Τοπικά

Σχέδιο για την οδική ασφάλεια στον Βόλο

Μικροί κόμβοι, υπερυψωμένες διασταυρώσεις, μείωση του ορίου ταχύτητας από τα 50 μέχρι και τα 30 χιλιόμετρα για τις περισσότερες οδούς, είναι μερικά από τα μέτρα τα οποία περιλαμβάνονται στην πρόταση που έχει καταθέσει στα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών το εργαστήριο οδοποιίας του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο πλαίσιο ενός σχεδίου για την οδική ασφάλεια εντός των πόλεων.
Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Νίκος Ηλιού ανέφερε πως το 40% των τροχαίων ατυχημάτων με τραυματισμούς και θανάτους συμβαίνει εντός των πόλεων και το άλλο 40% στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Και αυτό αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα, κατά τον ίδιο.
«Εμείς κάνουμε πρόταση ως Πανεπιστήμιο για ένα σχέδιο οδικής ασφάλειας για 30-40 πόλεις. Θα είναι στρατηγικά σχέδια που θα μπορούν να εφαρμοστούν για την κάθε πόλη μέσα από την ανάλυση των τροχαίων ατυχημάτων. Το σχέδιο του εργαστηρίου μας περιλαμβάνει μελέτες και μέτρα. Τώρα κάνουμε το γενικό πλαίσιο και κοστολογούμε τις μελέτες ανά πόλη. Είναι σημαντικό για κάθε δημοτική αρχή να γνωρίζει πού πονάει η πόλη της», ανέφερε στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας.


Η διαβούλευση είναι ένα κομβικό κομμάτι στον όλο σχεδιασμό.
«Οι επιστημονικοί και οι άλλοι φορείς, οι σύλλογοι και οι απλοί πολίτες πρέπει να συμμετέχουν σε μια διαβούλευση για την οδική ασφάλεια. Επίσης θα πρέπει να υπάρξει κοινωνική συναίνεση. Πρέπει τα μέτρα που θα ληφθούν, να εφαρμόζονται από όλους. Άλλωστε εκτός από τους οδηγούς του οχημάτων, υπάρχουν οι πεζοί, οι ηλικιωμένοι, οι ποδηλάτες που εμπλέκονται» τόνισε ο κ. Ηλιού.

Οι παρεμβάσεις για τον Βόλο
Σε ορισμένα από τα μέτρα που περιλαμβάνει η πρόταση για την πόλη του Βόλου, αναφέρονται οι κυκλικοί κόμβοι.
«Οι κυκλικοί κόμβοι είναι ένα από τα μέτρα που μπορούν να υλοποιηθούν. Και δεν είναι απαραίτητο να έχουμε μεγάλους κυκλικούς κόμβους, αλλά και πιο μικρούς που να ρυθμίζουν την κυκλοφορία. Επίσης μπορούν να εφαρμοστούν οι υπερυψωμένες διαβάσεις με κυβόλιθους, ώστε να αυτοκίνητα να κόβουν ταχύτητα, χωρίς να τα ενοχλεί. Άλλωστε υπάρχουν περιοχές, όπως στο Μαρούσι, στην Καλαμαριά, όπου λειτουργούν υπερυψωμένες διασταυρώσεις. Αυτό θα μπορούσε να γίνει στην Αναλήψεως με Ιωλκού και Αναλήψεως με Καρτάλη. Έτσι δημιουργείται ένας φραγμός που δεν ενοχλεί, αλλά ρυθμίζει τις ταχύτητες», εξήγησε ο καθηγητής.
Για τους κυκλικούς κόμβους ο κ. Ηλιού αναφέρθηκε στην περίπτωση της οδού Αθηνών λέγοντας πως «έχουμε πολλά ατυχήματα με δίκυκλα και Ι.Χ. γιατί αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες. Μπορούμε να κάνουμε έναν κυκλικό κόμβο στο φυτώριο στο ύψος του Πανεπιστημίου ή στη συμβολή της Φιλικής Εταιρείας με την Αθηνών. Είχαμε παλιότερα σχεδιάσει έναν κυκλικό κόμβο στη Μπουρμπουλήθρα. Με τέτοια μέτρα ρυθμίζεις τις ταχύτητες σε ένα δρόμο. Ήδη στην οδό Λαρίσης δεν έχουμε ταχύτητες και αυτό οφείλεται στους κόμβους. Επίσης θα μπορούσε να δημιουργηθεί ακόμη ένας κυκλικός κόμβος επί της οδού Λαρίσης στο ύψος ης τράπεζας Eurobank.
Το όριο ταχύτητας εντός των πόλεων είναι τα 50 χιλιόμετρα. Ο κ. Ηλιού ανέφερε πως «τα 30 χιλιόμετρα είναι ένα πολύ καλό όριο για τις πόλεις και αυτό το προτείνουμε. Σίγουρα δεν μπορεί να μειωθεί το όριο ταχύτητας στην Αναλήψεως, αλλά για παράδειγμα στις οδούς Γαζή, Γαλλίας ή Κωνσταντά, γιατί να μην υπάρχει όριο ταχύτητας τα 30 χιλιόμετρα»;
«Υπάρχουν και άλλα μέτρα που μπορούν να εφαρμοστούν. Για παράδειγμα στο παλιό κοιμητήριο επί της οδού Αναπαύσεως έχουμε μια διάβαση πλάτους 20 μέτρων που ένας ηλικιωμένος είναι δύσκολο να τη διασχίσει σε σύντομο χρονικό διάστημα για να καλυφθεί από το πράσινο του φωτεινού σηματοδότη. Εκεί μπορούμε να κατασκευάσουμε μια ενδιάμεση νησίδα για να μειώσει το μήκος της διάβασης στο μισό και είναι πολύ καλή λύση. Αυτά εφαρμόζονται ήδη στο εξωτερικό. Οι μικρές νησίδες λειτουργούν πολύ καλά και σταματούν την παρόδια στάθμευση. Επίσης θα μπορούσαν να τοποθετηθούν κάγκελα στις μεγάλες οδούς, όπως συμβαίνει στην οδό Τσιμισκή, στη Θεσσαλονίκη, ώστε οι πεζοί να διασχίζουν τον δρόμο από τις διαβάσεις και όχι από όποιο σημείο θέλουν. Ακούω να λένε ότι στο εξωτερικό οι οδηγοί βλέποντας τον πεζό στον δρόμο σταματούν για να περάσει. Ναι, αυτό ισχύει, αλλά και οι πεζοί δεν κατεβαίνουν από όποιο σημείο του πεζοδρομίου στον δρόμο, αντιθέτως πηγαίνουν στις διαβάσεις. Μάλιστα υπάρχει και πρόστιμο για τον πεζό που δεν κατεβαίνει από τις διαβάσεις. Γι’ αυτό και απαιτείται μια μελέτη που θα καθορίσει αυτά τα ζητήματα. Πρώτα, όμως, θα πρέπει να πάρουμε την παθολογία της κάθε πόλης και μετά να πάμε στα μέτρα», πρόσθεσε ο καθηγητής.
Ο κ. Ηλιού ανέφερε πως «υπάρχουν 36 πιστοποιημένοι ελεγκτές οδικής ασφάλειας, δηλαδή καταρτισμένοι οδοποιοί και την εκπαίδευσή τους την έκανε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το