Τοπικά

Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Μαγνησίας: Όχι στην οδική επιβάρυνση και τους πολεοδομικούς σχεδιασμούς χωρίς διάλογο

«Η οδική επιβάρυνση με μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο και η ανάδειξη σε αρτηρίες κάποιων δημοτικών οδών, θα προκαλέσουν επιβάρυνση των συνθηκών ζωής και εξώθηση σε αλλαγή χρήσεων και πιθανών χρηστών, οι οποίοι επένδυσαν στο ήσυχο και φιλικό περιβάλλον».

Τα παραπάνω υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Μαγνησίας, σε ανακοίνωσή του με αφορμή τις παρεμβάσεις που προωθούνται από τη δημοτική αρχή Βόλου στην οδό Καραμπατζάκη και την αντίδραση των κατοίκων της περιοχής.

Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων επικαλείται την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, τονίζοντας ότι θεωρείται απαραίτητη η συμφωνία τοπικών φορέων και όλων ανεξαρτήτως των πολιτών, για την προώθηση οποιονδήποτε πολεοδομικών σχεδιασμών.

Στόχος του Συλλόγου είναι η δημιουργία δημόσιου διαλόγου και η κριτική σκέψη σε κάθε είδους παρέμβαση στον πολεοδομικό ιστό της πόλης, με γνώμονα την βελτίωση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων μέσα από εφαρμογή καλών πρακτικών, την ενίσχυση του φυσικού περιβάλλοντος, και τη στροφή προς εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης και ανάπτυξης.

Ολόκληρη η ανακοίνωση υπό τον τίτλο «Πολεοδομικοί Παράγοντες για την ποιότητα ζωής στον αστικό ιστό», έχει ως εξής:

Οι πόλεις μετασχηματίζονται με ρυθμούς που ακολουθούν, διαχρονικά, τις οικονομικές και παραγωγικές σχέσεις της περιοχής τους, τις πολιτιστικές αξίες και τις κοινωνικές ζυμώσεις, που καταγράφηκαν ιστορικά. Η ευημερία των πολιτών εξαρτάται από τους φυσικούς πόρους και τα παραγωγικά εργαλεία, που διαθέτουν και εκμεταλλεύονται,
με σκοπό την αειφορία και την κοινωνική ειρήνη. Τα πολεοδομικά εργαλεία συνεισφέρουν σ’ αυτή την προσπάθεια με τον κατάλληλο σχεδιασμό του δομημένου περιβάλλοντος ώστε να προσφέρει τις κατάλληλες συνθήκες για ποιότητα ζωής.

Για τις σύγχρονες πόλεις ο στόχος, που αναδεικνύεται, είναι η διατήρηση της σωματικής και ψυχικής υγείας των κατοίκων της πόλης, μέσα από σε ειρηνικές κοινωνικές και οικονομικές συμβιώσεις. Κριτήρια γι αυτό αποτελούν η ποιότητα της ατμόσφαιρας, του εδάφους, του πόσιμου νερού και των άλλων φυσικών πόρων και η διατήρηση τους για την παραγωγή αγαθών και την επιβίωση των πολιτών. Η απομάκρυνση κάθε πηγής ρύπανσης, οικονομικής διαρροής, χρονοτριβής και καθημερινής ταλαιπωρίας, στη μετάβαση και επιστροφή στους χώρους εργασίας,
εκπαίδευσης και αναψυχής, είναι καθήκον να διασφαλίζεται από τις τοπικές αρχές αλλά και την τοπική κοινωνία συνολικά.

Από τους αρχαίους χρόνους αναζητήθηκαν οι βέλτιστες συνθήκες για το «άστυ», εφαρμόστηκαν πολεοδομικά σχέδια και κανόνες που εμπλουτίσθηκαν με τη διεθνή εμπειρία διαχρονικά. Να θυμηθούμε τους λόγους επαρκούς ηλιασμού και αερισμού του ιπποδάμιου συστήματος, την προσαρμογή στο φυσικό τοπίο της παραδοσιακής οικοδόμησης οικισμών, σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες της τοπογραφίας του κάθε τόπου, και των ιστορικών συνθηκών για την ασφάλεια των κατοίκων, με το σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον.

