Πολιτισμός

Συμμετοχή του Λυκείου Ελληνίδων Βόλου σε μαθητικό διαγωνισμό

Το Λύκειον των Ελληνίδων Βόλου ανταποκρινόμενο στην πρόταση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Μαγνησίας συμμετέχει στην ανοικτή προκήρυξη του πολύπτυχου διαγωνισμού που οργανώνεται διά του Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων και απευθύνει ανοικτή πρόσκληση ενδιαφέροντος σε μαθητές των τάξεων του Γυμνασίου, με σκοπό τη φιλοτέχνηση καλλιτεχνικού έργου και θέμα «Οι φορεσιές του Ν. Μαγνησίας».

Πρόκειται για μια αξιέπαινη πρωτοβουλία της Δευτεροβάθμιας που δίνει κίνητρο στους μαθητές της, τη στιγμή που τα σχολεία παραμένουν κλειστά, λόγω της πανδημίας του Covid-19, να συμμετέχουν σε δημιουργικές δραστηριότητες από το σπίτι. Έτσι, μέσα σε αυτό το κλίμα των αλλαγών, αξιοποιείται με τον καλύτερο τρόπο η δυνατότητα που αναδύεται για τους μαθητές να συμμετέχουν σε μαθητικούς διαγωνισμούς. Πρόκειται για έναν θεσμό που αποκτά ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρον. Άλλωστε είναι βέβαιο ότι σήμερα στην ψηφιακή εποχή, η τεχνολογική πρόοδος, η χρήση υπολογιστών, ηλεκτρονικών βιβλίων και σημειώσεων και άλλων σχετικών μέσων σίγουρα επιδρούν στη διδασκαλία του μέλλοντος, θεμελιώνοντας ό,τι καλύτερο έχει να παρουσιάσει η νεότερη παιδαγωγική και επιστημονική σκέψη.

Όσον αφορά στο Λύκειον των Ελληνίδων που συμμετέχει στην πρόταση αυτή της Δευτεροβάθμιας, με το θέμα «Οι φορεσιές του Ν. Μαγνησίας», βασικός σκοπός του διαγωνισμού είναι η ενίσχυση της πολιτιστικής συνείδησης των μαθητών και η ευαισθητοποίησή τους στην προάσπιση και διατήρηση των θησαυρών της ελληνικής φορεσιάς. Στόχος είναι να δουν οι μαθητές τις φορεσιές όχι ως μουσειακά είδη, αλλά ως πηγή ζωντανού ενδιαφέροντος στο σύγχρονο πολιτισμικό περιβάλλον. Άλλωστε, όλοι σήμερα συμφωνούν ότι ο παραδοσιακός ενδυματολογικός πολιτισμός αποτελεί ένα προνομιακό πεδίο άντλησης ιδεών και δημιουργικότητας στον χώρο του πολιτισμού ευρύτερα.
Ο ρόλος των ενδυμασιών: Το ρούχο ήταν πάντα μια γοητευτική υπόθεση. Από πολύ νωρίς η φορεσιά, για μεγάλο μέρος ανθρώπων, έπαψε να εξυπηρετεί μόνο την ανάγκη προφύλαξης του σώματος από τις κλιματολογικές συνθήκες και απέκτησε μια πολυποίκιλη λειτουργικότητα: Η παράδοση και η ξεχωριστή προσωπικότητα, η φιλαρέσκεια και η πρακτικότητα, ο πλούτος και η φτώχεια, το αξίωμα και η κοινωνική τάξη, η χαρά και η λύπη βρήκαν έκφραση μέσα από τα χρώματα, τα σχέδια, τις πτυχώσεις. Για τους μαθητές η περιπλάνηση στον χώρο της ελληνικής φορεσιάς έχει ιδιαίτερη γοητεία και αυτό αντανακλάται στο ενδιαφέρον τους, κάθε φορά που σχολική ομάδα συμμετέχει στο παγιωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Λ.Ε.Β., με τίτλο «Γνωρίζω τις φορεσιές του τόπου μου». Μέσα από τις εικόνες και τα σχετικά κείμενα που θα διαβάσουν και που αφορούν το μακρινό ή το κοντινό παρελθόν μας, ξεπροβάλλουν φιγούρες γεμάτες χάρη, ομορφιά, αισιοδοξία. Στις φορεσιές, θα διαπιστώσουν ότι οι πρόγονοί μας που κατοίκησαν τον χώρο της Μαγνησίας, όπως και όλοι οι Έλληνες, δεν έδειξαν ποτέ, παρά τις αντιξοότητες που τους επεφύλαξε η πορεία τους στον χρόνο, μίζεροι και κακομοίρηδες παρά λεβέντες και ερωτευμένοι με τη ζωή. Η γνωριμία με την ιδιοσυγκρασία της φυλής μέσω των παραδοσιακών ενδυμασιών που φορέθηκαν στον Βόλο και την ευρύτερη περιοχή μας από τους ντόπιους κατοίκους (Πήλιο, Τρίκερι, Σποράδες, Αλμυρός, Βελεστίνο, ορεινά και πεδινά της Θεσσαλίας) για τα παιδιά σίγουρα θα είναι ένα κέρδος.

