Τοπικά

“Η θάλασσα έχει άλλη γοητεία, γιατί σου προσφέρει την εναλλαγή” – Ο πλοίαρχος Κυριάκος Σταυρίδης μιλά στη «Θ» 

Ο καπετάν Κυριάκος Σταυρίδης, 19 χρόνια πλοίαρχος στη ναυτιλιακή εταιρεία Eletson Corporation, έχοντας πάντοτε στον ιστό των πλοίων της υψωμένη την ελληνική σημαία, μιλά στη «Θεσσαλία», ανήμερα του Αγίου Νικολάου, ενώ βρίσκεται εν πλω στο LPG/Symi ανοιχτά του Γιβραλτάρ.

Για ποιο λόγο επιλέξατε να ακολουθήσετε το ναυτικό επάγγελμα και να γίνετε πλοίαρχος;
Από μικρός μου άρεσαν πολύ δύο στοιχεία της φύσης: Ο αέρας και το νερό. Ο αέρας κυρίως λόγω του πατέρα μου, ο οποίος ήταν ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στην αεροπορία, αλλά και η αίσθηση του να πετάς. Τελικά με κέρδισε η θάλασσα. Τελείωσα την ΑΕΝ Μακεδονίας και στα 32 μου πήρα το δίπλωμα πλοιάρχου Α’ τάξης. Ήθελα πάντα να τα οργανώνω όλα γύρω μου, να λειτουργούν όλα σωστά, μέσα σε πλαίσια. Έτσι λειτουργώ μέχρι και σήμερα και στην προσωπική μου ζωή. Ο καπετάνιος οφείλει να διαχειρίζεται όλες τις προκλήσεις, να είναι έτοιμος για όλες τις καταστάσεις, να ξέρει να αντιμετωπίζει με διαφορετικό τρόπο τον καθένα από το πλήρωμά του. Να μπορεί να μεταδίδει την ασφάλεια και τη σιγουριά παραμερίζοντας τις δικές του αγωνίες και άγχη. Μα πάνω από όλα να αγαπά αυτό που κάνει και να δίνει το 100% του εαυτού του.

Τι είναι η θάλασσα για σας;
Μοίρα, βίωμα, αγάπη και σεβασμός.

Τι κρατά έναν αξιωματικό 23 χρόνια στην ίδια εταιρεία;
Για εμένα η σταθερότητα και οι ανθρώπινες σχέσεις είναι στάση ζωής. Το να δουλεύεις για μία εταιρεία 23 χρόνια, λίγο λιγότερα από τα μισά της ύπαρξής της (φέτος κλείνει 52 χρόνια) δηλώνει μια σταθερότητα. Ωστόσο, δεν υπήρχε κάποιος συγκεκριμένος λόγος που την επέλεξα. Ως δόκιμος και ανθυποπλοίαρχος εργάστηκα στην Petrola του κ. Λάτση και την Ανδριακή του κ. Γουλανδρή. Η πορεία όμως με οδήγησε στην Εletson Corporation.

Συναντάτε πολλές επικίνδυνες καταστάσεις, π.χ. πειρατές;
Διασχίζουμε συχνά περιοχές όπου ξέρουμε ότι συχνάζουν πειρατές. Είμαστε, όμως, πάντα προετοιμασμένοι να τους αντιμετωπίσουμε σε περίπτωση που συμβεί κάτι – τα περισσότερα πλοία έχουν ένοπλους φρουρούς πλέον και πάντα κάνουμε ασκήσεις έκτακτης ανάγκης. Πριν περάσουμε από τα συγκεκριμένα σημεία ετοιμάζουμε το πλοίο και καθ’ όλη τη διάρκεια του περάσματος είμαστε όλοι σε επιφυλακή.