Σταχυολογώντας διεθνή παραδείγματα, αναφέρουμε τις πράσινες ζώνες γύρω από τα ιστορικά κέντρα, για τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης αφενός, και αφετέρου, τη δημιουργία νέων οικοδομικών τετραγώνων με διασφάλιση του αναγκαίου φυσικού περιβάλλοντος και των υγιεινών συνθηκών. Ακόμη, τους αστικούς λαχανόκηπους που συντήρησαν από το λιμό τον απομονωμένο πληθυσμό του Λονδίνου μετά τους βομβαρδισμούς του β΄ παγκοσμίου πολέμου. Η πρωτοτυπία του High Line στη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ, που διατηρήθηκε χάρη στην παρέμβαση πολιτών και τη διαμαρτυρία ενάντια στην απομάκρυνση της κατασκευής μετά την παύση  λειτουργίας της το έτος1985, και ολοκληρώθηκε η ανάπλαση της το 2015, με τη μετατροπή της υπερυψωμένης σιδηροδρομικής γραμμής σε γραμμικό πάρκο. Επίσης η διατήρηση ως πράσινου χώρου και η απόδοσή του στους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης, του εγκαταλειμμένου αεροδρομίου του Βερολίνου, μετά την παρέμβαση της τοπικής κοινωνίας, ακυρώνοντας τις προγραμματισμένες κτιριολογκές επενδύσεις.

Στη συνέχεια αυτών των επισημάνσεων, οι ευρωπαϊκές συνθήκες-οδηγίες και η ελληνική νομοθεσία, θεωρούν απαραίτητη τη συμφωνία τοπικών φορέων και όλων ανεξαρτήτως των πολιτών, για την προώθηση οποιονδήποτε πολεοδομικών σχεδιασμών.

Στην περίπτωση της πόλης του Βόλου, η διατήρηση και αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, όπως αυτή διακηρύσσεται στα τελευταία τετραετή επιχειρησιακά σχέδια των δημοτικών αρχών, περνά μέσα από την περεταίρω αξιοποίηση και ανάδειξη των φυσικών αγωγών της πόλης, για τον αερισμό και δροσισμό, την προστασία και την επαύξηση του φυσικού περιβάλλοντος στους υπαίθριους κοινόχρηστους χώρους, τον περιορισμό των πηγών ρύπανσης της ατμόσφαιρας, των υδάτινων πόρων, του εδάφους και της ηχορύπανσης. Οι χρήσεις γης, με την πυκνότητα και το μέγεθος της δόμησης είναι δυσανάλογο με το πλάτος των δρόμων σε πολλές περιφερειακές συνοικίες, όπως και σε τμήματα του ιστορικού και εμπορικού μας κέντρου. Η οδική επιβάρυνση με μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο και η ανάδειξη σε αρτηρίες κάποιων δημοτικών οδών, θα προκαλέσουν επιβάρυνση των συνθηκών ζωής και εξώθηση σε αλλαγή χρήσεων και πιθανών χρηστών, οι οποίοι επένδυσαν στο ήσυχο και φιλικό περιβάλλον.

Ιδιαίτερα η αλόγιστη χρήση των ιδιωτικών αυτοκινήτων και η ελλιπής δημόσια συγκοινωνία έχει δημιουργήσει πολλαπλούς προβληματισμούς για την οικονομική διαρροή, το άγχος και τη νευρικότητα από την πυκνότητα των οχημάτων, την αυξανόμενη ανάγκη για έλλειψη χώρων στάθμευσης και τελικά την υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής. Η διευκόλυνση κάποιων επιμέρους κοινωνικών ομάδων, κάθε άλλο παρά την κοινωνική ειρήνη μπορούν να επιφέρουν.

Εκτός από τα παραπάνω, στην πόλη μας οι αποστάσεις είναι μικρές για την εξυπηρέτηση των πολιτών από υπηρεσίες ιδιωτικές και δημόσιες, και εφόσον εξασφαλιστούν ασφαλείς, ευρύχωρες και ευχάριστες διαδρομές για πεζή μετακίνηση ή με ποδήλατο και ελαφρά οχήματα, μπορεί να περιοριστεί η χρήση του αυτοκινήτου. Σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις γίνονται αντίστοιχες προσπάθειες για απομάκρυνση του αυτοκινήτου, από προηγούμενες δεκαετίες, με καταπληκτικά αποτελέσματα για την  προτίμηση των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης. Η περιβαλλοντική αναβάθμιση, η ανάπλαση των τοπικών ιστορικών κέντρων των συνοικιών, με τη διατήρηση της
ιστορικής μνήμης και των παραδοσιακών επαγγελμάτων, συμπαρασύρει την οικονομική ανάπτυξη, την ανάδειξη υπηρεσιών και καινοτόμων δράσεων, την αύξηση της επισκεψιμότητας και της τουριστικής προβολής και τη συγκράτηση του πληθυσμού.

Συμπερασματικά, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Μαγνησίας θεωρεί υποχρέωση του να παρεμβαίνει ως επιστημονική ομάδα για τον αστικό σχεδιασμό σε συνεργασία με την ευρύτερη επιστημονική κοινότητα και τους τοπικούς φορείς, για την εφαρμογή πολεοδομικών παραμέτρων, που ικανοποιούν τη σχέση της ενέργειας , της οικονομίας και της περιβαλλοντικής προστασίας και συνεισφέρουν στη βελτίωση τόσο των κλιματικών συνθηκών, όσο και της κοινωνικής ευεξίας και οικονομικής ευημερίας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το