Τοπικά

Πρόταση για κοινόχρηστα ποδήλατα στον Βόλο – Που και πως θα διατίθενται στους πολίτες

Σύστημα αυτόματης διάθεσης κοινόχρηστων ποδηλάτων, ενδεικτικού προϋπολογισμού 205.000 €, πρόκειται να εγκατασταθεί στον Βόλο. Η δαπάνη αφορά την προμήθεια 100 ποδηλάτων τα οποία θα διατίθενται στους πολίτες έναντι χαμηλού αντιτίμου, όπως και τη διαμόρφωση των σταθμών ενοικίασης και στάθμευσης.

Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση που αναμένεται να τεθεί προς έγκριση στην αυριανή συνεδρίαση της Επιτροπής Βιώσιμης Κινητικότητας, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να έχουν πρόσβαση στα κοινόχρηστα ποδήλατα σε διάφορα σημεία της πόλης, να τα χρησιμοποιούν μέχρι τον προορισμό τους και μετά να τα παραδίδουν για χρήση σε άλλους.

Συγκεκριμένα, προτείνεται να εγκατασταθούν δέκα (10) σταθμοί αυτόματης ενοικίασης σε κεντρικά σημεία της πόλης, όπως σημεία μετεπιβίβασης κοινού και «στρατηγικά» σημεία όπου εκτιμάται ότι θα υπάρχει μεγάλη προσέλευση ποδηλατών (διοικητικά & εμπορικά κέντρα, εκπαιδευτικά κτίρια, αθλητικοί & πολιτιστικοί χώροι κ.ά.).
Η εγκατάσταση προτείνεται να γίνει στις ακόλουθες θέσεις:
• Δημαρχείο
• Παραλία (Πανεπιστήμιο, Κτίριο Παπαστράτου)
• Παραλία (Πύλη Ο.Λ.Β., Κ. Καρτάλη)
• Παπαδιαμάντη με Βασσάνη (Ο.Σ.Ε.)
• Αθλητικές εγκαταστάσεις Ε.Α.Κ.
• Ρήγα Φεραίου – Κασσαβέτη
• Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Σέκερη-Αλαμάνας)
• Πλαζ ΕΟΤ, Αλυκές
• Αθλητικές εγκαταστάσεις Πανθεσσαλικού
• Μαιάνδρου – Φιλαδελφείας

Οι σταθμοί θα λειτουργούν καθημερινά, όλο το 24ώρο, παρέχοντας ελευθερία στις μετακινήσεις ημέρα και νύχτα, με τη χρήση πιστωτικής ή ειδικής κάρτας.
Σ’ αυτούς τους σταθμούς θα παρέχεται μια ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση που θα συνδυάζει ενοικίαση, στάθμευση, συντήρηση και επισκευή.
Σε εμφανείς θέσεις θα αναρτηθούν πληροφοριακοί χάρτες της πόλης με τα σημεία των θέσεων των σταθμών καθώς και του δικτύου ποδηλατοδρόμων.
Κάθε σταθμός θα περιλαμβάνει δέκα (10) θέσεις ποδηλάτων.
Απαραίτητη είναι η προμήθεια εκατό (100) ειδικών ποδηλάτων. Τα ποδήλατα πρέπει να είναι σχεδιασμένα για χρήση και από τα δυο φύλλα, εφοδιασμένα με σύστημα εντοπισμού τους μέσω GPS, χωρίς αποσπώμενα μέρη ώστε να μην μπορούν να αφαιρεθούν τμήματα όπως καθρέπτες και φανάρια.
Ένα σύστημα διαχείρισης του συστήματος πρέπει να εγκατασταθεί σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο με τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη λειτουργία του (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, λογισμικά κ.α.). Πρέπει να προβλεφθεί η πλήρης υποστήριξη του συστήματος (προμήθεια και τοποθέτηση εξοπλισμού και ποδηλάτων, υποδομές ρεύματος και ασύρματου δικτύου, ανταλλακτικά, κάρτες, προσωπικό, μεταφορές κλπ.).

Τεχνικές προδιαγραφές συστήματος

Α. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΕΚΔΟΣΗΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Οι ηλεκτρονικοί σταθμοί έκδοσης εισιτηρίων που θα λειτουργούν καθημερινά όλο το 24ωρο, πρέπει να παρέχουν μέσω κατάλληλου λογισμικού τη δυνατότητα έκδοσης καρτών με κωδικό χρήσης με την εισαγωγή πιστωτικής κάρτας ή εναλλακτικά τη δυνατότητα αναγνώρισης της ειδικής κάρτας των χρηστών, η οποία θα εκδίδεται μετά από σχετική αίτηση προς τον Δήμο και καταχώρηση των στοιχείων τους.
Στην πρώτη περίπτωση παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου στους αναγνωρισμένους χρήστες για συγκεκριμένους χρόνους χρήσης 1, 2, 3, και 6 ωρών, ή, στη δεύτερη περίπτωση, για χρόνο που ελεύθερα θα αποφασίζεται από το χρήστη, θα καταγράφεται από το σύστημα και θα χρεώνεται στην πιστωτική κάρτα. Η πολιτική τιμολόγησης θα καθορίζεται από το Δήμο.
Οι χρήστες θα ενημερώνονται για την διαθεσιμότητα ποδηλάτων αλλά και κενών θέσεων στάθμευσης στους προκαθορισμένους χώρους στάθμευσης.
Θα τοποθετηθούν ευανάγνωστες και σαφείς οδηγίες στα ελληνικά και αγγλικά για τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος και χρήσης των ποδηλάτων.

