Άρθρα

Πρότυπο GSR2: Τι έχει αλλάξει για τα νέα αυτοκίνητα

Του Βασίλη Καλλία,
παιδαγωγού κυκλοφορίας- εκπαιδευτή οδηγών

Από τις 7 Ιουλίου 2024 το GSR 2 έχει τεθεί σε ισχύ στην Ευρώπη. Αυτό το νέο πρότυπο, που προκύπτει από τον Κανονισμό 2019/2144 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, επιβάλει στους κατασκευαστές νέα υποχρεωτικά πρότυπα ασφαλείας και βοηθήματα οδήγησης στα νέα τους οχήματα.
Το GSR2, που τα αρχικά του μεταφρασμένα στα ελληνικά σημαίνουν «γενικός κανονισμός ασφάλειας 2», δημοσιεύτηκε το 2019 και τίθεται σε ισχύ σταδιακά. Μια ημερομηνία ορόσημο για τη συγκεκριμένη οδηγία είναι η 7 Ιουλίου 2024. Από την ημερομηνία αυτή και μετά, τα αυτοκίνητα που θα κατασκευάζονται θα πρέπει να διαθέτουν πολυάριθμο πρόσθετο εξοπλισμό ασφαλείας, ακόμα και στις φθηνότερες – βασικές εκδόσεις των μοντέλων τους. Αλλιώς, δεν θα μπορούν να ταξινομηθούν και να πουληθούν ως καινούρια.

Έως τώρα, εκτός από τον καθορισμό ορίων για την καταπολέμηση της ρύπανσης, με τα γνωστά euro standards, η Ευρώπη έχει επιβάλλει στο παρελθόν την υποχρεωτική παρουσία εξοπλισμού ασφαλείας, με στόχο πάντα να μειώνει περαιτέρω τον αριθμό των θανάτων στους δρόμους. Για παράδειγμα, η περίπτωση του ABS, των αερόσακων, του ESP κ.λπ. Η διαφορά είναι, ότι μέχρι τώρα, υπήρχε μια πολύ προοδευτική εισαγωγή νέων συστημάτων ως στάνταρ εξοπλισμός. Αυτή τη φορά, ένα πλήθος εξοπλισμού επιβάλλεται άμεσα και πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν διακόπτοντας την παραγωγή δημοφιλών μοντέλων τους. Στις νέες αυτές αλλαγές, έμφαση δίνεται στην ενεργή υποβοήθηση οδήγησης. Συγκεκριμένα και η κουτσή Μαρία, που λέει και ο λαός, θα έχει αυτοκίνητο που θα διαθέτει, αυτόνομη πέδηση (φρενάρισμα) έκτακτης ανάγκης. Ανίχνευση εμποδίων κατά την όπισθεν. Ειδοποίηση για απώλεια προσοχής ή υπνηλία του οδηγού. Ενεργή υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας. Έξυπνη προσαρμογή στο όριο ταχύτητας. Καταγραφέα δεδομένων. Ακινητοποιητή αλκοόλ.

Το πρότυπο GSR2 περιλαμβάνει επίσης διατάξεις για την ενίσχυση της προστασίας των αυτοκινήτων από επιθέσεις στον κυβερνοχώρο, κάτι που είναι θετικό, καθώς τα οχήματα συνδέονται όλο και περισσότερο στο διαδίκτυο.
Αν νομίζουμε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μας χαρίσουν αυτόν τον εξοπλισμό, είμαστε γελασμένοι. Προφανώς, περισσότερος εξοπλισμός, σημαίνει επιπλέον κόστος. Μεγάλες εταιρείες το υπολογίζουν σε περίπου 300 ευρώ ανά αυτοκίνητο και είναι μια αύξηση που έχω δει σε όλα σχεδόν τα μοντέλα σε τιμοκαταλόγους εξωτερικού, που έχουν ενημερωθεί με το πρότυπο GSR2. Αν στην πορεία παρατηρήσουμε περαιτέρω αύξηση, τότε θα θεωρήσουμε δικαιολογημένα ότι αισχροκερδούν, εκμεταλλευόμενοι τις περιστάσεις.

Το πρότυπο GSR2 μπορεί να έχει το μειονέκτημα ότι αυξάνει την τιμή των αυτοκινήτων, αλλά είναι τελικά απαραίτητο στις σύγχρονες απαιτητικές μετακινήσεις. Από την άλλη, μπορεί να κάνει την οδήγηση πιο δύσκολη. Αυτά τα βοηθήματα μπορεί να είναι παρεμβατικά, ακόμα κι αν πιστεύουμε ότι όσο περισσότερο σεβόμαστε τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τόσο λιγότερα θα είναι. Έχει διαπιστωθεί δυσκολία στην απενεργοποίησή τους, καθώς χρειάζεται να ανατρέξει κανείς σε υπομενού της οθόνης λειτουργίας, κάτι επικίνδυνο κατά την ώρα της οδήγησης. Επίσης δεν λειτουργούν πάντα σωστά. Μην ξαφνιαστούμε και να είμαστε προετοιμασμένοι για ανακλήσεις εξαρτημάτων είτε λόγω πιθανής βλάβης ή παλαιότητας άρα αντικατάστασης με νέα λογισμικά και παραμέτρους που έως τώρα δεν έχουν τεχνολογικά επικαιροποιηθεί.
Εμείς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο συνετός οδηγός παραμένει κυβερνήτης Α’. Ας ευχηθούμε στον τεχνικά κατασκευασμένο κυβερνήτη Β’ καλά ταξίδια και να μας προσέχει!

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το