Άρθρα

“Βόλος και σύγχρονος στρατηγικός σχεδιασμός”

του Σωτήριου Γιαμάκου*

Μια πόλη για να αναπτυχθεί χρειάζεται μεγάλα έργα. Χρειάζεται στρατηγικός σχεδιασμός και κυρίως μια μακροχρόνια πολιτική και όχι η πρόσκαιρη πολιτική κεφαλαιοποίησης των έργων ανά πενταετία! Όλος ο πολιτικός κόσμος παραδέχεται πως αυτή είναι η αρχή της ανάπτυξης, αλλά τελικά πολλοί λίγοι επιλέγουν τον μακροχρόνιο σχεδιασμό.
Τα μεγάλα έργα που αφορούν στον Βόλο είναι αυτά που σχετίζονται με τον μετασχηματισμό της πόλης. Για μένα ο καμβάς αυτών των έργων στον Βόλο βρίσκεται στη Νεάπολη, από το λιμάνι μέχρι τη βιομηχανική ζώνη και μεταξύ των χειμάρρων Ξηριά και Κραυσίδωνα, μέχρι βαθιά μέσα στη Ν. Ιωνία και μέχρι τα δυτικά όρια του Δήμου. Εδώ μπορεί να εξελιχτεί ένα μεγάλο πρόγραμμα αναπλάσεων με πολλαπλούς αναπτυξιακούς αλλά και χωρικούς και πολεοδομικούς στόχους προς κάθε κατεύθυνση. Πολλά προγράμματα, σε φάσεις και με πολλαπλές χρηματοδοτήσεις που σήμερα διατίθενται μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά Επενδυτικά Ταμεία και προγράμματα όπως το Jessica, το Juncker ή το InvestEU τη νέα χρηματοδοτική περίοδο 2021-2027.

Αστική ανάπτυξη σημαίνει πρωτίστως να γνωρίζω τι θέλω να πετύχω και με βάση αυτό το στόχο να ετοιμάζω έναν στρατηγικό σχεδιασμό. Η πρότασή μας για τη Νεάπολη (Γιαμάκος 2018), έβαζε το θέμα ενοποίησης δύο κατά βάση Βιομηχανικών Ζωνών, το Λιμάνι και τη Βιομηχανική περιοχή, μέσω ενός πορθμείου 2Km που ταυτόχρονα λειτουργεί για τη παραβολή 18 εμπορικών πλοίων (στη νότια πλευρά του σημερινού Ξηριά), σε όλο το μήκος του, εκεί όπου κάποτε υπήρχε θάλασσα που με τα χρόνια μπαζώθηκε. Έτσι εκτός του ότι οι δύο ζώνες εξυπηρετούνται με κοινή υποστηριχτική υποδομή (τρένο, γερανοί κ.λπ.), αιτιολογείται το κόστος παρέμβασης ως κόστος λιμενικής υποδομής, ανοίγει το θέμα αναγέννησης της σημερινής βιομηχανικής ζώνης προς την κατεύθυνση των logistics, δίνεται δυνατότητα ναυπηγοεπισκευαστικού κέντρου και απομακρύνεται το σκραπ από την πόλη.

Όλη η πόλη της Νέας Ιωνίας μπορεί να αναγεννηθεί, με αναπλάσεις και νέες χρήσεις όπως Τραμ στο S, τελεφερίκ για το Πήλιο, εκθεσιακοί χώροι, σταθμοί κρουαζιερόπλοιων, πάρκα, κατοικία, χώροι τουρισμού αλλά και πολιτιστικοί χώροι στις ναυτικές εγκαταστάσεις που απελευθερώνονται από τις εμπορικές.
Στη βόρεια πλευρά του σημερινού χειμάρρου Ξηριά, η πόλη μπορεί να χρησιμοποιήσει το θαλάσσιο στοιχείο του πορθμείου για να επεκτείνει σε όλο το μήκος του τη σημερινή παραλία έως και την είσοδο του περιφερειακού. Εκεί έφτανε η θάλασσα στο παρελθόν και εδώ μπορούν να επιτευχθούν εκπληκτικής ποιότητας αναπλάσεις συνδυαστικά με μικρές μαρίνες και νησίδες, νέα αστικά επίκεντρα τεχνολογίας και άλλες χρήσεις και εγκαταστάσεις που θαυμάζουμε σε πόλεις του εξωτερικού όπως το Het Eilandje της Αμβέρσας στο Βέλγιο, το Kop Van Zuid στο Ρόττερνταμ, το Hafen City στο Αμβούργο, το Liverpool Waterfront, τα Docklands στο Λονδίνο, τα Leith Docks στο Εδιμβούργο της Σκωτίας και αλλά που παρουσιάζω στο Forum της πολιτικής μου σελίδας www.giamakos.com.

Όταν όλα αυτά σχηματοποιηθούν σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό, και συσταθεί από τον Δήμο ένας φορέας μεγάλων έργων, τότε εμφανίζονται τα πολλαπλασιαστικά για την πόλη οφέλη, η εφικτότητα, οι φάσεις των έργων και οι βέλτιστες μορφές χρηματοδότησης. Ο συνδυασμός μας διαθέτει τη παραπάνω τεχνογνωσία και μπορεί με ασφάλεια να οδηγήσει τη πόλη μας στην εξέλιξη της σε μια «Νέα Πόλη του Κόσμου».

*υπ. δημοτικού συμβούλου με τον συνδυασμό Νάνσυ Καπούλα «Βόλος – Έξυπνη Πόλη»

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το