Πολιτισμός

Προτάσεις για καλοκαιρινά ταξίδια με βιβλία από 16 λογοτέχνες, κριτικούς και δημοσιογράφους «Θ»

kalokairi - vivlia

Αναμφισβήτητα ζούμε το πιο δύσκολο καλοκαίρι των τελευταίων χρόνων σε εθνικό επίπεδο και όλοι έχουμε θιγεί οικονομικά, και κυρίως ψυχολογικά από την κατάσταση που βιώσαμε και εξακολουθούμε να βιώνουμε. “Το καλοκαίρι δεν ήρθε φέτος”, λένε πολλοί, άσχετα αν ορισμένοι, λόγω του τόπου διαμονής μας επισκεπτόμαστε συχνά τις παραλίες.
Τα καλά βιβλία όμως υπάρχουν, κυκλοφορούν και προσφέρουν συντροφιά, ενίοτε παρηγοριά στο ζόφο των ημερών. Με χαμόγελο αισιοδοξίας και μια μικρή ανάσα τώρα που ο κίνδυνος απομακρύνεται, υποδεχόμαστε το καλοκαίρι με προτάσεις για αναγνώσματα από αγαπημένους λογοτέχνες, κριτικούς και δημοσιογράφους.
Το καλοκαίρι είναι εδώ. Θα αντέξουμε και θα προχωρήσουμε. Συντροφιά με αγαπημένους ανθρώπους και αγαπημένα βιβλία- στο σπίτι ή στην ακρογιαλιά!

Από την Χαριτίνη Μαλισσόβα

1)Κώστας Ακρίβος (συγγραφέας)
1. Γιάννης Κιουρτσάκης, Γυρεύοντας στην εξορία την πατρίδα σου, ΠΑΤΑΚΗΣ
2. Πολ Όστερ, Το ημερολόγιο του χειμώνα, ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
3. Φίλιπ Κερ, Φλόγα που σιγοκαίει, ΚΕΔΡΟΣ
4. Σαντιάγο Ρονκαλιόλο, Η εσχάτη των ποινών, ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ
5. Γιώργος Συμπάρδης, Μεγάλες γυναίκες, ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
6. Λέων Τολστόι, Η ανάσταση, ΚΕΔΡΟΣ
7. Πάτρικ Λι Φέρμορ, Ατέλειωτος δρόμος, ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
8. Damien Glerget – Gurnaud, Το πράττειν σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, ΜΕΛΑΝΙ
9. Μάνος Κοντολέων, Δάχτυλα πάνω στο σώμα της, ΠΑΤΑΚΗΣ
10. Καίτη Στεφανάκη, Όζα ροζ, ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ
11. Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Ζωή μεθόρια, ΠΑΤΑΚΗΣ
12. Έτγαρ Κέρετ, Επτά χρόνια ευτυχία, ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ
13. Μπαρμπαρά Κασέν, Η νοσταλγία, ΜΕΛΑΝΙ
14. Αλέξανδρος Καπανιάρης & Νίκος Τσούκας, Ήρθαν τα καράβια τα ζαγοριανά, ΜΑΓΝΗΤΩΝ ΚΙΒΩΤΟΣ
15.Ρέα Γαλανάκη, Η άκρα ταπείνωση, ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ
2)Νίκος Βατόπουλος (δημοσιογράφος)
Στάθης Ν. Καλύβας, «Καταστροφές και Θρίαμβοι: οι 7 κύκλοι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας». Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Ηταν το μόνο είδος ανάλυσης που μπορούσα να διαβάσω αυτό το δύσκολο καλοκαίρι. Η σκέψη, η ματιά και η αναλυτική προσέγγιση του Στάθη Ν. Καλύβα προσφέρει κατανόηση και ψύχραιμη αποτίμηση της πορείας του ελληνικού κράτους. Τα τελευταία κεφάλαια για την κρίση είναι ιδιαίτερα διαφωτιστικά και νηφάλια.
Γκαίτε, «Το ταξίδι στην Ιταλία». Εισαγωγή – Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας. Εκδόσεις Ολκός.
Για πρώτη φορά στα ελληνικά, το μεγαλύτερο τμήμα αυτής της καταγραφής του Γκαίτε, που μαζί με την ανακάλυψη της Ιταλίας και του ευρωπαϊκού Νότου ανακαλύπτει πτυχές του εαυτού του. Απολαυστική πραγματεία για την ζωή στον 18ο αιώνα.
Ζωρζ Σιμενόν, «Το μπλε δωμάτιο». Μετάφραση Αργυρώ Μακάρωφ. Εκδόσεις Αγρα.
Η «βιβλιοθήκη» Ζωρζ Σιμενόν στην αστυνομική σειρά της «Αγρας» εμπλουτίζεται διαρκώς με νέους τίτλους. Στον Σιμενόν ανατρέχω πάντα όταν έχω επιθυμήσει μια στέρεη, κλασική νουάρ ιστορία από την «παλιά» Ευρώπη του 20ού αιώνα. Ποτέ δεν με απογοητεύει.
Θοδωρής Ρακόπουλος, «Νυχτερίδα στην τσέπη». Διηγήματα. Εκδόσεις Νεφέλη.
Aπό τους συγγραφείς νέας γενιάς και νέας κοπής, ο Θοδωρής Ρακόπουλος έχει ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον, γκροτέσκ και σκοτεινό ύφος, που τον προσδιορίζει ως ένα ταλέντο αυτόφωτο και ιδιάζον.3)Ρούλα Γεωργακοπούλου (δημοσιογράφος)