Β. ΣΤΑΘΜΟΙ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
Κάθε σταθμός ποδηλάτων πρέπει να περιλαμβάνει:
Δέκα θέσεις ποδηλάτων. Προτείνεται η τοποθέτηση 10 σταθμών με 10 θέσεις ποδηλάτων ο καθένας.
Μηχανισμό κλειδώματος ποδηλάτου και δυνατότητα πιστοποίησης του χρήστη και της διάρκειας χρήσης του ποδηλάτου.
Έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου και καταβολή αντίτιμου με προπληρωμένη κάρτα, πιστωτική κάρτα ή κέρματα. Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα επιστροφής υπόλοιπου ποσού (ρέστα).
Ενδεικτική λυχνία διαθεσιμότητας ποδηλάτου. Τα ποδήλατα θα ενημερώνουν αυτόματα το σύστημα διαχείρισης του σταθμού και θα ακινητοποιούνται στη θέση τους αν τα λάστιχα είναι ξεφούσκωτα και τα φρένα χαλασμένα.
Δυνατότητα ενημέρωσης του συστήματος για τον αριθμό των ελεύθερων ποδηλάτων ή θέσεων στάθμευσης που διαθέτει.
Οι σταθμοί να καλύπτονται από εγγύηση αντισκωριακής προστασίας 5 ετών.
Πληροφοριακό χάρτη της πόλης με τα σημεία των σταθμών ποδηλάτων, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων και τις σημαντικότερες χρήσεις γης.

Γ. ΠΟΔΗΛΑΤΑ
Ο σχεδιασμός τους θα πρέπει να εγγυάται την αντιβανδαλιστική και την αντικλεπτική προστασία όλων των συστημάτων του ποδηλάτου, την αισθητική αποδοχή και την ασφάλεια των χρηστών και τη συμβατότητα με το προτεινόμενο σύστημα.
Στην μάσκα του ποδηλάτου να υπάρχουν ενσωματωμένες οι βασικές οδηγίες χρήσης, λειτουργίας και ασφάλειας του συστήματος στα ελληνικά και αγγλικά.
Ο σκελετός του ποδηλάτου να φέρει ένδειξη της μάρκας και του υλικού κατασκευής.
Οι ταχύτητες του ποδηλάτου να είναι εσωτερικές και μικρού αριθμού, ώστε να εξασφαλίζεται η εύκολη χρήση. Οι δίσκοι να είναι κατάλληλοι για εύκολη ποδηλασία (ενδεικτικά κασέτες 11-21 ή 12-23)
Τα στεφάνια των τροχών, παραδοσιακά (τετράγωνο κόψιμο) ή αεροδυναμικά (τρίγωνο κόψιμο) να είναι χαμηλού βάρους. Τα ελαστικά να έχουν μέγεθος 700x25mm ή 700x28mm.
Τα ποδήλατα να είναι εφοδιασμένα με σύστημα εντοπισμού τους μέσω GPS σε μη ορατό σημείο.
Τα ποδήλατα, σχεδιασμένα για εύκολη χρήση και από τα δύο φύλα, θα είναι ποδήλατα πόλης, σχεδιασμένα όμως για σκληρή καθημερινή χρήση τουλάχιστον 30χλμ και για λειτουργία όλο το 24ωρο.
Να έχουν τον βασικό εξοπλισμό των συνήθων ποδηλάτων, εύχρηστο κιβώτιο ταχυτήτων, ρυθμιζόμενο ύψος σέλας (αλλά μη αποσπώμενο), μπροστινό καλάθι μεγάλης χωρητικότητας, σύστημα κλειδώματος με εύκολο τρόπο.
Να έχουν μπροστινά και πίσω φώτα με μπαταρία που να φορτίζονται κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στους σταθμούς.
Να είναι αδύνατη η απόσπαση μέρους του ποδηλάτου και πολύ δύσκολη η καταστροφή μέρους ή η κλοπή από τους σταθμούς ποδηλάτων. Στα ποδήλατα θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για τοποθέτηση μικρής διαφημιστικής πινακίδας.

Δ. ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
Θα πρέπει οι σταθμοί και τα ποδήλατα να λειτουργούν με σύστημα διαχείρισης και ελέγχου του δικτύου. Οι λειτουργίες που θα πρέπει να ικανοποιούνται από το σύστημα διαχείρισης είναι:
Ενημέρωση του συστήματος για τον αριθμό των ποδηλάτων που είναι διαθέσιμα.
Ενημέρωση για τη θέση του ποδηλάτου σε περίπτωση που αναζητηθεί.
Ενημέρωση για την καλή λειτουργία των σταθμών.
Ενημέρωση για τη διαθεσιμότητα ποδηλάτων σε κάθε σταθμό.
Το σύστημα θα πρέπει να διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη λειτουργία του, δηλαδή υπολογιστές, λογισμικά, χάρτες. Προτείνεται να εγκατασταθεί σε χώρο του Δήμου.

Ε. ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΣΚΕΥΩΝ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ – ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ
Ο Ανάδοχος της λειτουργίας ενός τέτοιου συστήματος, θα εγγυάται την πλήρη υποστήριξη του συστήματος για τουλάχιστον 3 χρόνια. Θα αναλαμβάνει την επισκευή των ποδηλάτων, των σταθμών και του συστήματος γενικότερα. Όλα τα μηχανικά μέρη θα πρέπει να έχουν εγγύηση για ένα χρόνο τουλάχιστον για βλάβες που θα οφείλονται στην καθημερινή χρήση των ποδηλάτων.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το