Άρθρα

Συμπεράσματα για την υγειονομική κρίση

Toυ Μηνά Χαραλαμπίδη, βιολόγου

1) Πολίτης της Γης: Νομίζω ότι πλέον συνειδητοποιήσαμε πόσο μικρός είναι ο πλανήτης μας. Καταλάβαμε πως δεν θα έρθει βοήθεια από… το υπερπέραν, πως δεν μπορούμε να πάμε κάπου να σωθούμε. Άρα, πρώτο μέλημά μας θα είναι να σώσουμε τον πλανήτη μας, το σπίτι μας δηλαδή, από την κλιματική αλλαγή, από τη μείωση των οικοσυστημάτων, από τη μείωση της βιοποικιλότητας. Άρα, χρειάζεται επαναφορά της ισορροπίας, αλλαγή των διατροφικών συνηθειών, εξασφάλιση τροφής για όλους. Όλα τα κόμματα λοιπόν, όσα θέλουν να βρεθούν μπροστά από τις εξελίξεις, πρέπει να αλλάξουν τις θέσεις τους και να τις προσαρμόσουν σε παγκόσμια κλίμακα και με βασικό στόχο τη διαμόρφωση του πολίτη της Γης. Ιστορικό καθήκον για την αριστερά που οι θέσεις της για αλληλεγγύη προϋπήρχαν.

2) Δημόσιο: Όλοι συνειδητοποίησαν τον ιστορικό ρόλο του κράτους και των κοινωνικών του δομών. Ειδικά στην Ελλάδα που βίωσε τη μεγάλη οικονομική κρίση, με πρωτοπόρα την αριστερά, στηρίχτηκαν όλοι οι Έλληνες με δωρεάν περίθαλψη σε νοσοκομεία, με δωρεάν εκπαίδευση και δεν χάθηκε κανένα σπίτι όπως και δεν έσβησε το ρεύμα από κανένα σπίτι… σκεφτείτε αν υπήρχε μόνο ιδιωτική υγεία, μόνο ιδιωτική εκπαίδευση, μόνο ιδιωτικές εταιρείες ρεύματος νερού. Άρα, ενίσχυση, στήριξη των κρατικών δομών (δεν μπορώ να καταλάβω πώς οι ιδιωτικές εταιρείες ρεύματος πουλάνε σε πιο χαμηλή τιμή το ρεύμα από τη ΔΕΗ!), χωρίς φυσικά να αποκλείεται η ιδιωτική επιχειρηματικότητα.

3) Αλληλεγγύη: Συνειδητοποιήσαμε ότι ο ατομικισμός που προωθεί σαν ιδεολογία το καπιταλιστικό σύστημα καταρρέει… χρειαζόμαστε τη βοήθεια του άλλου, χρειαζόμαστε τη γενικότερη αλληλεγγύη. Πρέπει να συνεργαζόμαστε όλοι από τη θέση που βρισκόμαστε για να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα…(οι μοναχικές λύσεις είναι οι προτεινόμενες από το αμερικάνικο σινεμά… ο μοναχικός αστυνομικός που τα βάζει με όλους και νικά τους κακούς, ο μοναχικός δημοσιογράφος κ.λπ.)

4) Ελεύθερος χρόνος: Ανακαλύψαμε τον ελεύθερο χρόνο, ανακαλύψαμε την οικογένειά μας, τα βιβλία, το σινεμά και βέβαια το μαζί στην οικογένεια. Άρα, μετά την κρίση να απαιτήσουμε λιγότερο χρόνο εργασίας, περισσότερο ελεύθερο χρόνο για να ανακαλύψουμε τον πραγματικό άνθρωπο που είμαστε και όχι αυτόν που μας επιβάλλουν.

5) Διατροφή: Επέστρεψε το σπιτικό φαγητό, αν και στην επαρχία, λόγω των μικρών αποστάσεων, συνήθως υπήρχε. Τώρα όμως αναγκαστικά πρέπει να συμμετέχουμε όλοι, αγορά υλικών, παρασκευή, σερβίρισμα, πλύσιμο. Άρα, συνειδητοποιήσαμε ότι το φαγητό δεν βρίσκεται αυτόματα το μεσημέρι στο τραπέζι, κάποιος είχε ασχοληθεί με αυτό θεωρώντας το υποχρέωση προς την οικογένεια, ενώ υποχρέωση όλων είναι να ασχολούνται με το φαγητό (όσο σημαντικό είναι να ασχολείσαι με το σώμα σου εξωτερικά, ακόμα πιο σημαντικό είναι να ασχολείσαι με το τι προσθέτεις στο εσωτερικό του σώματος). Ήρθε η ώρα από δω και πέρα όλη η οικογένεια να συμμετέχει στη διαμόρφωση του φαγητού και επιτέλους να χρησιμοποιήσουμε όλες τις υπέροχες συνταγές της γιαγιάς.

