Οικονομία

Στροφή στις κατασκευές από τον όμιλο Μυτιληναίου – Επιδιώκει την παρουσία του σε μεγάλα έργα

Ο όμιλος Μυτιληναίου πραγματοποιεί στρατηγική στροφή στον εγχώριο κατασκευαστικό τομέα. Η εταιρεία ανέλαβε πρόσφατα το πρώτο δημόσιο οδικό έργο, την εργολαβία «σκούπα» του άξονα Άκτιο-Αμβρακία, ύψους 150 εκατ. ευρώ και διεκδικεί πλειάδα έργων, οδικά, κτιριακά, ακόμα και λιμενικά, όπως η επέκταση της προβλήτας Στ’ του ΟΛΘ.

Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο ο όμιλος Μυτιληναίου επιδιώκει να ενισχύσει την παρουσία του στα μεγάλα έργα της χώρας, είναι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Μάλιστα, στελέχη του ομίλου δεν διστάζουν να σημειώσουν ότι από αυτόν ακριβώς τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, θα εξαρτηθεί και η πορεία της εταιρείας στον κλάδο.
Βασικοί λόγοι για τους οποίους ο όμιλος Μυτιληναίου είχε μέχρι σήμερα ισχνή παρουσία στα δημόσια έργα υποδομής, ήταν οι υπερβολικές εκπτώσεις και ο εν γένει τρόπος λειτουργίας του διαγωνιστικού πλαισίου.
Ο νέος νόμος προβλέπει αιτιολόγηση της έκπτωσης από τον μειοδότη, εφόσον παρουσιάζει απόκλιση μεγαλύτερη από 10% του μέσου όρου των υπολοίπων προσφορών. Επίσης, επιχειρείται η μείωση του περιθωρίου προσφυγών από τους συμμετέχοντες, ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία ανάθεσης των έργων. Από τη «Μυτιληναίος» ασκείται κριτική σε αυτήν ακριβώς τη «βιομηχανία προσφυγών», σημειώνοντας ότι ο υφιστάμενος νόμος επιτρέπει την προσφυγή σε διάφορα στάδια της όλης διαδικασίας με ένα ποσό της τάξεως των 15.000 ευρώ, ανεξάρτητα από τον προϋπολογισμό του έργου. Έτσι, π.χ. ένας διαγωνισμός, όπως η νέα Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, κόστους 1,8 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), έφτασε να απαιτήσει τρία και πλέον χρόνια, έως ότου τελεσφορήσει. Στόχος είναι κυρίως η διεκδίκηση όλων των νέων έργων μέσω συμβάσεων ΣΔΙΤ, καθώς κρίνεται ότι ταιριάζουν περισσότερο στα θέλω της εισηγμένης (π.χ. μηδενική προκαταβολή, πληρωμή με βάση το εκτελεσθέν έργο, μακροχρόνια απόδοση κ.τ.λ.). Μέσω ΣΔΙΤ δημοπρατούνται σήμερα έργα αξίας άνω των 2,5 δισ. ευρώ, από κτίρια πανεπιστημίων και οδικοί άξονες, όπως τμήμα του ΒΟΑΚ, μέχρι το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική.

Επίσης, ο όμιλος Μυτιληναίου φιλοδοξεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, τα οποία θα δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες σε όλη τη χώρα, ενώ θα διεκδικήσει και τα μεγάλα έργα απορριμμάτων της Αττικής, που πριν λίγες μέρες έλαβαν την έγκριση της διυπουργικής επιτροπής, επίσης μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 640 εκατ. ευρώ. Στο στόχαστρο της εταιρείας βρίσκονται έργα διαχείρισης τόσο στερεών όσο και υγρών αποβλήτων.

