Κατηγορίες: Ελλάδα

Στον “αέρα” η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων

Το σχήμα υπό τη γερμανική Fraport αφενός μεν ζητεί να της παρασχεθούν αδιαμφισβήτητες εγγυήσεις για την παραχώρηση, αλλά επίσης, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, δυσκολεύεται να εξασφαλίσει χρηματοδότηση εξαιτίας του ρίσκου της χώρας.

Μπορεί η κυβέρνηση να ενέκρινε με καθυστέρηση πολλών μηνών τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ωστόσο η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης, από την οποία αναμένονται έσοδα 1,234 δισ. ευρώ, είναι στον «αέρα» λόγω προσκομμάτων που θέτει πλέον η πλευρά του αναδόχου.

Το σχήμα υπό τη γερμανική Fraport αφενός μεν ζητεί να της παρασχεθούν αδιαμφισβήτητες εγγυήσεις για την παραχώρηση, αλλά επίσης, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, δυσκολεύεται να εξασφαλίσει χρηματοδότηση εξαιτίας του ρίσκου της χώρας.

Η σύμβαση για την παραχώρηση των αεροδρομίων δεν έχει ακόμη υπογραφεί, αν και πηγές με γνώση των λεπτομερειών της υπόθεσης διαβεβαιώνουν την «Καθημερινή» πως θα καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια, με επισπεύδοντα το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε αυτό να καταστεί δυνατόν ενδεχομένως έως τα τέλη Νοεμβρίου. Θα χρειαστεί βέβαια για κάτι τέτοιο και η παράταση ισχύος της εγγυητικής επιστολής, συμπληρώνουν οι ίδιες πληροφορίες. Ακόμη και έτσι, όμως, αρμόδιοι παράγοντες εκφράζουν επιφυλάξεις για το κατά πόσο το τίμημα του 1,234 δισ. ευρώ θα μπορέσει να εισπραχθεί εντός του 2015, όπως προβλέπεται στο νέο μνημόνιο.

Πηγές με γνώση των όσων διημείφθησαν το προηγούμενο εξάμηνο μεταξύ Αθήνας και Fraport αποκαλύπτουν στην «Καθημερινή» πως οι Γερμανοί, λόγω πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας στην Ελλάδα, είχαν φτάσει στο σημείο να ισχυρίζονται πως η προσφορά τους δεν ήταν δεσμευτική και να εξέταζαν την πλήρη αποχώρηση.

«Ηθελαν να φύγουν και το άνοιγμα της συζήτησης για συμμετοχή του Δημοσίου στο σχήμα που θα αποκτήσει τον έλεγχο των αεροδρομίων όπως και οι κάθε λογής δηλώσεις από αρμόδιους και αναρμόδιους τους έδωσε το δικαίωμα να αμφισβητήσουν τις δεσμεύσεις τους», αναφέρουν παράγοντες που συμμετείχαν στην όλη διαδικασία. Θυμίζουν, δε, τη συνάντηση –στα τέλη Απριλίου– του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport, Stefan Schulte, και δηλώσεις από ελληνικής πλευράς για αλλαγή των όρων της συμφωνίας. Υπενθυμίζουν επίσης τα διαβήματα του πρωθυπουργού του ομόσπονδου γερμανικού κρατιδίου της Έσσης (το οποίο ελέγχει το 31,35% της γερμανικής εισηγμένης) Βόλκερ Μπούφερ στον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ για εγγυήσεις ολοκλήρωσης της συμφωνίας.

