Πολιτισμός

Συναυλία – αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι στο Αρχαίο Ανάκτορο της Δημητριάδος

Συναυλία – αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι συνδιοργανώνεται από τη Διεύθυνση Πολιτισμού του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δήμου Βόλου και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μαγνησίας, στο Αρχαίο Ανάκτορο της Δημητριάδος στα Πευκάκια Βόλου, την Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2017 στις 9 η ώρα το βράδυ.
Από την Καμεράτα του Δημοτικού Ωδείου Βόλου υπό τη διεύθυνση του Ιωακείμ Μπαλτσαβιά θα παρουσιαστεί «Η λαϊκή αγορά», ένα από τα σημαντικότερα έργα του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη, σε ενορχήστρωση του Νίκου Κυπουργού με τραγουδιστές τους γνωστούς ερμηνευτές του χατζιδακικού έργου, την Έλλη Πασπαλά και τον Ηλία Λιούγκο. Πρόκειται για μία ιδιαίτερη καλλιτεχνική αναβίωση 30 χρόνια μετά την κυκλοφορία του ομώνυμου δίσκου το Δεκέμβριο του 1987. Την εποχή εκείνη ο κορυφαίος Έλληνας συνθέτης και δημιουργός της Λαϊκής Αγοράς ανέθεσε στον Νίκο Κυπουργό μία νέα ενορχηστρωτική προσέγγιση στο έργο του. Ακριβώς τότε, στις 23 Δεκεμβρίου του 1987, ο Μάνος Χατζιδάκις υπόγραφε «από καρδίας» στο εσώφυλλο του συγκεκριμένου δίσκου: «Η λαϊκή αγορά είναι τόσο λαϊκή, όσο Ρωμαϊκή υπήρξε η προηγούμενη. Ιδιαίτερα μάλιστα σ’ αυτήν τη «λαϊκή», ο εκλεπτυσμός και η αισθητική της ενορχήστρωσης καθώς και η ερμηνεία των τραγουδιστών, δίνουν την εντύπωση μιας, ας πούμε, επίσκεψης του Κωνσταντίνου Καβάφη στη λαϊκή αγορά της Αλεξάνδρειας, κάπου μέσα στο Μεσοπόλεμο. Η λατρεία της λεπτομέρειας ενός λαϊκού σώματος. Αυτή υπήρξε και η ιδιοφυής σχέση του Νίκου Κυπουργού με το λαϊκοφανές υλικό μου. Λατρευτική, γεμάτη επιθυμίες κι ακριβές μουσικές μνήμες. Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί αυτά τα τραγούδια μου με μια τόσο καινούργια μορφή, ύστερα από την εξαντλητική χρήση τους από τους λαϊκούς τραγουδιστές του ’60; Η δημοτικότης σπάνια συντηρεί τη διαχρονικότητα. Η ανάμνηση είναι αισθηματική και ασφαλώς παρέχει και μιαν ημερομηνία θανάτου. Γι’ αυτό υπήρξα από παλιά εχθρός της ανεύθυνης λαϊκής επιτυχίας. Κάθε φορά, έμενα σκυθρωπός στο χειροκρότημα. Είχα καταλάβει πως η λαϊκή επιδοκιμασία δεν ήταν ο στόχος μου. Και την εχθρεύτηκα. …Φυσικά, περιττεύει να τονίσω πως η μυθολογία των τραγουδιών μου δεν υπήρξε ποτέ σχετική ούτε με τη ζωή μου ούτε με την πραγματικότητα. …Οι στίχοι από τον Νίκο Γκάτσο ή από μένα, αποτελούν π α ι χ ν ί- δ ι λέξεων και εικόνων ακριβό, όπως και οι ποιητικές καταβολές που περιέχουμε. Συνεπώς το «παλικάρι το ψηλό», δεν υπήρξε ποτέ α λ η θ ι ν ό. Μόνο δυο στίχοι στο αναγνωστικό μου όταν μικρός επήγαινα στο Δημοτικό. Όπως κι ο Υμηττός, δεν συντηρούσε κανένα μυστικό. Τέλος πάντων. Χάρη στον Κυπουργό και στις θαυμάσιες ερμηνείες των τραγουδιστών, ξαναζωντανεύει το αληθινό μουσικό περιεχόμενο των τραγουδιών της «Λαϊκής», μακριά από τις αναμνήσεις και τις παρεξηγήσεις του καθυστερημένου εθνικού μας βίου…».