6) Συμμετοχή: Αναγνωρίσαμε την αξία της γυναίκας, νοικοκυράς, εργαζόμενης, μητέρας, «παιδιού» και βέβαια «συζύγου». Δεν σκεφτόμασταν καν πώς γέμιζαν τα συρτάρια καθαρά ρούχα, πώς ήταν καθαροί οι χώροι, τα θεωρούσαμε αυτονόητα… η γυναίκα τα θεωρούσε υποχρέωσή της όλα αυτά. Από δω και πέρα θα πρέπει να συνεργαζόμαστε στο σπίτι. Σκούπισμα, σφουγγάρισμα, πλυντήριο, άπλωμα ρούχων, σίδερο, πλύσιμο πιάτων… χωρίς δικαιολογία, όλοι δουλεύουν, όλοι εργάζονται με κάποιο τρόπο, και φυσικά συμμετέχουν τα παιδιά.

7) Διαδικτυακά μαθήματα: Μπήκανε στη ζωή της ελληνικής οικογένειας, καταρχάς με τα φροντιστήρια, τα ΑΕΙ και μετά με τα σχολεία. Στην κυριολεξία μέσα στο σπίτι, στα δωμάτια των παιδιών, στα δωμάτια των καθηγητών. Αμηχανία στην αρχή, δυσκολίες στην επικοινωνία, όμως τα καταφέραμε. Ήρθανε και θα μείνουνε σαν εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας σε δύσκολες καταστάσεις, όπως μαθητές σε απομονωμένα χωριά, με δυσκολίες μετακίνησης. Σίγουρα δεν αντικαθιστούνε το μάθημα «δια ζώσης» (νέος όρος στη ζωή μας) στην τάξη γιατί:
α) Υπάρχει δυσκολία στο να αποδώσεις κάτι στο χαρτί, ο πίνακας είναι αναντικατάστατος.
β) Δεν είναι εύκολος ο άμεσος έλεγχος των παιδιών π.χ. να δοθεί μια άσκηση και να λυθεί άμεσα.
γ) δεν είναι εύκολο να δοθεί έντυπο υλικό.
Άρα, το διαδικτυακό μάθημα πέτυχε, τουλάχιστον στα φροντιστήρια και στα ΑΕΙ, όμως δεν θα πρέπει να αντικαταστήσει το κανονικό μάθημα αλλά να λειτουργεί συμπληρωματικά και σε ιδιαίτερες περιπτώσεις.

8) Διαδικτυακές αγορές: Αυξήθηκαν οι αγορές με αυτόν τον τρόπο, όμως χρειάζεται προσοχή και έλεγχος πριν την αγορά. Είναι αυτό που έχεις ανάγκη; Ταιριάζει το ανταλλακτικό στη συσκευή που έχεις; Είναι όντως το οικονομικότερο της αγοράς; Χρεώνει μεταφορικά, αντικαταβολή; Σίγουρα ήρθαν και θα μείνουν, το ποσοστό των ανθρώπων που θα αγοράζουν με αυτόν τον τρόπο θα εκτοξευθεί. Πάντως, χρειαζόμαστε τη συμβουλή των υπαλλήλων και ειδικά των ντόπιων καταστηματαρχών που λύνουν τις απορίες σου, που σου εγγυώνται προσωπικά, που σε συμβουλεύουν να αγοράσεις αυτό που πραγματικά σε εξυπηρετεί. Άρα, καλές οι διαδικτυακές αγορές με προσοχή και ψάξιμο, όμως, όταν με το καλό έρθει η κανονικότητα, να επανέλθουμε στους ανθρώπους της πόλης που χρόνια τους εμπιστευόμαστε.

9) Οικονομία – Μινιμαλισμός: Συνειδητοποιήσαμε ότι μπορούμε να περάσουμε με λιγότερα, χρησιμοποιήσαμε ρούχα, παπούτσια που ήδη είχαμε, μειώθηκε το άγχος για το πώς μας βλέπουν οι άλλοι. Το φαγητό μας σε ποσότητα είναι αυτό που μας χρειάζεται και αν περισσέψει χρησιμοποιείται σε άλλη συνταγή. Άρα, χρειάζεται να προβληματιστούμε για την αγορά καταναλωτικών αγαθών σε ποσότητες που δεν χρειάζονται… μπορούμε λοιπόν και με λιγότερα.

10) Έρωτας: Άνοιξη και έρωτας πάνε χέρι – χέρι όμως φέτος οι ερωτευμένοι υποφέρουν! Από μακριά και μόνο με μηνύματα… είτε είναι νέοι, είτε είναι σε παράλληλη σχέση, είτε χωρισμένοι. Από τη στέρηση κάποιοι και κάποιες, όποιον βλέπουν πολύ ώρα τον ερωτεύονται μέχρι και τον υπεύθυνο της ενημέρωσης του υπουργείου Υγείας, Σωτήρη Τσιόδρα! Υπομονή, βρείτε τρόπους, γράψτε ποίηση, κείμενα, τραγούδια, ζωγραφίστε για το ταίρι σας, δυναμώστε τον έρωτά σας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το