Κόσμος

Σκάνδαλο Uber: Νέα στοιχεία καίνε τον Μακρόν – «Δεν στήριζε απλά, ήταν σαν συνέταιρος»

Θύελλα αντιδράσεων προκαλεί στη Γαλλία η αποκάλυψη για τη σχέση του Εμανουέλ Μακρόν με την Uber που χρονολογούνται από την περίοδο που εκείνος ήταν υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας. Στο περιθώριο των «Uber Files», έρευνας που βασίζεται σε χιλιάδες εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας υπηρεσιών ταξί – με πρόσωπο πίσω από τη διαρροή ένα πρώην ηγετικό στέλεχος της εταιρίας, τον Mark Macgann, που μίλησε στον Guardian – και αυτή κατόπιν μοιράστηκε με τη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 ΜΜΕ-εταίρους της, η εφημερίδα Le Monde ανέδειξε τις σχέσεις ανάμεσα στην Uber και τον Μακρόν την εποχή που ήταν υπουργός Οικονομίας (2014-2016).

Τα έγγραφα που ανέλυσε η Le Monde, δείχνουν πώς, μεταξύ 2014 και 2016, ο Μακρόν εργάστηκε στο παρασκήνιο για την εταιρεία VTC, η οποία προσπαθούσε να επιβάλει απορρύθμιση της αγοράς και αντιμετώπισε την κυβερνητική εχθρότητα.

Τα στελέχη της Uber France είδαν γρήγορα πώς μπορούν, σε μια μορφή συμβίωσης, να δημιουργήσουν μια σχέση «win-win» με τον Εμανουέλ Μακρόν, παρέχοντας στον υπουργό ευκαιρίες να παρουσιάσει τον εαυτό του ως πρωταθλητή της καινοτομίας.
Στα τέλη του 2014, τα νέα προσφέρουν μια ιδανική στιγμή: ο γίγαντας των μεταφορών Mory Ducros, σε σοβαρή οικονομική δυσκολία εδώ και αρκετά χρόνια, ετοιμάζεται να κηρύξει πτώχευση. Το αρχείο παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον για την Uber και ο Τράβις Καλάνικ το συζητά με τον Εμανουέλ Μακρόν.

 

«Αντί να αφήνετε τους 2.200 υπαλλήλους της εταιρείας να εξακολουθούν να χάνουν τις δουλειές τους, γιατί να μην τους προσφέρετε την ευκαιρία να γίνουν οδηγοί της Uber; Η εταιρεία αντιμετωπίζει έλλειψη ανεφοδιασμού».
Τον Φεβρουάριο του 2015, όταν ο Mory Ducros υπέβαλε τελικά αίτηση πτώχευσης, τα βασικά στελέχη της Uber France είδαν την τέλεια ευκαιρία να «σπρώξουν» την πρότασή τους για απλοποίηση των όρων πρόσβασης στην άδεια VTC (για μεταφορικό όχημα με οδηγό).

«Αυτή θα μπορούσε να είναι μια διέξοδος από την κρίση για τον υπουργό Μακρόν, με χιλιάδες οδηγούς φορτηγών που θα γίνονταν οδηγοί Uber», είπε ο Alexandre Molla, επικεφαλής ανάπτυξης της Uber στη Γαλλία. «Θα πρέπει να το συζητήσουμε το συντομότερο δυνατό στο υπουργικό συμβούλιο του Μακρόν (…) για να δούμε αν θα τον ενδιέφερε να εξερευνήσει αυτή την ιδέα με τον Καλανίκ», απάντησε ο Μαξίμ Ντροουινό, από την ομάδα δημοσίων υποθέσεων της Uber.

Το έργο δεν θα πετύχει ποτέ. Όχι περισσότερο από αυτό, όσο πολύ προχωρημένο κι αν είναι, η οργάνωση μιας επίσκεψης στις εγκαταστάσεις της Uber France και μιας συνάντησης με τους οδηγούς. Ο Εμανουέλ Μακρόν είχε επίσης συμφωνήσει σε μια παράκαμψη στα κεντρικά γραφεία της Uber στην Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, στο περιθώριο του ταξιδιού του στο Consumer Electronics Show, την έκθεση τεχνολογίας του Λας Βέγκας, μια επίσκεψη που δεν θα πραγματοποιηθεί ποτέ. Στα τέλη του 2015, ένας εκπρόσωπος της Uber France ενοχλήθηκε επίσης δημόσια ότι οι συναντήσεις με τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της δεν ήταν «ποτέ στην ημερήσια διάταξη» των πολιτικών συνομιλητών του.