Δυστυχώς η πολιτική ρευστότητα και η οικονομική ανασφάλεια δεν μου έχουν αφήσει και πολύ μυαλό για διάβασμα, τους τελευταίους μήνες. Από τα λίγα που κατάφερα να διαβάσω αυτό το νευρικό καλοκαίρι, σας συστήνω ανεπιφύλακτα τομυθιστόρημα του Γκράχαμ Γκρην «Η δύναμις και δόξα» , το φετινό βραβείο Μπούκερ «Πόλεμος και πόλεμος» του Ούγγρου Λάζλο Κρασναχορκάι, καθώς και το πιο πρόσφατο βιβλίο του νομπελίστα Πατρικ Μοντιανό «Για να μη χάνεσαι στη γειτονιά». Από την νεότερη ελληνική παραγωγή, μέχρι στιγμής πρόλαβα να διαβάσω πολύ λιγότερα απ’ όσο συνήθως. Απόλαυσα ωστόσο το πρωτότυπο πολιτικό ημερολόγιο του γνωστού δημοσιογράφου Μιχάλη Μητσού «Οι ιστορίες θα μας σώσουν» και την συλλογή διηγημάτων «Εις Ελευθερίαν» με την ιδιόμελη γραφή της Ελεονόρας Σταθοπούλου. Από τη μικρή αυτή λίστα δεν θα μπορούσε να λείπει η καινούργια νουβέλα του Γιώργου Συμπάρδη «Μεγάλες γυναίκες», το νέο μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη «Ζωή μεθόρια» καθώς και η συλλογή διηγημάτων «Γκιάκ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου. Αυτά τα ολίγα, με την ευχή και την ελπίδα, του χρόνου να είναι περισσότερα.4)Μαργαρίτα Ζαχαριάδου (συγγραφέας,μεταφράστρια)

