Τοπικά

Στον Βόλο οι δύο από τις 70 περίπου εικόνες που είχαν κλαπεί από τον ναό των Αγ. Αποστόλων Τσαγκαράδας

Στον Βόλο, και μάλιστα φυλασσόμενες, βρίσκονται, σύμφωνα με έγκυρη πληροφόρηση της «Θ», οι δύο από τις 70 περίπου κλαπείσες βυζαντινές εικόνες μεγάλης αρχαιολογικής αξίας, που είχαν αφαιρεθεί προ δεκαετίας, από τον ιερό ναό των Αγ. Αποστόλων στην Τσαγκαράδα.
Μετά το χθεσινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Θ» «άνοιξαν στόματα» και αποκαλύφθηκε ότι οι δύο από τις συνολικά 70 περίπου κλεμμένες βυζαντινές εικόνες βρίσκονται σε κτίριο της πόλης, όπου και φυλάσσονται… Την υπόθεση χειρίζεται το νομικό τμήμα της Μητρόπολης Δημητριάδος. Παράλληλα χθες αποκαλύφθηκε στην πρωινή ραδιοφωνική ζώνη του Ράδιο Ακρόαμα, ότι εκτός από τις εικόνες οι ιερόσυλοι είχαν αφαιρέσει τον Δεκέμβριο του 2009 από τον ναό και το ευαγγέλιο, του 17ου αιώνα, μεγάλης επίσης αρχαιολογικής αξίας.

Από τις 70 περίπου βυζαντινές εικόνες του 17ου, του 18ου και του 19ου αιώνα που είχαν κλέψει, 28 είχαν φωτογραφηθεί από την Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και οι φωτογραφίες είχαν αποσταλεί στις αρμόδιες διωκτικές αρχές, μέχρι και την Ιντερπόλ, μήπως και βρεθούν, ενώ 45 μόνον από τις 70 είχαν καταγραφεί από την Υπηρεσία.
Πρόκειται για εικόνες που χρονολογούνται από το 1680, το 1778, του Αγ. Νικολάου, του Αγ. Χαραλάμπους, μεγάλης αξίας, που κανένας δεν γνωρίζει πού βρίσκονται.
Η κλοπή φέρεται να έγινε, σύμφωνα με νεότερη χθεσινή ενημέρωση, μεταξύ 3 και 8 Δεκεμβρίου του 2009 και είχε αποκαλυφθεί στις 9 εκείνου του μήνα, καθώς ο ναός δεν λειτουργεί καθημερινά, παρά μόνον τον Ιούνιο, οπότε και πανηγυρίζει.

Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή, μόνο μία εικόνα διασώθηκε, καθώς οι ιερόσυλοι δεν κατόρθωσαν να την αποσπάσουν από το ξυλόγλυπτο τέμπλο του ναού. Πρόκειται για τη βυζαντινή εικόνα του Ιησού, που όπως λένε, μια «αόρατη δύναμη» εμπόδισε το χέρι των ιερόσυλων να την αφαιρέσει.
Οι εικόνες ήταν καρφωμένες με καρφιά, που μάλιστα είχαν σκουριάσει στο πέρασμα των αιώνων…
Οι ιερόσυλοι είχαν κυριολεκτικά αποξηλώσει όλες τις εικόνες του τέμπλου του ναού, που χρονολογείται από τον 17ο αιώνα. Κατά μία πηγή οι εικόνες ανέρχονταν σε 67, κατά μία άλλη σε 73 και κατά μία τρίτη σε 74. Σύμφωνα με έγκυρη πηγή ορισμένες από τις βυζαντινές εικόνες βρέθηκαν και φυλάσσονται στο Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας, ωστόσο κανένας δεν γνωρίζει ποιες και πόσες είναι αυτές από το σύνολο των κλεμμένων.

Η υπόθεση, όπως δημοσιοποίησε χθες η «Θ», έφθασε και στη δικαιοσύνη, καθώς ως δράστες της κλοπής, που ήταν η μεγαλύτερη βυζαντινών εικόνων στη Μαγνησία τα τελευταία χρόνια, φέρεται σπείρα, που κατηγορούνται ότι είχαν κλέψει εκατοντάδες βυζαντινές εικόνες και κειμήλια από ναούς σε όλη τη χώρα. Τα μέλη της σπείρας κάθισαν την Τρίτη 19 Νοεμβρίου στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Ιωαννίνων, με τη δίκη ωστόσο να αναβάλλεται για τις 16 Ιουνίου του 2020. Τα ερωτηματικά και οι απορίες για τη διάρρηξη και την κλοπή ήταν πολλά, καθώς όλα δείχνουν πως επρόκειτο για ανθρώπους που γνώριζαν την αξία των εικόνων και τον ναό.
Οι εικόνες δεν έχουν ακόμη επιστραφεί στον ναό, καθώς απαιτείται ολοκλήρωση της δικαστικής υπόθεσης, με έκδοση σχετικής απόφασης, κάτι που κανένας δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πότε θα συμβεί, καθώς η δίκη αναβλήθηκε για τον Ιούνιο του 2020…

Από τη Μητρόπολη Δημητριάδος έχει κατατεθεί στη δικογραφία (400 σελίδες) κατάλογος με τις κλαπείσες εικόνες από τον ιερό ναό των Αγ. Αποστόλων, καθώς και από άλλους ναούς και εξωκλήσια της περιοχής ευθύνης της, προκειμένου να εξακριβωθεί, αν βρέθηκαν στα κλοπιμαία που έχουν επιστραφεί. Μεταξύ των ιερών ναών απ’ όπου είχαν κλαπεί βυζαντινές εικόνες, ήταν του Ανηλίου, του Αγ. Δημητρίου και του Κισσού στο ανατολικό Πήλιο. Μάλιστα η Μητρόπολη Δημητριάδος εξετάζει το ενδεχόμενο να παραστεί ως πολιτική αγωγή στη δίκη του ερχόμενου Ιουνίου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το