Πολιτισμός

Σχέσεις γονέων-εκπαιδευτικών στο Δημοτικό Σχολείο – “Ένα εξαιρετικό πόνημα από τη Χαριτίνη Μαλισσόβα”

Της Μαρίας Αλμπανίδου,
νομικού MSc, ποιήτριας

Καλημέρα, καλημέρα αγαπημένες και αγαπημένοι! Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα της Γυναίκας που γιορτάζεται στις 8 Μαρτίου, θα σας παρουσιάσω το εξαιρετικό πόνημα της αγαπητής φίλης, εκπαιδευτικού, αρθρογράφου και καταξιωμένης γυναίκας Χαριτίνης Μαλισσόβα που δεν είναι άλλο από το «Σχέσεις γονέων-εκπαιδευτικών στο Δημοτικό Σχολείο» από τις εκδόσεις Αρμός, του Φεβρουαρίου του 2021, και όπως μαρτυρά ο τίτλος αναφέρεται στις σχέσεις ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, αλλά μιλά και για τις σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους, όπως για παράδειγμα με τον «διπλανό» τους στο θρανίο, αλλά και για τις σχέσεις ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς σε μία σχολική μονάδα, όπως το Δημοτικό Σχολείο. Μια πολύ καλή και άκρως ενδιαφέρουσα δουλειά που αξίζει ιδιαίτερης προσοχής.
Ας δούμε κάποια πράγματα για τη συγγραφέα: Η Χαριτίνη Μαλισσόβα γεννήθηκε και κατοικεί στον Βόλο όπου και εργάζεται ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Από το 2014 αρθρογραφεί στην εφημερίδα «Θεσσαλία». Έχει γράψει τέσσερα παραμύθια, τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε σχολικές παραστάσεις, διασκευασμένα σε θεατρική μορφή. Το 2019 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αρμός η ποιητική συλλογή της με τίτλο «Ιδεατή ολότητα».
Αλλά ποια είναι τα 20 σημεία, σύμφωνα πάντα με το βιβλίο, για μία καλύτερη επικοινωνία γονέων και εκπαιδευτικών;

-Όταν συναντιούνται το πρωί ας μην ξεχνούν να απευθύνουν χαιρετισμό οι μεν στους δε.
-Ας μην απασχολούν οι γονείς χωρίς λόγο τον εκπαιδευτικό πριν το πρωινό κουδούνι με άσκοπες ερωτήσεις, αλλά και όταν υπάρχει σοβαρός λόγος ας μην αρνούνται οι εκπαιδευτικοί μία σύντομη συζήτηση.
-Ας κρατούν ασφαλείς αποστάσεις τόσο οι εκπαιδευτικοί από τους γονείς, όσο και οι γονείς από τους εκπαιδευτικούς.
-Ας μη βγάζουν βιαστικά συμπεράσματα οι εκπαιδευτικοί για τους γονείς και οι γονείς για τους εκπαιδευτικούς. Ας μην εκθειάζουν ούτε να απαξιώνουν οι μεν τους δε.
-Οι γονείς δεν χρησιμοποιούν το προσωπικό τηλέφωνο του εκπαιδευτικού και δεν τον ενοχλούν σε ώρες εκτός ωραρίου. Τηλεφωνούν σε ώρες διαλείμματος ή κατόπιν συνεννόησης με τη διεύθυνση του σχολείου.
-Ο εκπαιδευτικός μπορεί να απασχολήσει εκτός διδακτικού ωραρίου τον γονέα, σε περίπτωση ατυχήματος ή ασθένειας του παιδιού.
-Στις συγκεντρώσεις είναι απαραίτητη η εκατέρωθεν βλεμματική επαφή. Είναι αγένεια για τον συνομιλητή να μην τον κοιτάζουμε στα μάτια όταν του μιλάμε ή όταν μας μιλά.
-Όταν το παιδί ενημερώνει για προβλήματα που προέκυψαν με τον εκπαιδευτικό, δεν προεξοφλεί ο γονέας ότι το δίκαιο είναι με το μέρος του χωρίς να συζητήσει πρώτα με τον εκπαιδευτικό.
-Ο γονέας δίνει τον απαιτούμενο χρόνο για ό,τι τον απασχολεί, συζητά με ειλικρίνεια και χωρίς προκατάληψη και δεν εισβάλλει στο σχολείο φωνάζοντας ή βρίζοντας.
-Αν δεν υπάρχει ιδιαίτερα θετική εντύπωση για κάποιον δεν ξεχνούν οι μεν εκπαιδευτικοί ν’ αντιμετωπίζουν με επαγγελματισμό τα προβλήματα που προκύπτουν, οι δε γονείς να μη διασπείρουν υπερβολές σε βάρος των εκπαιδευτικών.
-Η διασπορά ψευδών ειδήσεων σε βάρος του εκπαιδευτικού, η συκοφαντική δυσφήμηση και ο διασυρμός του στοιχειοθετούν αδικήματα. Το ίδιο ισχύει σε περίπτωση προσβλητικής συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού στον γονέα.
-Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί ας μην ξεχνούν ότι είναι άνθρωποι με προτερήματα και ελαττώματα, δεν είναι τέλειοι και ως εκ τούτου ας μην είναι έτοιμοι να επικρίνουν οι μεν τους δε με την παραμικρή αφορμή, ας είναι έτοιμοι να δεχθούν τη μη τελειότητα και των άλλων.

