυόμενες μεθοδολογίες μάθησης, όπως εκμάθηση μέσω εργασιών και επίλυσης προβλημάτων (Project and Problem-Based Learning – PBL), προσφέρουν σημαντικά οφέλη συμβάλλοντας στην ανάπτυξη υψηλών δεξιοτήτων όπως η ανάλυση, η σύνθεση, και η αξιολόγηση. Η προβληματοκεντρική μάθηση είναι ενεργή μεθοδολογία με επίκεντρο τον μαθητή. Στα πλαίσια της οι φοιτητές αναπτύσσουν γνώσεις και δεξιότητες ακολουθώντας μια διαδικασία σύνθεσης λύσεων σε προβλήματα που συνήθως είναι βασισμένα σε πραγματικές καταστάσεις. Η μέθοδος προσφέρει σημαντικά ωφέλη που συμπεριλαμβάνουν την ανάπτυξη κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, ικανότητας συνεργασίας, επικοινωνιακών δεξιοτήτων, εγγενών κινήτρων για συμμετοχή στη μάθηση, και επιχειρηματικής σκέψης.

Το ερευνητικό έργο ALIEN (http://projectalien.eu) στοχεύει να σχεδιάσει, να εφαρμόσει, και να επικυρώσει μια ενεργή μεθοδολογία μάθησης βασισμένης σε επίλυση προβλημάτων της πραγματικότητας που σχετίζονται με την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική, και τα μαθηματικά (STEM ). Η μεθοδολογία θα υποστηρίζεται από ένα εικονικό περιβάλλον μάθησης που θα περιλαμβάνει ένα σύνολο ψηφιακών εργαλείων και θα επιτρέπει στους φοιτητές να πειραματιστούν, να συνεργαστούν, και να επικοινωνήσουν σε μια εκτεταμένη και πολυεθνική μαθησιακή κοινότητα που θα περιλαμβάνει και άλλους ενδιαφερόμενους όπως καθηγητές και ερευνητές.

Το έργο συντονίζεται από το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Επιστημονικά υπεύθυνος του έργου είναι ο κ. Ηλίας Χούστης ενώ οργανωτικά υπεύθυνη είναι η κ. Χαρίκλεια Τσαλαπάτα. Στην υλοποίηση του συμμετέχουν 17 πανεπιστήμια από την Ελλάδα, την Πορτογαλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Εσθονία, τη Βουλγαρία, το Βιετνάμ, το Νεπάλ, την Καμπότζη, τη Μαλαισία, και το Πακιστάν. Το ερευνητικό σχέδιο θα μεταφέρει τεχνογνωσία από πανεπιστήμια της Ευρώπης σε πανεπιστήμια της Ασίας σχετικά με το σχεδιασμό, την εγκατάσταση, και την πλήρη υποστήριξη εργαστηρίων προβληματοκεντρικής μάθησης τα οποία θα αποτελούνται από εξοπλισμό, το ψηφιακό μαθησιακό περιβάλλον που θα αναπτυχθεί στα πλαίσια του έργου, και υποστήριξη σε τεχνικό επίπεδο καθώς και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού.

Ο αναμενόμενος αντίκτυπος του ALIEN είναι τη θεσμική στρατηγική υιοθέτηση της ενεργούς μάθησης ως κύριας παιδαγωγικής προσέγγισης στην εκπαίδευση. Το ερευνητικό έργο ALIEN χρηματοδοτείται από τη δράση Capacity Building in Higher Education (CBHE) του προγράμματος ERASMUS+ που έχει σαν στόχο την ενίσχυση της συνεργασίας ανάμεσα σε πανεπιστήμια της Ευρώπης και αναπτυσσόμενων χωρών. Στις 20-22 Ιουνίου πραγματοποιείται στον Πολυχώρο Τσαλαπάτα η πρώτη συνάντηση κοινοπραξίας του σχεδίου με συμμετοχή 40 εκπροσώπων των πανεπιστημίων που συμμετέχουν στο ερευνητικό σχέδιο. Τη συνάντηση θα χαιρετήσουν ο Πρόεδρος του ΤΗΜΜΥ κ. Λευτέρης Τσουκαλάς και η καθ. κ. Ιωάννα Λαλιώτου. Προσκεκλημένη ομιλήτρια στη συνάντηση είναι η καθηγήτρια του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Δήμητρα Ευαγγέλου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το