Σε πείσμα των δύσκολων καιρών, η εκδοτική παραγωγή της Ελλάδας εξακολουθεί να προσφέρει την υπέροχη σπαζοκεφαλιά της επιλογής ανάμεσα σε σπουδαίους τίτλους σπουδαίων συγγραφέων. Στη δική μου λίστα για το καλοκαίρι υπάρχουν δύο πολύ αγαπημένες συγγραφείς που ανυπομονώ να διαβάσω: η Σκοτσέζα Άλι Σμιθ με το πολυβραβευμένο της “Πώς να είσαι δύο” (εκδ. Καστανιώτη) και η Πατρίσια Χάισμιθ με το “Ιστορίες φυσικών και αφύσικων καταστροφών” (εκδ. Άγρα). Και οι δύο γυναίκες συγγραφείς, διόλου τυχαία, βρίσκονται στον αντίποδα αυτού που λέμε “γυναικεία λογοτεχνία” – δεν θα βρει κανείς τίποτε το απλουστευτικό και τίποτα το “ροζ” σ’ αυτές, παρά μόνο την ακραία εκείνη συγγραφική ευαισθησία που στη μεν Χάισμιθ εκφράζεται ως κυνισμός, στη δε Σμιθ ως παιχνίδι ανάμεσα στο συνειδητό και στο υποσυνείδητο. Τέλος, ανυπομονώ να πιάσω το καινούργιο βιβλίο του εξαίρετου Αντουάν Μπελό “Έρευνα για την εξαφάνιση της Εμιλί Μπρινέ” (εκδ. Πόλις). Ο Μπελό, που ξέρει πολύ καλά να μετατρέπει ευφυείς ιδέες σε εξαιρετικά βιβλία, εδώ αποδομεί και ανασυνθέτει όλο το είδος του αστυνομικού μυθιστορήματος με τη φανταστική αντιπαράθεση του αμνησιακού ήρωα-ντετέκτιβ με τον μεγάλο Ηρακλή Πουαρό.
Καλό μας καλοκαίρι, και αγάντα.5)Αγγέλα Καστρινάκη (συγγραφέας,καθ.Πανεπιστημίου Κρήτης)

Εμπειρίες εκλογικής αντιπροσώπουΉταν πολύ νέοι, σχεδόν παιδιά, στο εκλογικό μου τμήμα. Ο συμπαθέστατος δικαστικός αντιπρόσωπος, 24 χρόνων, μάλλον του ΟΧΙ, προς τιμήν του δεν εκδηλώθηκε. Η εκλογική αντιπρόσωπος του ΟΧΙ, εικοσάχρονη φοιτήτρια, σχεδίαζε να πάει μαζί του αυτή τη βδομάδα στο Κολωνάκι για καφέ (τους μακάρισα). Όταν καταμετρήσαμε τις ψήφους ο δικαστικός είπε “από αύριο, ενωμένοι”. Η νεαρά απάντησε “Εγώ με τους Μπόμπολες, ποτέ!”. “Παιδί μου”, της λέω, “είμαστε όλη μέρα μαζί. Καλά περάσαμε. Γιατί δεν περιμένεις τουλάχιστον να φύγω κι έπειτα να πεις ό,τι είπες;”
Δεν απάντησε. Φεύγοντας της έδωσα το χέρι. Δέχτηκε να το σφίξει. Πάλι καλά!
Στο διπλανό τμήμα η μικροκαμωμένη αντιπρόσωπος του ΟΧΙ, όταν πληροφορήθηκε το αποτέλεσμα, δήλωσε “νίκησε η δικαιοσύνη!” Ο Αλέξης, με πάνω από τα τριπλάσια χρόνια της, θύμωσε. “Από πού κι ως πού μονοπωλείς τη δικαιοσύνη;” Κι εκείνη φωνάζοντας: “Δεν θα μου αλλάξετε εσείς τις απόψεις!”
Οφείλουμε να ξανασκεφτούμε τη νεολαία ως πρόβλημα. Τι έχει πάει τόσο στραβά; Τι να κάνουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί; Αλλά και πόση επίδραση μπορεί να έχει η εκπαίδευση απέναντι σε μια οικογένεια που γαλουχεί τα παιδιά της με την αίσθηση ότι μόνο αυτά υπάρχουν στον κόσμο, ότι το δίκαιο είναι πάντα δικό τους και μόνο δικό τους;

6)Διονύσης Μαρίνος (συγγραφέας,δημοσιογράφος)

Για το ζόφο των ημερών δεν υπάρχει άλλη γόνιμη αντίσταση από μια γερή κρούστα καλοσύνης. Τα βιβλία, οι μουσικές, οι φίλοι μάς εφοδιάζουν με «καύσιμα». Φίλους δεν μπορώ να σας προτείνω, μουσικές δεν είναι της παρούσης, όσο για βιβλία – ιδού οι επιλογές μου γι’ αυτό καλοκαίρι:”HHhH” του Λοράν Μπιέ (εκδ. Κέδρος). Το πρώτο βιβλίο του Γάλλου, μόνο πρωτόλειο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Μεταξύ μυθιστορήματος, ιστορίας και μυθιστορίας γράφει για τον ναζί μακελάρη της κατεχόμενης Τσεχοσλοβακίας, Ράινχαρτ Χάινριχ.

