Τοπικά

Ψηφιακές δεξιότητες για προώθηση της απασχολησιμότητας σε τομείς καινοτομίας από το Π.Θ.

πανεπιστήμιο

Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας υλοποιεί το ερευνητικό σχέδιο EMPLOY: Digital Skills for Employability and Social Inclusion, που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα ERASMUS+ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με σκοπό τον ψηφιακό εγγραμματισμό μαθητών σε ηλικία σχολικής εκπαίδευσης, δίνοντας έμφαση σε άτομα που βρίσκονται σε κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού.
Επιστημονικός υπεύθυνος του έργου είναι ο Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Ηλίας Χούστης και οργανωτικά υπεύθυνη είναι η Δρ. Χαρίκλεια Τσαλαπάτα μέλος ΕΔΙΠ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Στην ομάδα εργασίας συμμετέχουν οι κ.κ. Σπύρος Τσαλαπάτας, Olivier Heidmann, Σπύρος Κούριας καθώς και ο κ. Χαράλαμπος Σταχτέας, σχολικός σύμβουλος β-βάθμιας εκπαίδευσης Μαγνησίας.

Σύμφωνα με την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Grand Coalition for Digital Jobs, η οικονομία της γνώσης αναμένεται να οδηγήσει την οικονομική ανάπτυξη στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια. Πάνω από 90% των επαγγελμάτων αναμένεται να απαιτούν ψηφιακές δεξιότητες. Την ίδια στιγμή αναμένεται να υπάρξει έλλειψη 900.000 επαγγελματιών στον τομέα της επιστήμης υπολογιστών και σε τομείς που τη χρησιμοποιούν. Σύμφωνα πάλι με το Grand Coalition for Digital Jobs, για κάθε θέση εργασίας που δημιουργείται σε τομείς καινοτομίας άλλες πέντε θέσεις δημιουργούνται στην ευρύτερη οικονομία. Την ίδια στιγμή 100m άτομα στην Ευρώπη βρίσκονται σε κίνδυνο «ψηφιακού αποκλεισμού». Παράλληλα, αναμένεται να χαθούν 16m θέσεις εργασίας χαμηλών προσόντων στην Ευρώπη σε μια οικονομία που απαιτεί υψηλές δεξιότητες. Πρωτοβουλίες σε Ευρωπαϊκό επίπεδο όπως η New Skills for New Jobs και η Ψηφιακή Ατζέντα για την Ευρώπη υπογραμμίζουν την ανάγκη της σύνδεσης των δεξιοτήτων που αναπτύσσονται μέσα από επίσημη και ανεπίσημη εκπαίδευση με τις επαγγελματικές απαιτήσεις κάνοντας συγκεκριμένη αναφορά στην ανάγκη ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων. Γίνεται φανερό ότι μαθητές που δεν έχουν ικανοποιητικές ψηφιακές δεξιότητες μπορεί να βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο να περιθωριοποιηθούν επαγγελματικά στο μέλλον. Άτομα με χαμηλές δεξιότητες που μέχρι στιγμής μπορεί να ελκύονται από θέσεις εργασίας με χαμηλές απαιτήσεις σε προσόντα στο μέλλον πιθανόν να αντιμετωπίσουν αυξημένες προκλήσεις στον επαγγελματικό τομέα καθώς αυξάνεται η ζήτηση για υψηλά προσόντα για την είσοδο στην αγορά εργασίας. Η ανεργία ως αποτέλεσμα της επαγγελματικής περιθωριοποίησης μπορεί να έχει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην κοινωνική ένταξη ενός ατόμου και την ενεργή συμμετοχή στις τοπικές κοινότητες.
Τα παραπάνω δείχνουν την ανάγκη για παρεμβάσεις στη μάθηση προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των ψηφιακών δεξιοτήτων με έμφαση στις ανάγκες της νέας γενιάς που θα γίνει επαγγελματικά ενεργή τα επόμενα χρόνια.
Το ερευνητικό σχέδιο EMPLOY: Digital Skills for Employability and Social Inclusion, που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα ERASMUS+ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επιδιώκει τον ψηφιακό εγγραμματισμό μαθητών σε ηλικία σχολικής εκπαίδευσης δίνοντας έμφαση σε άτομα που βρίσκονται σε κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού. Επενδύοντας στις ψηφιακές δεξιότητες που αναμένεται να βρίσκονται σε συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση τα επόμενα χρόνια, το σχέδιο προωθεί την απασχολησιμότητα, την κοινωνική δικαιοσύνη και συνοχή μέσω της απασχόλησης, και την ανάπτυξη που υποστηρίζεται από επαρκώς καταρτισμένο επαγγελματικό δυναμικό. Το σχέδιο αναπτύσσει μαθησιακά παιχνίδια που εκθέτουν τους μαθητές σε δραστηριότητες εμπνευσμένες από τον επαγγελματικό χώρο η διεκπεραίωση των οποίων τους προκαλεί να εφαρμόσουν στην πράξη ψηφιακές δεξιότητες, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, και κριτική σκέψη. Τα πλεονεκτήματα της προτεινόμενης μαθησιακής παρέμβασης που βασίζεται σε παιγνιώδη μάθηση συμπεριλαμβάνουν την αυξημένη ενσωμάτωση γνώσης μέσω ενεργούς μάθησης, την αυξημένη ικανότητα μεταφοράς νέας γνώσης στον πραγματικό κόσμο, την καλύτερη σύνδεση της μαθησιακής δραστηριότητας με μαθησιακούς στόχους μέσω άμεσης ανατροφοδότησης, την καινοτόμα σκέψη, και τη μάθηση μέσα σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς. Η προτεινόμενη μέθοδος μάθησης και οι σχετικές ψηφιακές εφαρμογές θα αξιολογηθούν στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Τουρκία, τη Γαλλία, και την Εσθονία.
To EMPLOY προωθεί θετικές αντιλήψεις σχετικά με τη χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση ως εργαλείων για τη σύνδεση της μάθησης με τις ανάγκες του εργασιακού χώρου. Διευρύνει τις επιλογές εργασίας για τους νέους μαθητές μέσω της ευαισθητοποίησης τους σχετικά με επαγγελματικά προφίλ που θα είναι σε ζήτηση τα επόμενα χρόνια και με την οικοδόμηση δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την είσοδο στην οικονομία της γνώσης. Ενδυναμώνει τις τοπικές κοινότητες για την καταπολέμηση της ανεργίας και την αποφυγή της «διαρροής εγκεφάλων». Υποστηρίζει την ευρύτερη διαθεσιμότητα εργαλείων ΤΠΕ για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Συνεισφέρει στον εμπλουτισμό των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών μέσω της παρουσίασης καλών πρακτικών που στοχεύουν στην προώθηση της ενσωμάτωσης των ΤΠΕ σε διαδικασίες μάθησης.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το