Ελλάδα

Ψηφιακές μεταρρυθμίσεις: Ενα «κλικ» πιο κοντά η ψήφος των αποδήμων

Τους Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό αφορά η νέα φουρνιά των ψηφιακών διευκολύνσεων που θέτει σε λειτουργία η κυβέρνηση τις επόμενες μέρες. Μετά την ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών που έφερναν έως τώρα στα γκισέ των δημοσίων υπηρεσιών σχεδόν 30.000 πολίτες κάθε μέρα, οι νέες υπηρεσίες λύνουν τα χέρια σε χιλιάδες αποδήμους για έγγραφα που χρειάζονται αλλά και για το εκλογικό τους δικαίωμα, ενώ σπάνε τα στεγανά ανάμεσα στις βάσεις δεδομένων που μπορούν να σταματήσουν το κυνήγι των χαρτιών από φορέα σε φορέα.

Αναλυτικότερα:

  • Επειτα από προετοιμασία αρκετών μηνών, ολοκληρώθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού. Η πλατφόρμα αυτή είχε ανακοινωθεί όταν ψηφίστηκε ο νόμος 4648 τον περασμένο Δεκέμβριο, και μάλιστα με 288 θετικές ψήφους. Στόχος ήταν να δημιουργηθεί μια εφαρμογή που θα επιτρέπει στον απόδημο να υποβάλλει ηλεκτρονικά το αίτημα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού (εφόσον είναι γραμμένος στους κανονικούς εντός χώρας) και η υπόλοιπη δουλειά να γίνεται με αυτόματη αναζήτηση των πιστοποιητικών. Υπενθυμίζεται ότι για να έχει κάποιος το δικαίωμα εγγραφής πρέπει να αποδείξει ότι κατά την τελευταία 35ετία έμεινε τουλάχιστον 2 χρόνια εντός Ελλάδας, και αυτό μπορεί να αποδειχθεί από πιστοποιητικά σπουδών, Στρατού, εργασίας τα οποία θα εντοπίζονται μέσα από τις βάσεις δεδομένων των υπουργείων Παιδείας, Αμυνας ή Εργασίας. Επίσης, η ΑΑΔΕ θα πιστοποιεί τη φορολογική κατάσταση του αποδήμου.
  • Ακόμη μία υπηρεσία που θα διευκολύνει τους απόδημους Ελληνες θα προκύψει από τη διασύνδεση των ελληνικών προξενείων σε όλο τον κόσμο με το Μητρώο Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών. Οταν το έργο της διασύνδεσης ολοκληρωθεί, θα είναι πλέον εύκολη η καταχώριση κάθε ληξιαρχικής πράξης (γέννηση, γάμος, διαζύγιο, θάνατος) εκεί όπου ζει κάθε Ελληνας, χωρίς να χρειάζονται οι χρονοβόρες και δυσκίνητες διαδικασίες μέσω του Ειδικού Ληξιαρχείου. Αυτόματη θα είναι και η αναζήτηση των σχετικών πιστοποιητικών.
  • Από τις αρχές Απριλίου ψηφιοποιήθηκε το πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών και σήμερα ολοκληρώθηκαν η αναβάθμιση και η επικαιροποίησή του σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας και τον ΕΦΚΑ. Ετσι, θα είναι ταχύτερη η επικοινωνία ανάμεσα στα συστήματα όταν ένα πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών χρειάζεται για να εκδοθεί μια πράξη που αφορά ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα, με κλασικότερο παράδειγμα τη σύνταξη λόγω θανάτου.
  • Βάση όλων των παραπάνω είναι το έργο του Μητρώου Πολιτών, που συμπεριλαμβάνει όλα τα δημοτολόγια και τα ληξιαρχεία ανά την Ελλάδα. Το Μητρώο απέκτησε ενιαία λειτουργικότητα έπειτα από μεγάλες προσπάθειες στο υπουργείο Εσωτερικών και στους δήμους. Από τον Ιούλιο του 2019 το υπουργείο Εσωτερικών έχει δώσει τη δυνατότητα πρόσβασης στο Μητρώο Πολιτών από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας του Δημοσίου. Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται πρόσβαση σε όλο το Δημόσιο σε δεδομένα που αφορούν: οικογενειακή κατάσταση, βάπτιση, γέννηση, γάμο, θάνατο, οικογενειακή μερίδα και τόπο κατοικίας. H καινοτομία των τελευταίων μηνών είναι η πρόσβαση σε όλα τα παραπάνω πιστοποιητικά μέσω ενός ενιαίου κόμβου, του gov.gr.
  • Σε φάση υλοποίησης βρίσκεται τώρα η ηλεκτρονική υποβολή αίτησης για βεβαίωση μόνιμης κατοικίας. Λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας, δόθηκε ήδη η δυνατότητα να εκδίδεται ηλεκτρονικά η βεβαίωση αυτή μέσω του κόμβου gov.gr για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών, προκειμένου να διευκολύνονται οι μετακινήσεις τους.
  • Το υπουργείο Εσωτερικών νομοθέτησε προσφάτως τη δυνατότητα των ΚΕΠ να εκδίδουν βεβαιώσεις με τα αποτελέσματα ληξιαρχικών πράξεων.
  • Μέσα στο καλοκαίρι υλοποιείται η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής υποψηφιοτήτων για όλα τα κόμματα, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Με τον τρόπο αυτό συντομεύονται οι προθεσμίες που ίσχυαν από τον νόμο προκειμένου να ανακηρύσσονται επίσημα οι υποψήφιοι και να ξεκινά απρόσκοπτα η προεκλογική περίοδος.
  • Αλλη μία διευκόλυνση που αφορά τη διενέργεια εκλογών θα προκύψει με την ολοκλήρωση των διαδικασιών οι οποίες θα επιτρέψουν σύντομα στους ετεροδημότες να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις αιτήσεις τους. Θα μπορεί τότε κάποιος να εγγράφεται ηλεκτρονικά ως ετεροδημότης προκειμένου να ψηφίζει εκεί που κατοικεί και όχι εκεί που είναι γραμμένος στο δημοτολόγιο, αλλά και να «ξεγράφεται» από τους καταλόγους των ετεροδημοτών.
  • Πολλά αναμένονται και μέσα από τα πολλά μικρά έργα ψηφιακής διακυβέρνησης που περιλαμβάνονται στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», το οποίο αφορά δήμους και περιφέρειες. Το πρόγραμμα προβλέπεται να στηρίξει 5.000 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, μερικά από τα οποία είχαν αρχικά ενταχθεί στον «Φιλόδημο». Μία από τις νέες προσκλήσεις θα αφορά έργα ψηφιακής διακυβέρνησης με συνολικό προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ. Οι λεπτομέρειες του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» θα ανακοινωθούν μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος.