“Ένας θάνατος στην οικογένεια”του Καρλ Ούβε Κάουσγκορντ (εκδ. Καστανιώτης). Με μια λέξη: «έπος». Το πρώτο μέρος μια εξάτομης αυτοβιογραφίας. Ένα βιβλίο γεμάτο συναισθήματα που δεν εκβιάζουν τον αναγνώστη.

“Little Scarlet” του Γουόλτερ Μόσλυ (εκδ. Πόλις). Αστυνομικό; Ναι, αλλά με μια ισχυρή δόση πολιτικών γεγονότων από τα γκέτο του Λος Άντζελες το 1965. Κινηματογραφικήένταση και μια σειρά φόνων γυναικών. Η γραφή του θα σας δαμάσει.

“Δεκάτη Δεκεμβρίου” του Τζορτζ Σόντερς (εκδ. Ίκαρος). Δυστοπία, επιστημονική φαντασία, οργιώδης ρεαλισμός. Ο Βόνεγκατ συναντάει τον Σόντερς σε μια σειρά διηγημάτων ισχυρού θάλπους.

“Το μαύρο κουτί της μνήμης του”της Δώρας Κασκάλη (εκδ. Οκτώ). Όταν η μνήμη συναντάει το σώμα. Διηγήματα ιδιαίτερης αισθητικής και θερμοκρασίας.

7)Τέσυ Μπάιλα (συγγραφέας)

-Χάουαρντ Τζέικομπσον,«Έψιλον», εκδόσεις: Ψυχογιός, μετάφραση: Γιώργος – Ίκαρος Μπαμπασάκης.
Μια δυστοπική ιστορία για το παράδοξο της αγάπης, της μοναξιάς και της βίας, γραμμένη με το απολαυστικό και καταλυτικό χιούμορ του συγγραφέα που αρέσκεται να μιλά με τρυφερότητα ακόμη και όταν σατιρίζει τις ανθρώπινες αδυναμίες.-Δημήτρης Στεφανάκης «Ο χορός των ψευδαισθήσεων», εκδ. Ψυχογιός.

Μια αναμέτρηση με τη σύγχρονη εποχή του τέλους των ψευδαισθήσεων. Ο συγγραφέας εισάγει μια ευρωπαϊκού επιπέδου οπτική στοσύγχρονο ελληνικό μυθιστόρημα σε μια ιστορία απολογισμού για όσα προκάλεσαν την οικονομική και την ηθική κρίση στη χώρα μας, την αδράνεια και την αμηχανία του λαού, τη συμμετοχή ή την ανοχή του απέναντι σε όσα τελικά τον εγκλώβισαν.

-Μάνος Κοντολέων «Δάχτυλα πάνω στο σώμα της», εκδ. Πατάκη.

Ένα τολμηρό θεματικά βιβλίο για την ελευθερία και το δικαίωμα του καθενός μας να την προσδιορίζει με τους δικούς του όρους, για την επιβολή μιας προσωπικής ταυτότητας και για την ανάγκη της προάσπισής της.

– Ελένη Λαδιά «Οι Θεές», εκδ. Εστία.

Ιστορίες που παρατίθενται αντιστικτικά, ευφάνταστη ευρηματικότητα στην πλοκή και εξαιρετική χρήση της γλώσσας κάνουν αυτό το βιβλίο της Ελένης Λαδιά ένα σημαντικό ανάγνωσμα για τις σχέσεις μάνας και κόρης και για τον πόνο της ζωής και του θανάτου.

-Ουμπέρτο Έκο «Φύλλο Μηδέν», εκδ. Ψυχογιός, μετάφραση: Έφη Καλλιφατίδη.

