Τοπικά

Σχολεία στη Μαγνησία στα χνάρια του πνεύματος Καζαντζάκη

«Δεν υπάρχουν ιδέες», έγραψε ο Καζαντζάκης, «υπάρχουν μονάχα άνθρωποι, που κουβαλούν τις ιδέες κι αυτές παίρνουν το μπόι των ανθρώπων, που τις κουβαλούν».
Στο πνεύμα αυτών των λόγων του Νίκου Καζαντζάκη, η εκδήλωση της ΔΔΕ Μαγνησίας με τίτλο «Νίκος Καζαντζάκης, Ταξιδεύοντας και φιλοσοφώντας» επιχειρεί έναν διάλογο ανάμεσα στη Λογοτεχνία και την Τέχνη.

 

 

Τα 17 σχολεία που παίρνουν μέρος, θα παρουσιάσουν με ιδιαίτερο εικαστικό τρόπο τη δουλειά τους, την Τετάρτη 5 Απριλίου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας Βόλου. Ο διευθυντής της ΔΔΕ κ. Σωκράτης Σαβελίδης, όσο και η υπεύθυνη της διοργάνωσης κ. Κυριακή Δανιηλίδου τονίζουν ότι οι υψηλές αξίες και ποιότητες που διαπνέουν το έργο του Νίκου Καζαντζάκη καθοδηγούν εμάς τους εκπαιδευτικούς στην άοκνη προσπάθειά μας να μορφώνουμε, να διαπλάθουμε και να διαπαιδαγωγούμε τις μαθήτριες και τους μαθητές μας. Η εκδήλωση στηρίζεται από τη Διεθνή Εταιρεία Φίλων του Νίκου Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ). Σήμερα στη «Θ» παρουσιάζεται το έργο ορισμένων σχολείων και θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα μεθαύριο Τρίτη.

Στο 5ο Γυμνάσιο Βόλου

 

5ο Γυμνάσιο Βόλου
Με αφορμή την ανακήρυξη από το υπουργείο Πολιτισμού του 2017 ως έτους του Νίκου Καζαντζάκη, οι μαθητές του 5ου Γυμνασίου με την καθοδήγηση των φιλόλογων του σχολείου προσπάθησαν να γνωρίσουν τον λογοτέχνη – φιλόσοφο και μέσα από τα «Ταξιδιωτικά» του. Διδάχθηκαν επιλεγμένα αποσπάσματα από τα βιβλία Γαλλία, Ισπανία, Αγγλία, Ελλάδα και προσπάθησαν να προσεγγίσουν την πολυδιάστατη προσωπικότητα του συγγραφέα, διανοούμενου, κοσμοπολίτη, ταξιδευτή. Τις εμπειρίες που αποκόμισαν από τη διδαχή, τις εξέφρασαν σε δικά τους κείμενα, με τη βοήθεια της δημιουργικής γραφής, της εικαστικής έκφρασης και του χορού. Οι μαθητές δήλωσαν πως αυτά τα νοητά ταξίδια, θα τους μείνουν αξέχαστα. Το 5ο Γυμνάσιο θα παρουσιάσει το Αιγαίο στην εκδήλωση της Δευτεροβάθμιας με τη συμμετοχή των παρακάτω μαθητριών: Ανάγνωση – απόδοση: Χαλάτση Βασιλική, Κατσώνη Σοφία, Μπέτα Ευαγγελία. Χορός: Σκοτινιώτη Βερονίκη, Στόγια Χριστιάνα, Σύψα Μαριλένα. Ζωγραφική: Σουλιώτη Μαλαματένια, Σκουλής Βλάσης. Επιμελήθηκαν την παρουσίαση οι καθηγήτριες: Καμόσου Ελπινίκη, Παρανόμου Βασιλική. «Ευτυχισμένος ο άνθρωπος που πριν πεθάνει, έχει την τύχη να ταξιδέψει στο Αιγαίο».

