Τοπικά

ΣΕΗΜ: «Απαγόρευση διάθεσης θέσης μαθητείας των μαθητών των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ σε συγγενείς Α’ βαθμού»

Απο τον ΣΕΗΜ ανακοινώνεται ότι:

“Οι ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ λειτουργούν σύμφωνα με το δυϊκό σύστημα εκπαίδευσης. Η φοίτηση διαρκεί 2 σχολικά έτη, κατά τη διάρκεια των οποίων οι μαθητές παρακολουθούν θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα στην ΕΠΑΣ και παράλληλα, πραγματοποιούν πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο σε εργασίες συναφείς προς την ειδικότητά τους.

Ένα μείζον θέμα,όμως, έχει προκύψει με τις συμβάσεις μαθητείας των σπουδαστών καθώς έχει απαγορευτεί η δυνατότητα απασχόλησης τους σε συγγενείς α’ βαθμού (π.χ. γονείς-παιδιών).Δηλαδή, για παράδειγμα, ένας μαθητής που φοιτά στο τμήμα «Τεχνιτών Ηλεκτρολογικών Εργασιών» δεν μπορεί να κάνει την πρακτική του εξάσκηση στον Αδειούχο Ηλεκτρολόγο Εγκαταστάτη πατέρα του ή αντίστοιχα ένας ειδικευόμενος του τμήματος «Κομμωτικής Τέχνης» δεν μπορεί να παρακολουθήσει τη μαθητεία του στο κομμωτήριο των γονιών του. Η απαγόρευση αυτή έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό σε επαγγελματίες, γονείς και μαθητές καθώς η απασχόληση στις οικογενειακές επιχειρήσεις, είναι ένας από τους αρτιότερους τρόπους να έρθουν σε επαφή οι σπουδαστές με το αντικείμενο της πραγματικής τους εργασίας, να μάθουν τις ορθές πρακτικές και να αποκτήσουν τα καλύτερα δυνατά εφόδια που θα τους εξασφαλίσουν τη μετέπειτα επαγγελματική τους πορεία.

Το θέμα ανέδειξε ο Πρόεδρος του ΣΕΗ ΜαγνησίαςΣεραφείμ Μαουσίδης καθώς αρκετά μέλη του Συνδέσμου βρέθηκαν ξαφνικά αντιμέτωπα με την απαγόρευση αυτή. Στην προσπάθεια άμεσης εύρεσης μίας λύσης για το θέμα που έχει ανακύψει συμμετέχουν ενεργά ο Σύλλογος Ζαχαροπλαστών Μαγνησίας, ο Σύνδεσμος Βιοτεχνών Κατεργασίας Μετάλλου Ν. Μαγνησίας, ο Σύνδεσμος Αγγειοπλαστών Κεραμιστών Μαγνησίαςαλλά και ο Σύνδεσμος Κουρέων Κομμωτών Μαγνησίαςκαθώς όλοι οι κλάδοι έχουν μέλη τα παιδιά των οποίων φοιτούν στις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ και αγωνιούν για το εργασιακό τους μέλλον.

Σε επικοινωνία με τον Διευθυντή των ΕΠΑΣ ΒΟΛΟΥ Αλκιβιάδη Κουκουλή, συζητήθηκε το σκεπτικό της απόφασης αυτής της Διοίκησης του ΟΑΕΔ αλλά και οι σοβαροί προβληματισμοί που έχουν προκύψει από την εφαρμογή της απαγόρευσης. καθώς τη στιγμή που ο εργοδότης πληροί όλες τις προϋποθέσεις που θέτει το πρόγραμμα για την διάθεση θέσεων μαθητείας (Παράρτημα 1) , είναι αδιανόητο να απαγορεύει το ίδιο το πρόγραμμα τη συνεργασία και τη μεταλαμπάδευση γνώσεων μεταξύ γονιού και μαθητή.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1
«Κατά την υλοποίηση του προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο ισχύουν τα ακόλουθα:
1. Μεταξύ εργοδότη, μαθητή και σχολείου υπογράφεται Σύμβαση Μαθητείας, στην οποία αναφέρεται ο χρόνος έναρξης και η λήξη του προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο, καθώς και οι υποχρεώσεις, τόσο του εργοδότη, όσο και του μαθητευόμενου.
2. Ο ασκούμενος μαθητής ακολουθεί, κατά κανόνα, το ισχύον ημερήσιο πρόγραμμα εργασίας στην επιχείρηση, με την προϋπόθεση ότι η απασχόληση όλων των μαθητών είναι 6 ώρες την ημέρα και μέχρι 30 ώρες την εβδομάδα.
3. Σε περίπτωση τετραήμερης ή πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας, οι ώρες απασχόλησης είναι 24 ή 30 αντίστοιχα. Συμψηφισμός στις ώρες εργασίας των υπολοίπων ημερών δεν γίνεται και δεν επιδοτείται σε καμία περίπτωση ημέρα κατά την οποία δεν πραγματοποιείται το πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο. Επίσης δεν επιδοτείται η ημέρα κατά την οποία ο μαθητής υποχρεούται να προσέρχεται πρωί στο σχολείο.