Τα γυμνάσια, τα θεωρείτε απαραίτητα και γιατί;
Όταν είμαστε στο πλοίο αντιμετωπίζουμε αρκετούς κινδύνους, που θα αντιμετωπίζαμε και σε κάποιο άλλο εργασιακό περιβάλλον. Συναντάμε όμως και κινδύνους, οι οποίοι είναι διαφορετικοί με άλλα επαγγέλματα. Το ότι βρισκόμαστε στη θάλασσα, από μόνο του φτάνει για να καταλάβουμε την επικινδυνότητα του επαγγέλματος. Τα είδη φορτίων όπως και η φθορά στα μέσα ασφαλείας ενός πλοίου είναι ένα ακόμα επικίνδυνο κομμάτι στην εργασία αυτή. Τα γυμνάσια και οι ασκήσεις είναι ύψιστης σημασίας έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η μέγιστη απόδοση του πληρώματος στις έκτακτες καταστάσεις. Η εκπαίδευση στη χρήση όλου του εξοπλισμού έκτακτης ανάγκης, αντιμετώπισης της πυρκαγιάς και προστασίας της ανθρώπινης ζωής είναι εξαιρετικά σημαντική. Τα γυμνάσια πρέπει να διαφέρουν από καιρό σε καιρό για να αντικατοπτρίζουν την πληθώρα των επικίνδυνων καταστάσεων. Θεωρώντας τα λοιπόν παρά πολύ σημαντικά κάνουμε πολύ συχνά γυμνάσια εγκατάλειψης, πυρκαγιάς, «man over board», SOPEP – Shipboard Oil Pollution Emergency Plan και πολλά άλλα.

Ναυτικός και οικογένεια. Πόσο δύσκολο είναι;
Μια από τις πιο δύσκολες πτυχές της ζωής του ναυτικού είναι να κρατήσει ζωντανές τις σχέσεις και τις φιλίες, ενωμένη την οικογένειά του παρόλο που είναι τόσο μακριά. Για τον λόγο αυτό παλαιοτέρα πληρώναμε πολλά χρήματα στα τηλέφωνα… για να ικανοποιήσουμε την ανάγκη μας να ακούσουμε τη φωνή των αγαπημένων μας ανθρώπων, να αισθανθούμε μέρος των οικογενειών μας, να μπορούμε να συμμετέχουμε σε καθημερινές εκδηλώσεις… Τα τελευταία χρόνια με την επικοινωνία μέσω του διαδικτύου το κόστος έχει μειωθεί πάρα πολύ. Παρόλα αυτά η δυσκολία στην επικοινωνία, η απόσταση και η πολύμηνη απουσία δεν αποτελούν εμπόδιο στο να είναι ένας καλός ναυτικός, αλλά και σωστός οικογενειάρχης. Υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν για να είναι η μοναξιά ή η απόσταση που υπάρχει λιγότερο ψυχοφθόρα. Φυσικά και θέλει αποφασιστικότητα και σωστό προγραμματισμό. Εγώ προσωπικά επέλεξα να ταξιδεύω, όσο αυτό είναι εφικτό 4-4 ή 4-3 μήνες έτσι ώστε να είμαι κοντά στη γυναίκα μου και στο παιδί μου. Ξέρω ότι η γυναίκα μου προσπαθεί να αναλάβει τον ρόλο και των δύο, να είναι δυνατή και ψυχολογικά ισχυρή. Θέλω όμως να δω τον γιο μου να μεγαλώνει, να είμαι όσο μπορώ δίπλα του τώρα που με έχει ανάγκη, αλλά και εγώ έχω ανάγκη να νιώσω μέρος της ζωής του.

Τι κάνετε στο πλοίο όταν δεν δουλεύετε;
Ο ελεύθερος χρόνος στην καθημερινότητα του καπετάνιου είναι ελάχιστος. Όταν όμως έχω αυτή την πολυτέλεια θα κάνω γυμναστική, θα δω κάποια ταινία ή θα διαβάσω.