Στο 6ο ΓΕΛ Βόλου

6ο ΓΕΛ Βόλου
Οι μαθητές του 6oυ ΓΕΛ Βόλου τιμώντας τον Ν. Καζαντζάκη παρουσιάζουν ένα βίντεο με στοχασμούς του μεγάλου λογοτέχνη. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με κείμενα του Ν. Καζαντζάκη από την Αναφορά στον Γκρέκο, εστιάζοντας ιδιαίτερα στο κεφάλαιο της Κρητικής ματιάς. Ενθουσιάστηκαν με τη δραματοποίηση, προβληματίστηκαν σε σχέση με το χρέος του ανθρώπου, την πορεία του σε αυτό τον κόσμο, το χρέος του απέναντι στον εαυτό του και τον κόσμο, συζήτησαν διαφώνησαν, κατέγραψαν τους δικούς τους στοχασμούς.
Υπεύθυνη καθηγήτρια του εγχειρήματος είναι η κ. Παυλίδου Δέσποινα.
Οι μαθητές του Α2 Τμήματος του 6ου ΓΕΛ Βόλου που συμμετείχαν στο αφιέρωμα στον Καζαντζάκη είναι οι εξής: Καλατζή Ελένη, Καλλιφατίδη Βασιλική, Κανάκη Χαρίκλεια, Καρασμάνογλου Μαρία – Κωνσταντίνα, Κατούνη Δήμητρα, Κατουνη Ελευθερία, Κόγιας Γεώργιος, Κόπανος Σταύρος, Κοσκινάς Μάριος, Χρήστος Κοτρώνης Σωτήριος, Κούρδη Βασιλική-Ελένη, Κυριαζής Αλέξανδρος, Κυριακού Ιωάννα-Ραφαηλία, Λιάτσικος Νικόλαος, Λισέτσκι Αλέξανδρος, Μανωλάκη Γεωργία-Ελένη, Μαρέδης Νικόλαος, Μπάλλας Γεώργιος.

 

Στο 6ο Γυμνάσιο Βόλου

6ο Γυμνάσιο Βόλου
Οι μαθητές του 6ου Γυμνασίου Βόλου με αφορμή το έργο του συγγραφέα «Ταξιδιωτικά», ασχολήθηκαν με την ενότητα που αναφέρεται στο «Μοριά». Κατόπιν μελέτησαν τα σχετικά κείμενα και διερεύνησαν την ελληνικότητα στο Μοριά ως συνομιλία φύσης και πολιτισμού, ως μικροϊστορίες ανθρώπων με τα ήθη και τα έθιμά τους, ως κάστρα με την ιστορία τους.
Έπειτα προχώρησαν σε ερευνητικές διεργασίες, οι οποίες εκφράστηκαν με ποικίλους τρόπους: Δημιουργική γραφή, κολάζ, ζωγραφική, πολυτροπικά κείμενα, παρουσίαση με χρήση Η/Υ (Power Point, Word).
Απώτερος σκοπός ήταν να γνωρίσουν το ταξιδιωτικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη, μέσα από την οπτική γωνία, αλλά και τη φιλοσοφική διάθεση του ίδιου του συγγραφέα. Ο Μοριάς άλλωστε ζει στο έργο του Καζαντζάκη τη μακραίωνη ιστορία του, με φόντο το συνολικό τοπίο.
Τα αποτελέσματα όλων των δραστηριοτήτων ήταν αξιόλογα και τα επιδιωκόμενα οφέλη πολλά. Έτσι τα παιδιά ασκήθηκαν στην ομαδική εργασία και ανέπτυξαν πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας, αναλαμβάνοντας κεντρικό και ενεργητικό ρόλο. Παράλληλα προσέγγισαν τα κείμενα αυτενεργώντας και εφαρμόζοντας βασικές αρχές της διερευνητικής – ανακαλυπτικής μάθησης, πάντα βέβαια με τη διακριτική υποστήριξη του διδάσκοντα. Τέλος συνειδητοποίησαν ότι τα λογοτεχνικά κείμενα προκαλούν ποικίλες αναγνώσεις και έχουν τη δική τους ερμηνευτική στρατηγική. Αυτό φάνηκε άλλωστε και στα δείγματα γραφής τους.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί: Χατζηνικολάου Αικατερίνη, Μωραΐτου Καλλιόπη,
Λουμπάκη Σταυρούλα, Σταθάκη Φωτεινή, Μακράκη Ζαφειρία.

