Άρθρα

«Η μαρίνα του Βόλου»

του Σωτήριου Γιαμάκου*

Η μαρίνα για τον Βόλο είναι σίγουρα μια υποδομή που λείπει από την πόλη μας και η οποία θα μπορούσε να σχετίζεται άμεσα με την ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά κυρίως με τον διεθνή ανταγωνισμό των πόλεων που προσπαθούν να ξεχωρίσουν, να προβάλλουν ένα ιδιαίτερο Brand name για τη περιοχή τους.
Ο Βόλος των «Αργοναυτών» συνδεδεμένος με θαλάσσιες δραστηριότητες Ναυτικού Τουρισμού μπορεί να ακτινοβολήσει έξω από τα όρια της χώρας. Αν το καταφέρει αυτό η πόλη δημιουργεί προϋποθέσεις να εξελιχτεί στις λεγόμενες «Νέες Πόλεις του Κόσμου», πόλεις μικρές ή μεσαίες που διαθέτουν ικανοποιητική υποδομή και συνθήκες διαβίωσης, ειδικεύονται δε σε ορισμένα θέματα παγκοσμίου ενδιαφέροντος. Για παράδειγμα η Βιέννη που διαθέτει υποδομές υψηλής τεχνολογίας, παραγωγή καινοτομίας και ερευνητικές δυνατότητες ή η Βαρκελώνη και το Κέιπ Τάουν που είναι πολιτιστικοί, ψυχαγωγικοί και τουριστικοί κόμβοι.


Ο Βόλος με το Πήλιο και τον Παγασητικό μπορεί μέσω ενός σύγχρονου αστικού μετασχηματισμού να γίνει μια ελκτική πόλη με κορυφαία ποιότητα ζωής, με υψηλούς δείκτες βιωσιμότητας και να προσελκύσει κεφάλαια και «ταλέντα». Με αστική αναγέννηση στις υποβιβασμένες περιοχές της πόλης όπως η Νέα Ιωνία και η Νεάπολη, με νέα επίκεντρα σε χρήσεις που σήμερα απουσιάζουν (όπως υψηλής τεχνολογίας και επιστήμης), θα έχουμε επίδραση τόσο στον τουρισμό, αλλά και σε άλλους τομείς της οικονομίας όπως η προσέλκυση βιομηχανίας τέταρτης γενιάς. Αυτά πάνε μαζί όπου επιχειρήθηκαν μεγάλες αναπλάσεις σε όλο τον κόσμο.
Με αυτή την οπτική δεν πρέπει να βλέπουμε τη μαρίνα σαν μια ξεχωριστή εγκατάσταση, αλλά σαν ένα συστατικό του σχεδιασμού της πόλης, μια γέφυρα μετάβασης από τη στεριά στη θάλασσα. Από τεχνικής πλευράς ο Βόλος έχει πολλές δυνατότητες όπως έχουμε αναδείξει στις εναλλακτικές μας προτάσεις. Η επιτυχία κάθε λύσης θα οδηγεί και σε μια μετάβαση για κάτι μεγαλύτερο. Αρκεί κάποτε να ξεκινήσουμε.

Τα χρηματοδοτικά προγράμματα πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν. Σε κάθε προγραμματική περίοδο υπάρχουν διαρθρωτικά ταμεία στην Ε.Ε. που υποστηρίζουν αυτές τις δράσεις. Από το 2ο ΚΠΣ, τα Πακέτα Ντελόρ (1994-99), μέχρι τα σύγχρονα προγράμματα τύπου Jessica και Juncker που μπορούσαν να αξιοποιηθούν συνδυαστικά και με τη συμμετοχή ιδιωτών σε αυτά τα έργα που έχουν μεγάλη ανταπόδοση. Στα σενάρια που εξετάσαμε η περιοχή μπορεί να επωφεληθεί από μια μαρίνα έως και 100 εκ ετησίως, ενώ περισσότερες από 3.000 νέες θέσεις εργασίας μπορούν να προστεθούν στην πόλη.

Το πρόγραμμα Jessica που προανέφερα αφορούσε αστικές αναπλάσεις! Το πρόγραμμα κλείνει χωρίς στην Ελλάδα να έχουμε απορροφήσει 258 εκ €! Τα χρήματα μεταφέρονται στο επενδυτικό πακέτο Juncker που είναι και το ταμείο χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ. Όλα τα μεγάλα έργα της πόλης μας θα μπορούσαν να έχουν ενταχθεί! Αυτά τα επενδυτικά ταμεία συνδράμουν σε τεχνογνωσία και συστήνουν επενδυτές από τις διεθνείς αγορές, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αλλά και τις διαχειριστικές αρχές των προγραμμάτων. Ο δήμαρχος της Λισαβόνας για παράδειγμα έχει απορροφήσει από το Juncker από το 2015 μέχρι σήμερα 550 εκ. € για έργα υποδομής στην πόλη του, αλλά και κοινωνική κατοικία και έργα ανθεκτικότητας! Η Λισαβόνα μέχρι το 2030 θα έχει εξαφανίσει το αυτοκίνητο από το κέντρο της πόλης!
Το Ευρωπαϊκό αλλά και το Εθνικό πλαίσιο επιτρέπει να είχαμε δημιουργήσει σε επίπεδο πόλης, τη δική μας διαχειριστική αρχή, με το δικό μας Ταμείο Αστικής Ανάπτυξης, το οποίο θα μπορούσε να αντλεί πόρους τόσο από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα άλλα και από ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές, για την προώθηση μεγάλων έργων! Ο συνδυασμός μας διαθέτει την παραπάνω τεχνογνωσία και μπορεί με ασφάλεια να οδηγήσει την πόλη μας στην εξέλιξη της σε μια «Νέα Πόλη του Κόσμου».
Περισσότερα στο Forum της πολιτικής μου σελίδας www.giamakos.gr.

*υποψήφιου δημοτικού συμβούλου με τον συνδυασμό της Νάνσυς Καπούλα «Βόλος – Έξυπνη Πόλη»

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το