Ποιες είναι οι προκλήσεις του ναυτικού επαγγέλματος;
Σίγουρα σε όλα τα επαγγέλματα υπάρχουν δυσκολίες, στις οποίες κάποιος θα κληθεί να αντιμετωπίσει σε καθημερινή βάση. Έτσι και στα καράβια υπάρχουν προβλήματα και δυσκολίες, οι οποίες όμως δεν θα πρέπει να στέκονται εμπόδιο σε όποιον θελήσει να ακολουθήσει το ναυτικό επάγγελμα. Το πρώτο πράγμα με το οποίο έρχεσαι αντιμέτωπος είναι η φύση, η θάλασσα. Της αξίζει σεβασμός. Αν τη σεβαστείς, θα σε σεβαστεί και αυτή, αν την αψηφήσεις, τότε έχασες το παιχνίδι. Η απομόνωση που πρέπει να υπερνικήσουμε. Το γεγονός να δουλεύεις, αλλά και να χαλαρώνεις με τα ίδια άτομα ακόμα και αν δεν τα συμπαθείς. Η φυσική κατάσταση ενός ναυτικού θα πρέπει να είναι σε καλά ή ικανοποιητικά επίπεδα, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει στις δύσκολες συνθήκες εργασίας σε ένα πλοίο. Κάνουμε υποχρεωτικά αναλυτικές ιατρικές εξετάσεις κάθε φόρα που είναι να φύγουμε για ταξίδι. Ο ναυτικός έχει να αντιμετωπίσει τις ακραίες καιρικές συνθήκες, τις εναλλαγές θερμοκρασίας και ώρας.
Τέλος σημαντικός παράγοντας είναι η οικογένειά του. Να μπορεί να ελέγξει την ψυχολογική και συναισθηματική του κατάσταση.

Ποια θα λέγατε ότι είναι η γοητεία του ναυτικού επαγγέλματος;
Η θάλασσα έχει άλλη γοητεία, γιατί σου προσφέρει την εναλλαγή. Κάθε δύση και κάθε ανατολή είναι διαφορετική, βλέπεις καινούργιους τόπους, όχι γνώριμους. Από τη νηνεμία πηγαίνεις στη θαλασσοταραχή και πάλι στην ηρεμία.
Η ασφάλεια…, η ικανοποίηση ότι κατάφερες να ξεπεράσεις τα προβλήματα και τις δύσκολες καταστάσεις προσφέροντας την πολυπόθητη ασφάλεια εν πλω.
Οι εμπειρίες…

Πολλοί στεριανοί φοβούνται τη θάλασσα. Πόσο επικίνδυνο είναι το επάγγελμα του ναυτικού;
Επικινδυνότητα υπάρχει, αλλά σκεφτείτε πόσοι σκοτώνονται σε τροχαία δυστυχήματα. Σήμερα κινδυνεύει περισσότερο ένα παιδί όταν πάει οδικώς κάπου παρά όταν γυρίζει όλο τον Ατλαντικό Ωκεανό ή τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Τι θα συμβουλεύατε έναν σπουδαστή ΑΕΝ;
Επιλέγοντας κανείς αυτό το επάγγελμα αν δεν το αγαπάει αληθινά, δεν πρόκειται να προχωρήσει. Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνω πολλά αρνητικά στους νέους του επαγγέλματος. Είναι νέοι, έξυπνοι, με πτυχία στις ξένες γλώσσες, αρκετοί με μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών που τελικά επέλεξαν να ταξιδέψουν. Όταν όμως μου αναφέρουν ότι ακολουθούν το επάγγελμα για οικονομικούς λόγους, τους απαντώ πως δεν έχουν ξεκινήσει σωστά. Δεν είναι οι οικονομικοί λόγοι που θα σε τραβήξουν στη θάλασσα. Όλα ξεκινούν από την αγάπη και την αφοσίωση που θα δώσεις. Δεν αρκεί να είσαι μόνο καλό παιδί, έξυπνο και με πτυχία. Πρέπει να έχεις ψυχή. Είναι επειδή θέλεις να γίνεις καπετάνιος. Να γίνεις πρώτος μηχανικός. Είναι επειδή αγαπάς τη θάλασσα και αυτό που κάνεις. Δεν πρέπει να φοβάσαι στη δουλειά, αλλά πρέπει να έχεις όρεξη να μαθαίνεις, ν’ ακούς, να παρατηρείς, να ενδιαφέρεσαι, να σέβεσαι τον ανώτερο, αλλά και τον κατώτερό σου. Ειδικά στις νέες και νέους που θέλουν να γίνουν πλοίαρχοι να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τη μοναξιά. Ο πλοίαρχος στο τέλος της ημέρας είναι μόνος.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το