 

 

7ο Γυμνάσιο Βόλου
Το 1926 ο Καζαντζάκης επισκέπτεται το Τολέδο, αναζητώντας το «απαράλλαχτο» με τη ματιά του Ελ Γκρέκο: «Ασκητικό, ερειπωμένο, μαστιζόμενο από λάμψες απότομες» . Το βρίσκει «ήσυχο και γλυκύτατο», απογοητεύεται, παρακάμπτει τη γλυκερή του όψη και επισκέπτεται το μουσείο, τις εκκλησιές και το σπίτι του μεγάλου ζωγράφου, εκεί δηλαδή που βρίσκονται τα έργα του.
Οι μαθητές του 7ου Γυμνασίου Βόλου και του Παραρτήματος ΙΑΑΑΣΕ ακολούθησαν τον Καζαντζάκη σε αυτή του την περιπλάνηση στο Τολέδο του Γκρέκο. Αναζήτησαν στους πίνακές του την προσωπική και αυτόνομη τεχνοτροπία του, τους μελέτησαν, τους «αποκρυπτογράφησαν» και τους παρουσιάζουν μέσα από τον φιλοσοφημένο λόγο του ανυπότακτου Κρητικού συγγραφέα.
Στέκονται στο φως που «τανύζει σαν δοξάρι τα κορμιά», στις «διάφανες, εξαϋλωμένες, εκστατικά κερωμένες» μορφές, στο σώμα «εμπόδιο και συνάμα μέσο»… στη ζωγραφική «που δεν είναι τεχνική, δηλαδή συνταγές και κανόνες, αλλά είναι άθλος, έμπνευση, ενέργεια», ό,τι και η Παιδεία που ονειρευόμαστε.
Οι μαθητές/τριες: Ανδρεόγλου Νικόλας, Βούλγαρη Ελένη, Γιοβάνογλου Μαριτίνα, Γεωργούδη Ζωή, Δουζένη Φωτεινή (Α’ Γυμνασίου).
Χατζηκυριάκος Σωτήρης, Τσελεπή Ελένη, Τσιτσιγιάννη Κλαίρη, Αδάμος Παναγιώτης, Ελαφρός Παναγιώτης, Αλαμανιώτη Πολυξένη, Χατζηγεωργίου Αντώνης (Γ’ Γυμνασίου). Οι καθηγήτριες: Πανάγου Ελπίδα, Κανούτου Ανδρομάχη, Γώγου Αθανασία.

Στο ΓΕΛ Αγριάς

 

ΓΕΛ Αγριάς
Το ΓΕΛ Αγριάς θα παρουσιάσει ένα δραματοποιημένο απόσπασμα της Ασκητικής.
Οι μαθητές δέχτηκαν με ενθουσιασμό να συμμετάσχουν. Μέσω του θεατρικού παιχνιδιού και του αυτοσχεδιασμού τα παιδιά ξεδίπλωσαν τις προσωπικότητές τους και ήρθαν σε επαφή με αυτό το κατεξοχήν φιλοσοφικό έργο του συγγραφέα. Γνώρισαν μια άλλη πλευρά του αιρετικού, όπως πολλοί χαρακτήρισαν, λογοτέχνη και προβληματίστηκαν για τα αιώνια ζητήματα που «τυραννούν» τον άνθρωπο.
Υπεύθυνες καθηγήτριες του εγχειρήματος είναι οι: Ευαγγελία Μανέ, Αλεξάνδρα Μούρτζη και Δέσποινα Χρονοπούλου.
Μαθητές και μαθήτριες που συμμετέχουν από την Α΄ τάξη: Ζεκιάι Στέλλα, Καραδέμητρος Δημήτριος, Κίτσος Μιλτιάδης, Προβιάς Γεώργιος, Τσιάκος Βασίλειος καιαπό τη Β΄ τάξη: Αθανασάκη Στεφανία, Διανέλλου Ασημίνα, Κούκιου Αθηνά, Κουτή Αγγελική.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το