Στο παρασκήνιο, ο Μακρόν και το υπουργικό του συμβούλιο παλεύουν να βοηθήσουν την αμερικανική εταιρεία. Από την πρώτη του συνάντηση με τον Travis Kalanick, ο υπουργός Οικονομίας ανέλαβε να δώσει ώθηση στην Uber σε ένα πολύ συγκεκριμένο αρχείο: το DGCCRF. Εκείνη την εποχή, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, Καταναλωτικών Υποθέσεων και Πρόληψης Απάτης, υπό την επίβλεψη της Bercy, διερεύνησε την Uber και το μοντέλο της, θεωρώντας ότι η UberPop παρουσιαζόταν εσφαλμένα ως υπηρεσία ομαδικής συναλλαγής.

Οι έλεγχοι οδηγών αυξάνονται και, στο Παρίσι, στελέχη της εταιρείας υποψιάζονται ότι επίκειται έρευνα. Αυτήν την 1η Οκτωβρίου 2014, ο Εμανουέλ Μακρόν τους καθησυχάζει: αντίθετος στο ότι οι πράκτορες του DGCCRF είναι «πολύ συντηρητικοί» στην ερμηνεία των κειμένων, ζητά από το γραφείο του να έχει «μια τεχνική συζήτηση» μαζί τους, σύμφωνα με έκθεση της συνάντηση που γράφτηκε από την Uber.

Αλλά έξι εβδομάδες μετά από αυτή τη συνάντηση και άλλες πιο ανεπίσημες ανταλλαγές, δύο πράκτορες από το DGCCRF εμφανίζονται στις εγκαταστάσεις της Uber France στη Λυών. Τρεις μέρες αργότερα, είναι τα κεντρικά γραφεία στο Παρίσι που γίνεται στόχος έρευνας.

Κάτι ανάλογο σημειώθηκε και τον Οκτώβριο του 2015: ο νομάρχης της αστυνομίας της Μασσαλίας, Laurent Nunez, εξέδωσε διάταγμα που απαγόρευε de facto την Uber σε μεγάλο μέρος του Bouches-du-Rhone. «Κύριε υπουργέ, είμαστε τρομοκρατημένοι από το νομαρχιακό διάταγμα στη Μασσαλία», έγραψε αμέσως ο Mark MacGann, επικεφαλής του λόμπι της Uber, στον Εμανουέλ Μακρόν.

«Θα μπορούσατε να ζητήσετε από την εταιρεία σας να μας βοηθήσει να καταλάβουμε τι συμβαίνει; Ο Εμανουέλ Μακρόν απαντά μέσω SMS ότι «θα το εξετάσει προσωπικά». Τρεις μέρες αργότερα, η αστυνομική νομαρχία «ξεκαθαρίζει» τα περιγράμματα της παραγγελίας της: η απαγόρευση εξαφανίζεται υπέρ της απειλής αυξημένων ελέγχων για τους οδηγούς που δεν είναι σε καλή κατάσταση.

Tον Ιανουάριο του 2015, η Uber France διαβίβασε τροπολογίες στον σοσιαλιστή βουλευτή Luc Belot, αντίθετες με το UberPop αλλά πολύ ευνοϊκές για την Uber, με την οποία βρίσκονται ήδη σε επαφή.

Το σχέδιο εκτυλίσσεται χωρίς προβλήματα: οι τροπολογίες που υπέβαλε ο Luc Belot απορρίπτονται ή αποσύρονται, αλλά ο Emmanuel Macron αδράττει την ευκαιρία, στη Συνέλευση, για να ανακοινώσει ότι ένα διάταγμα θα αναλάβει τις κύριες γραμμές. Στις αρχές του 2016, η κυβέρνηση μείωσε τη διάρκεια της εκπαίδευσης που απαιτείται για την απόκτηση άδειας VTC, από 250 σε μόλις επτά ώρες.

Πηγή: ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το