Άρθρα

Προβλήματα της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης

Του Γ. Καπουρνιώτη

Στην «εποχή του Κορωνοϊού», όλα εξελίχθηκαν με ραγδαίους ρυθμούς. Το κράτος απαίτησε από εμάς, ως εκπαιδευτικούς, εντός ολίγων ημερών να αποκτήσουμε τεχνολογικές γνώσεις και το μάθημα να γίνεται μέσω κάμερας. Οι μαθητές, επίσης, έπρεπε να μάθουν να χειρίζονται τις ειδικές πλατφόρμες και να μελετούν μέσα από μία οθόνη. Η σχολική τάξη έχασε την ουσιαστική σημασία της. Δικαίωμα στη μάθηση είχαν μόνο τα προνομιούχα παιδιά τα οποία είχαν την υλικοτεχνική υποδομή και σύνδεση στο διαδίκτυο. Για όσα δεν είχαν, αφέθηκε στη βούληση του κάθε εκπαιδευτικού, κατά πόσο δηλαδή ο ίδιος ήθελε να βοηθήσει τα παιδιά, παραδείγματος χάριν με την επεξήγηση κανόνων γραμματικής μέσω τηλεφώνου ή sms στο σημείο, βέβαια, που αυτό ήταν εφικτό.
Υπήρξαν, όμως, και μαθητές οι οποίοι αψήφησαν τις προσπάθειες που καταβάλλουν όλο αυτό το χρονικό διάστημα οι εκπαιδευτικοί, προκειμένου να διεξαχθεί όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά το διαδικτυακό μάθημα και αντιμετώπιζαν με έλλειψη σεβασμού τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους συμμαθητές τους που επιθυμούσαν να παρακολουθήσουν το μάθημα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το άρθρο που δημοσιεύτηκε στις 23/05/2020 στο διαδίκτυο και αφορούσε ένα άτομο που συνδέθηκε σε διαδικτυακό μάθημα, κατέβασε το παντελόνι του μπροστά στην κάμερα και εξύβρισε με χυδαίο τρόπο την εκπαιδευτικό. Πόσο ασφαλής ήταν τελικά η πλατφόρμα με την οποία συνδέθηκε η εκπαιδευτικός με τους μαθητές της;

Αυτό αποτελεί ένα ερώτημα το οποίο μας απασχολεί ιδιαίτερα, για την ασφάλεια των μαθητών μας, τη δική μας αλλά και για την προστασία των δεδομένων που ανεβάζουμε καθημερινά. Προστατεύονται άραγε τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών; Το εν λόγω άρθρο αναφέρει χαρακτηριστικά πως το άτομο που εισήλθε στην πλατφόρμα έφερε ψευδώνυμο και η δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος, ψάχνει για τα στοιχεία του.
Πώς θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ένας εκπαιδευτικός μία τέτοια κατάσταση; Δυστυχώς, όταν ο εκπαιδευτικός εργάζεται μέσω υπολογιστή, δεν είναι εφικτό να έχει άμεση επικοινωνία με τον διευθυντή του σχολείου, ο οποίος αν συνέβαινε κάτι ανάλογο μέσα στην τάξη θα μπορούσε να το χειριστεί ανάλογα. Το μόνο που μπορεί να κάνει για να προστατέψει και τους μαθητές του από το θέαμα και από το άκουσμα των χυδαίων φράσεων πατώντας την απενεργοποίηση της κάμερας και του μικροφώνου του, καθώς τέτοιου είδους πλατφόρμες δίνουν τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να το κάνει.

Πώς θα μπορούσε ένας εκπαιδευτικός να αποδείξει ότι ένα τέτοιο γεγονός, όντως, συνέβη στην πραγματικότητα; Στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση υπάρχει η πιθανότητα ο εκπαιδευτικός να αμφισβητηθεί για την εγκυρότητα των λεγoμένων του. Θα πρέπει άμεσα να ενημερωθεί η διεύθυνση του σχολείου, εν συνεχεία το υπουργείο Παιδείας καθώς και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Αν το ίδιο πράγμα συνέβαινε στη σχολική αίθουσα, η διεύθυνση του σχολείου θα μπορούσε να παρέμβει και να επιλυθεί ευκολότερα το ζήτημα. Στο σημείο αυτό, γεννάται το ερώτημα, πως η διεύθυνση του σχολείου μπορεί να προστατεύσει τον εκπαιδευτικό, αφού δεν βρίσκεται στο σχολείο, αλλά σε χώρο του σπιτιού του και εφόσον δεν υπάρχει μάρτυρας; Ο διευθυντής ή η διευθύντρια του σχολείου κατά το χρονικό διάστημα που πραγματοποιείται η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση προσπαθεί να συντονίσει τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές προκειμένου να επιτευχθεί όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη μαθησιακή διδασκαλία. Η ευθύνη της τάξης είναι στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του εκπαιδευτικού. Η διεύθυνση του σχολείου δε μπορεί να επέμβει κατά τη διάρκεια του μαθήματος, επομένως, ο καθηγητής ή ο δάσκαλος είναι ουσιαστικά «απροστάτευτος».

Το υπουργείο Παιδείας έχει προνοήσει, ως ένα βαθμό, να προφυλάξει εκπαιδευτικούς και μαθητές από τέτοια περιστατικά. Σύμφωνα με τις οδηγίες του, ο εκπαιδευτικός, αποστέλλει τον σύνδεσμο της προσωπικής του ψηφιακής τάξης στους μαθητές του ή στους γονείς – κηδεμόνες μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος (π.χ. email, messenger, whatsapp, viber, chat, κτλ.) και έτσι εισέρχονται στις τηλεδιασκέψεις. Τι συμβαίνει, όμως, αν οι σύνδεσμοι αυτοί πέσουν σε χέρια επιτήδειων που το μόνο που επιθυμούν είναι να διακόψουν το μάθημα και να επιτεθούν στους εκπαιδευτικούς με χυδαία φρασεολογία; Το σωστότερο θα ήταν να είχε επιπλέον κάθε μαθητής τους δικούς του προσωπικούς κωδικούς για να εισέρχεται σε κάθε μάθημα με απώτερο σκοπό τη μεγαλύτερη ασφάλεια κατά τη σύνδεσή του.
Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω πως ένα πρόγραμμα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, το οποίο έχει κατασκευαστεί για να το χρησιμοποιούν μαθητές από τα έξι τους έτη, δεν είναι δυνατόν να είναι σε αγγλική γλώσσα μόνο. Ένα παιδί, το οποίο δεν γνωρίζει καλά την αγγλική γλώσσα, δεν είναι δυνατόν να χειρίζεται σωστά την πλατφόρμα (Webex) του υπουργείου Παιδείας. Ορθό θα ήταν να γινόταν αυτόματη μετάφραση ή το πρόγραμμα να ήταν στην ελληνική γλώσσα.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το