Ο εργοδότης που προτίθεται να διαθέσει θέσεις Μαθητείας σε μαθητές των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ πρέπει να διαθέτει τις κατάλληλες εγκαταστάσεις για την εκπαίδευση τους στη συγκεκριμένη ειδικότητα, τα κατάλληλα μέσα και τον κατάλληλο εξοπλισμό. Επίσης, ο εργοδότης μεριμνά για την τήρηση των όρων υγιεινής και ασφάλειας που προβλέπονται για την προστασία των εργαζομένων.

Ο ανώτατος αριθμός μαθητευομένων ανά εργοδότη εξαρτάται από τον αριθμό των εργαζομένων, όπως αυτός παρουσιάζεται στην ετήσια κατάσταση προσωπικού προς την Επιθεώρηση Εργασίας. Ο αριθμός των μαθητευομένων που δύναται να δέχεται κάθε Επιχείρηση- Φορέας παρουσιάζεται αναλυτικά στον Πίνακα που ακολουθεί.

Πίνακας: Ο αριθμός των μαθητευομένων που δύναται να δέχεται κάθε Επιχείρηση- Φορέας όπως ορίζεται σύμφωνα με την υπ΄αριθμ. 26385/β/20-2-2017ΚΥΑ «Πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας» όπως ισχύει.
Αριθμός Εργαζομένων Επιχείρησης
(με σχέση εξαρτημένης εργασίας) Ανώτατος Αριθμός Θέσεων Μαθητείας όλων των Δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
(ΕΠΑΣ – ΕΠΑΛ – ΙΕΚ)
Ατομική Επιχείρηση 1
1 έως 5 1
6 έως 10 2
11 έως 14 2
15 έως 20 3
21 έως 26 4
27 έως 32 5
33 έως 38 6
39 έως 44 7
45 έως 50 8
51 έως 55 9
56 έως 61 10

Γενικά, το ποσοστό των μαθητευόμενων σε σχέση με τον αριθμό των εργαζομένων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 17% στρογγυλοποιημένο στον πλησιέστερο ακέραιο. Συγχρόνως, ο αριθμός των μαθητευόμενων ανά παράρτημα επιχείρησης ή φορέα δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος των 40 ατόμων. Τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), τα οποία δε διαθέτουν υποκαταστήματα, μπορούν να δέχονται μαθητευόμενους που αντιστοιχούν στο 17% των υπαλλήλων.

Η πράξη Μαθητεία (υλοποίηση προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο) των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ έχει ενταχθεί στο ΕΠΑΝΑΔ & ΕΔΒΜ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-20 και συγχρηματοδοτείται από το ΕΚΤ (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Στο πλαίσιο αυτό το κόστος της επιδότησης των 16,54 ευρώ ανά ημέρα παρουσίας στον εργασιακό χώρο για κάθε ωφελούμενο καλύπτεται από το ΕΚΤ και Εθνικούς πόρους.
https://www.oaed.gr/mathitia?tab=mathitia-epikheiriseis&tab2=mathitia-plirofories-ghia-ton-erghodoti&tab3=spoydastiki-adeia

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το