Η ανάπτυξη της ελληνικής κατασκευαστικής αγοράς, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, του ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων, αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη, που αναμένεται να προσφέρει σημαντικό αντικείμενο στις εταιρείες του κλάδου για τα επόμενα 5-8 χρόνια, με δεδομένο ότι έχουν καθυστερήσει πολλά έργα. Ωστόσο, πηγές της εταιρείας σπεύδουν να προσθέσουν ότι, στρατηγικά, ο όμιλος Μυτιληναίου δεν μπορεί να βασιστεί αποκλειστικά στα έργα εντός Ελλάδος, κάτι που σημαίνει ότι η παρουσία του στο εξωτερικό θα συνεχίσει να αποτελεί κεντρική επιλογή του ομίλου. Ακόμη ένας λόγος για τον οποίο η περαιτέρω ενδυνάμωση του κατασκευαστικού τομέα της «Μυτιληναίος» αποτελεί μονόδρομο, τόσο εντός όσο κι εκτός Ελλάδας, είναι οι σημαντικές συνέργειες που δημιουργούνται με άλλους τομείς δραστηριότητας εντός του ομίλου. Η παρουσία σε πλειάδα χωρών του εξωτερικού, ιδίως στον τομέα των φωτοβολταϊκών συστημάτων και γενικότερα έργων ΑΠΕ, προσφέρει μια πολύ άμεση αντίληψη των συνθηκών που επικρατούν σε μια ξένη αγορά. Όταν ένας κλάδος ήδη επιχειρεί σε μια χώρα, μπορεί να αναγνωρίσει επιχειρηματικές ευκαιρίες και για άλλους τομείς του ομίλου, όπως π.χ. τις κατασκευές. Αυτό συνέβη κατά κόρον τα προηγούμενα χρόνια σε σειρά χωρών του εξωτερικού, δημιουργώντας μια ιδιαιτέρως χρήσιμη «μαγιά» εμπειρίας, που αξιοποιείται σήμερα και στην ελληνική αγορά.

Παράλληλα ο όμιλος συνεχίζει να μελετά την εκτέλεση έργων ενέργειας και σε άλλες αγορές, κοντά στην Ελλάδα, όπως π.χ. στα Βαλκάνια ή στη βόρεια Αφρική, έχοντας ήδη κατορθώσει να διεισδύσει με επιτυχία σε αγορές χωρών της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης. Ήδη ο τομέας των κατασκευών του ομίλου έχει εξασφαλίσει ένα σημαντικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο της τάξεως του 1 δισ. ευρώ. Στόχος είναι η προσθήκη επιπλέον 1 δισ. ευρώ έργων κατά τη διάρκεια του 2021. Ανάλογα με το μέγεθος και τη φύση του εκάστοτε έργου, υπάρχει η απαιτούμενη υποδομή σε προσωπικό και μηχανήματα για την υλοποίηση μεγάλων συμβάσεων. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, αν η εταιρεία κληθεί να υλοποιήσει πάνω από πέντε – έξι συμβάσεις έργων ταυτόχρονα, τότε είναι προφανές ότι θα επιδιωχθεί συνεργασία με υπεργολάβους.

Τα αποτελέσματα 9μήνου
Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε η διοίκηση της Μυτιληναίος, ο κύκλος εργασιών στο 9μηνο 2020 ανήλθε σε €1.341 εκατ. παρουσιάζοντας μικρή μείωση σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Τα καθαρά κέρδη μετά από δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε €102 εκατ., με τον δείκτη των κερδών ανά μετοχή σε ετήσια βάση να παραμένει σε επίπεδα που πλησιάζουν το 1.
Ο καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε στα €562 εκατ., με τον δείκτη Μόχλευσης (Καθαρός Δανεισμός / EBITDA) να παραμένει κάτω από το 2 και συγκεκριμένα στο 1,87, με βάση τους τελευταίους δώδεκα μήνες, παρά τις σημαντικές επενδύσεις που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
Η εταιρεία διατηρεί σήμερα συνολική ρευστότητα σε μετρητά και εγκεκριμένες γραμμές χρηματοδότησης που ξεπερνά το €1,2 δισ.
Το συνολικό ύψος ιδίων μετοχών στις 30/9/20 ήταν 2,8 εκατ. (ποσοστό 1,94%) ενώ την 31/10/20 είχε φτάσει τα 4,0 εκατ. (ποσοστό 2,81%).

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το