Ο σκοπός του διαγωνισμού μέσα από την εικαστική δημιουργία του έργου τους είναι: Να βοηθήσει τους μαθητές να πραγματοποιήσουν μια εποικοδομητική και ενδιαφέρουσα γνωριμία με τις τοπικές παραδοσιακές φορεσιές. Να προσεγγίσουν την πολιτιστική διάσταση της παραδοσιακής φορεσιάς που αποτελεί ένα βασικό στοιχείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Να κατανοήσουν πως η αντιμετώπιση αυτής της βασικής ανθρώπινης ανάγκης ποικίλλει από εποχή σε εποχή και συνδέεται άρρηκτα με τις εκάστοτε ιδεολογίες και το πολιτισμικό και κοινωνικό υπόβαθρο της εποχής. Να γνωρίσουν τα μορφολογικά στοιχεία της ελληνικής φορεσιάς: Κατηγορίες, σχέδια, υφάσματα, όπως και τα ζωηρόχρωμα και πλούσια στολίδια, τα κεντίδια. Τα έντονα χρώματα, την ποικιλία, τις τεχνικές και την περιπλοκότητα που χαρακτηρίζουν αυτά τις θαυμαστές δημιουργίες, που έγιναν σε βάθος χρόνου.
Για την υποβολή προτάσεων: Οι ενδιαφερόμενοι δικαιούνται να υποβάλουν περισσότερες από μια προτάσεις. Κάθε πρόταση συμμετοχής πρέπει να υποβάλλεται σε ξεχωριστό σφραγισμένο φάκελο μεγέθους Α3. Το ζωγραφικό έργο μπορεί να δημιουργηθεί α) με πάσης φύσεως χρώματα (ξυλοχρώματα, παστέλ, τέμπερες, κάρβουνο κ.λπ.), β) με σύνθεση ποικιλίας υλικών (κολλάζ με ύφασμα, χαρτί, χάντρες, μέταλλο, κουμπιά και οτιδήποτε κριθεί σκόπιμο να ενταχθεί στο έργο), γ) με μικτή τεχνική.
Κριτήρια αξιολόγησης: Το ζωγραφικό έργο θα πρέπει απαραίτητα να παραπέμπει στις παραδοσιακές φορεσιές του Ν. Μαγνησίας. Να είναι πρωτότυπο και αυθεντικό. Να διακρίνεται για την καλλιτεχνική, σχεδιαστική και τεχνική του αρτιότητα.
Για τυχόν ερωτήματα των μαθητών, που επιθυμούν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό, μπορούν να απευθύνονται στο e-mail: [email protected]/.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το