-Οι γονείς ας μην είναι υπερβολικοί και ας μη νομίζουν με την παραμικρή αφορμή ότι ο εκπαιδευτικός μπορεί να κάνει διακρίσεις σε βάρος του παιδιού του. Οι δε εκπαιδευτικοί εξυπακούεται ότι οφείλουν να είναι δίκαιοι απέναντι σε όλους τους μαθητές τους.
-Η εμπιστοσύνη πρέπει να είναι δεδομένη και από τις δύο πλευρές.
-Η εχεμύθεια σε ό,τι αφορά προσωπικά δεδομένα του παιδιού και της οικογένειας πρέπει επίσης να είναι δεδομένη.
-Η καλή πρόθεση, ακόμα και στα λάθη, δίνει άλλοθι και αποτελεί ελαφρυντικό.
-Ας σκεφτούν και οι μεν και οι δε αρκετά πριν από οποιαδήποτε αρνητική αντίδραση. Ο θυμός δεν είναι ποτέ καλός σύμβουλος.
-Ο κύριος συνδετικός κρίκος είναι το παιδί, στο οποίο δεν πρέπει να δημιουργούνται προβλήματα με επικρίσεις και εντάσεις.
-Η απαξίωση του εκπαιδευτικού και του σχολείου στα μάτια του παιδιού του προκαλεί συναισθήματα ανασφάλειας, βλάπτει τη συναισθηματική του ισορροπία και έχει επιπτώσεις στις επιδόσεις του.
-Με κυρίαρχο το αίσθημα ευθύνης απέναντι στο παιδί και την αγάπη εκπαιδευτικών και γονιών γι’ αυτό, φροντίζει, μέσω του ρόλου του ο καθένας, να συνεργαστεί με τον πιο επιτυχημένο τρόπο.

Αυτά είναι τα 20 σημεία για μια καλύτερη επικοινωνία μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών. Το βιβλίο περιλαμβάνει τόσα θέματα που αναφέρονται στις σχέσεις μέσα σε μία σχολική μονάδα όπως το Δημοτικό Σχολείο, αλλά και κάποια θέματα έξω απ’ αυτή όπως για παράδειγμα τι γίνεται όταν οι εκπαιδευτικοί δέχονται αιτήματα φιλίας από γονείς μαθητών τους ή τι συμβαίνει με την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση (πολύ φλέγον θέμα) την περίοδο που διανύουμε, την περίοδο του κορωνοϊού; Επίσης περιλαμβάνει μια εξαιρετική ανάλυση του ψυχιάτρου και συγγραφέα Ιάκωβου Μαρτίδη για το πώς επιδρά η σχέση γονέα-δασκάλου στον μαθητή και στο τέλος του βιβλίου ένα πολύ χρήσιμο παράρτημα με νόμους που αφορούν στη λειτουργία του σχολείου, καθώς και στις αρμοδιότητες των γονέων-κηδεμόνων και των εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2020-2021. Είναι ένα εξαιρετικό εγχειρίδιο που πρέπει να διαβαστεί τόσο από γονείς, όσο και από εκπαιδευτικούς για μια καλύτερη εκπαίδευση ή για να το πούμε καλύτερα όπως αναφέρει και η συγγραφέας στο βιβλίο για μια καλύτερη παιδεία προς τα παιδιά μας.
Και κλείνοντας σας αναφέρω κάτι πολύ όμορφο, που είπε η Αγγλίδα συγγραφέας George Eliot, με το οποίο κλείνει το βιβλίο:
«Τα παιδιά είναι ακόμα το σύμβολο της αιώνιας συνύπαρξης της αγάπης και του καθήκοντος».
Καλή σας ανάγνωση!

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το