Ένα αποκαλυπτικό βιβλίο για τη χειραγώγηση των μαζών μέσα από τον τύπο, για τις επιπτώσεις του φαινομένου αυτού στην οικονομία και στις κοινωνίες του κόσμου, για τους τρόπους με τους οποίους ασκείται σήμερα η εξουσία και διαστρεβλώνεται η κοινή γνώμη.

8)Άκης Παπαντώνης (συγγραφέας, καθ.Παν.Κολωνίας)

Ετγκαρ Κέρετ, “Επτά Χρόνια Ευτυχίας “(Καστανιώτης)
Πιστός στη μικρή αφηγηματική φόρμα, βαθιά πολιτικοποιημένος, νηφάλιος ανατόμος της ισραηλινής κοινωνίας και με όπλο το χιούμορ, ο Κέρετ μας θυμίζει τη θέση του ανθρώπου στο στίβο της σύγχρονης ζωής.Κάλλια Παπαδάκη, “Δενδρίτες” (Πόλις)
Η ιστορία ενός δεύτερης γενιάς μετανάστη, του Μπέιζελ Καμπάνη, στις μεταπολεμικές ΗΠΑ ως καθρέπτισμα της ανόδου και της πτώσης της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας οικονομίας και ως αναμέτρηση με το ιστορικό αναπόδραστο στο δεύτερο πεζογράφημα της Παπαδάκη.

Λωράν Μπινέ, “HHhH” (Κέδρος)
Η απόπειρα δολοφονίας του «δήμιου της Πράγας» ως αφορμή ενός πειραματικού ιστορικού μυθιστορήματος που εξερευνά—μεταξύ άλλων—την ανθρώπινη φύση και το οποίο απέσπασε το Βραβείο Γκονγκούρ Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα.

Ηλίας Παπαμόσχος, “Η Αλεπού της Σκάλας” (Κίχλη)
Ιστορίες της παλάμης, διηγήματα μικρής έκτασης, μπιλιέτα πυκνά και αλληγορικά, στη νέα συλλογή του Παπαμόσχου, τα οποία έχουν το βλέμμα στραμμένο εξ ημισείας στην κληρονομιά της ελληνικής διηγηματογραφίας και στους συμβολισμούς του παρόντος.

9)Νικόλας Σεβαστάκης (συγγραφέας,καθηγ.Αριστοτελείου Πανεπιστημίου)

Οι αγαπημένοι τίτλοι και τα ονόματα πολλά, παρά τις αγωνίες του τελευταίου καιρού.

Στέκομαι, αρχικά, σε μια γραφή βαθυστόχαστης προσέγγισης στον  χρόνο, στις ερωτικές και πολιτικές του διαστάσεις. Ο Πειρασμός της Νοσταλγίας του Τίτου Πατρίκιου (εκδόσεις Κίχλη) είναι ένα  βιβλίο σκέψεων δίχως ίχνος περιττής εκζήτησης. Aληθινό προσκλητήριο ευαισθησίας.

Από μια πολύ διαφορετική σκοπιά και εμπειρία γραφής τώρα το Για να μην χάνεσαι στη γειτονιά του  ΠατρίκΜοντιανό (μετ: Ρούλα Γεωργακοπούλου, Πόλις). «Είχα πάντα την εντύπωση ότι ήμουν ένα φυτό που γεννήθηκε Στάλθηκε από το iPhone μου

10)Μαρία Σκιαδαρέση (συγγραφέας)

1/ Manes Sperber, Δάκρυ στον Ωκεανό (Μτφρ. Έμη Βαϊκούση, εκδ. Καστανιώτη)
Μια τοιχογραφία τριών τόμων (Καμένη βάτος, Πιο βαθιά κι απ’ την άβυσσο, Χωρίς τέλος), που ανατέμνει την ιστορία της Κεντρικής Ευρώπης και των Βαλκανίων κατά τη διάρκεια δύο πολύ κρίσιμων δεκαετιών (1930-1950). Ένα μυθιστόρημα-σταθμός για την λογοτεχνία του 20ου αιώνα αλλά και για την ιστορία των λαών της Ευρώπης σε εποχές άγριες και μεταιχμιακές.