Φαίνεται πάντως πως το ΤΑΙΠΕΔ πέτυχε να διατηρήσει την πλήρη και ουσιαστική εμπλοκή της Fraport, αλλά όχι και να υπογραφεί η σύμβαση. Τώρα το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ενέκρινε την υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ της σύμβασης παραχώρησης αναβάθμισης, συντήρησης, διαχείρισης και λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Ομως η υπογραφή εκκρεμεί. Με δηλώσεις εκπροσώπου της, η Fraport χαρακτηρίζει την απόφαση αυτή του ΚΥΣΟΙΠ «βάση για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Fraport και του ΤΑΙΠΕΔ», και διευκρινίζει πως ο γερμανικός όμιλος δεν είναι σε θέση να κάνει λόγο για το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων όπως και ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τις συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ο γερμανικός όμιλος επιθυμεί τόσο να κερδίσει χρόνο όσο και ενδεχόμενες παραχωρήσεις, ενώ παράλληλα επιδιώκει να μην εμφανιστεί ως πειθήνιος επενδυτής που περίμενε υπομονετικά για να πληρώσει ένα τίμημα που ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει δίκαιο. Πόσο μάλλον που από τον Νοέμβριο του 2014, οπότε και κατατέθηκε η δεσμευτική προσφορά, έως σήμερα η ελληνική οικονομία έχει διολισθήσει από αναπτυσσόμενη σε υφεσιακή και έχουν επιβληθεί έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων.

Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική πλευρά έχει προβλέψει στο Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ, που ψηφίστηκε ως παράρτημα του Μνημονίου από τη Βουλή, κλείσιμο όλων των εκκρεμοτήτων «το ταχύτερο δυνατό», ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή τον Ιανουάριο του 2016 και παράδοση των αεροδρομίων τον Μάρτιο του 2016. Η προσφορά της Fraport (σε κοινοπραξία με τη Slentel Ltd, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) πέρυσι τον Νοέμβριο προέβλεπε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως βάσει του πληθωρισμού.

Επενδύσεις 1,4 δισ.

Οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν την πρώτη 4ετία σύμφωνα με όσα προβλέπει η προσφορά της κοινοπραξίας θα προσεγγίσουν τα 330 εκατ., ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης θα φτάσουν κοντά στο 1,4 δισ. Τα ποσά αυτά είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος.

Κύριος μέτοχος της εισηγμένης στη Φρανκφούρτη Fraport είναι, το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Εσσης (31,35%), και ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Εσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%) ενώ οι λοιποί μέτοχοι ελέγχουν το υπόλοιπο 34,91%.

Share

Πρόσφατα άρθρα

Προκήρυξη για προσλήψεις 6.000 γιατρών και 4.000 νοσηλευτών μέσα στην εβδομάδα ανακοίνωσε ο Γεωργιάδης

Αυτή την εβδομάδα αναμένεται να βγει στον «αέρα» η προκήρυξη του υπουργείου Υγείας για προσλήψεις…

12 Φεβρουαρίου 2024

Κέιτ Μίντλεντον: Βρίσκεται στο κτήμα Σάντρινγκχαμ λίγες ημέρες μετά τη νοσηλεία της

Δύσκολη υπήρξε η προηγούμενη εβδομάδα για τη βασιλική οικογένεια της Μεγάλης Βρετανίας καθώς ανακοινώθηκε οτι…

12 Φεβρουαρίου 2024

Eurostat: Γυναίκες οι 4 στους 10 επιστήμονες και μηχανικούς στην ΕΕ – Τα ποσοστά στην Ελλάδα

Τo 2022 υπήρχαν 7,3 εκατομμύρια γυναίκες επιστήμονες και μηχανικοί στην Ευρωπαϊκή Ενωση, 310.500 περισσότερες σε…

12 Φεβρουαρίου 2024

Τέλος ο Βερτζάγιας από τη Νίκη λόγω πειθαρχικού παραπτώματος

Παρελθόν αποτελεί από την ομάδα μπάσκετ της Νίκης αποτελεί ο Άρης Βερτζάγιας εξαιτίας σοβαρού πειθαρχικού…

12 Φεβρουαρίου 2024

Πετρελαιοκηλίδα από πλοίο «φάντασμα» καταστρέφει την Καραϊβική – Ανεξέλεγκτη διαρροή

Πετρελαιοκηλίδα προκλήθηκε στο Τρίνινταντ και Τομπάγκο λόγω ναυαγίου «άγνωστου» πλοίου την περασμένη εβδομάδα. Πέντε ημέρες…

12 Φεβρουαρίου 2024

Μπαμπινιώτης: Υπέρ των ιδιωτικών ΑΕΙ – «Τα δημόσια δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν»

Υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων τοποθετήθηκε ο ομότιμος καθηγητής Γλωσσολογίας, Γιώργος Μπαμπινιώτης, κάνοντας…

12 Φεβρουαρίου 2024