Πολιτισμός

Σελίδες τοπικής εκπαιδευτικής ιστορίας στο βιβλίο «Πρακτικόν Λύκειον εν Βόλω»

Η Εταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών και η Λαϊκή Βιβλιοθήκη Βόλου (κληροδότημα Δαμιανού Κυριαζή) συνδιοργανώνουν την παρουσίαση του βιβλίου του γραμματέα της ΕΘΕ Πρακτικόν Λύκειον εν Βόλω. Η εκδήλωση θα γίνει στην αίθουσα της Λαϊκής Ββλιοθήκης την Τετάρτη 3 Απριλίου και ώρα 7.00 μ.μ. Το βιβλίο θα παρουσιάσουν ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Χαράλαμπος Γ. Χαρίτος, εκ των θεμελιωτών του επιστημονικού αντικειμένου της ιστορίας της εκπαίδευσης στη χώρα μας, και ο εκπαιδευτικός Αριστείδης Παπαδόπουλος. Θα συντονίσει η δημοσιογράφος Ροσσάνα Πώποτα.
Πρόκειται για ένα βιβλίο που φιλοδοξεί να συμβάλει στη γνώση της τοπικής εκπαιδευτικής ιστορίας, ενώ συνδέεται και με τη γενική εκπαιδευτική ιστορία, καθώς τίθεται το γενικό πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου. Εξ άλλου η έρευνα εκτάθηκε μερικώς και σε άλλα σχολεία της χώρας αυτού του τύπου. Και είναι η πρώτη μελέτη στη χώρα για τον σχολικό αυτό τύπο, που στην έκδοση μάλιστα καταλαμβάνει 510 σελίδες κειμένου.

Το Πρακτικό Λύκειο Βόλου λειτούργησε από το σχολικό έτος 1921 – 1922 ώς το 1944, οπότε ο θεσμός καταργήθηκε, καθώς έγιναν δομικές αλλαγές, ώστε λειτούργησαν στη συνέχεια τα πρακτικά τμήματα στις ανώτερες τάξεις των γυμνασίων παράλληλα με τα κλασσικά τμήματα.
Το Πρακτικό Λύκειο Βόλου ήταν μοναδικό στο θεσσαλικό, ωστόσο χρειάστηκαν στην αρχή κοπιώδεις προσπάθειες για να αποκτήσει το κύρος που του αναλογούσε. Όταν έγινε αντιληπτό πως ο τύπος αυτού του σχολείου προσέφερε δυνατότητες να καλλιεργηθούν περισσότερες κλίσεις μαθητών προς όφελος της επιστήμης, το σχολείο διήνυσε λαμπρή διαδρομή προς όφελος των μαθητών πρώτα από όλα και βεβαίως της τοπικής κοινωνίας. Εν μέσω δυσκολιών βέβαια, αφού με ευθύνη πολλών για τα σχολεία του Βόλου δεν λύθηκε το διδακτηριακό πρόβλημα στη δεκαετία του 1930, αντίθετα με ό,τι συνέβη στις άλλες πόλεις της χώρας. Εξ άλλου για μεγάλο διάστημα δεν ήταν εξοπλισμένο με τα απαραίτητα μέσα διδασκαλίας, ώστε οι εκπαιδευτικοί είτε προχωρούσαν οι ίδιοι στην κατασκευή τους είτε διοργάνωναν εκδηλώσεις για την οικονομική ενίσχυση εκ μέρους των πολιτών.
Η ανάγνωση του βιβλίου οδηγεί σε πολλές πτυχές της σχολικής ζωής που βέβαια παραπέμπουν στα βιώματα του καθενός στη δική του σχολική διαδρομή, έστω και αν αφορούν άλλες χρονικές περιόδους. Προβάλλονται οι προσπάθειες των εκπαιδευτικών του σχολείου να προσφέρουν έργο, ενέργειες μαθητών ενδιαφέρουσες κ.λπ. Πολλοί συμπολίτες θα δουν δράση προσώπων είτε του οικογενειακού είτε του ευρύτερου φιλικού τους περιβάλλοντος. Η μνήμη των προσώπων αυτών ενισχύεται, καθώς στο βιβλίο καταγράφονται όλα τα ονόματα των καθηγητών που δίδαξαν στο Πρακτικό Λύκειο, καθώς και όλα τα ονόματα των μαθητών.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το