2/ Frank Norris, Μακ Τίγκ (μτφρ. Μιχάλης Μακρόπουλος, εκδ. Gutenberg)
Εξαιρετική αποτύπωση μιας κοινωνίας όπου η μοναδική αξία είναι το χρήμα. Με υποδειγματική καθαρότητα ο συγγραφέας περιγράφει τη σήψη της ανθρώπινης ψυχής που η απληστία της την οδηγεί στο φόνο. Ένα απολαυστικό μυθιστόρημα!

3/ Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Ζωή Μεθόρια, εκδ. Πατάκη
Ένα πολύ ενδιαφέρον μυθιστόρημα για τις κοινωνικές εξλίξεις στην Ελλάδα από τα χρόνια του ’80 έως σήμερα και τις αλλαγές που συντελούνται καλπάζοντας.

11) Θάνος Σταθόπουλος (συγγραφέας)

ΡΕΪΜΟΝ ΡΑΝΤΙΓΚΕ

«Ο διάβολος στο κορμί», μτφρ.:  Χρύσα Κοντογεωργοπούλου, Εκδόσεις Ροές

Το μυθιστόρημα που προκάλεσε μέγα σκάνδαλο όταν κυκλοφόρησε (1923) για το προκλητικό θέμα του, αναφέρεται στη μοιραία σχέση και στον τρελό έρωτα ενός δεκαεξαετούς εφήβου και μιας δεκαεννιάχρονης παντρεμένης γυναίκας, της οποίας ο άντρας βρίσκεται στον πόλεμο. Η εκφραστική δύναμη και η απλότητα του ύφους του Ραντιγκέ είναι ευθέως ανάλογη με το πάθος των δύο εραστών.

ΙΝΤΙΘ ΟΥΟΡΤΟΝ

«Η διαστροφή της ανάγνωσης», μτφρ.: Ευαγγελία Ανδριτσάνου, Εκδόσεις Άγρα, σειρά: «Ο άτακτος λαγός»

Τη διάκριση μεταξύ επαρκούς και μηχανικού αναγνώστη (όπως αποκαλεί τον αδαή αναγνώστη) επιχειρεί με κάθε τρόπο η Ίντιθ Ουόρτον στο έξοχο δοκίμιό της, το οποίο δημοσιεύεται για πρώτη φορά το 1903, καταλήγοντας σε πραγματικό κόλαφο κατά του μέσου, μηχανικού αναγνώστη. Με απαράμιλλο φλέγμα και στυλ, η Ουόρτον κατατάσσει την «λεγόμενη διάδοση της γνώσης στην κατηγορία των σύγχρονων προόδων, μαζί με την κεντρική θέρμανση και την καθολική ψήφο».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ

«Ποιήματα 1954-1985», Εκδόσεις  Σφεντάμι

Η νέα συγκεντρωτική έκδοση των λιγοστών, πλην πολύτιμων, ποιημάτων του Γιώργου Ιωάννου σε έναν εξαιρετικά καλαίσθητο τόμο, μας δίνει την ευκαιρία να σκύψουμε ξανά στο λυρικό υπόστρωμα και στην ιδιαίτερη θερμοκρασία των στίχων του σπουδαίου πεζογράφου, που μας άφησε τόσο νωρίς (1985).

12)Αλέξης Σταμάτης (συγγραφέας)

-“Ένα πολύ πρωτότυπο δείπνο” του Φερνάντο Πεσσόα (Εκδ Gutenberg) Ένα νεανικό αριστούργημα του μεγάλου πορτογάλου συγγραφέα.

-“Το κρασί του ταυρομάχου”
Πάουλ Γκρότε
εκδ. Καστανιώτη
Μετάφραση: Γιώτα Λαγουδάκου
Ένα ρεπορτάζ για έναν καινούργιο, ανερχόμενο συνεταιρισμό αμπελοκαλλιεργητών φέρνει τον Γερμανό δημοσιογράφο Χένρι Μαγενμπέκερ στη Ριόχα, την πιο γνωστή οινοπαραγωγική περιοχή της Ισπανίας.
Προτού όμως προλάβει να πατήσει το πόδι του στη Ριόχα, ο διευθυντής του συνεταιρισμού σκοτώνεται σε ένα τραγικό αυτοκινητικό δυστύχημα.
Ο Μαγενμπέκερ μπαίνει σε κατάσταση συναγερμού…
-Θανάσης Χειμωνάς “Αίτημα φιλίας”,εκδ.Πατάκη
Ένα μυθιστόρημα κινηματογραφικά γραμμένο για το παρελθόν και τα φαντάσματά του, από τα οποία κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει – όσο καλά κι αν κρυφτεί και όσα χρόνια κι αν περάσουν…