Από την πλευρά του, ο ίδιος ο Νίκος Κυπουργός στο δίσκο που κυκλοφόρησε το 1998 με το όνομα «Η άλλη αγορά» αναφέρει: «Πριν έντεκα ακριβώς χρόνια, ο Μάνος Χατζιδάκις με φώναξε μια μέρα και μου είπε: “Πάρε αυτά τα τραγούδια και πρότεινέ μου μια νέα όψη τους. Παίξε, τόλμησε, κάνε ελεύθερα ότι θέλεις. Το «σώμα» τους είναι δεδομένο, σημασία έχει το πώς και με τι θα το ντύσεις. Έχεις μια βδομάδα καιρό, ο χρόνος πιέζει.” Αυτά είπε και εξαφανίστηκε. Τον ξαναείδα στο στούντιο, όταν ήρθε να τα διευθύνει. Γελούσε όταν οι μουσικοί δεν αναγνώριζαν τα τραγούδια –έλειπε, βλέπετε, η μελωδία- αφού κανένα όργανο δεν «ντουμπλάριζε» τη φωνή. Αντίθετα, άλλες μελωδίες και ρυθμοί, που κατά μυστηριώδη τρόπο «ενυπήρχαν» στα τραγούδια, κι ας μην φανερώνονταν στις προηγούμενες εκτελέσεις, εμφανίζονταν τώρα απρόοπτα.»
Στη συγκεκριμένη συναυλία θα ακουστούν 20 από τα 30 τραγούδια που γράφτηκαν στην περίοδο 1959-1975 και τα οποία συγκίνησαν και μεγάλωσαν τις επόμενες γενεές. Παρατίθενται κάποιες βασικές πληροφορίες για τα τραγούδια που θα ακουστούν: «Κάθε τρελό παιδί», 1957 (το μοναδικό παιδί σε στίχους του συνθέτη ακούγονταν στο χορό-δράμα του Μ. Χατζιδάκι “Ερημιά”. Το ηχογράφησε η Νανά Μούσχουρη). «Νάνι του Ρήγα το παιδί», 1962 (τραγούδι του Μ. Χατζιδάκι σε στίχους Νίκου Γκάτσου, από την Ελληνοαμερικανική ταινία του Ρούντολφ Ματέ, “Aliki my love” με πρωταγωνιστές την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Γ. Χάιντ Γουάιτ και Τζες Κόνραντ). «Υμηττός», 1959 (τραγούδι σε στίχους του συνθέτη που πρωτακούστηκε στην ταινία “Η Λίζα το’σκασε” του Σ. Καψάσκη, με την Ξένια Καλογεροπούλου. «Το τριαντάφυλλο», 1959 (το κύριο θέμα από τη μουσική του Μ. Χατζιδάκι για το θεατρικό έργο του Λόρκα “Δόνια Ροζίτα”, με την Άννα Συνοδινού στον κεντρικό ρόλο. «Η μικρή Ραλλού», 1971 (τραγούδι σε στίχους Νίκου Γκάτσου, μέρος του δίσκου “Της Γης του Χρυσάφι”, που πρωτοτραγούδησε ο Μανώλης Μητσιάς. «Μανούλα μου», 1962 (ένα από τα τραγούδια του Μ. Χατζιδάκι σε στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη, που ακούστηκαν στο 1ο ανέβασμα του έργου του Ι. Καμπανέλλη, “Παραμύθι χωρίς όνομα”. Το τραγούδι αυτό μαζί με τον “Κυρ Μιχάλη” ο Μ. Χατζιδάκις ενέταξε στην “Οδό Ονείρων”. «Ο Γιάννης ο φονιάς», 1975 (ένα από τα τραγούδια του κύκλου “Αθανασία” σε ποίηση Ν. Γκάτσου για δύο φωνές και ορχήστρα, που ηχογράφησε ο Μανώλης Μητσιάς. «Χελιδόνι σε κλουβί», 1970 (τραγούδι