Πριν από λίγες ημέρες, σε τηλεδιάσκεψη του πρωθυπουργού με τον υπουργό Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκο αλλά και τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, ανακοινώθηκε η online έκδοση ληξιαρχικών πράξεων. Η αυτόματη υπηρεσία ενεργοποιείται σταδιακά, ξεκινώντας από τα πιστοποιητικά γέννησης, οικογενειακής κατάστασης και ιθαγένειας, και θα εξαλείψει την ανάγκη για περίπου 7 εκατομμύρια επισκέψεις σε δημαρχεία και ΚΕΠ κάθε χρόνο, δηλαδή περίπου 30.000 την ημέρα. Τα ληξιαρχικά και τα δημοτολογικά πιστοποιητικά θα έχουν πλέον ψηφιακή σφραγίδα και μοναδικό κωδικό, καθώς και QR Cοde και μηχανισμό επαλήθευσης. Μετά τα πιστοποιητικά γέννησης, οικογενειακής κατάστασης και ιθαγένειας θα ακολουθήσουν τα πιστοποιητικά εγγυτέρων συγγενών και οι ληξιαρχικές πράξεις γάμου, συμφώνου συμβίωσης, γέννησης και θανάτου.

Με τη μεταφορά των δημοτολογικών και ληξιαρχικών πράξεων στο gov.gr σηματοδοτείται η δημιουργία της ηλεκτρονικής θυρίδας του πολίτη, όπου θα αποθηκεύονται τα ψηφιακά πιστοποιητικά κάθε αιτούντος. Δρομολογείται επίσης η ψηφιοποίηση και άλλων εγγράφων, όπως είναι οι άδειες γάμου (θρησκευτικού και πολιτικού) και βάπτισης, σε συνεργασία με τις μητροπόλεις. Το gov.gr ήδη προσφέρει περισσότερες από 530 υπηρεσίες, ανάμεσα στις οποίες και η δυνατότητα έκδοσης υπεύθυνων δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων.

Εντός των επόμενων ημερών μπαίνει σε λειτουργία ψηφιακή πλατφόρμα της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας που θα επιτρέπει την αυτόματη έκδοση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας και αποσπάσματος ποινικού μητρώου, ώστε να εξοφλούνται χωρίς καθυστέρηση όσοι εκτελούν δημοτικά έργα.

Πηγή: Έθνος

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το