13)Εύα Στάμου (συγγραφέας, ψυχίατρος)

Η Νίκη σαν Παρηγοριά”,του Στέλιου Ράμφου (εκδόσεις Αρμός)
Στο τελευταίο βιβλίο του ο σύγχρονος διανοητής Στέλιος Ράμφος, μέσα από την ανθολόγηση παλαιότερων κειμένων του και την συζήτηση με διακεκριμένους πανεπιστημιακούς και λογοτέχνες, αναλύει πώς η δίψα για εξουσία οδηγεί στη διαχείριση της πραγματικότητας με τρόπους που συσκοτίζουν την αλήθεια και αναδεικνύουν παρήγορα ψεύδη που καταστρέφουν το παρόν και το μέλλον μας. Χωρίς αλήθεια όμως το μέλλον είναι κόλαση σύμφωνα με τον Ράμφο.

“Απόδραση”, της Alice Munro (εκδόσεις Μεταίχμιο)
Οκτώ διηγήματα της βραβευμένης με Νόμπελ λογοτέχνιδας που εγείρουν εξίσου τον στοχασμό και το συναίσθημα. Η Munro αντλεί ακόμα μία φορά το υλικό της από τα αστείρευτα θέματα της αγάπης, της προδοσίας, και της θλίψης που προκαλεί η βεβαιότητα του θανάτου.

“Αυτό ειν’ όλο”, του James Salter (εκδόσεις Αλεξάνδρεια)
Ένα εξαιρετικά γοητευτικό και κομψό μυθιστόρημα για το νόημα της ύπαρξης, τις γήινες απολαύσεις και τον αγώνα για την επιβίωση, που διαβάζεται απνευστί.

14)Δημήτρης Στεφανάκης (συγγραφέας)

-“Γαλλική σουίτα”, Ιρέν Νεμιρόβσκι… εκδόσεις Πατάκη, το opus magnus μιας μεγάλης συγγραφέως.
-“Έψιλον”, Χάουαρντ Τζέικομπσον, Εκδόσεις Ψυχογιός. Ένας στυλίστας που δεν χρειάζεται θέμα και υπόθεση για να συναρπάσει τον αναγνώστη.
-“Πρόζα”, συλλογή διηγημάτων του Τόμας Μπένχαρντ, εκδόσεις Κριτική, γιατί αυτός ο βλάσφημος Αυστριακός είναι ίσως ο ευφυέστερος συγγραφέας στον εικοστό αιώνα…

15)Άρης Σφακιανάκης (συγγραφέας)

Προτείνω 2 βιβλία,επειδή το καθένα είναι ένα κι ένα:
1. Μπάμπης Χαραλαμπούλιας, “Οι θεομπαίχτες”.Ένα ογκολιθικό βιβλίο 950 σελίδων που σίγουρα θα σας φτάσει μέχρι το φθινόπωρο -και θα σας βοηθήσει να κρατήσετε την πετσέτα στη θέση της αν το πάρετε μαζί σας στην παραλία. Που θα το πάρετε γιατί το βιβλίο -έτσι και ξεπεράσεις το αρχικό σοκ του μεγέθους του- κολλάει στα δάχτυλα και στο μυαλό του αναγνώστη ο οποίος εθίζεται στον κόσμο των ηρώων του και αναζητεί παντοιοτρόπως την δόση του. Ο συγγραφέας επιμένει ότι το έγραφε επί δέκα χρόνια -εγώ πιστεύω ότι το σχεδίαζε από τα γεννοφάσκια του.
2. Ρίτσαρντ Φορντ, “Καναδάς”. Για εμάς που αγαπάμε το αμερικάνικο μυθιστόρημα, ο συγγραφέας του είναι μια αποκάλυψη. Ο αναγνώστης νιώθει όπως μια αρκούδα που ανακάλυψε ξαφνικά μια κερήθρα γεμάτη μέλι. Ή όπως αισθάνεται ο χρυσοθήρας όταν εμφανίζεται αίφνης ενώπιόν του η κοιλάδα του Ελ Ντοράντο. Ή όπως σκιρτά η καρδιά του αναζητητή εμπειριών μέσω Facebook όταν το πρόσωπο που συναντά ανταποκρίνεται πράγματι στις φωτογραφίες του προφίλ του. Θέλω να πω, πρόκειται για μια λογοτεχνία εξ αποκαλύψεως. Διαβάζεται ως απόσταγμα τέχνης.