σε στίχους Ν. Γκάτσου από το δίσκο “Επιστροφή” που κυκλοφόρησε σε ερμηνεία Γρηγόρη Μπιθικώτση. «Αερικό», 1962 (ένα από τα τραγούδια του κύκλου “Μυθολογία” σε στίχους Ν. Γκάτσου, που έχει πρωτοηχογραφηθεί με τη Νανά Μούσχουρη. «Ο κυρ Αντώνης», 1961 (τραγούδι σε στίχους του συνθέτη. Πρωτοπαρουσιάστηκε στο 3ο Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού με τη Νανά Μούσχουρη. «Πάει έφυγε το τρένο», 1962 (ένα από τα τραγούδια σε στίχους Ν. Γκάτσου που ακούστηκαν στο μουσικό έργο του Μ. Χατζιδάκι “Οδός Ονείρων” που παρουσιάστηκε με την ερμηνεία της Ζωής Φυτούση. «Ο ταχυδρόμος πέθανε», 1961 (τραγούδι από το θεατρικό έργο του Luigi Pirandelo “Απόψε αυτοσχεδιάζουμε” που ερμήνευσε η Ζωή Φυτούση. «Ξημερώνει», 1961 (Ακούστηκε για πρώτη φορά από την Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ταινία του Ντίνου Δημόπουλου “ Η Λίζα και η άλλη”. «Τσάμικος», 1975 (από τον κύκλο τραγουδιών “Αθανασία”. «Το κυπαρισσάκι, 1960 (ακούστηκε για πρώτη φορά από τη Νανά Μούσχουρη στο 2ο Φεστιβάλ τραγουδιού του Ε.Ι.P. και μοιράστηκε το 1ο βραβείο με το τραγούδι «Η τιμωρία». «Αερικό», 1965 (από τον κύκλο τραγουδιών “Μυθολογία” που ερμήνευσε ο Γιώργος Ρωμανός. «Κάνε τη ζωή δροσιά», 1972 (από το δίσκο “Σπίτι μου σπιτάκι μου” που ερμήνευσε η Νανά Μούσχουρη. «Στα Λαύριο γίνεται χορός», 1965 (το τραγούδι με διαφορετικούς στίχους ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. «Τα λουστράκια», 1963 (από την ταινία του Elia Kazan “America America”.
Συμμετέχουν οι μουσικοί της Καμεράτας του Δημοτικού Ωδείου Βόλου: Απόστολος Μητράς, Άντζελα Μπατίστα και Ασημίνα Χατζηαγγελάκη (βιολί), Γιώργος Σκίμπας και Βασιλική Αλεξίου (βιόλα), Θέμης Βαγενάς και Πέτρος Κανάνα (βιολοντσέλο), Νάνση Χατζή (κοντραμπάσο), Πέτρος Παππάς (φλάουτο), Στέλιος Κοτρώτσιος (κλαρινέτο), Έφη Μηνά (κόρνο), Κωνσταντίνος Γράβος (τρομπέτα), Αργύρης Μπατσκίνης και Μαρία Ζουμπέκη (κιθάρα), Ανίτα Λεφάκη (πιάνο) και Ανέστης Λουλούδης (μαντολίνο). Η καλλιτεχνική επιμέλεια ανήκει στον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Δ.Ω.Β. Ανδρέα Μιμαίο. Η σκηνική επιμέλεια στον ηθοποιό-σκηνοθέτη Γρηγόρη Γαλάτη.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις εκδηλώσεις της Διεύθυνσης Πολιτισμού του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π. – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://doepap.gr/

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το