16)Μαρία Τοπάλη (ποιήτρια)

“Μπορεί ένα από τα παλαιότερα βιβλία του κόσμου, όπως είναι ο πλατωνικός «Φαίδρος» να προκαλεί σήμερα αναγνωστικό ενθουσιασμό; Ανεπιφύλακτα ναι, όταν ξανασυστήνεται με γνώση και ανυπόκριτο γλωσσικό κέφι, όπως το κάνει ο Ν.Μ. Σκουτερόπουλος στην πρόσφατη έκδοση (Πόλις, 2015). Η μετάφρασή του κυριολεκτικά «τα σπάει», αφού αναδεικνύει το πιπεράτο και τη συγκίνηση, το διανοητικό παιχνίδι αλλά και τις λυρικές δονήσεις ενός από τα κομψότερα κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Γιατί ο «Φαίδρος», εκτός, βέβαια, από φιλοσοφία είναι ένα συναρπαστικό λογοτέχνημα για τον έρωτα, τη γραφή και τη μνήμη.
Το «μ_otherpoem» του Βασίλη Αμανατίδη (Νεφέλη 2014), ποίηση με θεατρικό στήσιμο, είναι τόσο ασυνήθιστο και τολμηρό στη σύλληψη και την υλοποίησή του που αποτελεί «γεγονός» στα λογοτεχνικά μας πράγματα. Η οικογενειακή γεωμετρία δυο γιών και ενός πατέρα γύρω από τη μητέρα-κέντρο, φέρνει στο ποιητικό φως πολύ ιδιωτικές υποθέσεις προσδίδοντάς τους άλλοτε σπαραχτική δραστικότητα κι άλλοτε ψυχρή εγκυρότητα.
Οι τρεις τόμοι, τέλος, με τα έργα του Λευκάδιου Χερν που εξέδωσε το 2014 το Ταμείο Παγκόσμιας Κηθυραϊκής Κληρονομιάς («Κοττό», «Καϊντάν», «Ιαπωνικό Μωσαϊκό») μας εισάγουν στον μαγικό κόσμο των μύθων και παραδόσεων της Ιαπωνίας μέσα από την πένα του διάσημου μακρινού συμπατριώτη μας. “

17)Θανάσης Χειμωνάς (συγγραφέας)

-“Νίκη”Χρήστος Χωμενίδης.
Η συναρπαστική ιστορία της οικογένειας του, φίλου, Χρήστου. Ενα δυνατό χορταστικό μυθιστόρημα, που αν και ξεφεύγει ελαφρώς απο το σύνηθες στυλ του συγγραφέα παραμένει κάτω απο την αιρετική μάτια του.
-“Ο Θησαυρός του χρόνου”,Μενης Κουμανταρέας.
Το κύκνειο άσμα ενος μεγάλου συγγραφέα. Μια μαρτυρία ζωής για τον έρωτα και τη μοίρα που ξεπερνά τα όρια της Λογοτεχνίας.
-“Το Κιβώτιο”, Άρης Αλεξάνδρου.
Κλασικό μυθιστόρημα για τον Εμφύλιο και την Αριστερά. Διαδραματίζεται πριν εβδομήντα χρόνια, γράφτηκε πριν πενήντα, παραμένει ανατριχιαστικά επίκαιρο σήμερα.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το